Gå til innhold

Å ikke dusje etter gymtimen - Store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

På foreldremøte til 7 klassingen ble det tatt opp at det er mange som ikke dusjer etter gym. Dette medfører jo at det ikke lukter spesielt bra i klasserommet etterpå, og gym er kanskje på formiddagen hvor ungene skal sitte i mange timer sammen etterpå. 

Skolen har visst ikke lov til å tvinge elevene til å dusje, kun oppfordre. Men hva i alle dager gjør man da ?

Her er det en selvfølge at jr skal dusje etter gymtimen, og han gjør det alltid samt skifter undertøy.  De er jo gjennomsvette etter en økt, og i den alderen begynner svetteproduksjonen for fullt. 

Noen som har vært borti dette? Mistenker at oppfordring på foreldremøte ikke helt fører frem. Dessuten er det jo kun 50% av foreldrene som faktisk møter opp på møte.  

Anonymous poster hash: 5fb56...5f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her prøver jenta i 6.klasse å dusje etter gym, men det er kun to dusjer som virker og de er 13 jenter.

Hadde vært greit om skolen faktisk stiller med dusjer som fungerer og nok av de. Helt håpløst.

Anonymous poster hash: 2478b...450
Skrevet

Her prøver jenta i 6.klasse å dusje etter gym, men det er kun to dusjer som virker og de er 13 jenter.

Hadde vært greit om skolen faktisk stiller med dusjer som fungerer og nok av de. Helt håpløst.

Anonymous poster hash: 2478b...450

Fadilitetene er det ikke noe å si på i vårt tilfelle. Nok dusjer, og de virker.

Hi

Skrevet

Jeg synes det er synd det er blitt slik med dusjing. Alle er for flaue/redde.

Synes de eldste barna burde hatt gym de siste timene på dagen. Eller lage enmannsbåser for dusjing.

Anonymous poster hash: fa8a0...1c5

Skrevet

Jeg synes det er synd det er blitt slik med dusjing. Alle er for flaue/redde.

Synes de eldste barna burde hatt gym de siste timene på dagen. Eller lage enmannsbåser for dusjing.

De har hatt svømming sammen siden 1 klasse, og da er ikke dusjing et problem. Men da må de dusje for å få lov å bade.

Skrevet

Her har de en mannlig assistent i garderoben som dusjer sammen med dem, og han sier alle må dusje. Det var et problem her også, og det ble tatt opp på foreldremøte, også endte det med denne assistenten (klasse så de er en gymlærer og en assistent som har klassen i gym)

Mobiler blir samlet inn på utsiden av garderoben før de går inn før timen, gymlæreren står i gangen utenfor garderoben med en boks som alle legger telefonene sine i (det er jo også for å forhindre tyveri mens de har gym, ikke bare for å forhindre at noen tar bilder i garderoben). Så er det da en assistent i garderoben som ser til at det er nogenlunde ro, at alle dusjen og at ingen er slemme med hverandre (man er jo litt sårbar når man står naken).

Spurte sønnen min nå og han sier de har sluttet med den assistenten i garderoben nå siden alle dusjen når han var der. Nå som de er alene i garderoben dusjer alle bortsett fra en. Det er en gutt i klassen som ofte dropper dusjingen altså.

Anonymous poster hash: 30ef7...790
Skrevet

Sånt er det blitt. Helt fra barna er bleiebarn, så skal de skjules. Det er nok ment i beste mening. Barn får ikke bade nakne på stranda om sommeren, de skal ikke dusje nakne før bad i badebasseng. For tenk om en pedofil får et glimt av rumpa til barnet. Over alt i samfunnet skal nakenhet skjules. Og så blir vi overrasket over at barna er blyge og ikke vil dusje? Det er jo vi/dere som har skapt dette. La naturlig nakenhet få lov til å eksistere, men selvsagt ikke vær helt naive heller. 

Anonymous poster hash: 4c6f1...272
Skrevet

Sånt er det blitt. Helt fra barna er bleiebarn, så skal de skjules. Det er nok ment i beste mening. Barn får ikke bade nakne på stranda om sommeren, de skal ikke dusje nakne før bad i badebasseng. For tenk om en pedofil får et glimt av rumpa til barnet. Over alt i samfunnet skal nakenhet skjules. Og så blir vi overrasket over at barna er blyge og ikke vil dusje? Det er jo vi/dere som har skapt dette. La naturlig nakenhet få lov til å eksistere, men selvsagt ikke vær helt naive heller.

Jeg mistenker mer at de ikke gidder...

Hi

Skrevet

Jeg tror ikke dette handler om foreldrenes frykt for overgrep...men at ungdom i dag er ekstremt opptatt av utseende og kropp. I tillegg til muligheten for å bli tatt bilde av.

Skrevet

Forstår det ikke i småskolen heller. Fireåringen er helt våt i håret etter en halvtime på trampolina, vil tro hun svetter like ille i gymtimen om noen år.

Anonymous poster hash: 933e7...a89

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er vanlig å gjøre det, eller om det er mer frykt enn et reelt problem. Men jeg har hørt at mange er redde for å kle av seg pga de kan bli tatt bilder av.

Og om det er problemstillingen burde mobilene vært låst inn før de får gå i garderoben.

Men om der kun er vanlig pubertetssjenanse, så er det ikke lett å bli kvitt det. Man er liksom avhengig av at den sterke eleven dusjer, eller at nok elever dusjer.

Anonymous poster hash: c6ca3...72a

Skrevet

Jeg tror ikke dette handler om foreldrenes frykt for overgrep...men at ungdom i dag er ekstremt opptatt av utseende og kropp. I tillegg til muligheten for å bli tatt bilde av.

om de er så opptatt av kropp og hvordan de fremstår, så bør kanskje noen opplyse de om at de lukter dritt.

Skrevet

om de er så opptatt av kropp og hvordan de fremstår, så bør kanskje noen opplyse de om at de lukter dritt.

Tror nok en del velger å lukte fremfor å vise seg naken foran klassen ja. Eller skulker gym for å slippe dusjing.

Dette ER kjipt, men samtidig må vi være realistiske og ikke forfekte meninger som er milevis unna det ungdom selv synes.

Skrevet

Forstår det ikke i småskolen heller. Fireåringen er helt våt i håret etter en halvtime på trampolina, vil tro hun svetter like ille i gymtimen om noen år.

Anonymous poster hash: 933e7...a89

Jeg tenker skolen skaper problemet litt selv. På vår skole har barna gym uten å skifte eller dusje til og med tredje klasse. I fjerde skal barn "plutselig" dusje etter gym.

Jeg synes skolen burde innarbeide gode rutiner fra første klasse!

Skrevet

Tror nok en del velger å lukte fremfor å vise seg naken foran klassen ja. Eller skulker gym for å slippe dusjing.

Dette ER kjipt, men samtidig må vi være realistiske og ikke forfekte meninger som er milevis unna det ungdom selv synes.

Nen når de dusjer før svømming uten problemer er jo ikke dette grunnen. Da MÅ de, etter gymmen er det bare en oppfordring.

Skrevet

Jeg tenker skolen skaper problemet litt selv. På vår skole har barna gym uten å skifte eller dusje til og med tredje klasse. I fjerde skal barn "plutselig" dusje etter gym.

Jeg synes skolen burde innarbeide gode rutiner fra første klasse!

Problemet med å dusje fra 1.klasse er at det blir veldig liten tid igjen til gym...

Skrevet

Nen når de dusjer før svømming uten problemer er jo ikke dette grunnen. Da MÅ de, etter gymmen er det bare en oppfordring.

Minste motstands vei...hvis de kan slippe, så Gjør de det.

Jeg tror at fellesdusjer er urealistisk i våre dager.

Skrevet

Siden skolen ikke kan tvinge barna til å dusje så kan de i stedet f.eks:

La de eldste barna ha gym i siste time

Pusse opp garderobene og lage skillevegger, for fytt i katta så mange ekle og gamle dusjanlegg/ garderober det er på mange skoler rundt i Norges land.

Oppfordre barna ti å i hvert fall vaske seg godt under armene, ta på deo og bytte t-skjorte hvis de ikke dusjer.

Skrevet

Med rene klær og litt fersk deodorant under armene holder man seg luktfri overfor andre resten av dagen. Jeg forstår godt at mange kvier seg for å være nakne foran klassekameratene. De er i en sårbar fase der de gjerne er veldig usikre og kroppsbevisste. Det blir i alle fall feil å tvinge dem. I så fall bør de lage egne båser slik at de kun trenger å vise seg med håndkle rundt seg. Jeg tror ikke å tvinge barna til å være nakne foran andre gjør dem mer avslappet.

Skrevet

Min 8-åring hater å dusje foran andre. Han var ikke sånn før, men det kom etter flere kommentarer fra andre barn om at han har så liten tiss.

Skjønner godt at han kvier seg for den dusjingen 🙁

Anonymous poster hash: a0fec...aaf

Skrevet

Det er da vel ingen som dør av litt svettelukt.. mobbing derimot! Jeg skulle hatt ei barndomsvenninne til,men hun tok livet sitt da vi gikk på ungdomsskolen. Hun ble mobbet for kropp og utseende,dusjet selvfølgelig aldri etter gym og ble mobbet for det også. Hun luktet ikke vondt og var en helt normal tenåring.

Så når mine barn begynte på ungdomsskolen og fortalte at kropper ble kommentert,og gutter som kom løpende inn i Jente garderoben, fikk de fint slippe å dusje. De vasket seg ved vasken. Endte med at alle jentene gjorde det,for skolen gjorde ingenting med at guttene løp inn.

Anonymous poster hash: e3664...29a

Skrevet

Jeg mener at man skal dusje etter gymmen.

Neida, det er ikke så morsomt å dusje sammen med andre, det synes da ikke jeg heller.

Men det er da vel normalt å dusje etter slike aktiviteter?... Uhygenisk.

Det må da vel være verre å ikke dusje, enn å dusje?

Vi hadde EN gutt i klassen som konsekvent ALDRI dusja. ALDRI. Og han byttet (en skjelden gang) til gymshorts. Det ble jo mer snakk om det, enn om noe annet.

Anonymous poster hash: a5995...438

Skrevet

Jeg mistenker mer at de ikke gidder...

Hi

Det har ikke noe med at de ikke gidder. Det har noe med at alle går rundt med mulighet til å filme og ta bilder sånn det har blitt. Det er jo det de er redde for!! Det kommer jo frem i alle sammenhenger hvor unge blir spurt.

Anonymous poster hash: 73a11...a6a

Skrevet

Det har ikke noe med at de ikke gidder. Det har noe med at alle går rundt med mulighet til å filme og ta bilder sånn det har blitt. Det er jo det de er redde for!! Det kommer jo frem i alle sammenhenger hvor unge blir spurt.

Anonymous poster hash: 73a11...a6a

De dusjer før og etter svømming uten protester. Og min sønn + kompis og noen flere dusjer alltid og det har aldri vært snakk om at noen tar bilder.

Tlf skal ikke være fremme i skoletiden, og det respekterer de faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...