Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #1 Skrevet 13. september 2016 Jeg er gravid i uke 26, og har mye kynnere, nedpress, stikninger i nedre del av magen, kramper i føttene og kroppen er generelt sliten. Har en fysisk aktiv jobb hvor det går i ett. Jeg jobber mye senvakter som går fra 15-24. Har spurt om å få mer dag og mellomvakter. Helt uaktuelt pga min stilling. Jeg har sagt at jeg trenger pauser, spesielt når jeg får mye ubehagelige kynnere. Jobber i butikk og løsningen ble å putte meg konstant i kassa. På gulvet er det lettere å gjøre ting i kroppen og kynnernes tempo, men dette irriterer kolleger da jeg sinker dagsrytmen for å holde oss ajour. I kassa må jeg holde ut kynnere og kramper foran kunder. Jeg løfter tunge ting gjennom kassapunktet, opp og ned av stolen osv. Vi er få på jobb, og alle har sitt å gjøre så det er ikke rom for å gi meg 10 min pause når kroppen ber om det. Når kynnerne setter igang trenger jeg å ta det med ro for å få de til å gå over. Jeg vil fortsette å jobbe, og legen mener jeg kan jobbe. Men jobben tilrettelegger ikke mye da det ødelegger dagsplanen. Skal han tilrettelegge trenger han flere på jobb, og det koster penger. Jeg ser jo den også. Hva kan jeg egentlig forvente av jobben? Anonymous poster hash: 0cff3...143
Mamma_til_2 Skrevet 13. september 2016 #2 Skrevet 13. september 2016 Da får du legen til og søke svangerskapspenger, da kan du fortsette og jobbe på topp samtidig som det ikke går utover arbeidsgivers pengesekk.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #3 Skrevet 13. september 2016 Ansatte har ofte løst dette ved å jobbe kortere vakter, vært f.eks 50% sykemeldt og jobbet 3-4 timer om dagen istedenfor 7-8. Jeg personlig har vært delvis sykemeldt og likevel vært full til på jobb, men med god samvittighet da satt ned tempoet og hatt hyppigere pauser, jobbet saktere og stresset mindre, altså halvert arbeidmengden men vært der full tid. Anonymous poster hash: a266d...e7b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #4 Skrevet 13. september 2016 Her har arbeidsgiver gjort et godt forsøk på å legge til rette for deg. En avtale bare om at du tar pauser og jobber i eget tempo kan være vanskelig å få til. Hvor mye og harde kinnene du har er jo heller ikke godt å beregne. Det som kan være en mulighet er at du sykemeldes for eksempel 30%. Da kan du være på jobben hele vaktene men jobbe i redusert tempo og ta pauser innimellom. Anonymous poster hash: b7a89...c0e
Bringebæret Skrevet 13. september 2016 #5 Skrevet 13. september 2016 Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg jobber turnus, i et tøft yrke med lange dager, stress og ikke mye rom for å ta pauser når man selv trenger det. I samråd med lege ble jeg først sykmeldt 40% for å slippe å jobbe så lange vakter (arb.giver kunne ikke gi meg kun dagvakter) Etterhvert ble dette til 50% og så 100% da arbeidsgiver ikke hadde mulighet til å tilrettelegge mer pga bekkenet mitt. Mitt råd er å høre på kroppen din. Ikke tenk så mye på arbeidsgiver. Tro meg, ingen takker deg for at du står i full jobb gjennom hele svangerskapet, til tross for plagene som medfører. Føler du at det blir for tøft på jobben så snakker du med en lege om vanskelighetene med å tilrettelegge og mulighet for en sykmelding. Det blir ikke lettere jo lenger ut i svangerskapet du kommer, snarere tvert i mot. Du og babyen er viktigst! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #6 Skrevet 13. september 2016 Her har arbeidsgiver gjort et godt forsøk på å legge til rette for deg. En avtale bare om at du tar pauser og jobber i eget tempo kan være vanskelig å få til. Hvor mye og harde kinnene du har er jo heller ikke godt å beregne. Det som kan være en mulighet er at du sykemeldes for eksempel 30%. Da kan du være på jobben hele vaktene men jobbe i redusert tempo og ta pauser innimellom. Anonymous poster hash: b7a89...c0e Hvordan mener du han har gjort ett godt forsøk på å tilrettelegge for meg? Ved å jobbe feks 30% må han fortsatt ha en ekstra ansatt på jobb på ett allerede sprengt budsjett. På min jobb kan jeg ikke ta pauser uten at en annen må ta over mitt arbeid der og da. Anonymous poster hash: 0cff3...143
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #7 Skrevet 13. september 2016 Har pratet med nav, og svangerskapspenger er ikke noe jeg går innunder. Der går kun på fosteret, ikke på mor. Halve vakter er nok en god løsning for meg, men kan bli problematisk ifht å få to til å gå halve mine vakter, da vi er få ansatte og de andre som jobber deltid ofte ikke vil jobbe mer enn de må. Prøvde å ringe sjefen nå, ønsket å prate med han om bedre tilrettelegging før jeg tar en ny legetime. Hun ville vente til etter en legetime. Men hva skal jeg få ut av en legetime når sjefen er så diffus på hva han tenker? Jeg vil jo egentlig jobbe, men med to barn fra før er jeg nødt til å lytte til kroppen min. Når jeg ikke presser den går det jo egentlig greit. Ubehagene oppstår når jeg må presse meg. Ringte legen etter time nå også. Spurte hun i skranken hva av kynnere man skal holde ut, og hva kan konsekvensene være. Fikk i svar at før i tiden sto man i potetåkeren døgnet rundt, så det måtte jeg nesten finne ut av selv/snakke med lege om. Anonymous poster hash: 0cff3...143
Mamma_til_2 Skrevet 13. september 2016 #8 Skrevet 13. september 2016 Har pratet med nav, og svangerskapspenger er ikke noe jeg går innunder. Der går kun på fosteret, ikke på mor. Halve vakter er nok en god løsning for meg, men kan bli problematisk ifht å få to til å gå halve mine vakter, da vi er få ansatte og de andre som jobber deltid ofte ikke vil jobbe mer enn de må. Prøvde å ringe sjefen nå, ønsket å prate med han om bedre tilrettelegging før jeg tar en ny legetime. Hun ville vente til etter en legetime. Men hva skal jeg få ut av en legetime når sjefen er så diffus på hva han tenker? Jeg vil jo egentlig jobbe, men med to barn fra før er jeg nødt til å lytte til kroppen min. Når jeg ikke presser den går det jo egentlig greit. Ubehagene oppstår når jeg må presse meg. Ringte legen etter time nå også. Spurte hun i skranken hva av kynnere man skal holde ut, og hva kan konsekvensene være. Fikk i svar at før i tiden sto man i potetåkeren døgnet rundt, så det måtte jeg nesten finne ut av selv/snakke med lege om. Anonymous poster hash: 0cff3...143 En venninne av egen fikk sv.penger hun jobber i bhg, hun fikke det pga at hun ble sliten og arbeidsmengden var stor. Få legen din til og søke.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #9 Skrevet 13. september 2016 Hvordan mener du han har gjort ett godt forsøk på å tilrettelegge for meg? Ved å jobbe feks 30% må han fortsatt ha en ekstra ansatt på jobb på ett allerede sprengt budsjett. På min jobb kan jeg ikke ta pauser uten at en annen må ta over mitt arbeid der og da. Anonymous poster hash: 0cff3...143 Nå tenkte jeg at du sikkert kunne jobbe 70 % og ta 30% pauser eller jobbe saktere. Å klare bare 30% høres veldig lite ut. Da skal du være sterkt plaget. Jeg vet jo ikke hva din jobb går ut på, men mange har det slik at det er viktig at enkelte er til stede pga spessielt kompetanse eller