Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Alt de ikke leker med skal bort i helgen. De bygger kun lego, fargelegger, plastelina og puslespill. Resten skal bare hardt og brutalt gies bort. Ræl kastes. Jeg orker ikke ha leker de ikke bruker flytende rundt. Eneste gangene de blir rørt er når vi har besøk, men de leker ikke med det. Bare drar ut alt, så begynner de å leke med lego (kan sitte i timesvis) og da bli lekene som er dratt ut blandet med legoen da... Yes. De skal selvfølgelig få beholde den ene bamsen de bruker eller det sverdet de er glad i. Er jeg en slem mor nå? Gjør det igrunn fordi de bli sinte/sure av å rydde opp alle lekene etter besøk. Så blir det så uorganisert i kassene. Så er det mye frustrasjon hvis de ikke finner den legitimere som ligger i bamsekassen i noen måneder. Fordelene er jo at det blir mye mer strukturert på rommene. Og de kan fordype seg i lego. Bygger og har rollelek, eldste har begynt å leke med animasjon. Ser ikke noe galt i å kun beholde legoen. Det blir jo fort nye leker til jul også. Anonymous poster hash: 37bd9...359
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Hva er poenget med å kjøpe nye leker til jul hvis de uansett ikke leker med dem? Anonymous poster hash: df452...d8b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Hvor gamle er de? Ville sortert i to typer - det som skal bort og som blir kastet eller gitt bort på mandag. Og en del som settes bort en stund - som de kanskje ønsker å bruke når det har gått en stund. Det blir mye leker, så helt greit å ta en sjau innimellom. Anonymous poster hash: 55fc3...df1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 Her har vi en kasse på loftet som vi legger leker som ikke brukea i, så kan vi rullere på hva som er fremme. Anonymous poster hash: 7bf86...3e5
Iiiiik Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Litt avhengig av alder selvfølgelig, men jeg ville snakket med barna om det. Mine er i hvert fall samarbeidsvillige når jeg tar opp at nå er det mye leker her, og dere bruker ikke alt. Da samtykker de nesten alltid i å rydde bort masse. Ikke alt jeg ville ryddet bort, men det er tross alt deres ting.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Mine er også samarbeidsvillige. Får de beskjed om å fylle en pappeske med ting de ikke bruker mer, gjør de det. Anonymous poster hash: 050b4...f6e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Hva er poenget med å kjøpe nye leker til jul hvis de uansett ikke leker med dem? Anonymous poster hash: df452...d8b Det kommer ikke til å være jeg som kjøper de lekene til jul og bursdag. Til jul får de slalåmutstyr til bursdag nye sykler Anonymous poster hash: 37bd9...359
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 Hvor gamle er de? Ville sortert i to typer - det som skal bort og som blir kastet eller gitt bort på mandag. Og en del som settes bort en stund - som de kanskje ønsker å bruke når det har gått en stund. Det blir mye leker, så helt greit å ta en sjau innimellom. Anonymous poster hash: 55fc3...df1 De er 6 og 4.5 år - har prøvd det sette bort greiene. Når jeg har tatt de frem har de vært gira en halvtime-time for å då gå tilbake til legoen 👍🏼 Anonymous poster hash: 37bd9...359
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Litt avhengig av alder selvfølgelig, men jeg ville snakket med barna om det. Mine er i hvert fall samarbeidsvillige når jeg tar opp at nå er det mye leker her, og dere bruker ikke alt. Da samtykker de nesten alltid i å rydde bort masse. Ikke alt jeg ville ryddet bort, men det er tross alt deres ting. Ja jeg lurer på det der, hvis jeg tar det opp i morgen tror jeg ikke de kommer til å bry seg så lenge jeg IKKE rører legoen. De typiske babylekene har jeg jo ryddet bort for lengst, tok vare på 5 ting. Duploem og briotogbanene står i kasse på rommene... Har ikke blitt rørt så tror jeg tar det inn på boden Anonymous poster hash: 37bd9...359
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 Jeg har så lyst til å gjøre det samme, sønnen min har et svært rom fullt av leker. Problemet er bare at han leker med absolutt ALT. Han har besøk nesten hver dag, og den ene dagen kan de bygge med lego i timesvis, neste dag leker de rollelek med kosedyrene og lager mat til dem på lekekjøkkenet, så bygger de togbane over hele rommet osv. Men de er dårlige til å rydde, så jeg lurer på om jeg skal gå for den varianten med å sette bort halvparten i kjelleren og rullere så det ikke er så mye å rote ut om gangen. Problemet er bare at det blir så fullt i kjelleren. Anonymous poster hash: 8be0e...3cf
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 Dette gjorde vi i går. Ingen sure miner Anonymous poster hash: a99c5...176
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 Her blir 5 åringen hysterisk om jeg prøver å rydde vekk leker han ikke bruker. Løsningen har blitt å ta opprydningen av kasting av leker når småen er i barnehagen. Anonymous poster hash: 66d59...5be
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 Alt de ikke leker med skal bort i helgen. De bygger kun lego, fargelegger, plastelina og puslespill. Resten skal bare hardt og brutalt gies bort. Ræl kastes. Jeg orker ikke ha leker de ikke bruker flytende rundt. Eneste gangene de blir rørt er når vi har besøk, men de leker ikke med det. Bare drar ut alt, så begynner de å leke med lego (kan sitte i timesvis) og da bli lekene som er dratt ut blandet med legoen da... Yes. De skal selvfølgelig få beholde den ene bamsen de bruker eller det sverdet de er glad i. Er jeg en slem mor nå? Gjør det igrunn fordi de bli sinte/sure av å rydde opp alle lekene etter besøk. Så blir det så uorganisert i kassene. Så er det mye frustrasjon hvis de ikke finner den legitimere som ligger i bamsekassen i noen måneder. Fordelene er jo at det blir mye mer strukturert på rommene. Og de kan fordype seg i lego. Bygger og har rollelek, eldste har begynt å leke med animasjon. Ser ikke noe galt i å kun beholde legoen. Det blir jo fort nye leker til jul også. Anonymous poster hash: 37bd9...359 Har gjort det samme.. Eller gjør det samme hvert år. De får så mye ræl fra velmenende tanter (mine tanter) hver gang de møtes og til bursdag og jul. Sånne billigere greier som alltid mister et hjul, en del knekker osv. Har hintet (for jeg klarer ikke å bare si det!!) om at de ikke trenger fler leker.. Men det er jo alltid koselig å få nye leker, sier de. Jada, i fem minutter. Så blir den ødelagt eller de blir lei. Eller de får enda en bamse. Seriøst, rommet deres blir snart tatt over av bamser. Bidrar ikke akkurat til en mer miljøvennlig livsstil. Skal snakke med de igjen snart. De kan gi lego eller playmo hvis de MÅ gi noe, det bruker de i det minste. Anonymous poster hash: 70705...27e
Minimei00 Skrevet 10. september 2016 #14 Skrevet 10. september 2016 Kan du ikke spørre dem om dere skal selge de lekene de ikke bruker, så kan de f.eks spare halvparten og kjøpe litt ny lego?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #15 Skrevet 10. september 2016 Så lite fantasi de har da? Vi har kassevis med leker, men er ikke noe vi kan fjerne for de bruker jo alt på omgang. De rydder også etter seg da. Her er de 3 og 5 år. De gidder jo ikke leke bare med lego. Er de andre lekene noe som er gøy da? Anonymous poster hash: 62c19...ebc
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 De er 6 og 4.5 år - har prøvd det sette bort greiene. Når jeg har tatt de frem har de vært gira en halvtime-time for å då gå tilbake til legoen Anonymous poster hash: 37bd9...359 Er ikke den halvtimen med avveksling bra nok da? Tror ikke du kan forvente timesvis fordypning i alle leker hele tiden altså, de er barn... Anonymous poster hash: 62c19...ebc
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #17 Skrevet 10. september 2016 Vi har gjennomgått alle lekene, og spurt, er dette en leke det er viktig for deg å ha på rommet ditt? De fikk beholde alle de svarte ja, på. Når de svarte nei, ble leken lagt i en kasse, og satt i kjelleren. De lekene som de savner i løpet av den neste mnd, henter vi frem igjen.. Resten blir gitt bort. 7-åringen takket meg for at hun slapp å svømme i leker lenger. Nå har hun barbie, lego, tegnesaker og pet shop, og leker og koser seg. Ingen problem å få henne til å rydde... Anonymous poster hash: 8c889...ad7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #18 Skrevet 10. september 2016 Det har jeg også gjort, fler ganger. Gjør det mens ungen er ute av hus. Barnet savner ikke lekene engang, fordi de aldri blir brukt. Mye lettere å holde det ryddig når det ikke flyter over av leker Anonymous poster hash: 799e9...7fd
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #19 Skrevet 10. september 2016 Kan du ikke spørre dem om dere skal selge de lekene de ikke bruker, så kan de f.eks spare halvparten og kjøpe litt ny lego? Vi trenger ikke akkurat mer lego heller 😂👍🏼 har sikkert 1 sort 100l søppelsekk i volum av smålego. Men jeg tror jeg skal selge noe å sette pengene inn på kontoene deres. Heller bruke det på utstyr/opplevelser. Anonymous poster hash: 37bd9...359
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #20 Skrevet 10. september 2016 Så lite fantasi de har da? Vi har kassevis med leker, men er ikke noe vi kan fjerne for de bruker jo alt på omgang. De rydder også etter seg da. Her er de 3 og 5 år. De gidder jo ikke leke bare med lego. Er de andre lekene noe som er gøy da? Anonymous poster hash: 62c19...ebc Ja vi har jo gått igjennom en ninja turteld periode, så har de mye hotweelsbane (skal settes bort) men her blir det mye å ramse opp av ymse leker altså, typ to figurer av noe, gummislange, smurfehus, biler, di. Traktorer, div ladtebiler, div gårdsdyr, div, bamser, div sverd, div pistoler, div jalla byggesett av brannstasjon, bilgarasje, deler av monster trucks, iq leke, verktøy, verktøy, leke butikk mat/frukt/kasse, tyggiskulemaskin som aldri fylles på, kulebane, osv osv osv Anonymous poster hash: 37bd9...359
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #21 Skrevet 10. september 2016 Men lite fantasi har de ikke, bygger mye rart og avansert av lego, bygger ofte hytte på rommet, snurrer opp rommet i tråd og leker laser labyrint, gjemsel, fargelegger, rollelek, plastelina og lager mat. Det er bare det at de ikke bruker lekene men seg selv til å finne på ting Anonymous poster hash: 37bd9...359
bønni Skrevet 10. september 2016 #22 Skrevet 10. september 2016 Få det vekk :-) Da sønnen var yngre pleide jeg å kaste rælete, ødelagte ting han ikke brukte, og rydde ta-vare-på-leker på loftet, litt sentimental er man jo. Nå er han 7 og jeg kan ikke fjerne ting uten samtykke synes jeg. Men sist jeg tok en runde var han med på det, og var svært villig til å legge vekk mange ting. Han hater å kaste eller gi bort, men lagre på loftet er greit. Og fortsatt var det ganske mye ødelagt jeg klarte å snike i søpla allikevel, som aldri vil bli savnet ;-) Det er uansett nok igjen! Heldigvis er det ting som brukes rett som det er - playmo, lego, utkledingsdrakter, sverd og riddergreier, kosedyr, spill og tegnesaker feks.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #23 Skrevet 10. september 2016 Her i huset har 8-åringen stålkontroll på hva hun har. Hvis jeg skulle prøve å kaste/gi bort noe som helst, så vil hun merke det. Det er overfylt over alt, men likevel. Ikke leker hun med det så ofte heller, men..... Jeg har funnet ut at i 2 år til, kan hun få lov til å ta vare på alt mellom himmel og jord, men så skal det ryddes ordentlig realt opp. Anonymous poster hash: caad7...86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå