Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 Observerte noe på lekeplassen idag som provoserte meg da jeg har opplevd dette flere ganger og ser at det antagelig er en sammenheng.. Et barn på 4-5 år var sosialt skikkelig klønete (vel, helt ærlig - ganske ufordragelig). Hn oppførte seg destruktivt nesten hele tiden og alle forsøk på å tilnærme seg andre barn ble en fiasko. Det var ingen voksne som grep inn på godt over en halvtime - da ble mistanken min bekreftet; det var pappaen som satt på en benk noen meter unna og opplagt ikke gadd å gripe inn, før det til slutt ble helt nødvendig. Skjønner at det er mange som mener at det er viktig at barn lærer seg å ordne opp på egenhånd men det er jo så mange barn som opplagt trenger veiledning underveis i leken - så de blir sosiale og inkluderende, og ikke fremtidige bøller som mangler sosiale antenner?! Forstår ikke at disse voksne menneskene ikke ser mønsteret, og ble så provosert idag da jeg opplevde dette for n'te gang uten at jeg kunne gjøre noe som helst - pappaen satt jo noen meter unna, og lata som ingenting... Personlig er jeg veldig opptatt av å gripe inn når mine barn oppfører seg urimelig på lekeplassen og tenker at det er en perfekt arena for sosial oppdragelse - og den er en viktig investering for fremtidig omgang med andre mennesker. Jeg tenker vel også at det er viktig for meg å signalisere overfor andre at jeg ikke gir f... Hva tenker du om foreldrenes rolle på lekeplassen? Anonymous poster hash: 054d0...77f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 Jeg tenker at en fireåring kan være grei å hjelpe i slike situasjoner, om det ikke er barn de kjenner. Men hadde det vært en sekståring hadde jeg nok latt dem holde på litt før jeg hadde tilbudt min hjelp. Ofte tror jeg vi er for raske med å "hjelpe" barna, de trenger å få prøve å ordne opp selv, innenfor rimelighetens grenser. Anonymous poster hash: 5ca44...e3e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #3 Skrevet 10. september 2016 I slike tilfeller driter jeg i om foreldrene blir snurt, om noen er slemme med andre barn og spesielt mine barn dukker Løvemamma opp, og Løvemamma diller ikke rundt og er overpedagogisk,nei Anonymous poster hash: 3d75e...2ba
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 Fedre er ofte ubrukelige til sånt. De fatter ikke ordløs kommunikasjon. Alt annet enn rene ord og tydelige forklaringer er bortkasta på menn - de fleste i alle fall... Anonymous poster hash: 0b18a...94f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 Det er stor forskjell på å være klønete og å være ufordragelig/slam. En 4-åring kan fint være klønete uten at noen trenger å gripe inn. Er barnet derimot slemt kan hvem som helst gripe inn. Hvis ungen var slem så fatter jeg ikke at du bare satt og så på...... Du skriver et langt innlegg om hvor ufordragelig ungen var og hvor håpløs far var som ikke grep inn. Men du nevner ikke med et eneste ord hva barnet faktisk gjorde som var så ille! Anonymous poster hash: 2e023...da7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 Det er stor forskjell på å være klønete og å være ufordragelig/slam. En 4-åring kan fint være klønete uten at noen trenger å gripe inn. Er barnet derimot slemt kan hvem som helst gripe inn. Hvis ungen var slem så fatter jeg ikke at du bare satt og så på...... Du skriver et langt innlegg om hvor ufordragelig ungen var og hvor håpløs far var som ikke grep inn. Men du nevner ikke med et eneste ord hva barnet faktisk gjorde som var så ille! Anonymous poster hash: 2e023...da7 Vel, utbroderte ikke mtp anonymitet... Barnet var ikke direkte slemt, men gjorde hele tiden sånn subtile ting som å vente til et barn skulle skli, og lynraskt smette inn via en "snarvei" for å rekke å skli først slik at den andre ble irritert. Eller, holde (kort) fast i beina fra undersiden av klatrestativet. Altså - ting i den stilen. Hn gjorde det veldig ofte og fremstod som litt utspekulert (likte å irritere andre). Det er nettopp derfor jeg mener at barna må veiledes i den gitte situasjonen - det er jo på lekeplassen den type ting skjer, og ikke hjemme i stua. Poenget mitt er at jeg har opplevd slike "grensetilfeller" en del ganger (snakker da ikke om tilfeller hvor man opplagt må gripe inn) og er opprørt over passive og konfliktsky foreldre - og jeg lurer på hvordan andre mødre tenker man bør oppføre seg på lekeplassen. Det er nå oppretta en annen tråd (ikke av meg) om noe lignende som viser at tendensen er urovekkende. HI Anonymous poster hash: 054d0...77f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Om unger driver slik og terger og erter roper jeg høyt "hvem sitt barn er dette, det er kanskje lurt å følge med" Da dukker det opp en slukøret forelder. Jeg nøler heller ikke med å si at hvis det bare er terging som gjelder kan de finne andre barn å terge. Ærlig talt, lekeplassen er ikke et sosialt prosjekt der vi i serverer som på Big Brother. Anonymous poster hash: 1c056...329
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Om unger driver slik og terger og erter roper jeg høyt "hvem sitt barn er dette, det er kanskje lurt å følge med" Da dukker det opp en slukøret forelder. Jeg nøler heller ikke med å si at hvis det bare er terging som gjelder kan de finne andre barn å terge. Ærlig talt, lekeplassen er ikke et sosialt prosjekt der vi i serverer som på Big Brother. Anonymous poster hash: 1c056...329 "Finne andre barn å terge"😳 Anonymous poster hash: afd31...c20
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 Om unger driver slik og terger og erter roper jeg høyt "hvem sitt barn er dette, det er kanskje lurt å følge med" Da dukker det opp en slukøret forelder. Jeg nøler heller ikke med å si at hvis det bare er terging som gjelder kan de finne andre barn å terge. Ærlig talt, lekeplassen er ikke et sosialt prosjekt der vi i serverer som på Big Brother. Anonymous poster hash: 1c056...329 Ha ha - lurt, den skal jeg huske på😉 Anonymous poster hash: 054d0...77f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 "Finne andre barn å terge"😳 Anonymous poster hash: afd31...c20 Jepp. Sier det ja, da blir de som regel brydd fordi de ikke har fått med seg at de bare er en pest og en plage. Anonymous poster hash: 1c056...329
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 Vel, utbroderte ikke mtp anonymitet... Barnet var ikke direkte slemt, men gjorde hele tiden sånn subtile ting som å vente til et barn skulle skli, og lynraskt smette inn via en "snarvei" for å rekke å skli først slik at den andre ble irritert. Eller, holde (kort) fast i beina fra undersiden av klatrestativet. Altså - ting i den stilen. Hn gjorde det veldig ofte og fremstod som litt utspekulert (likte å irritere andre). Det er nettopp derfor jeg mener at barna må veiledes i den gitte situasjonen - det er jo på lekeplassen den type ting skjer, og ikke hjemme i stua. Poenget mitt er at jeg har opplevd slike "grensetilfeller" en del ganger (snakker da ikke om tilfeller hvor man opplagt må gripe inn) og er opprørt over passive og konfliktsky foreldre - og jeg lurer på hvordan andre mødre tenker man bør oppføre seg på lekeplassen. Det er nå oppretta en annen tråd (ikke av meg) om noe lignende som viser at tendensen er urovekkende. HIAnonymous poster hash: 054d0...77f Jeg hadde sikkert også irritert meg over slike ting - i det stille. Men 4-år gamle unger greier som regel å ordne opp i slike ting selv. Å snike i køen på sklia er liksom ikke verdens undergang, og med mindre det hadde kommet høylytte protester fra alle de andre ungene eller det hadde endt med f.eks dytting så hadde jeg glatt katt dette passere. Anonymous poster hash: 2e023...da7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 Det er slike foreldre over en lav sko alle veier. De er oftes ufordragelige selv. I dag på kino feks, så sitter det 2 mødre med 2 barn hver bak oss. Mødrene snakker høyt om filmen seg k mellom og til barna, barna sparker i stolryggen, henger over kanten og snakker og forstyrrer. Jeg snur meg og sier at det er regler for kino og at de må ta hensyn. Gjør mødrene noe? Nei, da snakker de enda høyere, dunker gulvet med beina og gir faen. Ikke rart barna blir som de blir. Samme med barn som er frekke i selskap og går totalt bananas, foreldrene er lik, de leverer for seint, sender ikke melding eller generelt er uhøflige selv. Oppdragelsen i Norge er forholdsvis grei, man altfor slepphendt. Det finnes lite konsekvenser for dårlig oppførsel og heller ingen goder for god oppførsel. Anonymous poster hash: 434c2...aa9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå