Gå til innhold

Vanskelig skolestart...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt startet på skolen i august, og sliter på flere områder. Nekter å jobbe med oppgaver i timene, dette gjelder ikke alle timer, men ikke noe mønster i fag eller type oppgaver som nektes. Kommer av og til ikke inn når klokka ringer, gjemmer seg utenfor skolens område. Læreren tror ikke barnet trives, har ikke fått noen gode venner i klassen og generelt sliter sosialt.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe barnet mitt😟 Har blitt utredet av ppt, barnet har normalt evnenivå så ikke krav på spesialundervisning.

 

Anonymous poster hash: 95afa...871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje bare umoden da, ikke helt klar for omveltningen det var å begynne på skolen? Det er jo en overveldende forandring, det er stort, det er mange flere barn, nye voksne osv. Det er usikkerheten, hvor skal jeg nå, hva skal vi gjøre, hvilke voksne skal passe på oss, hvem skal jeg sitte ved siden av osv, masse ting som skal falle på plass før de føler seg trygge.

 

Det er klart barn reagerer forskjellig på dette, noen blir bare slitne og grinete hjemme om ettermiddagen, noen utagerer og blir trassige, og noen takler det tilsynelatende uten noen som helst problemer.

 

Hvor mange elever er de i klasse da, og hvor mange voksne?

 

Datteren min går i en storklasse, over 40 elever i klassen. Men de er jo da to lærere og to assistenter i klasserommet til enhver tid. Det gjør at når noen sliter litt på en eller annen måte kan en av assistentene ta med seg en eller flere elever ut på et grupperom e.l. Har dere ikke en slik mulighet hos dere?

 

Ellers kan du jo hjelpe henne med det sosiale ved å invitere barn hjem til dere, bli kjent på en trygg arena.



Anonymous poster hash: 3bb8f...fcd
Skrevet

 

Kanskje bare umoden da, ikke helt klar for omveltningen det var å begynne på skolen? Det er jo en overveldende forandring, det er stort, det er mange flere barn, nye voksne osv. Det er usikkerheten, hvor skal jeg nå, hva skal vi gjøre, hvilke voksne skal passe på oss, hvem skal jeg sitte ved siden av osv, masse ting som skal falle på plass før de føler seg trygge.

 

Det er klart barn reagerer forskjellig på dette, noen blir bare slitne og grinete hjemme om ettermiddagen, noen utagerer og blir trassige, og noen takler det tilsynelatende uten noen som helst problemer.

 

Hvor mange elever er de i klasse da, og hvor mange voksne?

 

Datteren min går i en storklasse, over 40 elever i klassen. Men de er jo da to lærere og to assistenter i klasserommet til enhver tid. Det gjør at når noen sliter litt på en eller annen måte kan en av assistentene ta med seg en eller flere elever ut på et grupperom e.l. Har dere ikke en slik mulighet hos dere?

 

Ellers kan du jo hjelpe henne med det sosiale ved å invitere barn hjem til dere, bli kjent på en trygg arena.

 

Anonymous poster hash: 3bb8f...fcd

De er 21 elever med to voksne. Barnet har blitt tatt med på grupperom, men nekter fortsatt å gjøre oppgave. De har forsøkt å inngå avtale om at det bare gjøres noen av oppgavene, annen oppgave osv., men det har ikke funket.

 

Barnet har også blitt sendt til rektor da barnet nektet å jobbe på grupperom og ødela en side i arbeidsboka si.

 

Anonymous poster hash: 95afa...871

Skrevet

Har barnet hatt problemer tidligere også? Det er jo bare noen få uker siden skolen startet og dere har allerede fått utredning? Vanligvis tar jo det mange måneder, noen ganger år.

 

Anonymous poster hash: f4066...ab8

Skrevet

Har barnet hatt problemer tidligere også? Det er jo bare noen få uker siden skolen startet og dere har allerede fått utredning? Vanligvis tar jo det mange måneder, noen ganger år.

 

Anonymous poster hash: f4066...ab8

Ppt utreder ikke over år. saken ble startet med en gang og skulle være klar innen tre måneder. Det var det vi fikk beskjed om på møte med de at var lovverket eller noe sånt. Og de hadde visst god kapasitet og prioriterte dette med skolestartere pga tidlig innsats eller noe sånt. Skolen ville henvise med engang de merket at det var noe siden barnehagen hadde fortalt at barnet slet sosialt og leker på siden av og ikke med de andre.

 

Anonymous poster hash: 95afa...871

Skrevet

Å bli sendt til rektor høres jo profesjonelt ut.... Barnet trenger kanskje å lære seg teknikker for å takle vanskelige situasjoner. Om barnet blir presset til å gjøre ting, vil nok ting bare bli verre. Her er det skolen, og kanskje mest lærerens jobb, å tilpasse slik at eleven unngår de negative situasjonene. Oppgavene må tilpasses veldig for at eleven skal føle mestring. Dersom mestringsfølelsen kommer, er man langt på vei. Å la eleven ta en frivillig pause, type gå en kort tur ut for å roe seg ned, er 100 000 ganger mer effektivt enn å presse han med seg ut på et grupperom. IKKJE KOMMUNISER VIA MAIL. Her må alle som jobber med barnet sette seg ned sammen for å finne løsninger. 

 

Hilsen en som har opplevd en del lignende situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...