Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Trenger å høre litt erfaringer. Faren min har prostata kreft, og nå med spredning til bekkenet. Prøvde i vår stråling, men har fått beskjed om spredning til lymfeknutene. Har begynt med cellegift hver 14. dag, og skal ha det de neste 6 mnd. Han liker ikke å snakke om sykdom, og sier minst mulig for å skåne de rundt seg. Fikk beskjed om at legen hadde sagt at han hadde 90% sjanse for å bli frisk. Føler det "skurrer" litt. Noen med erfaring? Anonymous poster hash: e1317...aae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Spredning til bekkenet? Blir ikke det det samme som spredning til skjelettet? Morfaren min og onkelen min hadde dette, de overlevde ikke... og spredning til skjelettet da er det ingen kur, men man kan leve i mange år visstnok. Når min morfar, onkel og mor fikk spredning til skjelettet døde de innen to år. Morfar ble dog over 80, onkel 61 og mor 50. Jeg er inoen fagperson så dette er kun min personlig erfaring. Anonymous poster hash: 63094...adc
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Så lenge det ikke er spredning utenfor bekkenet er det gode prognoser. 90 % som har forteller deg gjaldt trolig før han fikk spredning, men så lenge han ikke har spredning lenger enn til lymfeknutene i bekkenet så tror jeg fremdeles prognosene er gode. Ta en kikk på denne siden, og ta ev. kontakt med foreningen i nærheten av der du bor. http://www.prostatakreft.no/hvordan-er-prognosen/ Anonymous poster hash: 2606e...e6d
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 Spredning til bekkenet? Blir ikke det det samme som spredning til skjelettet? Morfaren min og onkelen min hadde dette, de overlevde ikke... og spredning til skjelettet da er det ingen kur, men man kan leve i mange år visstnok. Når min morfar, onkel og mor fikk spredning til skjelettet døde de innen to år. Morfar ble dog over 80, onkel 61 og mor 50. Jeg er inoen fagperson så dette er kun min personlig erfaring. Anonymous poster hash: 63094...adc "I bekkenet" kan bety to ting, enten i bekkenområdet, eller i bekkenbenene. Jeg vil tro at siden His far ikke har sagt han har spredning til skjelettet, så er det i andre strukturer i bekkenet, og da trolig lymfeknutene som hun nevner. Det vil i så fall ligne på f.eks. brystkreft med spredning til lymfene under armen. Anonymous poster hash: 2606e...e6d
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Trodde vel kanskje bekkenet betydde skjelettet, men får liksom ingenting ut av han. "Går nok bra" er standar svar. Litt skummelt å google for mye på nettet også. Hi Anonymous poster hash: e1317...aae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Trodde vel kanskje bekkenet betydde skjelettet, men får liksom ingenting ut av han. "Går nok bra" er standar svar. Litt skummelt å google for mye på nettet også. Hi Anonymous poster hash: e1317...aae Jeg er enig i at å google blir skummelt. Generelt sett er jo prostatakreft noe man dør med og ikke av. Når det er spredning bare innen bekkenområdet (ikke skjelettet) er det bedre prognoser enn om det er spredning utenfor bekkenområdet og/eller til skjelettet. Nettopp fordi det er dumt å google fritt, så la jeg ut linken jeg gjorde over her. Der kan du få korrekt informasjon. Som pårørende kan du nok få informasjon der, og det kan også være lurt å tipse faren din om denne foreningen. De har bl.a. en likemannstilbud, hvor det er mulig å snakke med noen som har vært gjennom det samme. Av og til kan det være enklere å snakke med noen som ikke står en nær enn de nærmeste, så kanskje din far vil ha nytte av det. Ellers synes jeg du kan si rolig til faren din at du respekterer at hans helse er hans privatliv, men likevel minne ham på at det er mer skremmende for dere rundt når dere ikke får nok informasjon fra ham. Da er det større rom for å bli redd enn om dere vet hva dere har å forholde dere til. Men mest trolig er han sikkert redd selv. Mange menn er jo redd for ikke bare kreften, men også for potensen sin - og det er ofte veldig vanskelig for dem å snakke om. Ikke alle menn med den diagnosen får problemer, men noen av de som får slike problemer kan slite med sin egen identitet som mann etter det. Akkurat det er ikke noe du skal si noe om til din far, men det er noe en f.eks. likemann kan gi din far gode svar på. Så prøv å kontakte lokallaget du finner i linken jeg la ut over her. Håper det går bra med faren din Anonymous poster hash: 2606e...e6d
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Hvis han har spredning lokalt i bekkenet kan det stemme med 90%. Hvis det er spredning til bekkenskjelettet eller andre steder kan det være for høyt. Men det er egentlig umulig å si noe om uten å vite mer om sykdommen, og de detaljene er han tydeligvis ikke klar for å dele...og det er hans valg, enn så vanskelig det er for dere rundt... Anonymous poster hash: 71109...252
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 Basert på ordlyden tenkte jeg med en gang spredning til skjelettet - og det blir man ikke frisk av! Men man kan leve fint med det i lang lang tid! Min mamma har brystkreft med spredning til bla bekkenet, og andre steder i skjelettet og hun fikk beskjed av legen at det kan hun like gjerne død med som av! Er det noen andre din far kanskje kan klare å åpne seg for? Kompis? Lege? Kreftsykepleier? Anonymous poster hash: 4eeb0...242
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Min farfar levde med prostatakreft med spredning i mange år og ble neste 80. Min onkel lever også godt med prostatakreft. Anonymous poster hash: 4e78b...879
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå