Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Jeg har jobbet fast som konsulent i kommunen i mange år, men stillingen min ble fjernet. Da ble jeg oppfordret til å søke på en stilling jeg er svært godt kvalifisert for som var internt utlyst. Det ble ikke sagt noe om dette i prosessen, men det har vært en persons oppfattning at denne jobben skulle bli hennes. Nå er jeg hennes og kollegene sin "overordnede" selv om jeg ikke er leder, men konsulent også i denne stillingen. Jeg opplever at det er en svertekampanje i gang blant de ansatte og at det hviskes og tiskes om at jeg ikke hadde fått denne jobben om jeg ikke var overtallig. Jeg var innstillt som nummer en også før dette ble tatt med i beregningen, kollegaen var ikke innstillt. Dette gjør jo at jeg starter i oppoverbakke. Leder er ganske veik, så tror ikke det skjer noe der. I min funksjon er jeg avhengig av å få personalet med meg. Så hva gjør jeg? Anonymous poster hash: 68b58...6d1
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #2 Skrevet 11. september 2016 Du kaller dem inn til et møte og forteller dem at du vet om svertekampanjen, forklarer at du var beste søker til stillingen, OG forteller dem hva du forventer av dem. Kall også inn din leder til møtet. Opplegget er at DU må vise frem hvem du er og hva du vil. Anonymous poster hash: 519dc...997
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Du kaller dem inn til et møte og forteller dem at du vet om svertekampanjen, forklarer at du var beste søker til stillingen, OG forteller dem hva du forventer av dem. Kall også inn din leder til møtet. Opplegget er at DU må vise frem hvem du er og hva du vil. Anonymous poster hash: 519dc...997 Porblemet med dette er at dette skjer i det skjulte. Jeg kan bare henvise til min opplevelse og at leder i fortrolighet har fortalt at kollegaen følte seg urettferdig behandlet. Hun har ikke forståelse for at jeg har kompetanse hun ikke har og mener at hun i på grunn av lang fartstid på arbeidsplassen fortjente denne jobben som en takk. Når sjefen ikke vil at dette skal "ut", kan jeg vel ikke kalle inn til et møte på dette grunnlaget? Ser for meg at dette slår tilbake på meg, mer enn det løser situasjonen? Anonymous poster hash: 68b58...6d1
Himmel og hav Skrevet 11. september 2016 #4 Skrevet 11. september 2016 Hva så om de sladrer om det? Du ville uansett ikke fått en stilling du ikke var kvalifisert til enda så mye overtallig du var, og noen av dem skjønner nok det. De andre får du overbevise de om at du er den beste til stillingen ved å vise at du er dyktig, effektiv, rettferdig og godt egnet. Rett og slett gjøre en god jobb, og så vinner du dem over en etter en ved å være hyggelig, omgjengelig og lett å omgås. Skulle det vise seg at kollegaene din direkte motarbeider deg og gjør andre ting enn å tiske og hviske, så tar du og lederen tak i det. Forøvrig elendig av lederen din å innvie deg i en personalkonflikt men låse deg på hender og føtter i forhold til å gjøre noe direkte med den, og heller ikke gjøre noe med det selv.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Tøft å få en sånn start. Jeg tror det beste du kan gjøre er å vise din dyktighet/faglighet og heve deg over onde tunger. Vis at du er bedre og at du er den beste for denne jobben! Anonymous poster hash: 22b0b...07d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 De kan ikke juss. Jeg jobber med overtallige og ansettelser. Det er strenge juridiske regler. Du får forklare dem at det ikke er mulig å få en stilling man ikke er kvalifisert for, med mindre kommunen bryter loven. Anonymous poster hash: f12e2...c1e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 La dem sladre. Litt sladder må man regne med. Vær saklig og gjør jobben din på en god måte. Anonymous poster hash: b5fe2...b2e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #8 Skrevet 11. september 2016 De kan ikke juss. Jeg jobber med overtallige og ansettelser. Det er strenge juridiske regler. Du får forklare dem at det ikke er mulig å få en stilling man ikke er kvalifisert for, med mindre kommunen bryter loven. Anonymous poster hash: f12e2...c1e Nå ja...... Det skal ganske mye til for å UNNGÅ å ansette en som har overtallighetsbevis. Da er det kun om man er kvalifisert til stillingen dom gjelder, ikke om man er den beste søkeren. Dersom det er snakk om overtallighet vil den søkeren alltid bli vurdert først. Andre søkere vil gjerne ikke bli intevjuer engang før man har verden den overtallige. HI: hvis du har overtallighetsbevis og det samtidig er kjørt en ordinær ansettelsesprosess med innstillinger av flere kandidater høres dette veldig rart ut Anonymous poster hash: 9f1a5...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå