Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Hun er 2 år og begynte i barnehagen i mai (like før hun fylte 2). De ansatte er flinke og hyggelige og har tatt henne godt i mot, men hun finner seg ikke til rette og det blir bare verre og verre. Hun vil ikke til barnehagen lenger og gråter masse. Jeg tror at mye av problemet er at hun er veldig tidlig ute både motorisk og intellektuelt (kommentert av helsestasjonen også, ikke bare stolt mamma). Hun går på småbarn avdeling og er den eneste som snakker, som ikke sover på dagen, som ikke bruker bleier etc. Hun leker mer på nivå med 3-4 åringer, er interessert i bøker og aktiviteter for denne aldersgruppen, kan føre lange samtaler, roller osv. Jeg ser nå at hun strever veldig med å forstå seg selv og de andre barna på gruppen, prøver å være mer som de små, snakke babyspråk. Hun går mye alene og har det ikke noe greit pga dette. Jeg tror hun ville trivdes bedre på avdeling med større barn, men hun kan ikke begynne der før neste år. Hva kan man egentlig gjøre med dette? Anonymous poster hash: e1d71...af4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Du kan jo be om en foreldresamtale nå med leder på avdelingen og forklare litt det du tenker. Så kan leder fortelle om hvordan dagen er på avdelingen for datteren din. Kanskje hun kan være med hos de store når de andre små sover? Det har vi ofte gjort på vår småbarnsavdeling. Da blir de litt kjent underveis også. Selvfølgelig er en voksen med da. Anonymous poster hash: a3f8e...612
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Min 2 åring fikk starte på 3-6 årsavdeling. Han ble kjapt kompis med gutta på 5 år og lekte med de. Han var lite flink motorisk, men tok det igjen på språk. Han kunne alle bokstaver før han var to år (kunne finne Kari sin bokstav og visste den het K. Visste morfar sin bokstav var O for Olav osv). Han pratet i lange setninger som 1,5 åring så de mente han ikke hadde noe på småbarn å gjøre. Hva med å høre om hun kan starte på 3-5 årsavdelingen? Eventuelt være der deler av dagen feks under lek, når de andre sover osv. Som regel klarer barnehagen å finne løsninger. Anonymous poster hash: cc217...503
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 Finnes det voksegrupper i brhg( 2-4 år?) Ville prøvd å bytte avdeling eller om hun kan være litt på stor avdeling hver dag osv. Kanskje under samling og litt frilek. Men er hun virkelig den eneste på en 0-3 års avdeling som snakker?? Anonymous poster hash: 55271...20f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Min skulle bytte bhg når hun akkurat hadde blitt 2. Hun snakket da tilnærmet helt rent, hadde sluttet med bleie, og var veldig moden for alderen. Jeg spurte om hun kunne få begynne på storebarnsavdelingen i den nye bhg, og det kunne hun. Hun trivdes veldig bra med en gang, var helt på nivå med 3-åringene på avdelingen. Leker fortsatt mer med de som er 1-3 år eldre enn jevnaldrend og nå er hun snart 5. Så ja, kanskje spørre om hun kan bytte, evt være litt på storebarnsavd. iblant? Anonymous poster hash: 9a1af...d70
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Ja hun er den eneste som snakker og hun er også den eldste der. De andre 2 åringene fyller 2 fra nå og utover høsten og så er halve gruppa 1 åringer. De andre snakker jo i den forstand at de kan noen ord, en av de kan nok sette sammen noen få ord til 2-3 ords setninger. Men ingen av de fører en samtale, hører en hel bok med litt tekst og prater om historien i boka, stille spørsmål og resonnerer slik hun gjør, det er heller ikke normalt for alder en. Det er som sagt ikke mulig å bytte avdeling og det er vel ikke heldig heller med tanke på skolestart ol. Men jeg tenker vel også på ting som å la henne delta mer i aktivitet med de som er 3-4 år, leke og samling f.eks. Anonymous poster hash: e1d71...af4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Om hun er den eldste kommer hun vel ikke til å gå i klasse med dem likevel, så tviler på det betyr noe for skolestart. Men må være frustrerende, som om vi plutselig skulle gå i klasse med bare folk som er psykisk utviklingshemmet og ikke har språk. Hva sier de ansatte? Anonymous poster hash: 55271...20f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 Jo, hun vil jo gå i klasse med de 2 åringene hun går på avdeling med nå. Hun er jo bare noen måneder eldre (født i mai) og de andre er født sept-des, så det er 2014 barn. Det er nok frustrerende for henne ja, hun prøvde i begynnelsen å snakke, starte en lek osv på det nivåen hun selv er, men hun forstår jo ikke hvorfor det ikke fungerer. Anonymous poster hash: e1d71...af4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Høres forferdelig trist ut og de andre får vel ikke plutselig supert språk de neste ukene. Ser for meg at jenta til slutt ikke tar kontakt med de andre mer. Bytte brhg, men forsikre seg at det er andre jenter med godt språk og lek på nye avdelingen? Anonymous poster hash: 55271...20f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 Ja hun er den eneste som snakker og hun er også den eldste der. De andre 2 åringene fyller 2 fra nå og utover høsten og så er halve gruppa 1 åringer. De andre snakker jo i den forstand at de kan noen ord, en av de kan nok sette sammen noen få ord til 2-3 ords setninger. Men ingen av de fører en samtale, hører en hel bok med litt tekst og prater om historien i boka, stille spørsmål og resonnerer slik hun gjør, det er heller ikke normalt for alder en. Det er som sagt ikke mulig å bytte avdeling og det er vel ikke heldig heller med tanke på skolestart ol. Men jeg tenker vel også på ting som å la henne delta mer i aktivitet med de som er 3-4 år, leke og samling f.eks. Anonymous poster hash: e1d71...af4 Hvorfor mener du det ikke er heldig med tanke på skolestart? Det kommer jo andre opp i storbarn-gruppa som innhenter en del av forspranget etter hvert, og som kommer i klasse med henne. Anonymous poster hash: 0711f...9ea
Mostly Harmless Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 Det er lenge til skolestart. Hun trenger ikke leke med de kommende klassekameratene sine allerede som toåring, særlig ikke når hun ikke har noe til felles med dem akkurat nå. Jeg ville forhørt meg om bytte til stor avdeling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå