Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 er at alle mener seg meningsberettiget, enten de er Kari og Ola Gjennomsnitt, om de er Anne og Per Undergjennomsnitt, Inger og Hans Overgjennomsnitt. Helt opp i regjeringskontorene mener hver og en seg kvalifisert til å vite hva som skal til. Alle som nylig, eller gjerne for ganske lenge siden, selv har gått noen få eller forholdsvis mange år på skolen, påberoper seg å sitte på fasitsvarene om hva som er best for skolen. Skolene må i tillegg innordne seg en lærersønns stadig skiftende innfall, det være seg avskilting av lærere og avskilting av foreldre som myndighetspersoner for umyndige barns sykefravær. Hva med å spørre dem som faktisk arbeider i skolene? Lærerne, de som faktisk står i klasserommene, ikke rektore, høyskolelektorer og professorer som ikke har satt sine bein i et klasserom de siste 20 årene, men de som faktisk vet hvor skoen trykker. Og hva med å respektere den jobben alle disse lærerne gjør? Blant annet tenker jeg på den praten som går rundt alle middagsbord, hva med å heller framsnakke skolen og ikke gå i angrep så snart poden har fått et ørlite tilsnakk av læreren. Hva skjedde egentlig med respekten for seriøse yrkesutøvere, som jo 99 % av lærestanden er? For noen generasjoner siden var lærerne myndighetspersoner, noen man hadde en viss respekt for. Ikke at jeg mener at lærere sitter på hele fasiten, altså, men jeg tror faktisk de som står i klasserommene hver dag og som gjør så godt de kan, virkelig har større peiling på hva som er riktig for skolen enn herr og fru Hvermansen. Bah... Dagens utblåsning, inspirert av bl.a. en leksetråd jeg har lest litt i her inne i dag. Anonymous poster hash: 17e77...7ac
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Amen👍 Anonymous poster hash: 885fa...a42
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Og dette tror du kun gjelder skolen??? Jeg jobber i en statlig bedrift som også "Gud og hvermann" mener noe om. Sånn er det norske samfunnet. Og det må skolen finne en profesjonell måte å håndtere, i stedet for å sutre over at det er der. Anonymous poster hash: 24272...491
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 Da må lærerne høre på foreldrene også, vi kjenner barna våres best! Det er ikke lærerne som sitter med en utslitt unge på slutten av dagen som har mark i rompa og vil gjøre alt annet enn lekser! Jeg så dokumentaren som ble lagt inn i en annen tråd om lekser i dag og det var bare trist. For et press og forventing til et lite barn 😟 For 6 åringer er små barn og det blir stilt for store krav til de. En annen til er om du ikke er helt A4 og gjennomsnittlig så blir man i dag undersøkt i hue og ræva for da har du enten ADHD eller Asbergers! ( det er ikke noe galt med å ha hverken ADHD eller Aspergers ) La barn få være barn og ikke mini voksne! Jeg tror feks at 6 åringen hadde hatt mer utbytte av feks en turdag i uka, hvor de kunne ha brukt naturen som læringsarena.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Da må lærerne høre på foreldrene også, vi kjenner barna våres best! Det er ikke lærerne som sitter med en utslitt unge på slutten av dagen som har mark i rompa og vil gjøre alt annet enn lekser! Jeg så dokumentaren som ble lagt inn i en annen tråd om lekser i dag og det var bare trist. For et press og forventing til et lite barn 😟 For 6 åringer er små barn og det blir stilt for store krav til de. En annen til er om du ikke er helt A4 og gjennomsnittlig så blir man i dag undersøkt i hue og ræva for da har du enten ADHD eller Asbergers! ( det er ikke noe galt med å ha hverken ADHD eller Aspergers ) La barn få være barn og ikke mini voksne! Jeg tror feks at 6 åringen hadde hatt mer utbytte av feks en turdag i uka, hvor de kunne ha brukt naturen som læringsarena. Vet du, og dette vet jeg er en brannfakkel, og ikke sant for mange, men for en god del av oss, jeg tror faktisk at lærere og ikke minst ansatte i barnehagene i mange tilfeller kjenner barna bedre enn hva foreldrene gjør. Med tanke på hvor lang tid barn oppholder seg i barnehagen og på skolen pr dag, så mener jeg at det ikke alltid stemmer at foreldrene kjenner barna best. Innlegget mitt handler likevel om noe mer overordnet enn dialogen mellom foreldre og lærere. Den dialogen er innmari viktig, men at en hver mor eller far har bedre kunnskap om hvordan en lærer bør gjøre jobben sin, det tror jeg ikke på. Anonymous poster hash: 17e77...7ac
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Og dette tror du kun gjelder skolen??? Jeg jobber i en statlig bedrift som også "Gud og hvermann" mener noe om. Sånn er det norske samfunnet. Og det må skolen finne en profesjonell måte å håndtere, i stedet for å sutre over at det er der. Anonymous poster hash: 24272...491 Kanskje ikke. Men ALLE har vært elev på en eller annen skole. Ikke alle har personlige minner om å være pasient eller NAV-kunde. Men alle har en skoletid bak seg. Og hvis man selv har gått på barneskolen, da vet man seff hvordan en skole bør drives... Anonymous poster hash: be707...dbd
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Vet du, og dette vet jeg er en brannfakkel, og ikke sant for mange, men for en god del av oss, jeg tror faktisk at lærere og ikke minst ansatte i barnehagene i mange tilfeller kjenner barna bedre enn hva foreldrene gjør. Med tanke på hvor lang tid barn oppholder seg i barnehagen og på skolen pr dag, så mener jeg at det ikke alltid stemmer at foreldrene kjenner barna best. Innlegget mitt handler likevel om noe mer overordnet enn dialogen mellom foreldre og lærere. Den dialogen er innmari viktig, men at en hver mor eller far har bedre kunnskap om hvordan en lærer bør gjøre jobben sin, det tror jeg ikke på. Anonymous poster hash: 17e77...7ac Helt sant... Anonymous poster hash: be707...dbd
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 Vet du, og dette vet jeg er en brannfakkel, og ikke sant for mange, men for en god del av oss, jeg tror faktisk at lærere og ikke minst ansatte i barnehagene i mange tilfeller kjenner barna bedre enn hva foreldrene gjør. Med tanke på hvor lang tid barn oppholder seg i barnehagen og på skolen pr dag, så mener jeg at det ikke alltid stemmer at foreldrene kjenner barna best. Innlegget mitt handler likevel om noe mer overordnet enn dialogen mellom foreldre og lærere. Den dialogen er innmari viktig, men at en hver mor eller far har bedre kunnskap om hvordan en lærer bør gjøre jobben sin, det tror jeg ikke på. Anonymous poster hash: 17e77...7ac Er du ikke riktig vel bevart? 5 timer hver dag, minus tiden til alle de andre lærerens som har ulike fag, minus alle ferier, minus sitt og eleven sitt sykefravær, skal kjenne barna bedre enn foreldrene? Jeg som er sammen med ungen min på morningen, hver helg, hver ferie, hver ettermiddag? Ikke bare i et skoleår eller tre, men siden ungene var født! Vi er sammen i en familie på fire, i mange ulike sammenhenger. Så kommer det noen som tror de kjenner ungen vår bedre enn oss? Fordi de underviser poden, noen timer hverdag, der ungen er en i en større gruppe? Tror du dette selv? Mener du det alvorlig? Anonymous poster hash: 2fa72...bbb
Iiiiik Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Vet du, og dette vet jeg er en brannfakkel, og ikke sant for mange, men for en god del av oss, jeg tror faktisk at lærere og ikke minst ansatte i barnehagene i mange tilfeller kjenner barna bedre enn hva foreldrene gjør. Med tanke på hvor lang tid barn oppholder seg i barnehagen og på skolen pr dag, så mener jeg at det ikke alltid stemmer at foreldrene kjenner barna best. Innlegget mitt handler likevel om noe mer overordnet enn dialogen mellom foreldre og lærere. Den dialogen er innmari viktig, men at en hver mor eller far har bedre kunnskap om hvordan en lærer bør gjøre jobben sin, det tror jeg ikke på. Anonymous poster hash: 17e77...7ac Så vidt jeg vet, består et skoleår av 190 dager. Altså bare omtrent halvparten av årets dager. Ingen barn er på skolen eller barnehagen hele døgnet. Du kunne fått litt gehør fra meg, men dette blir tullete. Læreren har et sted mellom 15 og 30 barn å følge opp, tror du virkelig hun da får bedre kjennskap til barnet enn foreldrene? Lærere har en annen kjennskap enn foreldre, de har kjennskap til barnets fungering i en gruppe, både sosialt og faglig. Jeg for min del er nokså lei av at lærere påstår at de er særlig utsatte for at alle mener noe om dem. Jeg har jobbet på sykehus, fortell meg om den personen som ikke har meninger om hvordan leger og sykepleiere ivaretar pasienter. Jeg har lest ørti tråder her inne om helsesøstre. Jeg har jobbet i barnevernet, det er jammen mange som mener noe om det også.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 Er du ikke riktig vel bevart? 5 timer hver dag, minus tiden til alle de andre lærerens som har ulike fag, minus alle ferier, minus sitt og eleven sitt sykefravær, skal kjenne barna bedre enn foreldrene? Jeg som er sammen med ungen min på morningen, hver helg, hver ferie, hver ettermiddag? Ikke bare i et skoleår eller tre, men siden ungene var født! Vi er sammen i en familie på fire, i mange ulike sammenhenger. Så kommer det noen som tror de kjenner ungen vår bedre enn oss? Fordi de underviser poden, noen timer hverdag, der ungen er en i en større gruppe? Tror du dette selv? Mener du det alvorlig? Anonymous poster hash: 2fa72...bbb Jepp, dette tror jeg på selv. Særlig når det gjelder barnehagebarn, og siden gradvis i mindre grad når barnet begynner i skolen. Anonymous poster hash: 17e77...7ac
Jenny-penny Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 Da må lærerne høre på foreldrene også, vi kjenner barna våres best! Det er ikke lærerne som sitter med en utslitt unge på slutten av dagen som har mark i rompa og vil gjøre alt annet enn lekser! Jeg så dokumentaren som ble lagt inn i en annen tråd om lekser i dag og det var bare trist. For et press og forventing til et lite barn 😟 For 6 åringer er små barn og det blir stilt for store krav til de. En annen til er om du ikke er helt A4 og gjennomsnittlig så blir man i dag undersøkt i hue og ræva for da har du enten ADHD eller Asbergers! ( det er ikke noe galt med å ha hverken ADHD eller Aspergers ) La barn få være barn og ikke mini voksne! Jeg tror feks at 6 åringen hadde hatt mer utbytte av feks en turdag i uka, hvor de kunne ha brukt naturen som læringsarena. På skolen her har de turdag hver onsdag 1 og 2.trinn. Trodde det var vanlig?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 Så vidt jeg vet, består et skoleår av 190 dager. Altså bare omtrent halvparten av årets dager. Ingen barn er på skolen eller barnehagen hele døgnet. Du kunne fått litt gehør fra meg, men dette blir tullete. Læreren har et sted mellom 15 og 30 barn å følge opp, tror du virkelig hun da får bedre kjennskap til barnet enn foreldrene? Lærere har en annen kjennskap enn foreldre, de har kjennskap til barnets fungering i en gruppe, både sosialt og faglig. Jeg for min del er nokså lei av at lærere påstår at de er særlig utsatte for at alle mener noe om dem. Jeg har jobbet på sykehus, fortell meg om den personen som ikke har meninger om hvordan leger og sykepleiere ivaretar pasienter. Jeg har lest ørti tråder her inne om helsesøstre. Jeg har jobbet i barnevernet, det er jammen mange som mener noe om det også. Som jeg har svart i en annen kommentar, så mener jeg sette stemmer, særlig hva gjelder barnehagebarn. I skolen avtar dette gradvis, etterhvert som flere lærere involveres pr. klasse, jo mindre kjenner hver enkelt lærer det enkelte barn. Og hva gjelder ansatte i helsevesenet, så vet jeg kun én eneste ting, og det er at de som legger ned en alvorlig og seriøs innsats der, de er engler i levende live og de burde vært belønnet der etter, noe de absolutt ikke er i dag. Anonymous poster hash: 17e77...7ac
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 Da må lærerne høre på foreldrene også, vi kjenner barna våres best! Det er ikke lærerne som sitter med en utslitt unge på slutten av dagen som har mark i rompa og vil gjøre alt annet enn lekser! Jeg så dokumentaren som ble lagt inn i en annen tråd om lekser i dag og det var bare trist. For et press og forventing til et lite barn 😟 For 6 åringer er små barn og det blir stilt for store krav til de. En annen til er om du ikke er helt A4 og gjennomsnittlig så blir man i dag undersøkt i hue og ræva for da har du enten ADHD eller Asbergers! ( det er ikke noe galt med å ha hverken ADHD eller Aspergers ) La barn få være barn og ikke mini voksne! Jeg tror feks at 6 åringen hadde hatt mer utbytte av feks en turdag i uka, hvor de kunne ha brukt naturen som læringsarena. Er nok enig med deg her. Forskning viser at med å la barna ha minimum 20 min med fysisk aktivitet hver dag så ser man en markant endring i konsentrasjonen, også til ADHD barn. I tillegg så vet man at tvinger man et barn med eks ADHD til å sitte still og konsentrere seg, så er det det eleven tenker på. Undervisningen og faget eksisterer ikke siden det er altoppslukende å sitte still og konsentrere seg... Anonymous poster hash: 4d4dd...c7f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 Er du ikke riktig vel bevart? 5 timer hver dag, minus tiden til alle de andre lærerens som har ulike fag, minus alle ferier, minus sitt og eleven sitt sykefravær, skal kjenne barna bedre enn foreldrene? Jeg som er sammen med ungen min på morningen, hver helg, hver ferie, hver ettermiddag? Ikke bare i et skoleår eller tre, men siden ungene var født! Vi er sammen i en familie på fire, i mange ulike sammenhenger. Så kommer det noen som tror de kjenner ungen vår bedre enn oss? Fordi de underviser poden, noen timer hverdag, der ungen er en i en større gruppe? Tror du dette selv? Mener du det alvorlig? Anonymous poster hash: 2fa72...bbb Når enkelte foreldre påstår de er "sammen" med ungene alle de tidene du ramser opp nå - og 3/4 av de aktuelle timene går med til å glo i hver sin skjerm - da blir man ikke veldig kjent. Samvær er mer enn bare å møte opp på samme sted! Anonymous poster hash: be707...dbd
Iiiiik Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 Når enkelte foreldre påstår de er "sammen" med ungene alle de tidene du ramser opp nå - og 3/4 av de aktuelle timene går med til å glo i hver sin skjerm - da blir man ikke veldig kjent. Samvær er mer enn bare å møte opp på samme sted! Anonymous poster hash: be707...dbd Ok, jeg skjønner. Det er helt uhørt at foreldre mener noe om lærere, men det er helt akseptabelt at lærere mener noe temmelig bombastisk om folks foreldregjerning. For meg er dette et glimrende eksempel på at det blir kaldt i glasshuset når man kaster stein.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 Jepp, dette tror jeg på selv. Særlig når det gjelder barnehagebarn, og siden gradvis i mindre grad når barnet begynner i skolen. Anonymous poster hash: 17e77...7ac Da så 😳 Jeg vil tro Utdanningsforbundet har blitt bedt om uttalelser i de alle sakene i høringsrunden. Anonymous poster hash: 2fa72...bbb
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #17 Skrevet 10. september 2016 Og dette tror du kun gjelder skolen??? Jeg jobber i en statlig bedrift som også "Gud og hvermann" mener noe om. Sånn er det norske samfunnet. Og det må skolen finne en profesjonell måte å håndtere, i stedet for å sutre over at det er der. Anonymous poster hash: 24272...491 Dette gjelder mange steder. Ingen ordentlig respekt for kunnskap og i som har kunnskap og utdannelse og forskning. I stedet bestemmer politikere utfra hvordan de tror ting er. Feks er det dårlige matteresultater er løsningen mer matteundervisning på bekostning av hva noen tror er "tullefag", som kunstfag og gym. Forskning viser at musikkundervisning kan gjøre vant bedre i alle fag(det er mye matte innebygd i musikk), og kunstfag kan utvikle kreativitet. Anonymous poster hash: b5d28...2c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå