Gå til innhold

Tvangshandlinger eller kun gla i rutiner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg følger et mønster hverdag, legger frem klær til barna på 2 faste plasser,henger skole og barnehagesekk på faste plasser,setter fram sko og yttertøy som skal bli brukt dagen etter (regntøy eller vanlig jakke /utebukse ift været påfølgende dag.)

Jeg vasker matbokser og drikkeflasker hver kveld og legger de på akkurat samme plass. Jeg rydder sekken til 12åringen dagen før og ser over at lekser er gjort og at riktige bøker er med.

Hver helg går jeg over skolesekken å ser at blyanter er spisset og at han har viskelær.

Jeg vasker huset hver søndag men har også fast dag til ekstra "selvpleie " som barbering ,ansiktsmaske osv.

Jeg skriver lapper til alle hjemme,spør og forsikrer meg at alle husker ulike ting ,gjøremål og beskjeder som skal bli gjort etc.

Høres dette ut som vanlige rutiner eller tvangshandlinger? Ei venninne spurte om jeg hadde noe slikt fordi hennes søster hadde tvangsmømster i hennes hverdag og de kunne minne om mitt "mønster".

Anonymous poster hash: efd22...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har du det om du av en eller annen grunn ikke får gjort disse tingene?

Skrevet

Det er vanlige fine rutiner du har.

Godt å ha system.

Sånn er jeg også.

Anonymous poster hash: 9e3df...042

Skrevet

Jeg synes det høres litt mye ut, men det kommer jo an på hvor mange barn du har. Om du har mange skjønner jeg behovet litt bedre, men ellers er det da ikke noe problem å kikke ut når man skal gå og kle på seg etter været der og da? 12-åringen bør snart lære å passe på disse tingene selv for øvrig.

Anonymous poster hash: eb5b4...c9d
Skrevet

Du er en drømme mamma. Kjempe flink. Hadde ikke orket.

Anonymous poster hash: 33495...21d

Skrevet

Det er ikke mulig å ikke utføre dem. Det bare blir gjort.

Jeg sover svært dårlig og blir stresset av uferdige rutiner jeg normalt alltid gjør.

Fks om jeg ikke rydder av stuebordet med glasset mitt og det jeg har liggende der så føles det veldig rart....alt går liksom på automatisk gir.

Så har egentlig ikke prøvd å ikke gjøre det.

HI

Skrevet

Det er vel som hun sier hun over, hva skjer hvis du må bryte mønsteret? Hvis dere blir invitert på tur i marka sammen med venner på søndag, melder du avbud fordi du MÅ vaske? Da har du etter min mening et problem, da rutinene går utover livskvaliteten til deg og dine.

Likeså bør 12-åringen ta ansvar for sekken og leksene selv.

Skrevet

Avlyser ikke,men får det gjort før eller etter. Er ofte bursdager på søndager fks,så da går jeg i de men vasker hus og gjør det jeg alltid bruker hver søndag.

HI

Skrevet

Kan trøste deg med at sønnen din kommer til å trenge rutinene dine resten av livet dersom du ikke lar ham finne ut og gjøre ting på egen hånd. @bjørnetjeneste

Anonymous poster hash: eb953...527
Skrevet

Syntes det er fine rutiner jeg ☺️ Men 12 åringen burde kunne klare å se over sekken sin selv, samme med å finne frem klær og mat selv.

Skrevet

Jeg har det som deg, med unntak av at 12-åringen fikser seg selv. Tiåringen er en svimekopp av dimensjoner, så han og seksåringen følger jeg mer opp. Har fem barn (12-åringenereldst), og full jobb, så rutiner er gull!

Anonymous poster hash: db32c...333

Skrevet

Jeg har lignende rutiner. Det trengs fordi vi har fire barn. Men 12 åringen ( og 7 åringen for den saks skyld )har selv ansvar for finne frem klær, pakke sekken og sørge for å ha utstyret sitt i orden. Hvordan skal de ellers lære ta ansvar? Enkelte ting og rutiner tar årevis, i hvert fall for mange, før de blir automatisert. Da er det en fordel å starte tidlig.

Skrevet

De 2 første avsnittene dine er jo helt normale. Men å spisse blyanten til en 12-åring høres ikke spesielt sunt ut...

Lapper rundt omkring er jo rotete. Hvordan skal ungene lære seg å ta ansvar for egne ting da?

Virker som du er litt kontrollfreak (i mangel på ett bedre ord). Ikke bra for noen når det tar overhånd.

Skrevet

Rutiner er bra.

Kontrollbehov, ikke så bra! Mitt inntrykk er at dette er litt i overkant. At du greier å "skvise" inn vasking på søndag, selvom dere skal andre ting virker litt obsessive. Blir du stresset ved tanken på å utsette det til mandag?

Skrevet

Jeg følger et mønster hverdag, legger frem klær til barna på 2 faste plasser,henger skole og barnehagesekk på faste plasser,setter fram sko og yttertøy som skal bli brukt dagen etter (regntøy eller vanlig jakke /utebukse ift været påfølgende dag.)

Jeg vasker matbokser og drikkeflasker hver kveld og legger de på akkurat samme plass. Jeg rydder sekken til 12åringen dagen før og ser over at lekser er gjort og at riktige bøker er med.

Hver helg går jeg over skolesekken å ser at blyanter er spisset og at han har viskelær.

Jeg vasker huset hver søndag men har også fast dag til ekstra "selvpleie " som barbering ,ansiktsmaske osv.

Jeg skriver lapper til alle hjemme,spør og forsikrer meg at alle husker ulike ting ,gjøremål og beskjeder som skal bli gjort etc.

Høres dette ut som vanlige rutiner eller tvangshandlinger? Ei venninne spurte om jeg hadde noe slikt fordi hennes søster hadde tvangsmømster i hennes hverdag og de kunne minne om mitt "mønster".

Syns du har gode rutiner, er vel kun tvangshandlinger om du MÅ gjøre det, ellers innbiller du deg no fælt skjer.

Eneste er at noe av det du gjør bør barna gjøre selv.. ;) Ikke det at jeg er noe bedre, jeg legger frem klær og ser over at ungene har husket alt, til og med til 12-åringen!

Anonymous poster hash: 2f39f...603

Skrevet

Jeg er ganske lik selv, har gode rutiner og alltid kontroll, men jeg freaker ikke ut om det ikke blir helt som tenkt og jeg kan forandre på ting fordi de dukker opp andre ting på kalenderen

Jeg har fire barn da, og alle er jo vant til at jeg alltid har kontroll på alt og alle, så jeg må innrømme at det ble kaos i kåken da jeg brått og uplanlagt ble lagt inn på sykehuset og ble der en uke 😉

Mannen ordet jo opp, og ungene måtte ta litt mer ansvar enn de er vant til, men det gikk jo fint. Jeg ble dypt og inderlig savnet da, plutselig ble det veldig synlig alt det jeg gjør...

Anonymous poster hash: a2364...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...