Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Du med fibromyalgi - hva jobber du som? Jeg har i dag en statisk (helt stillesittende) jobb, og det gjør hverdagen så vanskelig, fordi jeg blir veldig dårlig når jeg får lite bevegelse. Jeg skal omskoleres, og skal i forkant ha karriereveiledning. Jeg synes derfor det er interessant å høre hvilke yrker dere med fibro står i, og hvilken stillingsprosent. Kanskje det er noen tips jrg kan tenke på :-) Jeg ønsker å jobbe mest mulig, men uten at det koster meg hverdagslivet med barna. Må finne en balansegang, og i mitt nåværende yrke mestrer jeg ikke mer enn 50% uten at det går utover dem. Jeg ønsker derfor nytt yrke fremfor uførhet. Blir takknemlig for svar :-) Anonymous poster hash: a828c...56b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Sikkert mange her med fibromyalgi (virker slik i all fall). Jeg har det ikke. Men hvis du ønsker en jobb som ikke er stillesittende, er barnehage i alle fall midt i blinken. Anonymous poster hash: 842b6...386
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 70% stilling som assisterende butikksjef i en bokhandel. Fungerer greit pga varierte arbeidsoppgaver Anonymous poster hash: f2fc2...7a2
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Ble postet litt fort. Har jobbet på skole og i barnehage. Og begge deler er helt supert i forhold til å holde seg i bevegelse:) Anonymous poster hash: 842b6...386
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 HI her. Takk for svar :-) Barnehage/skole høres fint ut, bare det ikke blir for mye løft og slikt- det tåler jeg lite av. Men skal tenke på det og ta det opp på karriereveiledning :-) Takk for svar, tar gjerne i mot fler. Anonymous poster hash: a828c...56b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 Spennende å lese hva dere andre får til å jobbe med! Selv har jeg nettopp fått diagnosen og må bytte jobb. Har jobbet som kokk og det fungerer ikke. Alt for høyt tempo og press på kroppen. Har til nå sett meg etter noe kontorjobb, men kanskje en må se etter noe annet? 😊 Anonymous poster hash: 2613f...52d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 Spennende å lese hva dere andre får til å jobbe med! Selv har jeg nettopp fått diagnosen og må bytte jobb. Har jobbet som kokk og det fungerer ikke. Alt for høyt tempo og press på kroppen. Har til nå sett meg etter noe kontorjobb, men kanskje en må se etter noe annet? 😊 Anonymous poster hash: 2613f...52d Kontorjobb er helt pyton, jeg er helt av i ryggen etter å ha sittet og betalt regninger her hjemme jeg, å sitte ved en kontorpult full arbeidsdag er helt utelukket Må ha en jobb hvor man er i bevegelse så klippen ikke stivner Anonymous poster hash: f2fc2...7a2
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #8 Skrevet 12. september 2016 Takk for flere svar, det er nok bevegelse i moderat tempo som må til for min del. Har kontorjobb i dag, og det er helt forferdelig! Klarer Max 50%, hvis jeg skal ha noe overskudd til familien. Fælt at dere har det slik, men føles samtidig "godt" å vite at man ikke er helt alene om dette - det er en vanskelig situasjon når msn helst bare vil være frisk og fungere i 100% jobb. Tar gjerne i mot flere tips til yrker som kan vurderes. Ha en fin kveld. :-) HI Anonymous poster hash: a828c...56b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #9 Skrevet 12. september 2016 HI her. Takk for svar :-) Barnehage/skole høres fint ut, bare det ikke blir for mye løft og slikt- det tåler jeg lite av. Men skal tenke på det og ta det opp på karriereveiledning :-) Takk for svar, tar gjerne i mot fler. Anonymous poster hash: a828c...56b Hvis du jobber på stor avdeling, så unngår du endel løft og bæring. Men dubør holde deg unna småbarnsavdeling Anonymous poster hash: bd76d...251
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #10 Skrevet 12. september 2016 Er det noen jobber for friske også som ikke går utover familielivet? De uten kronisk sykdom har også jobber som påvirker familielivet og gjør folk slitne. Jeg er kronisk syk - faktisk 2 sykdommer i tillegg til hjertefeil. Jobber fult og til tider ingen energi hjemme. Men det har søren meg ikke min fysisk friske nabo til tider heller. Kronisk syke har en tendens til å analysere seg selv for mye og mene at man kun skal gjøre det som ikke påvirker fritiden. Ingen er så heldige... Anonymous poster hash: 648ab...bd5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 Nå har jeg ikke noen diagnose enda, men det er nok leddgikt eller fibromyalgi, er noen tilfeller av sistnevnte i familien, men symptomene mine er nok litt liker leddgikt. Jeg jobber på kontor, ikke optimalt, jobber 100%, stivnet mye i kroppen og sliter med smerter. Men her vurderer jeg sosionom, tenker jeg da vil få variert bevegelse, kan ikke bare sitter eller bare vært på beina, må ha noe som er variabelt. Åssen ble din diagnose stilt? Og hva skulle til for å få omskolering? Anonymous poster hash: 7feb2...a20
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 Jeg har ikke fibromyalgi, men en annen revmatisk diagnose hvor symptomene er ganske like. (Legen nevnte fibromyalgi tidlig i utredning, men siden jeg var så "heldig" å ha utslag på blodprøver fikk jeg en annen diagnose.) Jeg er sosionom og jobber 100% i barneverntjenesten. Det er dn variert og spennende jobb. Møter, barnesamtaler (gjerne mens vi går tur, spiller litt fotball el.l.), hjemmebesøk, fylkesnemnd, en del journalføring mm. Synes jobben er passe variert, og med stor frihet til å planlegge egne arbeidsdager. Som sosionom har jeg også jobbet som miljøterapeut i institusjon. Det har fungert fint med mine fysiske begrensninger. Perioder med fatigue er slitsomme, og vanskelige å tilrettelegge for uavhengig av type jobb, men heldigvis for meg er det kortvarige perioder med utmattelse. Anonymous poster hash: f51ec...ad6
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 Er det noen jobber for friske også som ikke går utover familielivet? De uten kronisk sykdom har også jobber som påvirker familielivet og gjør folk slitne. Jeg er kronisk syk - faktisk 2 sykdommer i tillegg til hjertefeil. Jobber fult og til tider ingen energi hjemme. Men det har søren meg ikke min fysisk friske nabo til tider heller. Kronisk syke har en tendens til å analysere seg selv for mye og mene at man kun skal gjøre det som ikke påvirker fritiden. Ingen er så heldige... Anonymous poster hash: 648ab...bd5 Godt poeng. Jeg er frisk, men det er klart at det å jobbe fulltid går ut over familielivet. I perioder kan jeg være helt "dø" når jeg kommer hjem. Så det er ikke forbeholdt de som er kronisk syke, og bli slitne av å arbeide. Det gjelder oss alle. Anonymous poster hash: 842b6...386
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #14 Skrevet 12. september 2016 Godt poeng. Jeg er frisk, men det er klart at det å jobbe fulltid går ut over familielivet. I perioder kan jeg være helt "dø" når jeg kommer hjem. Så det er ikke forbeholdt de som er kronisk syke, og bli slitne av å arbeide. Det gjelder oss alle. Anonymous poster hash: 842b6...386 Jeg har fibromyalgi. Før jeg ble sykler jeg til tider dødssliten av å sjonglere jobb, familie, fritidsaktiviteter osv. Det er en helt annen måte å være sliten på enn det jeg har opplevd etter at jeg ble syk. Sakte men sikkert endret det seg til utmattelse. Det å være sliten er for meg en helt annen følelse enn å være utmattet. Vanskelig å forklare, men Gud bedre jeg skulle ønske jeg var frisk og bare dødssliten. En annen ting er det at man har smerter også som til tider er temmelig ille. Akkurat nå jobber jeg ikke, men håper å komme i jobb igjen etter hvert. Jeg elsker å jobbe. Jobbet ved kontor og var " poteten" i firmaet. Freste rundt og hadde alltid mange baller i luften samtidig. Det klarer jeg ikke nå med konsentrasjonsvansker, smerter, utmattelse som kommer kastet på meg til tider. Anonymous poster hash: 692da...fe2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #15 Skrevet 13. september 2016 Godt poeng. Jeg er frisk, men det er klart at det å jobbe fulltid går ut over familielivet. I perioder kan jeg være helt "dø" når jeg kommer hjem. Så det er ikke forbeholdt de som er kronisk syke, og bli slitne av å arbeide. Det gjelder oss alle. Anonymous poster hash: 842b6...386 Du sier en vesentlig ting her......I perioder! Tenk om de periodene var hver eneste dag? 24 timer i døgnet, 365 dager i året.... Og mange har i tillegg smerter like ofte. Vil du fortsatt sammenligne deg med en kronisk syk? Anonymous poster hash: 76622...f06
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #16 Skrevet 13. september 2016 Spennende å lese hva dere andre får til å jobbe med! Selv har jeg nettopp fått diagnosen og må bytte jobb. Har jobbet som kokk og det fungerer ikke. Alt for høyt tempo og press på kroppen. Har til nå sett meg etter noe kontorjobb, men kanskje en må se etter noe annet? Anonymous poster hash: 2613f...52d Man er forskjellige - noen trenger mer aktivitet enn andre. Jeg jobber på kontor, og har det ikke særlig bra med det. Kanskje du burde snakke med en karriereveileder? De kommer med gode forslag man kanskje ikke hadde tenkt over. Det skal jo sies at "kontorjobb" er et stort begrep, da det kan variere masse i oppgaver. Anonymous poster hash: a828c...56b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #17 Skrevet 13. september 2016 Er det noen jobber for friske også som ikke går utover familielivet? De uten kronisk sykdom har også jobber som påvirker familielivet og gjør folk slitne. Jeg er kronisk syk - faktisk 2 sykdommer i tillegg til hjertefeil. Jobber fult og til tider ingen energi hjemme. Men det har søren meg ikke min fysisk friske nabo til tider heller. Kronisk syke har en tendens til å analysere seg selv for mye og mene at man kun skal gjøre det som ikke påvirker fritiden. Ingen er så heldige... Anonymous poster hash: 648ab...bd5 Selvfølgelig er det friske folk som også er slitne, det er da helt normalt. Men det ER stor forskjell på å være sliten periodevis som frisk som du refererer til, og det å være konstant utmattet og gå rundt med konstante smerter. Det er virkelig stor forskjell. Det burde du kanskje vite om du er kronisk syk? Du skriver at "kronisk syke har entendens" til å overanalysere seg selv, men hvilket grunnlag har du til å uttale deg på vegne av alle kronisk syke, bare fordi du er kronisk syk selv? Jeg kan kun snakke for meg selv - og med mitt innlegg er jeg interessert i å høre hva de med akkurat denne sykdommen jobber med, nettopp for å se muligheten til å stå i MEST mulig jobb både nå og i fremtiden, OG ha overskudd til familielivet. Jeg får kun 1 omskolering, og jeg ønsker å bruke den til noe som kan gi meg MEST mulig jobb, uten at det ødelegger alt annet hverdagsliv. Jeg er ikke interessert i å sitte hjemme, jeg er interessert i å jobbe mest mulig - men uten at det er det eneste jeg kan gjøre. Barna har behov for en mamma som gjør litt mer enn å ligge rett ut uten å kunne bevege seg. Hvis du mener dette er feil, så javel. Det skal du få lov til å mene. Men ikke kom å snakk for meg - som kronisk syk, det klarer jeg fint selv. Anonymous poster hash: a828c...56b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #18 Skrevet 13. september 2016 Nå har jeg ikke noen diagnose enda, men det er nok leddgikt eller fibromyalgi, er noen tilfeller av sistnevnte i familien, men symptomene mine er nok litt liker leddgikt. Jeg jobber på kontor, ikke optimalt, jobber 100%, stivnet mye i kroppen og sliter med smerter. Men her vurderer jeg sosionom, tenker jeg da vil få variert bevegelse, kan ikke bare sitter eller bare vært på beina, må ha noe som er variabelt. Åssen ble din diagnose stilt? Og hva skulle til for å få omskolering? Anonymous poster hash: 7feb2...a20 Min diagnose er stilt på rikshospitalet, av overlegen på revmatisk avdeling. Det var ingen tvil rundt diagnosen, og jeg har slitt med veldig mye tilleggs symptomer i mange år. I mitt tilfelle var det så opplagt at jobben ikke fungerte for meg. For å få omskolering måtte jeg ha uttalelse av legen selvfølgelig, men fikk også uttalelser fra naprapat, fysioterapaut, kirporaktor og psykolog. Psyskologen finner ingen psykisk lidelse, dvs jeg blir ikke i værre tilstand på grunn av noe prykisk. De andre tre bekrefter konstante låsninger som følge av stillesittende jobb. Anonymous poster hash: a828c...56b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2016 #19 Skrevet 13. september 2016 Godt poeng. Jeg er frisk, men det er klart at det å jobbe fulltid går ut over familielivet. I perioder kan jeg være helt "dø" når jeg kommer hjem. Så det er ikke forbeholdt de som er kronisk syke, og bli slitne av å arbeide. Det gjelder oss alle. Anonymous poster hash: 842b6...386 Hvis du ikke selv er kronisk syk, er det totalt umulig for deg å sammenligne deg med en. Det er ikke "sliten av å arbeide" som er problemet for kronisk syke, det er "fullstendig utmattet av å bare eksistere". Det er stor forskjell det. Jeg skulle gjort alt for å være sliten av å arbeide, for det er som du sier, i perioder. Anonymous poster hash: a828c...56b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå