Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Noen med erfaringer her? Fikk barnet/dere hjelp? Hvordan type oppfølging ? Anonymous poster hash: 66189...ae8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Angst i skolebarn knytter seg som regel til skolehverdagen, om du ikke vet at det er annen grunn til problemene, som sykdom, skilsmisse, eller andre traumer barnet har opplevd. Skolebarn med angst er ofte pga mobbing, eller andre problemer i skoletida, spesielt i forhold til om angsten knytter seg til skolen, og skolevegring. Anonymous poster hash: 4b954...365
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #3 Skrevet 14. september 2016 Følte ikke vi fikk veldig mye hjelp av BUP, men vi har fått fantastisk hjelp og oppfølging av skole og PPT. Nå har mitt barn andre ting i tillegg til angst da, men det er angsten som har vært utfordrende siste året. Anonymous poster hash: 9dc9e...dbe
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Følte ikke vi fikk veldig mye hjelp av BUP, men vi har fått fantastisk hjelp og oppfølging av skole og PPT. Nå har mitt barn andre ting i tillegg til angst da, men det er angsten som har vært utfordrende siste året. Anonymous poster hash: 9dc9e...dbe Litt fort der... PPT guider skolen og skolen er helt super i måten de møter barnet mitt. Det blir tilrettelagt slik at barnet takler hverdagen på skolen (er skolen som er det største problemet, men vi får også tips og råd om hvordan vi skal takle hjemme også.) Barnet blir utfordret i passe tempo. Barnet vil ikke snakke med noen om dette, så det er litt vanskelig. Men som sagt, BUP ble jeg litt skuffet over. Føler ikke vi får noe hjelp av dem. De kommer ikke engang på ansvargruppemøtene. Anonymous poster hash: 9dc9e...dbe
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Takk for svar. Vi står ovenfor en situasjon med angst iforhold til skole, og aktiviteter som krever og utfordrer. Ingen andre diagnoser. Barnet blir ikke mobbet, har venner osv. Men er perfeksjonist, setter høye krav til segselv og takler dårlig utfordringer hun ikke er forberedt på. Fikk avslag ifjor fra bup, søker nå hjelp i nabokommunen. Anonymous poster hash: 66189...ae8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Her i huset har vi kommet litt igang med den prosessen. Min manns barn så det er han og hans ex som er og skal i møte med BUP. Her startet hele greia med at ungen sa hun var syk støtt og stadig, så vi har vært innom helsevesenet først for å utelukke mye. Det gjorde vist prosessen på BUP litt raskere, for hun har blitt sjekket ut for alt de evt skulle ha sjekket. Nå er vi tidlig i prosessen så helt hva som skjer vet vi ikke enda. Det får vi vite om noen dager når neste møte er. Selv var jeg innom BUP med mitt eget barn når hun var liten. Hun opplevde noen ting hun ikke burde som lite, så det var en utredning for å se hva hun egentlig hadde fått med seg. Barnet ble bare utredet, men jeg fikk den hjelpen jeg trengte og litt til for å takle hverdagen videre. (Barnefar som var psykisk syk og skulle ta livet sitt) Anonymous poster hash: c16bc...331
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 Bup er spesialisthelsetjeneste, det er ikke et annet tilbud i nabokommunen, om den ikke kommer inn under et annet helseforetak. PPT er en kommunal tjeneste, og der kan man ikke bare suse fra kommune til kommune. Du kan be om hjelp fra et annet helseforetak ut fra reglene om fritt sykehusvalg, og om second opinion etc. Anonymous poster hash: 4b954...365
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 Bup er spesialisthelsetjeneste, det er ikke et annet tilbud i nabokommunen, om den ikke kommer inn under et annet helseforetak. PPT er en kommunal tjeneste, og der kan man ikke bare suse fra kommune til kommune. Du kan be om hjelp fra et annet helseforetak ut fra reglene om fritt sykehusvalg, og om second opinion etc. Anonymous poster hash: 4b954...365 Her kan vi ihvertfall søke bup i nabokommunen selv med avslag i vår kommune. De har i tillegg kortere ventetid. Fastlegen som har sagt dette, så årsaken vet jeg ikke men det er nå mulig. Anonymous poster hash: 66189...ae8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 Vi fikk god hjelp til 11-åring med angst hos Bup. Mye mindre angst nå. Anonymous poster hash: cb411...7d3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 Vi fikk god hjelp til 11-åring med angst hos Bup. Mye mindre angst nå. Anonymous poster hash: cb411...7d3 Får jeg spørre hvor ofte barnet var der? Hvor lang tid tok det før dere merket bedring? Utrolig sliten, det går utover hele familien og småsøsknene skjønner ikke hvorfor de må på skolen når eldste "får" være hjemme... Fortvilende! Anonymous poster hash: 66189...ae8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 Får jeg spørre hvor ofte barnet var der? Hvor lang tid tok det før dere merket bedring? Utrolig sliten, det går utover hele familien og småsøsknene skjønner ikke hvorfor de må på skolen når eldste "får" være hjemme... Fortvilende! Anonymous poster hash: 66189...ae8 Gikk ett år, første halvår en gang i uka, deretter annenhver uke. Merket gradvis bedring etter noen måneder. Viktig prinsipp: barnet SKAL på skolen uansett, med mindre det er sykt (angst er ikke sykdom i forhold til ikke å gå på skole). Jo mer man dropper å gjøre det man har angst for, jo verre blir angsten. Barnet må presse seg selv og bli presset/tvunget av foreldrene, for så å oppdage at "oi, det gikk jo bra denne gangen". Mange slike gikk-bra-opplevelser reduserer angsten. Knalltøff behandling, både for barn og foreldre, men det hjelper! Ville imidlertid ikke ha satt i gang på egenhånd, viktig at det er psykologen som forklarer prinsippene til både barn og foreldre, eller så vil barnet oppfatte foreldrene som slemme når foreldrene tvinger barnet til noe det har angst for og foreldrene gjør det kanskje feil. Er så glad vi er over det verste! Lykke til! Anonymous poster hash: cb411...7d3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 Litt fort der... PPT guider skolen og skolen er helt super i måten de møter barnet mitt. Det blir tilrettelagt slik at barnet takler hverdagen på skolen (er skolen som er det største problemet, men vi får også tips og råd om hvordan vi skal takle hjemme også.) Barnet blir utfordret i passe tempo. Barnet vil ikke snakke med noen om dette, så det er litt vanskelig. Men som sagt, BUP ble jeg litt skuffet over. Føler ikke vi får noe hjelp av dem. De kommer ikke engang på ansvargruppemøtene. Anonymous poster hash: 9dc9e...dbe Vi har også et barn med andre utfordringer i tillegg, som mest sannsynlig er årsaken til angsten. BUP gjør så godt de kan, men virker litt rådville. Det går ikke særlig fort framover. Anonymous poster hash: 024cf...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå