Gå til innhold

Bestemor som aldri stiller opp


thomasdelrio

Anbefalte innlegg

Vi inviterer på kaffe eller middag til tider så og hjelper alltid til hvis hun skal ha hjelp til noen ting. Det er ikke det som problemet her. At man ikke vil ha større tilknytning til sitt eget kjøtt og blod er for meg underlig, snakker ikke om barnevakt men generelt det å ta turen innom å si hei bare. Har fått inntrykk at det er fler som opplever det lignende. Den tradisjonelle familie strukturen står for fall mange steder dessverre

Du har lov til å være skuffet... trist når besteforeldre ikke viser interesse. Noen mener de er "ferdig med barn" når deres egne er blitt 18 år. Merkelig holdning. Familier skal stille opp for hverandre på tvers av generasjoner, i ulike faser av livet. Jeg tror ikke alle besteforeldre vet hvor viktige omsorgspersoner de kan være for et barn. Jeg er så takknemlig for at mine besteforeldre stilte opp for meg, noe som gjorde at det for meg var helt naturlig å stelle med dem, holde dem med selskap og hjelpe dem når de var gamle og skrøpelige ❤️

 

Ville forsøkt å snakke om det, forsiktig. Ikke som "vi vil ha mer barnefri", men at du ønsker at barnet ditt skal få oppleve det unike forholdet man kan få til en bestemor.

 

 

Anonymous poster hash: 97e92...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns folk forventer å få barnevakt tidligere og tidligere.

Håper jeg klarer å oppdra ungene mine slik at de forstår at det er de som skal ta vare på barna sine når de velger å få det.

 

Jeg kjenner ingen plass at jeg vil ha en baby på overnatting. Jeg er ferdig med babytiden, men jeg vil gjerne møte de på dagtid og være sammen med de og foreldrene( mine unger og svigersønner).

Kankje passe ungen/e noen timer på dagtid av og til ( ikke hente en dag i uken, er dere gal  :hakeslepp: )

Og ja jeg tenker dra flere mnd til Spania på vinteren når jeg blir pensjonist :) Slik mine foreldre gjør.



Anonymous poster hash: 966c7...a3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte.. Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger de har passet barna mine hvor eldste nå er ti år. Hun passer barna til begge mine søstre jevnlig, men tilbyr seg aldri å passe våre.

 

Vi er der av og til på besøk, men alltid når andre søsken med barn også er der.

 

Det er sårende og høre moren min legge ut om alt de gjør med de andre barnebarna når hun ikke stiller opp en dritt for meg.

 

Likevel forventer de at jeg og mannen skal hjelpe dem med oppussing, hagearbeid og hva det måtte være. Jeg har begynt å si nei. Gidder ikke stille opp når det bare går en vei.

 

Anonymous poster hash: 8719b...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg syns folk forventer å få barnevakt tidligere og tidligere.

Håper jeg klarer å oppdra ungene mine slik at de forstår at det er de som skal ta vare på barna sine når de velger å få det.

 

Jeg kjenner ingen plass at jeg vil ha en baby på overnatting. Jeg er ferdig med babytiden, men jeg vil gjerne møte de på dagtid og være sammen med de og foreldrene( mine unger og svigersønner).

Kankje passe ungen/e noen timer på dagtid av og til ( ikke hente en dag i uken, er dere gal :hakeslepp: )

Og ja jeg tenker dra flere mnd til Spania på vinteren når jeg blir pensjonist :) Slik mine foreldre gjør.

 

Anonymous poster hash: 966c7...a3e

Jeg har motsatte erfaringer enn deg.

 

Jeg hadde ikke et veldig nært forhold til mine foreldre når jeg vokste opp eller som ung voksen. Deres barnebarn har ført oss mye nærmere! Synes det er så fint at de ønsker å tilbringe tid sammen med barnet vårt.

 

Man trenger ikke å bli selvutslettende som besteforelder, men hvis man ønsker et nært forhold til sine barnebarn må det pleies.

 

Tror verken mine foreldre eller svigerforeldre tenker på barnebarnpass som en tjeneste for oss, men et privilegium. Og det betyr ikke at vi utnytter dem eller har masse barnefri.

 

 

Anonymous poster hash: 35ad3...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det også. Besteforeldre, spesielt mine foreldre stiller aldri opp. De har sitt liv. Når jeg tenker på det så har vel de nesten alltid hatt sitt liv. For jeg var vel over 4 uker hos besteforeldre hver eneste sommer, påske- og høstferier og flere helger i løpet av året. For det måtte jo ha litt fri.

 

Anonymous poster hash: 225e6...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg syns folk forventer å få barnevakt tidligere og tidligere.

Håper jeg klarer å oppdra ungene mine slik at de forstår at det er de som skal ta vare på barna sine når de velger å få det.

 

Jeg kjenner ingen plass at jeg vil ha en baby på overnatting. Jeg er ferdig med babytiden, men jeg vil gjerne møte de på dagtid og være sammen med de og foreldrene( mine unger og svigersønner).

Kankje passe ungen/e noen timer på dagtid av og til ( ikke hente en dag i uken, er dere gal :hakeslepp: )

Og ja jeg tenker dra flere mnd til Spania på vinteren når jeg blir pensjonist :) Slik mine foreldre gjør.

 

Anonymous poster hash: 966c7...a3e

Jeg syns slett ikke det er noe galt i det du sier. Det er et valg du gjerne kan stå inne for. Og noen unge foreldre kan gjerne senke på kravene litt. En kjenning av meg var kjempeskuffa da hun fikk barn nr. 3 uten at hennes foreldre endret livsstil av den grunn. Hun hadde jo ringt dem og sagt at hun ikke turde å beholde hvis ikke de stilte opp! Da er det gått litt langt i forventningene.

 

Men når en tiåring her blir sitert på at han ikke vil være med til mormor og morfar fordi de "ikke er interessert i ham", samtidig som han overhører at de snakker om alt de gjør med søskenbarna hans - da er det de gamle som MÅ gå litt i seg selv!

 

Anonymous poster hash: 1423a...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen vår er 3 år og vi har kun hatt barnevakt en gang. Da var vi i et bryllup så det var ikke alenetid. Men alenetid har vi hver kveld etter ungen er lagt ;) Våre foreldre bor for langt unna til å være barnevakter men de har sine liv så vi hadde ikke maset om barnevakt om de bodde her.

 

Anonymous poster hash: 63778...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er barna mine store, men mormor har aldri tilbudt seg å passe. Hun har passet 2-3 ganger (over 15 år) når det har vært krise, men vil helst ikke. Farmor passer jevnlig når vi spør, men har aldri tilbudt seg å passe så vi får "alenetid".

 

Vi har innrettet oss etter dette og har egentlig ikke behov for alenetid lengre. Det kommer en dag vi kun har alenetid og da vil vi savne engasjementet i våre barns liv.

Besteforeldrene er ikke spesielt involvert i barnas liv, men det er deres valg.

 

Anonymous poster hash: 0666c...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff. Forstår de besteforeldrene jeg! Er ferdig med barn og kunne ALDRI ha forestillt meg å passet barnebarn. Er ikke jeg som har valgt å sette de til verden. Å treffe de sammen med foreldrene innimellom er helt greit, men å sette livet mitt på hold for barnearn er helt uaktuelt.

 

Anonymous poster hash: 35725...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg i hvert fall engasjert meg NULL i andre retningen også.

Jul hadde jeg feira med de i familien som brydde seg, bilder kunne de drite i å få, det samme med besøk osv osv.

Rart hvordan døtre (ikke sønner) liksom har et ansvar for at besteforeldre (på begge sider så klart) får skape den relasjonen de selv ønsker med barna (om bestemor vil ha babyen på 3 uker på overnatting så må hun selvsagt få lov til det), men å forvente noe den andre veien? Skulle tatt seg ut.

 

Anonymous poster hash: 908f7...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...