Gå til innhold

Hvordan snakke med barn om seksuelle overgrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep av en bekjent i en årrekke da jeg var yngre. Dette er det ingen andre som vet enn min samboer. Nå har det seg slik at denne personen har selv fått barn og vi omgåes dette barnet flere ganger i uken.

Jeg har ingen spesifikk grunn til å mistenke at han begår overgrep mot sin datter, men vet ikke om jeg hadde holdt det ut om han hadde gjort når jeg strengt tatt kunne forhindret dette. Hvordan går jeg frem for å finne ut om hun blir utsatt for det samme som meg uten å legge ord eller handlinger i munnen på henne?

(Hun er 8 år og jeg har en datter som snart blir 10 år.)

Anonymous poster hash: ca908...d3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kontaktet barnevernet slik at de kan få profesjonelle til å undersøke saken. Hvis det faktisk skjer noe og du snakker med jenta på "feil" måte så kan det ødelegge bevisene totalt.

Anonymous poster hash: 20fc0...81f
Skrevet

Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep av en bekjent i en årrekke da jeg var yngre. Dette er det ingen andre som vet enn min samboer. Nå har det seg slik at denne personen har selv fått barn og vi omgåes dette barnet flere ganger i uken.

Jeg har ingen spesifikk grunn til å mistenke at han begår overgrep mot sin datter, men vet ikke om jeg hadde holdt det ut om han hadde gjort når jeg strengt tatt kunne forhindret dette. Hvordan går jeg frem for å finne ut om hun blir utsatt for det samme som meg uten å legge ord eller handlinger i munnen på henne?

(Hun er 8 år og jeg har en datter som snart blir 10 år.)

Hvor godt kjenner du jenta? Du kan lete deg frem til mye godt fagstoff på barneombudet, Kripos og støttesenteret mot incest sine hjemmesider. Men alt avhenger jo av hvor godt du kjenner henne og hvor mye du får snakket med henne.

Anonymous poster hash: 5cc59...867

Skrevet

Les blekkspruten av Gro Dahle.

Anonymous poster hash: 75e75...e95

Skrevet

Hvor gammel var du og hvor gammel var denne bekjente når det pågikk? Stor forskjell om han var ett barn eller en voksen på tidspunktet.

Anonymous poster hash: 08d4f...41d

Skrevet

Han er 10 år eldre enn meg og overgrepene startet når jeg var rundt 7 år. Hans datter og min datter er ofte sammen på fritiden selv om det er to års aldersforskjell mellom de.

Hilsen HI

Skrevet

Jeg ville helt klart snakket med barnevernet om det.

Og kanskje vurdert å anmelde det som skjedde med deg.

Anonymous poster hash: 20e35...dfe

Skrevet

Det er veldig bra at du tenker på å ta det opp. Desverre har hun nok nesten garantert allerede blitt misbrukt en stund.

Anonymous poster hash: d1977...48b

Skrevet

Problemet mitt er at jeg er så ekstremt konfliktsky. Hva om jeg tar dette videre og så viser det seg at jeg tar feil? Vet jo at det hadde vært verre å ikke gjøre noe for senere å få vite at han misbrukte sine barn også.

Datteren hans er ei skikkelig "uredd" glajente, utadvendt og alltid i godt humør. Kan liksom ikke tro at hun blir utsatt for slike ting...

HI

Skrevet

Problemet mitt er at jeg er så ekstremt konfliktsky. Hva om jeg tar dette videre og så viser det seg at jeg tar feil? Vet jo at det hadde vært verre å ikke gjøre noe for senere å få vite at han misbrukte sine barn også.

Datteren hans er ei skikkelig "uredd" glajente, utadvendt og alltid i godt humør. Kan liksom ikke tro at hun blir utsatt for slike ting...

HI

Sånn ble jeg også beskrevet som barn, til tross for at jeg ble missbrukt over flere år. Nå betyr ikke det nødvendigvis at denne jenta blir missbrukt, men det er fult mulig for mange barn å gjemme problemene bak en maske som viser at alt er bra.

Jeg syns du burde melde bekymring til barnevernet med bakgrunn i hva han gjorde mot deg da du var liten. Du kan melde anonymt hvis du vil, og det er mulig å sende en skriftlig bekymringsmelding hvis du synes det er vanskelig å snakke om det. Jeg tror ikke du gjør lurt i å snakke med jenta selv. Det er fort gjort å trå feil i slike samtaler, og påvirke svarene uten at man mener det. En annen side av saken er at hvis jenta nå skulle fortelle om missbruk kan det bli veldig tøft for dere begge to. Det er tøft å fortelle, og man trenger å bli møtt påen god måte. Det er også tøft å høre, og jeg vil tro det vil være eksta tøft dersom et barn forteller at det blir missbrukt av samme overgriper som forgrep seg på deg. En sånn samtale kan bli veldig følelsesmessig tøff for deg, og det kan kanskje bli vanskelig å skulle ivareta jentas behov samtidig som du må takle dine egne følelser oppi det hele. 

Anonymous poster hash: 35cd5...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...