Gå til innhold

Har mine barn ressurssvake/ sterke foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier, fast 100% stilling. Far er rørlegger, fast stilling. Begynnelsen av 30 årene. Gift. 2 barn på 1 og 3 år. Eier relativt fint og stort hus, 2 helt greie biler. Far er flink til å leke med barn og finne på ting med de, jeg litt mer sløv der.

Jeg har et par venninner med barn i samme alder, er en del sammen med de. Vi har familie rundt oss, men får ikke noe særlig hjelp av de til noe. Har ikke så nært forhold til de.

Vi to voksne har et relativt fint forhold, krangler sjeldent, ler mye sammen. Har lite sex, der er jeg den som ikke er så ivrig..

Anonymous poster hash: c5468...212

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker ressurssterk i denne sammenheng er summen av jobb, økonomi, samfunnsinteresse, personlighet etc etc.

Noen rike mennesker har null sosiale antenner og sluntrer unna alle dugnadee og vil således være mindre ressurssterke. Mens en fattig, men energisk alenemor kan gjøre at hele idrettslaget fungerer, og er dermed ressurssterk.

Ingen fasit mao. Engasjerte foreldre ift skole, fritid, kultur, venner..er hva jeg mener er viktige ressurser.

Anonymous poster hash: 9ced9...0aa

Skrevet

Kan du hjelpe dine barn med lekser? Har du gode allmennkunnskaper? Er du samfunnengasjert? Kan du utvide horisonten deres? Er du utstyrt for å la dem oppleve kulturelle ting - teater, musikk, litteratur - eller er det kun plastleker og tv og telefonspill?

Anonymous poster hash: 14aed...28d
Skrevet

Jeg tenker ressurssterk i denne sammenheng er summen av jobb, økonomi, samfunnsinteresse, personlighet etc etc.

Noen rike mennesker har null sosiale antenner og sluntrer unna alle dugnadee og vil således være mindre ressurssterke. Mens en fattig, men energisk alenemor kan gjøre at hele idrettslaget fungerer, og er dermed ressurssterk.

Ingen fasit mao. Engasjerte foreldre ift skole, fritid, kultur, venner..er hva jeg mener er viktige ressurser.

En veldig norsk tanke du forfekter der, men den er nok likevel feil. Du blir altså ikke "ressurssterk" av å organisere dugnad. Det kan selv en analfabet klare. Og du mister ikke dine ressurser ved å unngå dugnad heller.

Man trenger ikke engang fjellsko og sovepose for å være en ressurssterk forelder. Selv om altså mange i Norge tror det...

Anonymous poster hash: 13158...237

Skrevet

En veldig norsk tanke du forfekter der, men den er nok likevel feil. Du blir altså ikke "ressurssterk" av å organisere dugnad. Det kan selv en analfabet klare. Og du mister ikke dine ressurser ved å unngå dugnad heller.

Man trenger ikke engang fjellsko og sovepose for å være en ressurssterk forelder. Selv om altså mange i Norge tror det...

Jeg er jo norsk, så den biten stemmer nok.

At du tenker "analfabeter" kan organisere dugnad er ganske naivt. Foreldre som ikke deltar i barns fritid velger vekk en viktig del av barnets liv spør du meg. I mitt område har noen barn mer synlige au pairer enn foreldre. Tenker ikke at de barna har ressurssterke foreldre, selv om de nok gjør suksess på jobben.

Ellers vil jeg legge til at ressurssterke foreldre ofte er sosialt smidige vesener. Dvs at de har gode sosiale evner, opptrer høflig og vennlig. Unnlater å kalle folk analfabet feks.

Skrevet

Hi her

Jeg kommer nok til å engasjere meg ift lekser, organisere bursdager, være på foreldremøter og dugnader. Barna kommer til å begynne på hver sin aktivitet etterhvert, der vi kommer til å følge opp etter behov. Jeg kommer til å engasjere neg i deres venner, og legge tilrette slik at de får seg venner.

Nå leser jeg for barna, og synger for de. Har vært på babytrall og aktiv på barselgruppene.

Teater blir sikkert ca 1 gang i året, første gang blir nok rundt juletider med eldste i år.

Anonymous poster hash: c5468...212

Skrevet

Jeg er jo norsk, så den biten stemmer nok.

At du tenker "analfabeter" kan organisere dugnad er ganske naivt. Foreldre som ikke deltar i barns fritid velger vekk en viktig del av barnets liv spør du meg. I mitt område har noen barn mer synlige au pairer enn foreldre. Tenker ikke at de barna har ressurssterke foreldre, selv om de nok gjør suksess på jobben.

Ellers vil jeg legge til at ressurssterke foreldre ofte er sosialt smidige vesener. Dvs at de har gode sosiale evner, opptrer høflig og vennlig. Unnlater å kalle folk analfabet feks.

Ressurssterk innebærer nok noe annet enn "strømlinjeformet" eller "godt likt i nabolaget", men jeg ser at mange på DIB trøster seg med sin innsats på dugnad... For den må jo bety at de har noe å by barna, ikke sant...?

Nei. Ikke helt sant.

(Ingen er heller blitt kalt analfabet her. Bare hypotetisk.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...