spessielt ansvar, uten at de bruker hele dagen på dette. Da vil det ofte være mulig å ha en ufaglært eller liknende på jobb samtidig der det ellers måtte være en faglært eller erfaren person. Jeg mener arbeidsgiver har gjort et godt forsøk på tilrettelegging går ved å sette deg i kassa. Det er en måte å gjøre at du slipper mye gåing og vanligvis tunge løft. I veldig mange tilfeller er det en god tilrettelegging for en gravid. Hvis det ikke er en god løsning for deg må du snakke med arbeidsgiver om hva som er dine problemer og hvilke muligheter det er for å løse dem. Dette er noe dere må løse i fellesskap, ikke noe du kan forvente at arbeidsgiver løser alene. Er det upoppulære oppgaver du kan gjøre som ikke gir deg mye kynnere? Er det perioder på dagen da det er rolig og du kan ta pause? Er det oppgaver du kan gjøre hjemmefra i ditt eget tempo? Anonymous poster hash: b7a89...c0e
Kjerringa med agurken Skrevet 13. september 2016 #10 Skrevet 13. september 2016 Har pratet med nav, og svangerskapspenger er ikke noe jeg går innunder. Der går kun på fosteret, ikke på mor. Halve vakter er nok en god løsning for meg, men kan bli problematisk ifht å få to til å gå halve mine vakter, da vi er få ansatte og de andre som jobber deltid ofte ikke vil jobbe mer enn de må. Prøvde å ringe sjefen nå, ønsket å prate med han om bedre tilrettelegging før jeg tar en ny legetime. Hun ville vente til etter en legetime. Men hva skal jeg få ut av en legetime når sjefen er så diffus på hva han tenker? Jeg vil jo egentlig jobbe, men med to barn fra før er jeg nødt til å lytte til kroppen min. Når jeg ikke presser den går det jo egentlig greit. Ubehagene oppstår når jeg må presse meg. Ringte legen etter time nå også. Spurte hun i skranken hva av kynnere man skal holde ut, og hva kan konsekvensene være. Fikk i svar at før i tiden sto man i potetåkeren døgnet rundt, så det måtte jeg nesten finne ut av selv/snakke med lege om. Anonymous poster hash: 0cff3...143 Konsekvensen av kynnerne og krampene kan bli forkortet livmorhals og prematur fødsel. Hvile roer ned kynnerne- veldig lite annet.
Hjertefru Skrevet 13. september 2016 #11 Skrevet 13. september 2016 Har pratet med nav, og svangerskapspenger er ikke noe jeg går innunder. Der går kun på fosteret, ikke på mor. Halve vakter er nok en god løsning for meg, men kan bli problematisk ifht å få to til å gå halve mine vakter, da vi er få ansatte og de andre som jobber deltid ofte ikke vil jobbe mer enn de må. Prøvde å ringe sjefen nå, ønsket å prate med han om bedre tilrettelegging før jeg tar en ny legetime. Hun ville vente til etter en legetime. Men hva skal jeg få ut av en legetime når sjefen er så diffus på hva han tenker? Jeg vil jo egentlig jobbe, men med to barn fra før er jeg nødt til å lytte til kroppen min. Når jeg ikke presser den går det jo egentlig greit. Ubehagene oppstår når jeg må presse meg. Ringte legen etter time nå også. Spurte hun i skranken hva av kynnere man skal holde ut, og hva kan konsekvensene være. Fikk i svar at før i tiden sto man i potetåkeren døgnet rundt, så det måtte jeg nesten finne ut av selv/snakke med lege om. Anonymous poster hash: 0cff3...143 "Før i tiden sto man i potetåkeren døgnet rundt" Wow.... Sa hun virkelig det? For et svar. Men enig i at det er nok best å ha legen som medspiller her. Har heldigvis aldri hatt mye kynnere, men kan tenke meg at man blir redd for at det kan gå over til en for tidlig fødsel. Er enig med hun som sier at jobben og arbeidsgiver er de siste du skal tenke på nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå