Gå til innhold

Livredd for å legge på meg(gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del kg for mye og jeg er fullstendig klar over det.

Har slitt med ekstrem kvalme frem til uke 18 så har ikke klart å spise særlig frem til da og kastet opp en del mat også pga kvalmen.

Frem til uke 18 hadde jeg ikke lagt på meg noe, er nå i uke 22+0 og har siden uke 18 gåttt opp 2kg. 2kg på 4 uker.

Noe er nok fordi jeg har mer mat i mage/tarmen enn jeg hadde da jeg ikke spiste noe særlig og kastet opp. Og resten er nok bare baby, vann, blod og morkake. Så jeg har ikke gått opp i fett, men allikevel er jeg redd for å legge på meg.

Var hos jordmor på mandag for første gang og hun var så fornøyd fordi jeg bare hadde gått opp 2kg når jeg var nesten 22 uker på vei siden jeg har en del ekstra kg. Er 90 kg og 167 høy.

Og overalt leser jeg at overvektige ikke bør legge på seg mer enn 5-8 kg. Dvs at jeg må slanke meg mens jeg er gravid da. For med de to andre barna lå jeg på meg 15 og 18 kg men jeg var da normalvektig. Og alt forsvant innen 2 uker etter fødsel. Men da var jeg normalvektig så jordmor sa at det ikke gjorde noe at jeg lå på meg 15 og 18kg ved de andre svangerskapene. Kjenner jeg får anstrengt forhold til mat. Jeg tør jo ikke å ta en liten sjokoladebit, og legen maser om at jeg må ta glukosebelastning i uke 28. Blodsukkeret mitt er helt normalt, ligger på mellom 4-6 for der har jeg måtte komme å måle flere ganger fordi jeg er så feit.

Forsetter det slik er jeg redd jeg kommer til å utvikle spiseforstyrrelse. Er livredd for å legge på meg, selvom det er pga babyen og det som medfølger og ikke fett.

Herregud kan noe banke litt vett inn i hodet mitt?!

Anonymous poster hash: 5b648...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, bare for å opprettholde vekten du har nå bør du spise 2300 kcal om dagen. Og dette er ved normal aktivitet. Itillegg er det en baby oppi det her, så du kan sikkert spise 2500 kcal om dagen uten at du legger på deg fett. Sikkert enda mer om du er i aktivitet. Så sånn sett så skal det jo holde og spise vanlig mat, spis deg mett og ta deg en liten sjokoladebit. Men ikke hver dag 😊 Tenk på det, det blir mye lettere etter fødsel. Men du skal selvfølgelig ikke sulte deg!

Slapp av og kos deg, men sørg for å holde deg litt i aktivitet.

Anonymous poster hash: 07698...063

Skrevet

Altså, bare for å opprettholde vekten du har nå bør du spise 2300 kcal om dagen. Og dette er ved normal aktivitet. Itillegg er det en baby oppi det her, så du kan sikkert spise 2500 kcal om dagen uten at du legger på deg fett. Sikkert enda mer om du er i aktivitet. Så sånn sett så skal det jo holde og spise vanlig mat, spis deg mett og ta deg en liten sjokoladebit. Men ikke hver dag 😊 Tenk på det, det blir mye lettere etter fødsel. Men du skal selvfølgelig ikke sulte deg!

Slapp av og kos deg, men sørg for å holde deg litt i aktivitet.

Er nok ikke oppe i 2000 kcal om dagen. Jeg går 1 times tur hver dag.

Hadde en periode for 2 år siden hvor jeg var veldig deprimert og brukte mat som trøst så la på meg masse på kort tid, men fikk hjelp og kom meg ut av depresjonen så har siden spist normalt, men har ikke gått inn for å slanke meg så kg som kom på da jeg var deprimert henger jo på selvom jeg har spist normalt i 1 år. Eller gikk vek ned 5,5 kg,men det var over 6 mnd så har ikke gått inn for å slanke meg, men det betyr jo ikke at jeg spiser masse og usunt bare fordi jeg fremdeles er overvektig.

Takk for svar:)

Hi

Skrevet

Er nok ikke oppe i 2000 kcal om dagen. Jeg går 1 times tur hver dag.

Hadde en periode for 2 år siden hvor jeg var veldig deprimert og brukte mat som trøst så la på meg masse på kort tid, men fikk hjelp og kom meg ut av depresjonen så har siden spist normalt, men har ikke gått inn for å slanke meg så kg som kom på da jeg var deprimert henger jo på selvom jeg har spist normalt i 1 år. Eller gikk vek ned 5,5 kg,men det var over 6 mnd så har ikke gått inn for å slanke meg, men det betyr jo ikke at jeg spiser masse og usunt bare fordi jeg fremdeles er overvektig.

Takk for svar:)

Hi

Men da er du jo på rett vei 😊 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Men det er viktig at du ikke spiser for lite også...

Skrevet

Ikke stress med dette! Det er normalt å legge på seg når man er gravid, selv om man er stor fra før. Det er kanskje ikke optimalt at du legger på deg mer enn 8 kg, men det er ikke katastrofe fordi.

Snakk ned jordmor eller lege. Vær ærlig og si at deres fokus på vekt stresser deg og du er redd for å få et anstrengt forhold til mat/vekt.

Det er bra at du er bevisst på det selv. Prøv å tenke at dette er en begrenset periode i livet. Akkurat nå skal du slappe av og fokusere på næringsrik mat. Hvis du føler det hjelper kan du faktisk la være å veie deg. Det er ikke tvang selv om de vil ha det inn på helsekortet. Etter fødsel kan du heller fokusere mer på vekta.

PS: Glukosebelastning er noe alle med høy bmi blir anbefalt, det er ikke noe personlig mot deg, fordi "du er så feit". Har du svangerskapsdiabetes er det viktig å få oppdaget det, både for deg og barnet.

Anonymous poster hash: e8938...b08

Skrevet

Jeg veier (og veide) mer enn deg som gravid og før graviditet. Har gått opp en del kg mer enn deg og har termin om ikke så altfor lenge. Leger, gynekologer og jordmødre synes jeg er flink (alle unntatt ernæringsfysiologen- hun mener at man ikke skal legge på seg som overvektig) og de synes det er normalt å legge på seg. Jeg har hatt verdens verste samvittighet for å spise en liten kakebit i bursdag eller godteribit på lørdagene, men har forsøkt så godt jeg kan. Har tatt 2 glukosebelastningstester og de har vært på 4.8 og 5.2- altså helt normalt etter sukkervannet og 2 timers venting. Jeg har måttet være rimlig inaktiv i dette svangerskapet selv (fare for prematur), og jeg synes at det er knallbra at du klarer en gåtur på en hel time- bra jobbet! Ta det med ro og nyt graviditeten du. Pass på sukkeret og hold deg i aktivitet. Utover dette får du bare prøve å slappe av. 2 kg er ingenting (dekker ikke engang vektøkningen på brystene og litt ekstra vann). Om lege eller jordmor plager deg veldig med vekta kan du bytte. Ernæringsfysiologen (til tross for at jeg ikke liker henne noe særlig) sa at det viktigste var ikke om man la på seg litt under svangerskapet, men at man etter svangerskapet jobbet med å bruke barselstida på å komme seg ned igjen til vekten man hadde før man ble gravid. Enig med henne der :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: ed0e2...2a3

Skrevet

Ville ikke bekymret meg. Jeg var 85.5 kg når jeg ble gravid, 98 kg når jeg fødte. Hadde da spist som vanlig under graviditeten, bare prøvd å ha fokus på å få i meg riktig mat. Nå er det straks 11 mnd siden fødsel og jeg veier 71 kg uten å ha gått inn for å gå ned i vekt. Spis fornuftig og kos deg innimellom, dette vil nok gå helt fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...