Hjertefru Skrevet 11. september 2016 #1 Skrevet 11. september 2016 Noen som har sett denne? Hva er det dagens foreldre driver på med egentlig. Det ene tilfellet gjaldt en gutt som enda ikke hadde tatt bussen til byen alene (i 9. Klasse). https://www.nrk.no/norge/baerumsrektor-harselerer-med-de-verste-henvendelsene-fra-foreldre-1.13128829
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #2 Skrevet 11. september 2016 Minste min har faktisk aldri tatt buss i det hele tatt. Her er ikke kollektivtilbud i bygda bortsett fra skolebuss, som vi ikke trenger da vi har gangavstand til skole. Og skal vi ut av bygda er det langt billigere å ta bilen. Anonymous poster hash: a09a9...416
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Det er jo ikke lærerne det er synd på i denne sammenhengen...?! Anonymous poster hash: 88acf...bc7
Hjertefru Skrevet 11. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2016 Det er jo ikke lærerne det er synd på i denne sammenhengen...?! Anonymous poster hash: 88acf...bc7 Nei, det er helt sant. Skjønner hva du mener.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Her var der visst mange av denne sorten: "Curlingforeldre: Gjør alt for å feie foran barna sine slik at de raskt, lett og smertefritt skal kunne møte verden og komme seg fram i livet. Begrepet ble lansert av den danske barnepsykologen Bent Hougaard. Han mener at foreldre forveksler omsorg med service, og at resultatet blir hjelpeløse barn. Helikopterforeldre: Svever over barna sine hele tiden, er som et helikopter. Mamma og pappa ordner alt, selv når barna er store. De ringer meglere og finner et sted å bo til barna som skal på høyere studier, de fyller opp fryseboksen, gjør avtaler for jobbintervju og så videre." Anonymous poster hash: ac90e...e39
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Dette syns jeg var langt over streken for en rektor. Jeg kunne ikke funnet på å skrive slik om foreldrene i bhg selv om vi også der møter mye forskjellig. Ting blir tatt ut av kontekst og man kan miste tilliten til ikke bare noen få, men alle foreldrene i bhg/skole. Selv om jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det han har skrevet om ville jeg ikke tatt opp andre ting heller med en slik person. Hvem vet hvor det vil havne. Anonymous poster hash: d686c...d29
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 Heia rektor👍🏻 PÅ TIDE MED EN SERIØS OPPVÅKNING! Anonymous poster hash: a593a...ced
Hjertefru Skrevet 11. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2016 Dette syns jeg var langt over streken for en rektor.Jeg kunne ikke funnet på å skrive slik om foreldrene i bhg selv om vi også der møter mye forskjellig. Ting blir tatt ut av kontekst og man kan miste tilliten til ikke bare noen få, men alle foreldrene i bhg/skole. Selv om jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det han har skrevet om ville jeg ikke tatt opp andre ting heller med en slik person. Hvem vet hvor det vil havne. Anonymous poster hash: d686c...d29 Det var vel kun eksemplet med bussen som var autentisk. De andre var gjort om litt for å anonymisere.Han sier jo selv at han tester ytringsrommet sitt ift jobb. Etter min mening er det helt greit. Å pakke inn barna til de grader som disse foreldrene er like eller enda mer skadelig enn de som kanskje har for lavt servicenivå. Risikerer å skape livsudugelige ungdommer som knekker sammen når ikke mamma og pappa kan ordne opp lenger. Hvis han opplever dette er det flott at det blir satt fokus på.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #9 Skrevet 11. september 2016 Hva er poenget med å overdrive på den måten? Greit å anonymisere, men her overdriver læreren på en slik måte at ingen kjenner seg igjen. Jeg hadde også informert læreren om at min niåring aldri har tatt buss alene. Det går ingen busser her. Hun kan ta tog alene og sykler til sentrum for å handle alene, men buss ville hun trenge litt oppfølging på. Det er stor forskjell på en på 9 og en på 14 som dette egentlig handlet om. Anonymous poster hash: 1f4eb...140
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #10 Skrevet 11. september 2016 Hva mener du? Han skriver at en FJORTENåring som bor sentralt ikke kan ta bussen? Det har ingenting med din niåring på landet å gjøre? Synes det er flott at de setter fokus på dette. Barn skal faktisk lære at verden ikke er til for å please dem. Jeg ser feks at det er MYE fravær i klassene til ungene, nekter å tro at ungene er så mye syke, og vet at mange får være hjemme bare de sier at de har litt vondt i magen.. Hvordan skal de klare seg i arbeidslivet? Anonymous poster hash: 9fb85...f09
Nyttårs barn Skrevet 11. september 2016 #11 Skrevet 11. september 2016 Hva er poenget med å overdrive på den måten? Greit å anonymisere, men her overdriver læreren på en slik måte at ingen kjenner seg igjen. Jeg hadde også informert læreren om at min niåring aldri har tatt buss alene. Det går ingen busser her. Hun kan ta tog alene og sykler til sentrum for å handle alene, men buss ville hun trenge litt oppfølging på. Det er stor forskjell på en på 9 og en på 14 som dette egentlig handlet om. Anonymous poster hash: 1f4eb...140 Det gjaldt altså en niendeklassing..
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #12 Skrevet 11. september 2016 Jeg synes det er flott at dette blir løftet fram i lyset. Unger blir pakket inn i bomull hjemmefra, og får i tillegg med seg ekstra pakker på skolen - når mener foreldre at barna da skal klare å bli selvstendige? Anonymous poster hash: 6fe45...115
Hjertefru Skrevet 11. september 2016 Forfatter #13 Skrevet 11. september 2016 Hvis fex man sier her inne at niåringen av og til må stå opp alene, smøre matpakke og komme seg på skolen selv får man pes. Likeså hvis en på sju blir etterlatt hjemme en times tid. Da er det "omsorgssvikt" nesten og noen mener at barnevernet bør kobles inn. Etter min mening burde en del av disse foreldrene hatt veiledning slik at de slutter å ødelegge ungene sine med misforstått omsorg og innblanding. De glemmer jo totalt at poenget med oppdragelse er å skape voksne, selvhjulpne mennesker. Eller "gagns menneske" som det het før.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #14 Skrevet 11. september 2016 Hvis fex man sier her inne at niåringen av og til må stå opp alene, smøre matpakke og komme seg på skolen selv får man pes. Likeså hvis en på sju blir etterlatt hjemme en times tid. Da er det "omsorgssvikt" nesten og noen mener at barnevernet bør kobles inn. Etter min mening burde en del av disse foreldrene hatt veiledning slik at de slutter å ødelegge ungene sine med misforstått omsorg og innblanding. De glemmer jo totalt at poenget med oppdragelse er å skape voksne, selvhjulpne mennesker. Eller "gagns menneske" som det het før. Du har så rett. Før i tida hadde vi hypokondere, de som trodde de skulle dø av litt hoste, for det kunne være tuberkulose eller kreft. I dag har vi i tillegg mammokondere, som tror barnas sarte følelsesliv vil krepere av våte sokker, litt lang ventetid på noe eller et litt for bryskt "nei". Anonymous poster hash: ac90e...e39
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #15 Skrevet 11. september 2016 Jeg lurer på hvem disse gærningene er som gir slike beskjeder til skolen. Er det mulig å være så virkelighetsfjern?😳 Tror en del mødre er redde for å bli overflødige, og helst vil føle seg uunnværlige til barna bikker pensjonsalder. Våger ikke tenke på hvordan disse blir som svigermødre. Og pappa-betaler-pappaene er ikke et spøtt bedre. Anonymous poster hash: b1a6b...5e7
februarprins2013 Skrevet 11. september 2016 #16 Skrevet 11. september 2016 Noen som har sett denne? Hva er det dagens foreldre driver på med egentlig. Det ene tilfellet gjaldt en gutt som enda ikke hadde tatt bussen til byen alene (i 9. Klasse). https://www.nrk.no/norge/baerumsrektor-harselerer-med-de-verste-henvendelsene-fra-foreldre-1.13128829 enig hi, denne var helt syke
februarprins2013 Skrevet 11. september 2016 #17 Skrevet 11. september 2016 HEIA Rektoren, han går slett ikke langt over streken, enkelte foreldre, tror ikke barnet deres tåler noe ting
sug lut Skrevet 11. september 2016 #18 Skrevet 11. september 2016 Det verste er at det er ingen overdrivelse. Jeg kjenner til tiåringer som ikke får lov å lage mat på komfyren (derfor havnet de alltid her etter skolen for å bake, lage seg wok, etc), tolvåring som ikke fikk ta buss fra A til B i Oslo, og foreldre som støtter sine barn i at å måtte gå fire kilometer på aktivitetsdagen er horribelt.
Himmel og hav Skrevet 11. september 2016 #19 Skrevet 11. september 2016 Jeg tror det er en del foreldre som har mistet av syne at de oppdrar en fremtidig voksen og ikke et evig barn.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #20 Skrevet 11. september 2016 Når det gjelder normalfungerende barn er jeg helt enig i at slike beskjeder til læreren er på jordet. Jeg håper bare inderlig ikke at rektoren tar med slike beskjeder gjeldende barn med spesielle behov. Jeg har selv en tilsynelatende godt fungerende gutt, men som trenger mye støtte, tilrettelegging og trygghet. Jeg må kontakte skolen for "de merkeligste ting" sammenlignet med en forelder til et normalfungerende barn. Og en utenforstående kunne lett kalt meg curlingforelder. Men igjen, gjeldende vanlige barn så tror jeg også at mange glemmer foreldreoppdraget som er å få selvstendige og sterke unge voksne som klarer seg selv i verden. Anonymous poster hash: f05c6...b6a
Optatium Skrevet 11. september 2016 #21 Skrevet 11. september 2016 Til deg som mente dette var for overdrevet, det er det ikke. Har dessverre vært borti dette selv, alt for mange ganger. "Barnet mitt er så ekstremt støl etter gymmen igår at h*n må bli hjemme idag".
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #22 Skrevet 11. september 2016 Jeg er en av de som holder barnet mitt hjemme når det bare er litt sykt, men jeg tror det henger mye sammen med min egen oppvekst. Jeg fikk aldri noe særlig omsorg som barn, ble sendt på skole uten matpakke. Ja, ble til og med sendt på skolen da jeg var skikkelig syk. Foreldrene mine gjorde minimalt for meg, og det var, og er fortsatt, vondt. Jeg er hjemme med barna når de er litt syke, jeg sørger for de får den maten de har lyst på, og dersom de blir engstelige for å ta bussen alene kommer jeg til å følge de frem til de er trygge. Anonymous poster hash: 0a7fd...b72
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #23 Skrevet 11. september 2016 Jeg er en av de som holder barnet mitt hjemme når det bare er litt sykt, men jeg tror det henger mye sammen med min egen oppvekst. Jeg fikk aldri noe særlig omsorg som barn, ble sendt på skole uten matpakke. Ja, ble til og med sendt på skolen da jeg var skikkelig syk. Foreldrene mine gjorde minimalt for meg, og det var, og er fortsatt, vondt. Jeg er hjemme med barna når de er litt syke, jeg sørger for de får den maten de har lyst på, og dersom de blir engstelige for å ta bussen alene kommer jeg til å følge de frem til de er trygge. Anonymous poster hash: 0a7fd...b72 Så du syns det er bedre å falle i den ene grøfta enn i den andre? Jo mer klamrende man er, desto mer kjærlighet får barna? Det er mye kjærlighet i å lære barn å klare seg selv, altså! Anonymous poster hash: ac90e...e39
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #24 Skrevet 12. september 2016 Så du syns det er bedre å falle i den ene grøfta enn i den andre? Jo mer klamrende man er, desto mer kjærlighet får barna? Det er mye kjærlighet i å lære barn å klare seg selv, altså! Anonymous poster hash: ac90e...e39 Begrepet om overbeskyttende foreldre var også et godt etablert da jeg var ung. Jeg vil tørre å påstå at de som har vokst opp i disse hjemmene er de som har gjort det best i voksenlivet, generelt sett i kullet mitt. Verken fra den gang da eller nå med mine egne eller andre sine barn ser jeg noen tendenser "til å havne i grøften". Jeg har ingen tro på at man kan sette et likhetstegn med foreldre som passer på og yter litt ekstra for barna sine med at de blir noen udugelige pingler som voksne! Heller snarere tvert om, tenker jeg. At andre foreldre velger å utføre barneoppdragelse sin på en annen måte er helt greit for meg. Men når folk kommer å tror de har de store svarene i livet på hvordan alt fungerer blir jeg lettere oppgitt. Ingen vet utfallet av trenden man ser i dag, det er bare antagelser. I tillegg er familier forskjellig og har sine ulike behov. Anonymous poster hash: 0a7fd...b72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå