Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Dette er nok er klassisk greie for mange mødre: en må selv gjøre mesteparten av husarbeidet! Og før dere spør hvor jeg har funnet en latsekk: han har ikke alltid vært sånn, men i det siste er han blitt jævlig lat!! Jeg støvsuger og rydder minst to ganger per dag!! En gang før jobb kl 15, og hvertfall en halvtime til time etter jeg kommer hjem. Og da er klokka 23 :'( Det er helt jævlig å komme hjem til oppvaskmaskinen som ikke er tømt, oppvask på benken, klær som flyter på tørkestativet, full vaskemaskin som er ferdig for mange timer siden siden jeg setter den på før jeg drar... Kopper og fat ved siden av datamaskinen til min "kjære". Gidder faen ikke sette d i oppvaskmaskinen engang. Trør i smuler, Knotter fra fotballstømper på badet. Kattehår. Leker som flyter. Jeg kommer hjem til en som i 99% av gangene koser seg med dataspill, minst 2-3 timer etter leggetid til barna. Han KAN ta i et tak, jeg er borte 1-2 uker i mnd og da er han nødt. Men når jeg er hjemme gjør han ikke en dritt. Det føles ikke sånn. Så, hvordan kan man si fra på en penest mulig måte? Uten å bli spydig!? For det kjenner jeg at jeg har lyst til, ettersom ræva hans er grodd fast i datastolen hver kveld. As we speak sitter jeg på smuler i sofaen og det der jævlig ut her, men jeg er student og må lese til en viktig prøve i neste uke. Blir helt GAL!!!! Dette kommer jeg ikke til å holde ut. Anonymous poster hash: b92cd...6d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Å støvsuge to ganger daglig er i overkant tenker jeg først vedr det du beskriver. Jeg tror dere må sette dere ned (uten noen anklager) og finne ut hva som skal være standarden i huset. Bli enige om det (og det er antagelig litt lavere enn du ønsker, men det får du akseptere, eller gjøre det ekstra som du vil selv). Hvis det ikke er nok for å "vekke" ham, så får dere bli enige om en arbeidsdeling da. F.eks. at alt på kjøkkenet er hans ansvar og alt vedr klær er hans ansvar og at ingen setter seg ned før det er ryddig. Anonymous poster hash: 4b50f...f1c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Det høres ut som om du begynner å rydde og støvsuge lenge før noen her i huset hadde tenkt på at det kunne være nødvendig. Ro ned litt og bli enige om hvilket nivå på husarbeidet som er nødvendig. Det må ikke bære strøkene hele tiden. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 Jeg får ikke samme inntrykk som dere over. Mitt inntrykk er at det er skittent pga katt og smuler , så det må støvsuges to ganger om dagen. Hi du burde sette deg ned sammen med mannen og formidle rolig hvordan du tenker og føler det. Og spørre om ikke han kan hjelpe mer til for fellesskapet . Lykke til! Anonymous poster hash: f883d...5e1
Luksusdyret Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Det høres ut som om du begynner å rydde og støvsuge lenge før noen her i huset hadde tenkt på at det kunne være nødvendig. Ro ned litt og bli enige om hvilket nivå på husarbeidet som er nødvendig. Det må ikke bære strøkene hele tiden. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1 Signerer. Hvis mannen hadde sagt til meg at jeg måtte støvsuge 2 ganger daglig, hadde han fått beskjed om å få hjelp med sin OCD og eventuelt hyre inn hushjelp, eller støvsuge selv. Det er unødvendig å støvsuge to ganger daglig. Smuler er ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Har overhodet ikke OCD. Forventer derimot komme hjem tll et hus som ser noenlunde ut slik jeg forlot det. Dvs: leker ryddet opp. Oppvaskmaskinen tømt. Og ikke minst at han i d minste kan sette inn i oppvaskmaskinen. Stort sett står det full vannmugge og skitne kopper igjen på spisebordet, stekepanne med middags rester i, +++ kl 23 på natta!!! Er møkklei. Men idag skal jeg teste han. Skal la det se jævlig ut her. Men han blir vel neppe bry seg stort. Det er forresten ALDRI strøkent her uansett hvor mye man rydder, det er urealistisk. Har støvsugd opp de ekle svarte forballstrømpe knottene som rauser ut når han kler dem av seg. Baderomsmatten var svart under. Utover det skal jeg sitte på ræva i hele dag. Lage middag til ungene eneste. Anonymous poster hash: b92cd...6d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Har overhodet ikke OCD. Forventer derimot komme hjem tll et hus som ser noenlunde ut slik jeg forlot det. Dvs: leker ryddet opp. Oppvaskmaskinen tømt. Og ikke minst at han i d minste kan sette inn i oppvaskmaskinen. Stort sett står det full vannmugge og skitne kopper igjen på spisebordet, stekepanne med middags rester i, +++ kl 23 på natta!!! Er møkklei. Men idag skal jeg teste han. Skal la det se jævlig ut her. Men han blir vel neppe bry seg stort. Det er forresten ALDRI strøkent her uansett hvor mye man rydder, det er urealistisk. Har støvsugd opp de ekle svarte forballstrømpe knottene som rauser ut når han kler dem av seg. Baderomsmatten var svart under. Utover det skal jeg sitte på ræva i hele dag. Lage middag til ungene eneste. Anonymous poster hash: b92cd...6d0 Lag middag og la alt stå. Ikke løft en finger. Les til prøven din, du.. Og se hvor lang tid det tar før han skjønner hva du driver med! Det hjelper her; jeg forlater et rent hus og kommer hjem til et rent helvette! Ofte. Men så lar jeg det bare flyte og da ser han det helt av seg selv og tar i et tak.. Anonymous poster hash: 256eb...413
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 En ting til. Hvis mannen er hjemme alene med barna hver ettermiddag og kveld, så gjør jo han en stor innsats her også. Vi bruker i hvertfall mye mer enn en time om dagen på å hjelpe barn med lekser, organisere fritidsaktiviteter, leggeritualer osv. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Om du er borte en til to uker i mnd og jobber 15.00-23.00 når du er hjemme hadde jeg også latt deg ta det av ting i huset når du endelig er hjemme. Høres ut som han er mye alene med ungene. Ja hadde sagt det samme om det var mannen som var så mye borte. Anonymous poster hash: 01a00...8a9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 Om du er borte en til to uker i mnd og jobber 15.00-23.00 når du er hjemme hadde jeg også latt deg ta det av ting i huset når du endelig er hjemme. Høres ut som han er mye alene med ungene. Ja hadde sagt det samme om det var mannen som var så mye borte. Anonymous poster hash: 01a00...8a9 Nå er det slik at jeg studerer borte, ikke fordi jeg hadde lyst. Fikk tilbud om fulltidsstudie i en annen by for et år siden, men da måtte vi alle flyttet og det nektet han. Så jeg avslo studieplassen grunnet hans egoisme. Han foretrakk heller at jeg studerer desentralisert. Så nei, det er overhodet ikke synd i han. To av kveldene i uka (og jeg har faktisk dagvakter i turnusen min og, men mest sene) så kommer moren hans hit og hjelper han med ungene og middaglaging. Er man to stykker skal man hjelpe hverandre. Anonymous poster hash: b92cd...6d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 Nå er det slik at jeg studerer borte, ikke fordi jeg hadde lyst. Fikk tilbud om fulltidsstudie i en annen by for et år siden, men da måtte vi alle flyttet og det nektet han. Så jeg avslo studieplassen grunnet hans egoisme. Han foretrakk heller at jeg studerer desentralisert. Så nei, det er overhodet ikke synd i han. To av kveldene i uka (og jeg har faktisk dagvakter i turnusen min og, men mest sene) så kommer moren hans hit og hjelper han med ungene og middaglaging. Er man to stykker skal man hjelpe hverandre. Anonymous poster hash: b92cd...6d0 Du begynner faktisk å høres veldig egoistisk ut. Mannen tar 100%ansvar for hus og barn 1-2 uker hver måned slik at du skal få studert og han tar seg av barna de fleste ettermiddagene og kveldene når du er på jobb. Det du klager på er at du gjør ca 1,5 time husarbeid daglig 2-3 uker pr mnd! Det er nesten så jeg begynner å tro det er du som er mannen og egentlig vil høre hvor urimelig kona er. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 Du begynner faktisk å høres veldig egoistisk ut. Mannen tar 100%ansvar for hus og barn 1-2 uker hver måned slik at du skal få studert og han tar seg av barna de fleste ettermiddagene og kveldene når du er på jobb. Det du klager på er at du gjør ca 1,5 time husarbeid daglig 2-3 uker pr mnd! Det er nesten så jeg begynner å tro det er du som er mannen og egentlig vil høre hvor urimelig kona er. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1 Vi er ikke gift Nei, jeg burde nok heller holdt meg hjemme hver dag. Ikke tatt utdanning, ikke jobbet. Bare ryddet og lage mat og passe unger. Nettopp, høres optimalt ut. Kan egentlig bare si opp studieplass og jobb. Da bør jeg hvertfall ikke klage. Anonymous poster hash: b92cd...6d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 Nå er det slik at jeg studerer borte, ikke fordi jeg hadde lyst. Fikk tilbud om fulltidsstudie i en annen by for et år siden, men da måtte vi alle flyttet og det nektet han. Så jeg avslo studieplassen grunnet hans egoisme. Han foretrakk heller at jeg studerer desentralisert. Så nei, det er overhodet ikke synd i han. To av kveldene i uka (og jeg har faktisk dagvakter i turnusen min og, men mest sene) så kommer moren hans hit og hjelper han med ungene og middaglaging. Er man to stykker skal man hjelpe hverandre. Anonymous poster hash: b92cd...6d0 Anbefaler dere å gå i parterapi, for innleggene dine oser av manglende respekt generelt for mannen. Hans egoisme? Hva om han tenkte på egen jobb (hvis han har fast jobb og du skulle bli student burde han holde på en fast jobb)? Hva om han tenkte på at barna deres i så fall måtte ha begynt på nytt i et helt nytt miljø? Han trenger ikke ha vært egoist selv om han ikke ville flytte. Slik det er nå tar han 100 % 1-2 uker i måneden når du er borte. Det er et valg dere sammen har tatt siden du studerer slik du gjør nå. Det gir mer belastning på ham de ukene, og samtidig gir det deg unik anledning til å studere intensivt og effektivt de ukene. Er du veldig effektiv disse ukene bør du kunne redusere lesemengden litt når du er hjemme. Det er tøft, men det bør du greie. Når du er hjemme bør dere dele på ting siden han jobber og du studerer/jobber da også. Dere må sette dere ned og bli enige om en arbeidsfordeling i hjemmet. Har du spurt ham hvordan han føler det fungerer å være alenepappa 1-2 uker hver eneste måned? Har du spurt ham hvordan han har det? Jeg er enig med deg i at han ikke skal koble helt ut når du er hjemme. Han kan ikke la alt flyte de ukene du er hjemme. Jeg vil også tro at dere lærer barna deres å rydde opp etter seg selv - da må han også gjøre det samme selv. Å la ting stå slik du forteller, mens han bruker timesvis på dataen istedenfor, det er ikke akseptert. De tingene du forteller om tar jo heller ikke lang tid å gjøre. Men du må også se an dine krav. Å mene at det er nødvendig å støvsuge to ganger om dagen - der for å si det pent... unødvendig. Det er nesten på grensen til en tvangslidelse, spesielt når du mååå støvsuge når du kommer hjem og blir så sint når mannen ikke har gjort det - selv om du støvsugen noen timer tidligere. Oppsøk parterapi/familievernkontoret. Det praktiske virker i øyeblikket å være deres minste problem. Du virker bitter og sint og såret - han virker å trekke seg tilbake.... begge deler er langt større trusler mot forholdet deres enn noen kattehår og smuler og klær som ikke er hengt opp. Det praktiske må fungere, men det er ikke nok om grunnfølelsene i forholdet er bitterhet og resignasjon. Anonymous poster hash: dad3b...bd7
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 Vi er ikke gift Nei, jeg burde nok heller holdt meg hjemme hver dag. Ikke tatt utdanning, ikke jobbet. Bare ryddet og lage mat og passe unger. Nettopp, høres optimalt ut. Kan egentlig bare si opp studieplass og jobb. Da bør jeg hvertfall ikke klage. Anonymous poster hash: b92cd...6d0 Du valgte å få deg partner og barn før utdannelse. Da må du ta hennsyn til det før noe annet. Det var ingen som holdt en pistol til hodet ditt og tavng deg inn i ett forhold og tvang deg til å få barn i stede for å ta deg en utdannelse. Du høres bitter ut og kanskje du heller burde bli alene. Han tar vare på barna nå og kan sikkert fortsette med det mens du realiserer deg selv. Anonymous poster hash: 01a00...8a9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 Du begynner faktisk å høres veldig egoistisk ut. Mannen tar 100%ansvar for hus og barn 1-2 uker hver måned slik at du skal få studert og han tar seg av barna de fleste ettermiddagene og kveldene når du er på jobb. Det du klager på er at du gjør ca 1,5 time husarbeid daglig 2-3 uker pr mnd! Det er nesten så jeg begynner å tro det er du som er mannen og egentlig vil høre hvor urimelig kona er. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1 Han får hjelp av mamma... Hallllooo! Har du noen sinne hørt om en gift kvinne, som f eks har mannen på Nordsjøen, og er mye alene med barna, men som lar det flyte til han kommer hjem? Eller som har pappaen sin gående to dager i uka for å hjelpe til med banale hverdagsoppgaver? Det er ellers ikke egoistisk å studere. Å ta utdannelse hjelper hele familien. Barna især! Anonymous poster hash: 3684d...2b2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #16 Skrevet 9. september 2016 Han får hjelp av mamma... Hallllooo! Har du noen sinne hørt om en gift kvinne, som f eks har mannen på Nordsjøen, og er mye alene med barna, men som lar det flyte til han kommer hjem? Eller som har pappaen sin gående to dager i uka for å hjelpe til med banale hverdagsoppgaver? Det er ellers ikke egoistisk å studere. Å ta utdannelse hjelper hele familien. Barna især! Anonymous poster hash: 3684d...2b2 Ja jeg har hørt om mødre som får hjelp av sine foreldre for å få hverdagen til å gå rundt når mannen er borte, veldig mange også når jeg tenker meg om. Hi sier jo at mannen gjør husarbeidet når han er alene. Det er når hi er hjemme han forventer at hun gjør sin del. Anonymous poster hash: 5fd76...9a1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #17 Skrevet 9. september 2016 Han får hjelp av mamma... Hallllooo! Har du noen sinne hørt om en gift kvinne, som f eks har mannen på Nordsjøen, og er mye alene med barna, men som lar det flyte til han kommer hjem? Eller som har pappaen sin gående to dager i uka for å hjelpe til med banale hverdagsoppgaver? Det er ellers ikke egoistisk å studere. Å ta utdannelse hjelper hele familien. Barna især! Anonymous poster hash: 3684d...2b2 Det er vel de kvinnene vi høres mest om. Ikke bare får de hjelp i hverdagen, men foreldrene bruker ofte å måtte hjelpe de økonomis siden de ikke har utdannelse og en dårlig betalt deltidsjobb. Kvinner.. Hva med å få dere utdannelse FØR mann og barn Anonymous poster hash: 01a00...8a9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #18 Skrevet 9. september 2016 Det er vel de kvinnene vi høres mest om. Ikke bare får de hjelp i hverdagen, men foreldrene bruker ofte å måtte hjelpe de økonomis siden de ikke har utdannelse og en dårlig betalt deltidsjobb. Kvinner.. Hva med å få dere utdannelse FØR mann og barn Anonymous poster hash: 01a00...8a9 8 år for sent til det gitt. Heldigvis er jeg enda ung og bikker såvidt 30 til jeg er ferdig utdannet. Hvor mye husarbeid han gjør mens jeg er borte vet jeg ikke. Sist gang jeg kom hjem etter 5 dager vekke hang det enda klær på stativet jeg hadde hengt opp før jeg dro. Men jeg regner med, eller håper hvertfall han gjør litt mer da enn når jeg er hjemme. Er jeg vekke to uker kommer jeg alltid hjem i helgene. Så er da borte to skoleuker, man-fredag. Har flest en-ukes samlinger. Fikk han til å vaske badet da, så er litt mer fornøyd nå enn i morges. Anonymous poster hash: b92cd...6d0
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #19 Skrevet 9. september 2016 Vent med å gjøre husarbeidet til du kommer hjem da vel, hvis du likevel må gjøre det om igjen om kvelden. Støvsuging 2 ganger om dagen er faktisk ekstremt. Anonymous poster hash: 8c85e...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå