Gå til innhold

Fotballmødre...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner trenerene hos dere å toppe et lag? Og når synes dere at det er greit at de begynner med dette?

 

Anonymous poster hash: ed232...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min går i 2.klasse og treneren er helt imot å toppe lag når de er så små. Han og vi foreldre på laget med at vi ikke bør toppe laget før ungdomsskolen.

Naboen sin mann er trener og de toppet de laget fra 4.klasse, jeg synes det blir helt feil. Det var mange som sluttet når de begynte å toppe laget, både av de "gode" og de "dårlige" spillerne

 

Anonymous poster hash: bd2f6...594

Skrevet

Her begynner de å toppe fra 5.klasse. De kaller det ikke topping da, men serien av to nivåer så da blir det jo sånn. 

 

Jeg skjønner at de nivådeler serien, det er kjedelig å alltid tape 16-1, og minst like kjedelig å alltid vinne med så mange mål. Mye morsommere for alle å spille fotball når de er omtrent på samme nivå.

 

Her er det mange som spiller fotball, så da er det blitt vanlig å melde på et lag i begge nivåer også la de flinkeste på laget spille på førstelaget i øverste nivå og de litt mindre flinke spille på andrelaget i nederste nivå.

 

Jeg synes topping egentlig er helt ok, noen unger er veldig mye mer engasjer og dedikert enn andre, noen gir 100% og drømmer om å bli proff mens andre bare er med for å leke med ball og møte venner.

 

Det jeg ikke er helt enig i er alvoret og kravene de stiller helt i fra barneskolen. Det er en grunn til at fotballforbundet ikke vil ha topping før de går over i ungdomsidretten. Det er ikke alltid de som er flinkest på barneskolen kommer lengst, men når de stiller så vannvittige krav til ungene blir frafallet så stort at de mister noen av de som kunne blitt gode.

 

Min yngste sønn går nå i 7.klasse, laget hans har 3 lag påmeldt i serien, et førstelag og to andrelag, de er ikke helt nok spillere til det så flere må spille to kamper i uken. I tillegg har de 4 treninger i uken, tirsdag, onsdag, fredag kveld og lørdag morgen. De må møte på trening for å spille kamp, for førstelaget krever de at du kommer på alle treninger, og de går fortsatt på barneskolen.... Jeg synes det er altfor høye krav, mye av fotballgleden blir borte, de blir lei av fotball, de blir lei av å aldri ha fritid til noe annet, lei av å trene hver eneste fredag kveld og måtte stå opp tidlig for å komme seg på trening kl 10 hver lørdag morgen. De tar barneidretten altfor seriøst, også blir det ikke lenger rom for de som bare spiller fordi de synes det er trivelig.

 

Eldste sønnen min sluttet med fotball da han begynte på ungdomsskolen, han spilte på andrelaget og hadde ingen ambisjoner om å komme på førstelaget. Han var fornøyd med et par gode treningsøkter i uken og å ha det moro med ball sammen med kompiser, det var det ikke lenger rom for på andrelaget engang. Alt fokus ble på kamp, å vinne kampene, bli best mulig osv så ha gadd ikke mer. Han liker fortsatt fotball og flere av de han spilte sammen med før (som også har sluttet) møtes jevnlig på løkka for å spille ball, jeg synes det er veldig synd det ikke er rom for disse i fotballen. De går på ungdomsskolen, de trenger trening og aktivitet, å ha to organiserte treninger i uken hadde vært veldig sunt for dem både fysisk og psykisk, men pga vinnerinstinktene til trenerne blir de skviset ut av idretten.....



Anonymous poster hash: 0c9c2...b2b
Skrevet

Ikke toppe lag, men nivåinndele synes jeg er helt greit. Ikke bare greit, men det burde vært innført langt tidligere. Oppnå mestring på sitt eget nivå. Mange faller også i fra når de aldri klarer å score et mål eller sentre/mottak av ball. De er lett for å bli "syndebukker" og dess eldre de blir, jo mer vil de vinne.

"Alle" får jo med seg at denne nivåinndelingen foregår diskret på mange måter allikevel.

Jeg er for å kalle en spade for enn spade og gi utfordringer der barna befinner seg ferdighetsmessig.

Skrevet

Jeg er trener for gutter i fjerde klasse. Fra i år har vi nivådelt seriepåmelding. Vi har 50 spillere, har meldt på et lag i klasse 10 år, et i nivå A i egen aldersklasse, tre lag på nivå B og et lag på nivå C. Vi har ikke faste grupper, men det er noen som ikke spiller kamper på de to "beste" lagene, og noen som ikke spiller på det svakeste nivået. Ungene er ikke informert om nivåene, men de ser jo når noen er større enn dem. De spiller sammen med forskjellige spillere, og jeg mener vi lykkes med å skape en god gruppetilhørighet.

Skrevet

I vår fotballklubb er det ingen topping eller satsningslag før de begynner med 9`er fotball, dvs det året de fyller 13. Da begynner de med tabell, off-side og gult kort, og da er også topping akseptert. Tror det er noe lunde likt for alle lagene i området. Noen starter dog tidligere ser jeg, og laget til sønnen vår (G12) har spilt kamper mot toppa lag i et par års tid nå (og vunnet - smaker ekstra godt med slike seire ;))

Det var snakk om nivåinndelt lag for et par år siden, men dette ble kontant stoppet av klubben da det brøt med deres policy om barnefotball og ingen topping av lag før 13. Hos oss har det i grunn fungert veldig bra, selv om det var en viss frustrasjon den gang nivåinndelte lag ble stoppet. Det var da de som hadde gutter som ble plukket ut til det laveste nivået som protesterte. Jeg tror nok ikke guttene hadde hatt vondt av å få motstand mer tilpasset sine ferdigheter på et lavere nivå. Det hadde kanskje gjort både de beste bedre og de litt mindre gode bedre. Jeg ser for meg at det vil falle av noen når de etter nyttår går over til å dele opp lagene. Det er jo klart at noen tar dette mer seriøst enn andre, trener mer, er bedre - sånn er det jo, selv om de er under 13 år.

Skrevet

Jeg er trener for gutter i fjerde klasse. Fra i år har vi nivådelt seriepåmelding. Vi har 50 spillere, har meldt på et lag i klasse 10 år, et i nivå A i egen aldersklasse, tre lag på nivå B og et lag på nivå C. Vi har ikke faste grupper, men det er noen som ikke spiller kamper på de to "beste" lagene, og noen som ikke spiller på det svakeste nivået. Ungene er ikke informert om nivåene, men de ser jo når noen er større enn dem. De spiller sammen med forskjellige spillere, og jeg mener vi lykkes med å skape en god gruppetilhørighet.

Hvis jeg forstår deg rett nå, så spiller de ikke på faste lag - men rullerer? Får de samspillet til å sitte da i så fall? Noe av det viktigste vi ser hos oss er jo samspill, at spillerene er vant til å spille sammen, at de har sine plasser og vet hverandres styrker og svakheter. Når de en sjelden gang må slå sammen spillere med det andre G12-laget for å klare å stille lag i for eks. sommer-cup, så sliter de mye mer fordi de ikke er vant til å spille sammen, selv om det sum summarum kanskje er bedre individuelle spillere på laget.

Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett nå, så spiller de ikke på faste lag - men rullerer? Får de samspillet til å sitte da i så fall? Noe av det viktigste vi ser hos oss er jo samspill, at spillerene er vant til å spille sammen, at de har sine plasser og vet hverandres styrker og svakheter. Når de en sjelden gang må slå sammen spillere med det andre G12-laget for å klare å stille lag i for eks. sommer-cup, så sliter de mye mer fordi de ikke er vant til å spille sammen, selv om det sum summarum kanskje er bedre individuelle spillere på laget.

Ja, du forstår meg riktig. Samspillet lider nok litt av dette opplegget, men vi er nøye på å ha samme spillestil i alle kamper. Alternativet, som vi har hatt for de andre to barna - atskilte lag, har en annen stor ulempe. Ved overgang til 7er eller 11er, må etablerte grupper slås sammen med de omkostningene det innebærer. Å rullere innebærer at flere får prøve seg på flere nivåer uten at de får følelsen av å komme inn i en ukjent og etablert gruppe.

Skrevet

 

Her begynner de å toppe fra 5.klasse. De kaller det ikke topping da, men serien av to nivåer så da blir det jo sånn. 

 

Jeg skjønner at de nivådeler serien, det er kjedelig å alltid tape 16-1, og minst like kjedelig å alltid vinne med så mange mål. Mye morsommere for alle å spille fotball når de er omtrent på samme nivå.

 

Her er det mange som spiller fotball, så da er det blitt vanlig å melde på et lag i begge nivåer også la de flinkeste på laget spille på førstelaget i øverste nivå og de litt mindre flinke spille på andrelaget i nederste nivå.

 

Jeg synes topping egentlig er helt ok, noen unger er veldig mye mer engasjer og dedikert enn andre, noen gir 100% og drømmer om å bli proff mens andre bare er med for å leke med ball og møte venner.

 

Det jeg ikke er helt enig i er alvoret og kravene de stiller helt i fra barneskolen. Det er en grunn til at fotballforbundet ikke vil ha topping før de går over i ungdomsidretten. Det er ikke alltid de som er flinkest på barneskolen kommer lengst, men når de stiller så vannvittige krav til ungene blir frafallet så stort at de mister noen av de som kunne blitt gode.

 

Min yngste sønn går nå i 7.klasse, laget hans har 3 lag påmeldt i serien, et førstelag og to andrelag, de er ikke helt nok spillere til det så flere må spille to kamper i uken. I tillegg har de 4 treninger i uken, tirsdag, onsdag, fredag kveld og lørdag morgen. De må møte på trening for å spille kamp, for førstelaget krever de at du kommer på alle treninger, og de går fortsatt på barneskolen.... Jeg synes det er altfor høye krav, mye av fotballgleden blir borte, de blir lei av fotball, de blir lei av å aldri ha fritid til noe annet, lei av å trene hver eneste fredag kveld og måtte stå opp tidlig for å komme seg på trening kl 10 hver lørdag morgen. De tar barneidretten altfor seriøst, også blir det ikke lenger rom for de som bare spiller fordi de synes det er trivelig.

 

Eldste sønnen min sluttet med fotball da han begynte på ungdomsskolen, han spilte på andrelaget og hadde ingen ambisjoner om å komme på førstelaget. Han var fornøyd med et par gode treningsøkter i uken og å ha det moro med ball sammen med kompiser, det var det ikke lenger rom for på andrelaget engang. Alt fokus ble på kamp, å vinne kampene, bli best mulig osv så ha gadd ikke mer. Han liker fortsatt fotball og flere av de han spilte sammen med før (som også har sluttet) møtes jevnlig på løkka for å spille ball, jeg synes det er veldig synd det ikke er rom for disse i fotballen. De går på ungdomsskolen, de trenger trening og aktivitet, å ha to organiserte treninger i uken hadde vært veldig sunt for dem både fysisk og psykisk, men pga vinnerinstinktene til trenerne blir de skviset ut av idretten.....

 

Anonymous poster hash: 0c9c2...b2b

 

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Det er synd det enten er snakk om å være "best" eller å ikke kunne spille i det hele tatt når man kommer opp på ungdomsnivå. De færreste blir fotballproffer, det viktigste er at de har en arena å være fysisk akriv på, å være en del av det sosiale og å ha noe organisert å forholde seg til. Særlig viktig når det gjelder ungdommer skulle jeg tro.

 

Høres voldsomt ut med treningene til 7. klassingen din. Min eldste går også i 7. og de har to havannen timers tireninger i kampsesonger, og tre utenfor sesongen. I tillegg blir det mye egentrening for min gutt, men det er jo sånt de kan velge selv, de som er mest ivrige. Hvor ble det av å møtes på banen å bare spille sammen uten at det er organisert trening? I den alderen blir det kanskje lite av det - i hvert fall om de har så mange organiserte treninger i uken at de blir lei. Gleden med fotball er lik så viktig som selve treningen. Dessuten bør man jo også passe på overtrening i den alderen. Det er nok veldig individuelt hvor mye de ulike spillerene tåler å trene når de er 11-12 år gamle.

Skrevet

Jeg har en på 17 som spiller på andrelaget. Stort sett gutter som har valgt å spille fotball for å ha det gøy. De trener to dager i uka, og taper stort sett alle kampene. Det er det sosiale som trekker dem, det å spille fotball uten å være opptatt av å "komme langt" med det. Fungerer fint! 



Anonymous poster hash: b28de...b14
Skrevet

Ja, du forstår meg riktig. Samspillet lider nok litt av dette opplegget, men vi er nøye på å ha samme spillestil i alle kamper. Alternativet, som vi har hatt for de andre to barna - atskilte lag, har en annen stor ulempe. Ved overgang til 7er eller 11er, må etablerte grupper slås sammen med de omkostningene det innebærer. Å rullere innebærer at flere får prøve seg på flere nivåer uten at de får følelsen av å komme inn i en ukjent og etablert gruppe.

Ja, der er nok en fordel. Her har de to G12-lag som ble satt opp ganske jeve da de gikk over til 7`er. De trener sammen, men spiller kamper for hvert sitt lag, og treningskamper mot hverandre. Sånn sett kjener de hverandre godt, men samspillet er klart bedre i de vante lagene. Det blir nok en overgangsperiode med å finne sin plass på nytt når de skal slås sammen til 9`er og 11`er, men det blir nok bare i en kort periode. Å gå fra 7`er til 9`er  blir jo en overgang uansett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...