Gå til innhold

Bunadekspert? Noen råd?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er på tide å få meg en skikkelig bunad. Synes ikke noe særlig om Oslo bunaden. Jeg er mer glad i typen Telemarksbunad. har ingen tilhørighet fra dette stedet. Kan jeg bare velge meg en helt tilfeldig eller må man absolutt velge etter tilhørighet. Kan jeg eventuelt sy litt ekstra på den tradisjonelle for ¨å få den litt etter min smak? 



Anonymous poster hash: ea9ca...080
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Jeg synes det er på tide å få meg en skikkelig bunad. Synes ikke noe særlig om Oslo bunaden. Jeg er mer glad i typen Telemarksbunad. har ingen tilhørighet fra dette stedet. Kan jeg bare velge meg en helt tilfeldig eller må man absolutt velge etter tilhørighet. Kan jeg eventuelt sy litt ekstra på den tradisjonelle for ¨å få den litt etter min smak?

 

Anonymous poster hash: ea9ca...080

Det er vel opphavsrett på bunader og noen drakter?

Og det finnes vel en bunad for hele landet, men nå husker jo ikke jeg hva den heter 😂

 

Selv har jeg Fjellbygdsbunad, men det er en drakt for alle (i allefall i Nord- Trøndelag).

 

Anonymous poster hash: 050cb...50a

Skrevet

Det er en grunn til at halve oslo vest går i beltestakken fra telemark, det er fordi det ikke er noen lov mot å velge en vilkårlig bunad..... Så du kan egentlig gjøre som du vil.

 

Men jeg personlig synes det er rart, for når det først er sånn at bunadene har navn etter opprinnelsestedet så vil folk tro du er derfra eller har familie der.

 

Bunad er gøy, og det blir gjerne et naturlig samtaleemne når du møter folk f.eks på 17.mai. Det er helt vanlig å få komplimenter for bunaden og spørsmål om hvor den er fra, hvorfor du har den, om du er derfra osv. Jeg ville følt det veldig rart å svare at jeg valgte den fordi den er fin men jeg har ikke noe familie der.....

 

Jeg har to bunader, en arvebunad etter farmor. Hele farsslekten min er fra stedet den kommer fra, så jeg har røtter der selv om jeg aldri har bodd der selv. Den andre er fra stedet jeg selv har vokst opp, den har jeg kjøpt selv og det er den jeg føler meg mest hjemme i, den viser hvor mine røtter er :)



Anonymous poster hash: c1faf...3d5
Skrevet

Riktig, men vil opphavsretten gjelde litt ekstra pynt på bunaden og kanskje litt annerledes farger. Familien til min mor er fra nordlandet, men hele resten av familien er fra Oslo.



Anonymous poster hash: ea9ca...080
Skrevet

HI over



Anonymous poster hash: ea9ca...080
Skrevet

Sy på ekstra - nei. Du kan jo dikte deg din helt egne festdrakt, da, og sy den selv, men å stæsje bunader etter smak blir helt, helt feil. Bunader kommer også i de fargene som de er i, og det er vel bare noen få der du kan velge farger selv, deriblant beltestakken.

 

Prøv å tenke litt annerledes på det, og ikke velg bunad etter pent eller stygt, men etter hva som kan vise hvor du har røtter og hører til eller hvor slekta di kommer fra. På den måten får bunaden en annen betydning enn en pen kjole.

Skrevet

 

Det er en grunn til at halve oslo vest går i beltestakken fra telemark, det er fordi det ikke er noen lov mot å velge en vilkårlig bunad..... Så du kan egentlig gjøre som du vil.

 

Men jeg personlig synes det er rart, for når det først er sånn at bunadene har navn etter opprinnelsestedet så vil folk tro du er derfra eller har familie der.

 

Bunad er gøy, og det blir gjerne et naturlig samtaleemne når du møter folk f.eks på 17.mai. Det er helt vanlig å få komplimenter for bunaden og spørsmål om hvor den er fra, hvorfor du har den, om du er derfra osv. Jeg ville følt det veldig rart å svare at jeg valgte den fordi den er fin men jeg har ikke noe familie der.....

 

Jeg har to bunader, en arvebunad etter farmor. Hele farsslekten min er fra stedet den kommer fra, så jeg har røtter der selv om jeg aldri har bodd der selv. Den andre er fra stedet jeg selv har vokst opp, den har jeg kjøpt selv og det er den jeg føler meg mest hjemme i, den viser hvor mine røtter er :)

 

Anonymous poster hash: c1faf...3d5

 

 

Helt enig med deg, det er nettopp derfor jeg er redd for å velge en utenfra. Jeg har selv fått komplimenter for bunaden min og husker at jeg har måttet fortelle litt om hvorfor jeg går med den, trolig på grunn av litt dialekt blanding, som kommer fra min mor. Men det med beltestakk fra Telemark er veldig god ide. Har sett venninner som går med den, men har aldri turt å spørre. Kanskje jeg får prøvd den med den mørkblåe bunaden? Takk for tipset :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: ea9ca...080

Skrevet

Åh, hvor begynner man...

Du trenger visst å lese deg noe kraftig opp.

 

Hva skal du egentlig med bunad når du er såpass analfabet mht alt som har med tradisjon og lokal/nasjonal historie å gjøre? Hvor ligger f eks "nordlandet"?

 

Anonymous poster hash: 23baf...fee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...