Gå til innhold

Hvor lenge sitter din fjerdeklassing med lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg barn uten læringsvansker..

Datteren min er en ganske flink elev og har alltid vært det. Hun klarer "alt" men det er såååå mye...skjønner at hun blir lei. En hel side med matteoppgaver, enkle oppgaver men mange. Engelsk, både lese og skrive + gloser. En hel side å lese i norsk + svare på spørsmål og gloser.

Hadde det vært på morgenen hvor hun er full av energi så hadde det sikkert ikke tatt lang td, men etter en lang dag på skolen så er hun sliten og helt umotivert. jeg må sitte ved siden av å følge med på at hun gjør det hun skal og ikke ender opp med å tegne blomster i matteboka si.

Anonymous poster hash: 89001...de0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med veiledning og motivator- 0,5-1 time hver dag

Uten støtte hadde han nok sittet i 2 timer

Anonymous poster hash: 20866...eb6

Skrevet

Da de gikk i fjerdeklasse tenker jeg de brukte ca 45 - 75 minutter. Ganske passe, synes jeg.

Anonymous poster hash: ee47c...34c

Skrevet

Da mener jeg barn uten læringsvansker..

Datteren min er en ganske flink elev og har alltid vært det. Hun klarer "alt" men det er såååå mye...skjønner at hun blir lei. En hel side med matteoppgaver, enkle oppgaver men mange. Engelsk, både lese og skrive + gloser. En hel side å lese i norsk + svare på spørsmål og gloser.

Hadde det vært på morgenen hvor hun er full av energi så hadde det sikkert ikke tatt lang td, men etter en lang dag på skolen så er hun sliten og helt umotivert. jeg må sitte ved siden av å følge med på at hun gjør det hun skal og ikke ender opp med å tegne blomster i matteboka si.

Du synes det er mye å kreve at de skal lese "en hel side" og gjøre en "hel side" i matte? Wow...

Anonymous poster hash: 6357a...876

Skrevet

Det du beskriver er da helt vanlig ikke mye?

Skrevet

Ca 30 min tenker jeg

I løpet av en uke har de gjerne to sider matte, en side leseforståelse med forskjellige spørsmål fra teksten, en engelsk lese og skrivelekse, 5-6 engelske gloser som må plugges til gloseprøve, 5-6 norske øveord som må kunnes til ukens diktat og alle ordene må de lage en setning med i penskriftboka, en datalekse og minst en side i leseboken hver dag. Fordelt utover uken blir dette ca en halvtime om dagen. Det går helt fint for datteren min.

Men det må vel sies at hun har mer lekser enn storebror i 7.klasse. Stor forskjell på lærerne.

Anonymous poster hash: bd376...182

Skrevet

Her bruker de vel 15-20 minutter. De har ikke direkte lekser, men "skal" og "kan" oppgaver. De må gjøre alle "skal" oppgavene i løpet av uka og hvis de har mer tid tid overs må de begynne på "kan" oppgavene :) funker veldig bra her synes jeg :)

Anonymous poster hash: dee97...f03

Skrevet

Utleveres mandag, innleveres torsdag: 6 lesesider m skriftlige spørsmål, en side engelsk skriveoppgave, 3 sider matteoppgaver. Tar omtrent en time pr dag. Hun er en av de yngste i årgangen så blir ikke ni år på en god stund enda. Jeg synes det er for voldsomt. Hun skjønner alt, leser bra, men allerede hater hun lekser. Men slik er det åpenbart i dag. Personlig tror jeg det høye presset fra de er små er med til å skape skoletrøtte og umotiverte ungdommer.

Anonymous poster hash: 12fc1...6db

Skrevet

Du synes det er mye å kreve at de skal lese "en hel side" og gjøre en "hel side" i matte? Wow...

Hva mener du med "en hel side"? Jeg hun på lese en hel side + å gjøre flere oppgaver til den siden og ja, hun må gjøre en hel side i matte. I dag var det vel ca 30 oppgaver på den ene siden. Det blir mye å skrive, spesielt når både oppgaven og svar skal føres inn i skriveboka. Når det er engelsk i tillegg så synes jeg det blir mye jobb for en sliten kropp etter skolen.

Skrevet

Hva mener du med "en hel side"? Jeg hun på lese en hel side + å gjøre flere oppgaver til den siden og ja, hun må gjøre en hel side i matte. I dag var det vel ca 30 oppgaver på den ene siden. Det blir mye å skrive, spesielt når både oppgaven og svar skal føres inn i skriveboka. Når det er engelsk i tillegg så synes jeg det blir mye jobb for en sliten kropp etter skolen.

Synes fortsatt ikke det er mye å måtte lese en side og gjøre en side matte..

Får barna lekseplan? I så fall kan dere disponere tiden.

Skrevet

Iforhold til mine unger er ikke dette mye lekser.

Å lese bare 1 side var 1klasse lekse, og den skulle leses 3 ganger. En gang inni seg, en gang høyt for seg selv og en gang høyt for en voksen. Hvem rekkefølge var ulikt fra barn til barn, det ble foreldre og lærer enig om på samtaletime. I begge mine barns klasser så har hele klassen knekt lesekoden før jula, så leseleksa kom veldig fort hos begge. Og etter jul i 1klasse så skulle de itilegg lese i egn bok minimum 15min hver dag, helst 7dager i uka.

Anonymous poster hash: c1abc...c38

Skrevet

Iforhold til mine unger er ikke dette mye lekser.

Å lese bare 1 side var 1klasse lekse, og den skulle leses 3 ganger. En gang inni seg, en gang høyt for seg selv og en gang høyt for en voksen. Hvem rekkefølge var ulikt fra barn til barn, det ble foreldre og lærer enig om på samtaletime. I begge mine barns klasser så har hele klassen knekt lesekoden før jula, så leseleksa kom veldig fort hos begge. Og etter jul i 1klasse så skulle de itilegg lese i egn bok minimum 15min hver dag, helst 7dager i uka.

Anonymous poster hash: c1abc...c38

Min har også lest en side siden hun gikk i første, men boken har blitt større og skriften er blitt mindre i løpet av årene, så det kan jo egentlig ikke sammenliknes. Men det er ikke leseleksen isolert jeg tenker på, det er mengden lekser til sammen. Altså Norsk, matte og engelsk + gloser i løpet av en dag.

Leksene er jo ikke vanskelige, men det er så mye og spesielt mye å skrive.

Skrevet

Synes fortsatt ikke det er mye å måtte lese en side og gjøre en side matte..

Får barna lekseplan? I så fall kan dere disponere tiden.

Men for min jente er det mye og som mor ser jeg at det er mye for henne. Ja, vi har lekseplan, men om vi skal ta flere dager på en gang så blir det ihvertfall ikke gjort skikkelig. Dessuten ber skolen om barna gjør lekser til de dagene det står på planen.

Skrevet

Her bruker de vel 15-20 minutter. De har ikke direkte lekser, men "skal" og "kan" oppgaver. De må gjøre alle "skal" oppgavene i løpet av uka og hvis de har mer tid tid overs må de begynne på "kan" oppgavene :) funker veldig bra her synes jeg :)

Anonymous poster hash: dee97...f03

HVordan funker dette? Er "skal" oppgavene noe de jobber med i timene også?

Skrevet

Forsi hun trener tirsdag til søndag fra 15 til 18 gjøres alle lekser for uken på mandag. Hun sitter ca 20-30 minutter. Litt lesing, gloser og ca 4 sider matte til sammen.

Anonymous poster hash: 1c263...aa4

Skrevet

Lurer på hvordan det skal gå med dagens barn som har "så mye lekser" når de må gjøre en hel side i matte OG en hel side i engelsk! Jeg satt langt mer enn 30 minutter når jeg gikk i 4 klasse, men kan ikke huske mamma snakket med læreren om at det var for mye... var bare å gjøre det man fikk beskjed om.

Anonymous poster hash: 92434...8ac

Skrevet

Synes det er lite lekser jeg. Med litt konsentrasjon hadde hele ukeplanen til 4,klassingen vært gjort på under en time. En hel side matte med 30 oppgaver? Hvilke bøker bruker de på din skole? I mattebøkene til mine 4.klassinger (den jeg har nå og tidligere) så er det vel INGEN sider som har 30 oppgaver,- ikke en gang om man regner 1a, 1b,1c og 2a, 2b, 2c ...osv som 6 oppgaver

Mine har knekt lesekoden tidlig, og da har vi blitt sløve med lesetrening her i huset. Men vi har vært ærlige med det til lærerne og slunke lesekort har vært godtatt. De leser en del "ubevisst" da. Tekst når vi ser filmer med annet språk i tale, innholdsforegnelse på matvarer mens vi spiser frokost/kvelds osv. Mye morsommere enn bøkene de har fått.

Når barna leser ok, så har det her vært ok å kutte på denne leseøvinga,- og mulig det er derfor vi sparer masse tid på lekser.. Men vi hadde foreldre i 1.klasse som mente seriøst barna satt 2 timer med lekser...Da var det noe alla og skrive en bokstav gjentatte gagner på to-tre linjer. tegns sirkel rundt det største, det minste, osv 3-4 oppgaver,- og to- tres setninger man skulle se på/lese alt etter nivå...Kanskje tegne mamma, pappe eller huset sitt ol....dette var for ei hel UKE:...Dette satt de 2 timer hver dag med,- eller mer. Da tanker jeg det er noe rundt leksesituasjon som ikke er grei, mer enn at barnet sliter....Eller at foreldre sliter mer enn barna....

Men jeg vet det er stor forskjell på leksemengde fra skole til skole og fra lærer til lærer. Men også STOR forskjell på hvordan barna forvalter tiden sin, og hvor "synd på barna sine" foreldrene har......Min 8.klassing har "full" timeplan. Andre foreldre mener det er "for mye";- men så snakket vi litt,- og barna der gjør null lekser de periodene på skolen de kan jobbe med de. Særlig gjelder dette matte. Mange oppgaver hver uke,- men min datter gjør alt på skolen, har bare "kan gjøre" oppgaver hjemme. Hun er "snittflink" i matte! Og hun har alltid begynt på oppgavene til tekstene de leser i de ulike fag, de med "for mye lekser" har aldri startet på disse.

Noen tok jo dette opp med barna,- hva GJØR de den tiden på skolen de SKAL gjøre lekser, mens andre bare fortsetter og forsvare barna og stakkarsliggjør de med at lekser skulle vært forbudt.

Men igjen,- det finnes de som får "for mye "lekser,- men med dialog med lærer/-e så ordner ofte mye seg har jeg erfaring med i forhold til slekt og venner som har vært borti dette.

Anonymous poster hash: 49a05...ef6
Skrevet

Synes det er lite lekser jeg. Med litt konsentrasjon hadde hele ukeplanen til 4,klassingen vært gjort på under en time. En hel side matte med 30 oppgaver? Hvilke bøker bruker de på din skole? I mattebøkene til mine 4.klassinger (den jeg har nå og tidligere) så er det vel INGEN sider som har 30 oppgaver,- ikke en gang om man regner 1a, 1b,1c og 2a, 2b, 2c ...osv som 6 oppgaver

Mine har knekt lesekoden tidlig, og da har vi blitt sløve med lesetrening her i huset. Men vi har vært ærlige med det til lærerne og slunke lesekort har vært godtatt. De leser en del "ubevisst" da. Tekst når vi ser filmer med annet språk i tale, innholdsforegnelse på matvarer mens vi spiser frokost/kvelds osv. Mye morsommere enn bøkene de har fått.

Når barna leser ok, så har det her vært ok å kutte på denne leseøvinga,- og mulig det er derfor vi sparer masse tid på lekser.. Men vi hadde foreldre i 1.klasse som mente seriøst barna satt 2 timer med lekser...Da var det noe alla og skrive en bokstav gjentatte gagner på to-tre linjer. tegns sirkel rundt det største, det minste, osv 3-4 oppgaver,- og to- tres setninger man skulle se på/lese alt etter nivå...Kanskje tegne mamma, pappe eller huset sitt ol....dette var for ei hel UKE:...Dette satt de 2 timer hver dag med,- eller mer. Da tanker jeg det er noe rundt leksesituasjon som ikke er grei, mer enn at barnet sliter....Eller at foreldre sliter mer enn barna....

Men jeg vet det er stor forskjell på leksemengde fra skole til skole og fra lærer til lærer. Men også STOR forskjell på hvordan barna forvalter tiden sin, og hvor "synd på barna sine" foreldrene har......Min 8.klassing har "full" timeplan. Andre foreldre mener det er "for mye";- men så snakket vi litt,- og barna der gjør null lekser de periodene på skolen de kan jobbe med de. Særlig gjelder dette matte. Mange oppgaver hver uke,- men min datter gjør alt på skolen, har bare "kan gjøre" oppgaver hjemme. Hun er "snittflink" i matte! Og hun har alltid begynt på oppgavene til tekstene de leser i de ulike fag, de med "for mye lekser" har aldri startet på disse.

Noen tok jo dette opp med barna,- hva GJØR de den tiden på skolen de SKAL gjøre lekser, mens andre bare fortsetter og forsvare barna og stakkarsliggjør de med at lekser skulle vært forbudt.

Men igjen,- det finnes de som får "for mye "lekser,- men med dialog med lærer/-e så ordner ofte mye seg har jeg erfaring med i forhold til slekt og venner som har vært borti dette.

Anonymous poster hash: 49a05...ef6

Det er forskjell på mattebøker i al fall. Jenta mi gjør 3 ark med 50 gangestykker på hver hver uke. Det tar tid og er ekstremt lite motiverende. Jeg vet ikke hvilken mattebok det er kopiert fra.

Anonymous poster hash: 12fc1...6db

Skrevet

Virker som det er store forskjeller. Noen fastholder på mye lekser. Jeg hadde aldri latt min fjerde klassing brukt mer en 30 effektive min på lekser. Bare tull. 

Anonymous poster hash: abc7e...988
Skrevet

Bruker maks en time i uka. De har stort sett 4 sider matte, en side lesing/skriving i engelsk og en leselekse med spørsmål og oppgaver i norsk. Leseleksa er en tekst på 1 til 1.5 side med små bokstaver. Den skal repeteres 3 ganger. Her leser de gjennom en gang, jeg ser ikke vitsen med å terpe på samme teksten når de leser like raskt som en voksen, og det ikke er noen nye ord i teskten. De leser og skriver en del hver dag som ikke er skolearbeid. 

Skrevet

Det varierer utrolig. Alt fra 20 min til 2 timer ++. Jeg har akkurat nå begynt å kutte de dagene med 2 timer.

De dagene det går lengst er de med 2-3 sider lesing som skal leses 3 ganger. Svare hele setninger på 4-5 spørsmål. Tenke/fundere på spørsmål. Går gjerne 2 sider og skal skrives fint. Så er det øveord/setninger på 1-2 sider til.

Matte. Tenke oppgaver. Oppgavene skal leses 2 ganger, tegne model, rekne ut alt og skrive hele fine svar.

Og sosiale lekser og 15 min lesing utenom. De dagene rekker han ikke trening kl.18. Han er hjemme ca. 14.20.

Skrevet

Hadde fjerdeklassing i fjor. Vi fikk beskjed om at det var greit som foreldre å la barnet slutte etter å ha sittet konsentrert i én time med lekser. 

Vi hadde dag-til-dag-lekser fra første til fjerde klasse, med klar beskjed om at det var viktig at leksene ble gjort på riktig dag. Til tider har det vært mye. Ser enkelte her skriver at de klarer å gjøre hele ukas lekser på 30 minutter. Da håper jeg de foreldrene skjønner at det ikek bare handler om at de har flinke barn. Da er det vesentlig mindre lekser på den skolen enn andre steder. Det har nok vært borti en times tid hver dag hos oss. Men litt varierende mengde.

I femteklasse har vi omsider begynt med ukelekser, slik at barnet og vi selv kan fordele leksene gjennom uka og tilpasse til hvilke dager det er treninger/kamper etc. Synes det fungerer mye bedre.

Anonymous poster hash: 618a2...39c
Skrevet

Jenta mi bruker ikke så lang tid. Jeg vet egentlig ikke akkurat hvor lang, for hun gjør som regel leksene før vi kommer hjem fra jobb. Leselekser og øving på ord og gloser tar vi med henne, men det er stort sett bare å gå gjennom det en gang, så sitter det. Hun tar alt veldig lett. Er deilig at hun har det sånn, men jeg kunne ønske hun kunne fått litt mer utfordrene lekser. Hun sier selv hun syns det er for enkelt og for lite. De har som regel et par sider i matte, engelskgloser til ukentlig test og tilsvarende for diktat i norsk, lese et par sider enten i norsk eller engelsk og evt en side med engelskoppgaver. Noen ganger å skrive en tekst el. i norsk. Tidligere har hun fått egne mattehefter og egne bøker med oppgaver i leseforståelse i norsk, så tror jeg skal ta dette opp med læreren hennes, om hun ikke kan få dette nå også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...