Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Hvor enkelt er det liksom. Har gått ned 10 kg et par ganger, brukt god tid og trent masse. men så har kiloene sneket seg på igjen. Føler jeg må forsake hele tiden når jeg skal gå på diett. Er det egentlig mulig å leve slik resten av livet? Anonymous poster hash: 82d74...811
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Kjenner meg igjen. Lurer på det samme Anonymous poster hash: 57861...1e5
Snuppa09 Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Ja ca 3% av de som prøver klarer det.. Ikke veldig oppløftende..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Jeg.. Gikk ned 17 kg for 5 år siden. Jeg holder vekta uten spesiell diett eller streng livvstil, kostholdsmessig. Men jeg løper, da. Ofte og langt.. Anonymous poster hash: acf6a...de0
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 Jeg.. Gikk ned 17 kg for 5 år siden. Jeg holder vekta uten spesiell diett eller streng livvstil, kostholdsmessig. Men jeg løper, da. Ofte og langt.. Anonymous poster hash: acf6a...de0 Nettopp. Løping forbrenner enormt med energi og gjør at du kan spise en god del mer. HI Anonymous poster hash: 82d74...811
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 Greia er jo at aktivitet er nøkkelen her. Trener mye - mer inntak og motsatt. Jeg som aldri trener trenger LITE mat. Det er skrekkelig lite jeg bør spise per dag for å ikke gå opp. Jeg kan ikke spise 3 måltider pluss en god porsjon middag uten å legge på meg. Og jeg er slank. Isåfall må all mat være kjempesunn! Groveste brød, salat med kylling osv. Så for å kunne kose meg med sjokolade eller potetgull en gang i blant(oftere enn ønsket) må jeg forsake et måltid. Det er faktisk så enkelt(men vanskelig) å holde seg evig slank. Jeg har ligget +- 2 kg hele livet og er over 40 år. Anonymous poster hash: aacc6...17f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 Jeg gikk ned 25 kilo for mange år siden og har holdt meg stabil siden. La om kostholdet til en lavkarbovariant, spiser da alltid til jeg er god og mett, spiser masse god mat, og koser meg med maten. Har gått opp 4-5 kg. pga. langvarig sykdom (et par kilo minst er vann i kroppen), men det har også stabilisert seg der. Når jeg blir frisk igjen vil det gå ned av seg selv fordi jeg kan begynne å trene igjen, ikke mye som skal til. Hadde jeg spist slik jeg gjorde tidligere så ville jeg sikkert ha gått opp alle 25 kiloene disse par-tre årene jeg har vært syk. Jeg må holde blodsukkeret mitt stabilt med kostholdet mitt, ellers legger jeg på meg, selv om jeg kalorimessig ikke spiser så mye at jeg burde legge på meg. Spiser jeg riktig for min kropp teller jeg ikke en eneste kalori. Jeg tror feilen mange gjør etter å ha slanket seg er å gå tilbake til det kostholdet som gjorde at man la på seg. Det kostholdet var jo feil for kroppen, og dermed kan man heller ikke forvente at det fungerer i fremtiden heller. Trikset er å finne det kostholdet som passer kroppen din og i tillegg være aktiv nok. Og ikke minst - ta tak om man ser man har gått opp et par kilo - ikke vente til 5 og 10 kilo har "sneket" seg på. Ti kilo sniker seg ikke på - det er to klesstørrelser! Man bør gå bort fra å tenke "slanking", for slanking er bare en periode. Det innebærer at når perioden er over så gjør man som før - og det fungerer ikke! Det vet man allerede. Skal man lykkes med å holde seg normalvektig så må man gå for en livsstilsendring - dvs. noe varig. Da vil man kunne bli normalvektig OG holde vekten fremover. Anonymous poster hash: 82470...911
Marna99 Skrevet 7. oktober 2016 #8 Skrevet 7. oktober 2016 jeg har brukt en app for å telle daglige kalorier. Har fungert bra for meg. Har brukt denne: http://www.kaloriteller.com, men er også andre som myfitnesspal og lifesum bla.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #9 Skrevet 7. oktober 2016 Det er veldig vanskelig fordi kroppen "husker" vekta man hadde og vil helst opp igjen. Det gjør den ved å styre hormonene dine og å gjøre deg mer sulten. Bakteriene i tarmen (som er unik og avhengig av alt du har fått i deg hittil i livet) har også ganske mye å si. Det var en dokumentar om akkurat det på NRK for et par uker siden. Sist men ikke minst har et moderne vestlig kosthold alt for mye sukker og lyse karbohydrater. Det igjen bidrar til den uheldige bakteriefloraen i magen. Som igjen påvirker hormonbalansen og sultfølelsen. Mitt hovedtips er derfor å spise mer grønnsaker, fisk, kylling, egg. Kjøtt og sunne oljer som avokado og oliven. Skal du ha brød velg det groveste, samme med pasta. Anonymous poster hash: 9ec90...1d5
Tired mama Skrevet 7. oktober 2016 #10 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg mener at nøkkelen må være livsstilsendring. Det nytter ikke å trene masse og spise riktig i en periode til man har nådd ønsket vekt for så å gå tilbake til gamle (u)vaner. Jeg har i 1,5 år nå levd et liv uten sukker. Har ikke vært noe mer i bevegelse, men jeg har mistet 7 kg. Om jeg går tilbake til å spise sukker er det klart jeg legger på meg igjen, om jeg da ikke kompenserer med mer trening. Men jeg har altså lagt om på livsstilen, og sukkerfri kommer jeg til å holde meg i mange mange år fremover, forhåpentligvis resten av livet. 😊 Sukker er ikke akkurat noe savn heller.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #11 Skrevet 7. oktober 2016 For meg har det vist seg å ikke være mulig. Jeg er en evig jojo-slanker, og ikke bare stusselige 10 kg, men opp og ned 40 kg, i rykk og napp. Gikk ned første gang da jeg var 20, nå er jeg snart 40. Jeg har prøvd alle mulige programmer, som Grete Roede, vektklubben, Fedon Lindbergh og ulike apper. Livsstilsendring, men problemet er at jeg ikke klarer å holde det. Det er ikke slik at jeg tror jeg kan gå tilbake til pizza og sjokolade, men sakte, men sikkert sklir det umerkelig ut igjen. Hver gang er det tungt og fælt å snu det igjen. Nå er jeg på vei opp igjen. Jeg begynner mildt sagt å bli frustrert og desillusjonert. Anonymous poster hash: fcd81...77a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #12 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har gått ned 40 kilo og holdt meg der i over ett år. Ingen superdiett eller trening, bare måtehold. Det er mulig, kroppen vil etterhvert slutte å kjempe for å legge på seg kiloene igjen. Jeg merker at kroppen har stabilisert seg nå og tenker veldig lite på kosthold eller vekt i hverdagen. Anonymous poster hash: dcfd2...013
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #13 Skrevet 7. oktober 2016 For meg har det vist seg å ikke være mulig. Jeg er en evig jojo-slanker, og ikke bare stusselige 10 kg, men opp og ned 40 kg, i rykk og napp. Gikk ned første gang da jeg var 20, nå er jeg snart 40. Jeg har prøvd alle mulige programmer, som Grete Roede, vektklubben, Fedon Lindbergh og ulike apper. Livsstilsendring, men problemet er at jeg ikke klarer å holde det. Det er ikke slik at jeg tror jeg kan gå tilbake til pizza og sjokolade, men sakte, men sikkert sklir det umerkelig ut igjen. Hver gang er det tungt og fælt å snu det igjen. Nå er jeg på vei opp igjen. Jeg begynner mildt sagt å bli frustrert og desillusjonert. Anonymous poster hash: fcd81...77a Da et nok slankeoperasjon det rette for deg. Det var det for meg.- slet med det samme som deg men med ca 25 kg. Klarte fint å gå de ned med mye jobbing med mat og trening. Så snek de seg på igjen gang på gang.. Med så høy overvekt som du har er det svært helseskadelig og du vil nok få et helt annet liv hvis du tar tak og får en varig løsning. Anonymous poster hash: 86564...ec3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #14 Skrevet 7. oktober 2016 Da et nok slankeoperasjon det rette for deg. Det var det for meg.- slet med det samme som deg men med ca 25 kg. Klarte fint å gå de ned med mye jobbing med mat og trening. Så snek de seg på igjen gang på gang.. Med så høy overvekt som du har er det svært helseskadelig og du vil nok få et helt annet liv hvis du tar tak og får en varig løsning.Anonymous poster hash: 86564...ec3 Jepp, jeg tenker på det, og har gjort litt research. Men jeg er redd for at jeg vil ha det samme problemet etter et slikt grep også. Magesekken kan jo bli større igjen. Jeg håper jo det skal kunne være omfattende nok til at kroppen klarer å omstille seg. Jeg ønsker jo virkelig det. Samtidig er jeg redd for bivirkninger. Men jeg skulle så ønske jeg var kvitt disse kiloene. De føles ikke som meg, rett og slett... Anonymous poster hash: fcd81...77a
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #15 Skrevet 7. oktober 2016 Statistikken er jo helt klar, ca 95% av de som slanker seg går opp igjen i vekt.... Da de snakket om dette på TV for et par uker sa han eksperten fra overvektsklinikken at de som har en bmi på "bare" 30 ikke lenger fikk beskjed om å slanke seg, for det funker ikke. De fikk bare beskjed om å tenke hverdagsmosjon og spise sunt, ikke slanke seg. Det er jo også bevist flere ganger at når de sammenligner forbrenningen til en dame på 170 cm og 65 kg som alltid har vært slank, og en dame med akkurat samme mål men som har vært overvektig, så har hun som har vært feit mye lavere forbrenning. Noe blir annerledes i en kropp som har vært overvektig, forbrenning og stoffskifte endres og det er vanskeligere å holde seg slank for disse enn for de som alltid har vært slank. Men det er jo mulig, noen får det jo til. Tror bare du må være innstilt på at du resten av livet må være forsiktig med mat, så fort du senker skuldrene og spiser uten å tenke kommer kiloene snikende igjen Anonymous poster hash: a741d...043
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #16 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg tror som flere her over nevner at aktivitet er en stor del av nøkkelen. For å gå ned i vekt må man forbrenne mer enn man bruker, den saken er grei. Men så kommer man dit hvor man er ferdig å gå ned i vekt. Da tror jeg for det første at man må spise seg sakte opp i kalorier igjen til man når sitt hold-vekten-nivå. Altså øke med så lite som kanskje 50 kalorier per uke i denne perioden. Og videre tror jeg at man kanskje burde fortsette å holde oversikt over kalorier i 6 mnd etter man er ferdig å gå ned i vekt. Da bli du vant til sånn ca mengde du kan spise for å holde vekten og vanene sitter godt i ryggmargen. Også til det viktigste, være i hverdagsaktivitet. Uansett hva man liker, sykle tur med familien, spinning i senter, styrketrening, løping you name it. Trenger ikke være så avansert, en kveldstur på 20 min hver dag. Skogsturer i helgene med familien. Ikke bli sittende i sofaen. Da tror jeg forutsetningen er god for å klare å holde vekten. Anonymous poster hash: cdf2d...308
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #17 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg har et normalt kosthold, en typisk dag ser slik ut: - Frokost: 1 skive med valgfritt pålegg + 1 glass surmelk og 1 kopp kaffi. -lunsj: 2 skiver, eventuelt middagsrester fra dagen før eller salatbeger. Vann og kaffi å drikke. -mellommåltid: en frukt eller en yougurt. -middag: spiser meg mett på det jeg måtte ønske (bruker matblogger som trinesmatblogg, heia mat og happy food stories som inspirasjon. Jeg spiser litt godterier eller potetgull inn i mellom, men fråtser aldri. Spiser jeg f.eks smågodt spiser jeg rundt 5 biter. Spiser kanskje godis 1-2 ganger i uken, toppen. Godterier er ikke høydepunktet for meg, jeg setter mer pris på en god middag og eventuelt ett glass vin. Jeg trener styrke 2 ganger i uken, starter alltid med oppvarming på tredemølle (gerilja). Dersom jeg gidder tar jeg en tredje treningsøkt i uken med en skikkelig geriljaøkt, men det hører sjeldenheten til. Jeg har aldri hatt noen store overvektsproblemer, men har gått ned 12 kg og holdt meg her lenge med å legge om kostholdet og begynne å trene. Styrketreningen har virkelig vært nøkkelen for meg, kombinert med litt gerilja. I tillegg har jeg lagt fokuset på å unne meg skikkelig gode middager fremfor godteri/potetgull. (Før var høydepunktet en skål med smågodt på lørdagen, mens den dag i dag er det en blodig biff). Anonymous poster hash: 9fadb...7b6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2016 #18 Skrevet 7. oktober 2016 Stor forskjell på slankekur og livsstilsendring. Jeg holder vekta på åttende året nå. Gikk ned ca 25 kg. Ikke trener jeg særlig heller, pga sykdom som begrenser meg mye. Men jeg har beholdt de gode vanene. Spiser rene proteinkilder, masse grønt, knekkebrød i stedet for brød, magre melkeprodukter i små mengder, sunt fett fra nøtter, avokado, olivenolje, nesten aldri sukker og hvitt mel (tar et kakestykke i selskap, men spiser aldri "lørdagsgodt" hjemme lengre"). Synes ikke jeg ofrer eller går glipp av noe. Maten smaker bedre, kroppen har det bedre, aldri "sug" etter sukker, osv. Bare positivt. Anonymous poster hash: e735f...570
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #19 Skrevet 8. oktober 2016 Hvor enkelt er det liksom. Har gått ned 10 kg et par ganger, brukt god tid og trent masse. men så har kiloene sneket seg på igjen. Føler jeg må forsake hele tiden når jeg skal gå på diett. Er det egentlig mulig å leve slik resten av livet? Anonymous poster hash: 82d74...811 Hvis du går på diett og føler at du må forsake ting hele tiden, så er jeg redd det blir vanskelig... Anonymous poster hash: 2ab6b...5d1
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2016 #20 Skrevet 8. oktober 2016 Min venninne gikk ned svimlende 50-55 kg for 4 år siden ved kostholdsendring/livsstilsendring. Har holdt seg der i 4 år. Er veldig fokusert, jobber mye med psyken og ikke minst....hun er aktiv. Går rask gange/jogger 5-6 ganger i uka. Men ingenting er gratis, hun jobber mye med psyken og holder seg unna sin verste fiende konsekvent: godteri/kaker etc. Anonymous poster hash: 2a56a...044
#Ariadne# Skrevet 8. oktober 2016 #21 Skrevet 8. oktober 2016 (endret) Gått ned 25 kg . Har ikke gått på diett , men lagt om livsstil . Sluttet å fråtse , både med mat og godteri/ kaker . Nekter meg ingen ting ,bare endret mengdene . Trener 5-7 dager i uken , jogging, elipse og styrketrening. Føler ikke jeg er på diett eller forsaker noe . Gleden av en sunn, trent kropp er sååå mye større en å trykke i meg en stor skål smågodt👍😁 Endret 8. oktober 2016 av #Ariadne#
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå