Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Hei ! Jeg trenger noen gode råd oppe i dette, får nemmelig ikke sove da tankene løper løpsk i hodet mitt.Rett før vi fikk barn flyttet jeg og min kjære inn i en flott enebolig, husvertene våre har hele veien vært fantastiske mennesker som har vært veldig lette å snakke med, men i det siste har det skjedd noe rart..blandt annet hilser husverten ikke lenger når vi treffes, å sender meldinger å klager på ting som plutselig er galt selvom det har vært slik i et år allerede.Jeg har siden vi flyttet hit hatt store vanskligheter med å finne meg til rette, har ikke noe sosialt nettverk og vært mye ensom. I helgen, så sa jeg til min kjære at jeg vil flytte, så vi har brukt siste dagene på å gå på visninger på det stedet vi vil bo, og lagt ut en annonse i lokalavisen der (denne kommer ikke i avisen før i morgen). Alt ser så langt positivt ut.I helgen, så passet datteren til husverten vår vår sønn noen timer, det viser seg da at husvert har vært inne i hjemmet vårt for å "se hvordan det gikk"...I dag kommer det frem at husvert har sagt til sin datter at vi ikke har bra forhold rundt barnet vårt, blant annet at vi lot han ha barnevakt som syk, ungen har da kun vært forkjølet, hun reagerte på at vi foreldre hadde bedt datteren gi barnet vårt melk da han var forkjølet eller i hennes øyne "syk", barnet vår har tidligere i forrige uke hatt legetilsyn som har konkludert med moderat forkjølelse.I tillegg reagerte husvert også på at vi aldri er ute med barnet vårt og i tillegg har vinduet på barnerommet lukket igjen.For å si det sånn, jo, vi er ute med barnet vårt, ikke i ukedagene, for da tilbringer han mesteparten av dagen i barnehage, i helgene tar vi med oss barnet å besøker familie og venner da vi ikke har sosialt nettverk på vårt bosted.Husvert har IKKE kommet å tatt dette opp med oss. Hva ville dere gjort ? Vi skal jo levere oppsigelse nå for vi har jo på forhånd bestemt oss for å flytte. Men, er det greit at husvert går inn i vårt hjem for å "sjekke om alt er bra" når vi ikke er hjemme, selv om det er hennes datter som er barnevakt ? å er det greit at husvert legger seg bort i oppdragelsen av vårt barn ? Jeg føler meg utpekt som barnemishandler, å er livredd for at husvert kan finne på å melde i fra til barnevernet. Jeg vet at jeg ikke har noe å frykte, for barnet har god utvikling, er et veldig glad å fornøyd barn, som får både mat, stell, lek, og annen nødvendig stimulanse. Barnet går ALDRI i skitne klær, blir regelmessig både skiftet på å vasket, er også svært skjeldent syk. Jeg kjenner bare at jeg har en enormt ekkel magefølelse, å har igrunn ikke noe særlig lyst å bli værende her i huset lengre enn jeg absolutt må. Anonymous poster hash: 79938...c63
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Ikke bekymre deg. Ta ting som det kommer. Forhåpentligvis vil ikke huseieren gå videre med sine grunnløse antakelser. Men gjør huseieren det så er det jo som du sier - dere har ikke noe å være redd for, ingenting å skjule! Dette trenger ikke ha noe med deg/dere å gjøre i det hele tatt. Det kan være så enkelt som at dere har det bra sammen og huseierne sliter i sitt ekteskap, det kan være andre som setter ut falske rykter huseier hører på... eller bare huseier som har for mye tid til å følge med på andre og dikte opp ting. Jeg er i en lignende situasjon. Huseier har ingen grunn til å klage på meg, men har endret seg totalt. Jeg har funnet årsaken til det, og der er det at hun velger å tro rykter en annen person har satt ut om meg - en person som ønsker å leie her... Det dere opplever nå bekrefter bare at det er riktig av dere å flytte Ikke bruk huseiers datters om barnevakt noe mer! Så lenge huseiers datter passet barnet så vil nok huseier komme unna med å ha gått ned til dere, selv om det i utgangspunktet ikke er lovlig uten deres samtykke. Ikke lag noe bråk om det heller. Forhåpentligvis finner dere et nytt sted å bo snart, så ligg litt lavt frem til da slik at huseier ikke blir provosert til å gjøre noe, krangle om depositum eller lignende. Anonymous poster hash: dc8c0...311
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Ikke bekymre deg. Ta ting som det kommer. Forhåpentligvis vil ikke huseieren gå videre med sine grunnløse antakelser. Men gjør huseieren det så er det jo som du sier - dere har ikke noe å være redd for, ingenting å skjule! Dette trenger ikke ha noe med deg/dere å gjøre i det hele tatt. Det kan være så enkelt som at dere har det bra sammen og huseierne sliter i sitt ekteskap, det kan være andre som setter ut falske rykter huseier hører på... eller bare huseier som har for mye tid til å følge med på andre og dikte opp ting. Jeg er i en lignende situasjon. Huseier har ingen grunn til å klage på meg, men har endret seg totalt. Jeg har funnet årsaken til det, og der er det at hun velger å tro rykter en annen person har satt ut om meg - en person som ønsker å leie her... Det dere opplever nå bekrefter bare at det er riktig av dere å flytte Ikke bruk huseiers datters om barnevakt noe mer! Så lenge huseiers datter passet barnet så vil nok huseier komme unna med å ha gått ned til dere, selv om det i utgangspunktet ikke er lovlig uten deres samtykke. Ikke lag noe bråk om det heller. Forhåpentligvis finner dere et nytt sted å bo snart, så ligg litt lavt frem til da slik at huseier ikke blir provosert til å gjøre noe, krangle om depositum eller lignende. Anonymous poster hash: dc8c0...311 Takk for at du tok deg tid til å lese og å svare. Jeg har en mistanke om det er husvertens datter som står bak dette, hun har virket merkelig helt siden vi ble kjent med henne. Har oftere å oftere siste tiden spurt om å få passe barnet vårt, hente han i barnehagen og gå trilleturer. Henting i barnehage får hun selvfølgelig IKKE tillatelse til da vi foreldre henter selv med tanke på å få en daglig oppdatering på hvordan dagen til vår sønn har vært i barnehagen. Jeg kan love deg at hun slipper ikke inn her noe mer, å vi har tenkt å oppføre oss som hyggelige voksne mennesker resten av tiden vi er her. Det ser ut som nytt bosted allerede er i boks. Så gjennstår å levere oppsigelsen, og 2 mnd til vi kan flytte ut. HI Anonymous poster hash: 79938...c63
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Takk for at du tok deg tid til å lese og å svare. Jeg har en mistanke om det er husvertens datter som står bak dette, hun har virket merkelig helt siden vi ble kjent med henne. Har oftere å oftere siste tiden spurt om å få passe barnet vårt, hente han i barnehagen og gå trilleturer. Henting i barnehage får hun selvfølgelig IKKE tillatelse til da vi foreldre henter selv med tanke på å få en daglig oppdatering på hvordan dagen til vår sønn har vært i barnehagen. Jeg kan love deg at hun slipper ikke inn her noe mer, å vi har tenkt å oppføre oss som hyggelige voksne mennesker resten av tiden vi er her. Det ser ut som nytt bosted allerede er i boks. Så gjennstår å levere oppsigelsen, og 2 mnd til vi kan flytte ut. HI Anonymous poster hash: 79938...c63 Så bra - da har dere ikke så lenge igjen, og kan feire jul i nytt hjem Husk også at datteren kan være styrt av foreldrene - uansett lurt å ikke bruke henne som barnevakt noe mer. Lykke til videre Ps... når dere flytter ut, sørg for at absolutt alt er ordentlig vasket osv. etter dere, og ta gjerne bilder for å bevise det uten at huseier vet om det, ev. allier dere med noen som hjelper dere som også kan bevitne at det er ordentlig vasket. Husk under/bak dusj, skap, lister, kjøkkenviftefilter, oppå alle lister osv. Ikke la det være noe som helst de kan kikke på, for de høres ut som personer som kan være troende til å gjøre det bare på pur f... Anonymous poster hash: dc8c0...311
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Huseier har ALDRI lov til å gå inn i et hus dere leier for å "se ting an", det må kun skje etter avtale med dere, mens dere selv er til stede! Jeg har hatt husvert inne med folk på visning uten at jeg selv var der. Og det provoserte meg enormt! Det er jevngodt med innbrudd. Anonymous poster hash: 6c147...02f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 Huseier har ALDRI lov til å gå inn i et hus dere leier for å "se ting an", det må kun skje etter avtale med dere, mens dere selv er til stede! Jeg har hatt husvert inne med folk på visning uten at jeg selv var der. Og det provoserte meg enormt! Det er jevngodt med innbrudd. Anonymous poster hash: 6c147...02f I utgangspunktet er det du sier riktig, men situasjonen beskrevet her er jo ikke helt svart-hvit. Leieboer har sluppet huseiers datter inn i boligen. Jeg antar at huseiers datter er forholdsvis ung,og fortsatt bor hjemme. Det vil si at huseier må kunne ha mulighet til å følge opp egen datter. Dermed spørs det vel på hvilke ting huseier ønsket å "se an". Hvis greia var at han ville sjekke hvordan det gikk med datteren, som var alene med omsorgen for et barn, kanskje for første gang, er det noe ganske annet enn om han ville "se an" hvordan det så ut i leieboers leilighet. Anonymous poster hash: 31489...784
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 I utgangspunktet er det du sier riktig, men situasjonen beskrevet her er jo ikke helt svart-hvit. Leieboer har sluppet huseiers datter inn i boligen. Jeg antar at huseiers datter er forholdsvis ung,og fortsatt bor hjemme. Det vil si at huseier må kunne ha mulighet til å følge opp egen datter. Dermed spørs det vel på hvilke ting huseier ønsket å "se an". Hvis greia var at han ville sjekke hvordan det gikk med datteren, som var alene med omsorgen for et barn, kanskje for første gang, er det noe ganske annet enn om han ville "se an" hvordan det så ut i leieboers leilighet. Anonymous poster hash: 31489...784 Datteren er 16 år, snakket til og med med husvert på forhånd om hun ville anbefale datteren som barnevakt, å hun så ingen problemer med det. Første gang husvertens datter passer, men hun har kjent barnet vårt i ca et halvt år å vært mye rundt han. Hi. Anonymous poster hash: 79938...c63
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 I utgangspunktet er det du sier riktig, men situasjonen beskrevet her er jo ikke helt svart-hvit. Leieboer har sluppet huseiers datter inn i boligen. Jeg antar at huseiers datter er forholdsvis ung,og fortsatt bor hjemme. Det vil si at huseier må kunne ha mulighet til å følge opp egen datter. Dermed spørs det vel på hvilke ting huseier ønsket å "se an". Hvis greia var at han ville sjekke hvordan det gikk med datteren, som var alene med omsorgen for et barn, kanskje for første gang, er det noe ganske annet enn om han ville "se an" hvordan det så ut i leieboers leilighet. Anonymous poster hash: 31489...784 Du har ikke rett til å gå inn i noens hjem likevel. Datteren er gammel nok til å sitte barnevakt, da er hun gammel nok til å snakke i telefonen med mor og far. Anonymous poster hash: 6c147...02f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 Du har ikke rett til å gå inn i noens hjem likevel. Datteren er gammel nok til å sitte barnevakt, da er hun gammel nok til å snakke i telefonen med mor og far. Anonymous poster hash: 6c147...02f Vi fikk en tlf fra datteren og den kvelden om at husverten(hennes mor) hadde sagt at hun ikke skulle gi ungen vår melk ved legging (pga at han surklet litt i halsen), ja han var syk tidligere forrige uke, jeg som mor tok barnet til legen å forhørte meg om ha jeg burde gi å ikke gi, fikk da beskjed om at å gi litt melk var det ingenting i veien for, måtte vi gjerne gjøre. Jeg synes heller ikke husvert har noen rett til å legge seg borti sånne småting!! Å mener datteren burde gjort som vi har gått igjennom med henne med før vi dro...hvis noen lurer, så var jeg og bf på Date, middag å kino og tok en øl på et utested etterpå, kom hjem samme natt.. Anonymous poster hash: 79938...c63
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 kom hjem samme natt..? Nå høres det ut som at du har fylleangst rett og slett.. Huseier mente nok bare godt med å gå ned å sjekke til datra si som var barnevakt. resten skal du ikke høre på- Jeg tok det forøvrig for gitt at dere var hjemme etter ett par timer sånn som du legger ting fram her.. Anonymous poster hash: 34cfa...617
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 kom hjem samme natt..? Nå høres det ut som at du har fylleangst rett og slett.. Huseier mente nok bare godt med å gå ned å sjekke til datra si som var barnevakt. resten skal du ikke høre på- Jeg tok det forøvrig for gitt at dere var hjemme etter ett par timer sånn som du legger ting fram her.. Anonymous poster hash: 34cfa...617 Haha, virkelig ?! Vel, det er ca en time å kjøre til byen hvor kinoen er, vi dro i 17 tiden, spiste fra ca 18-19, kinoen begynte 19.50, var ferdig rundt kl. 22.30, vi var hjemme i 1 tiden. Bedre sånn ? Ingen var fulle når vi kom hjem. Poenget her er at husvert kommer ned å bestemmer hva dattera skal gjøre når hun passer vårt barn, det syns jeg ikke er greit, det er vel viktig å normal folkeskikk å følge foreldrenes gitte "instrukser" og følge rutinene ?! Eller er jeg helt på bærtur ?! Hi Anonymous poster hash: 79938...c63
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 Haha, virkelig ?! Vel, det er ca en time å kjøre til byen hvor kinoen er, vi dro i 17 tiden, spiste fra ca 18-19, kinoen begynte 19.50, var ferdig rundt kl. 22.30, vi var hjemme i 1 tiden. Bedre sånn ? Ingen var fulle når vi kom hjem. Poenget her er at husvert kommer ned å bestemmer hva dattera skal gjøre når hun passer vårt barn, det syns jeg ikke er greit, det er vel viktig å normal folkeskikk å følge foreldrenes gitte "instrukser" og følge rutinene ?! Eller er jeg helt på bærtur ?! Hi Anonymous poster hash: 79938...c63 Nei, du er ikke helt på bærtur, det er vanlig åfølge de beskjedene man har fåt av foreldrene nårman sitter barnevakt. Men det er snakk om en jente på 16 år, som passer barnet forførste gang. Hvis hun er usikker på noe, er det ikke unaturlig forhene å spørre mor. Husk at en 16 åring fortsatt er et barn, og kanskje synes det er tryggere å ringe til mamma enn til dere hvis det er noe. Hvis min datter hadde passet leieboers barn,og ringt meg med og vært usikker, hadde jeg også gått ned i leiligheten for å hjelpe. Hvis jenta på forrhånd hadde uttrykt at hun var usikker, kunne jeg også funnet på å sjekke i løpet av kvelden om det gikk bra. I så fall hadde jeg nok brukt telefonen, men hadde tatt turen ned hvis hun virket usikker når jeg snakket med henne. For meg ville det vært å ta vare på både mitt eget og leieboers barn, og jeg hadde syntes det var veldigrart hvis det ble reagert på. Jeg synesikke det går ann å be et barn være alene i hjemmet ditt, for så å reagere påat en av barnets foreldre har kommet for å hjelpebarnet hvis barnet har behov for det. Det er selvsagt ikke greit at huseier overstyrer dine beskjeder, men her er det jo også et spørsmål om huseierfaktiskvar klar over hvilke beskjeder som egentlig var gitt. Det er jo ikke sikert huseier var klar over at dere spesifikt haddesagt at barnet skulle få melk, og dermed tenkte at det villevære bedre med vann til maten når hun så at barnet var forkjølet. Anonymous poster hash: 31489...784
Anonym bruker Skrevet 14. september 2016 #13 Skrevet 14. september 2016 uansett; ingen døde, dere lever, ungen kan få melk alle andre dager enn alkkurat den dagen. case closed-. Anonymous poster hash: 34cfa...617
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå