Gå til innhold

Mannen har blødninger fra endetarm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen fortalte meg nylig at han lenge har hatt blødninger fra endretarm ved avføring. Han sier han ikke har noen smerter, men kan blø store mengder med blod innimellom. Dette bekymrer meg, men han vil ikke ta det videre til lege. Jeg er sikkert litt hysterisk, men ettersom han har hatt det så lenge som han sier...

Noen tips om hva det kan være? Evt. tips om hvordan jeg kan få han til å dra til legen?

Anonymous poster hash: 54995...407

Skrevet

Det kan være hemoride, innndig hemorider er det ikke sikkert han merker engang. Men han må jo uansett ta kontakt med legen, tenk om det er noe farlig. Hvorfor vil han ikke til lege?

Anonymous poster hash: 6fba0...82a
Skrevet

Det kan være tarmkreft. Nå må du presse mannen din!

Anonymous poster hash: d6a53...337

Skrevet

Sånt synes jeg er rart; "vil ikke til lege". Har du spurt han om han heller vil dø, enn å kunne få behandlet det, om det er noe alvorlig?

Anonymous poster hash: ec395...a4d

Skrevet

Han må til lege, det kan være tarmkreft for første symptom der er blødning. Om det er det må han ikke unngå gå til legen for plutselig er det forseint å behandle.

Anonymous poster hash: 85d9b...b14

Skrevet

Er det friskt blod eller gammelt? Blandet sammen med avføringen?

Skrevet

Friskt blod kan være ulcerøs colitt...

Anonymous poster hash: e0d07...dff

Skrevet

Friskt blod kan være ulcerøs colitt...

Blod alene? UC er smertefullt og gir store mageproblemer og ikke blødninger alene.

Skrevet

Er det friskt blod eller gammelt? Blandet sammen med avføringen?

Grensene mellom friskt og gammelt blod er ikke alltid tilstede om man tenker kreft.

Min mor har gått gjennom endetarmskreftbehandling, eneste symptom var friskt blod ved avføring, og jo lenger tid et gikk, jo større mengder blod hadde hun (legen nektet å ta henne på alvor). Legen mente det måtte være hemorroider, til tross for at mengden og hyppigheten av blod ikke tilsvarte det. Han sa også at hvis det var kreft så var det gammelt blod - noe som altså ikke stemmer hos alle.

Hi - du MÅ få ham til å gå til legen med dette!!

Det ikke være veldig alvorlig, men hvis det skulle være noe mer alvorlig så er det av avgjørende betydning at han oppsøker lege NÅ!

Jeg vil tro at han er redd og håper det skal gå over av seg selv. Men det at han nå har fortalt deg om problemet viser at han har innsett at det ikke går over av seg selv. Han har levd med frykten en stund, og nå greide han ikke å leve alene med den, men måtte dele det med deg. Det er større sjanse for at det han er redd for skal skje om han ikke kommer seg til legen NÅ.

Hvis det er mer alvorlig så har han bedre sjanser jo raskere han kommer i behandling!

Og kanskje er han også så heldig at det ikke er så alvorlig. Men han har kone og barn, da kan han ikke la være å ta slike alvorlige symptomer på alvor!

Få ham til å ringe legen i morgen og be om hastetime - eller tilby deg å bestille for ham. Tilby deg også å være med ham, om han synes det er vanskelig.

Selv om det hos min mor gikk mange måneder fra hun først forsøkte å oppsøke lege for dette til hun faktisk fikk undersøkelse på sykehuset, så har det gått helt fint med henne. Det så først veldig mørkt ut, men hun har kommet gjennom behandlingen på en god måte og har heller ikke behøvd å få utlagt tarm.

I morgen tidlig - ring lege og be om hastetime!

Anonymous poster hash: 78fa1...cbd

Skrevet

Broren min hadde det. Han var "for ung" for tarmkreft, men jaggu var det tarmkreft likevel!

Han priser seg lykkelig i ettertid for at han hadde synlige symptomer, han er frisk i dag. Store inngrep og mange komplikasjoner, men frisk!

Mannen din må til lege!

Anonymous poster hash: 521f2...06b

Skrevet

Han vil ikke til lege fordi han mener det bare er hysteri å dra seg dit for noe sånt. Jeg har fortalt han at blødninger kan være et symptom på tarmkreft. Men vil fortsatt ikke ta meg på alvor... Hvis jeg maser på han blir han bare irritert. Jeg har brukt familie som en grunn til å dra og sjekke seg, men ber meg bare om å slappe av og ikke snakke noe mer om det. Virker som han skammer seg over problemet og at det kan være årsaken til at han unngår lege.

Anonymous poster hash: 54995...407

Skrevet

Jeg har tarmkreft selv, med spredning. Med mindre nye medisiner kommer på markedet (sånn som det har gjort for andre krefttyper), vil jeg ikke bli frisk. Kan nok leve en del år, men det er ikke nok. Jeg hadde gjort alt i verden for å ha en sånn sjans til å bøi 100% frisk, sånn som han har (uansett om han har kreft eller ikke). Og selv om han skulle være så heldig at det f.eks. "bare" er innvendige hemorroider, bør han jo sjekke blodprosenten! Jeg garanterer at dette ikke er et flaut problem å ta opp med legen. Og forresten, jeg var 31 år da jeg ble syk, og jeg kjenner til flere som var yngre enn meg da de ble syke, det er ikke bare middelaldrende som får tarmkreft! Bestill time til mannen din selv, om han nekter!

Anonymous poster hash: 592ff...5c8

Skrevet

Dette MÅ sjekkes ut. Akkurat samme skjedde med et familiemedlem her for noen mnd siden. Det viste seg å være ondartet kreft. Heldigvis ble det fjernet raskt slik at de ikke fant spredning. Men personen må like vel inn for sjekk titt og ofte. Skjønner virkelig ikke mannfolk som tror det er normalt å ha masse blod i avføring. Hemoroider kan være en årsak.. Men det er absolutt ikke sikkert!

Skrevet

Ring legen nå.

Anonymous poster hash: 61afb...13c

Skrevet

Jeg kjenner også ei som hadde tarmkreft. Hun gikk til legen mange ganger og ble avfeid med at der sikkert var hemoroider....

Da hun endelig ble undersøkt skikkelig var det kreft, og hun døde et halvt år senere

Det er en god grunn til at blødning fra tarmen alltid skal sjekkes

Jeg tipper mannen din er redd, han er redd for undersøkelsene (han har garantert googlet og vet han må levere avføringsprøve og få "kamera opp i rassen"), og han er redd for hva resultatet at undersøkelsene vil bli

Det er dessverre ikke så uvanlig for menn (og noen damer) men en slik strutsereaksjon på skumle ting

Jeg tror jeg ville tatt det opp med min lege jeg, spurt om han hadde noen brosjyrer, gode råd eller pressmiddler jeg kunne bruke

Anonymous poster hash: 96748...5ac

Skrevet

Jeg var forresten nettopp på koloskopi, og det er virkelig ikke så ille som alle skal ha det til. Ikke noen smerter, ikke noe ekkelt. Hos meg var det crohns, og det kan jeg leve med. Igjen hi, ring legen.

Anonymous poster hash: 61afb...13c

Skrevet

Jeg er fortsatt bitter på at begge mine foreldre ikke gikk til legen tidsnok da de fikk kreft. Klarer ikke å slutte å tenke hva om de hadde fått hjelp tidligere.

Dette trenger ikke å være kreft altså, men han må ta sin egen helse på alvor. Om ikke før sin egen del, for deg og barna sin del. Få han til lege, alle leger har sett rattataen til mennesker før. Hvis hans ikke er laget av gull så er det nok ikke noe revolusjonerende...

Anonymous poster hash: 463ea...f20

Skrevet

Jeg ville ringt å sladret til mora hans. Og sakt at han er sta og egen og ikke vil. Resten av familien også, sånn at hele gjengen kan legge press på han.

Anonymous poster hash: 521f2...06b

Skrevet

Hysteri?

Dette er nettopp en av grunnene til at menns gjennomsnittlige levealder er kortere enn kvinners.

Blod fra tarmen SKAL ALLTID UNDERSØKES AV LEGE.  Dette er du bare nødt til å få ham til å innse.

Om det så bare er hemoroider, som det godt kan være, er det viktig at han får sjekket seg.

Har også en venn som døde av tarmkreft.

Anonymous poster hash: 3c6de...200
Skrevet

Blod alene? UC er smertefullt og gir store mageproblemer og ikke blødninger alene.

Tja... Samboeren min fikk påvist UC etter kun å ha plagdes med blødninger, ingen andre betydelige plager... I ettertid har han derimot hatt noen utbrudd med smerter i tillegg til blødninger.

Skrevet

UC trenger ikke å være smertefullt. Jeg har gått med betennelse i snart et år, men ikke en dag med smerter. Noen dager er det kun blod, andre dager med blod og slim. Tror nok UC opplevels forskjellig, hvor noen får smerter, mens andre slipper unna.

Skrevet

UC trenger ikke å være smertefullt. Jeg har gått med betennelse i snart et år, men ikke en dag med smerter. Noen dager er det kun blod, andre dager med blod og slim. Tror nok UC opplevels forskjellig, hvor noen får smerter, mens andre slipper unna.

Jeg er en av de med sterke smerter :(

Ikke bra at du har gått så lenge med betennelse. hvilke medisiner har du brukt?

Anonymous poster hash: 6aa09...81a

Skrevet

En venninne av meg fikk akkurat påvist tykktarmskreft. Eneste symptomet hun hadde var friskt blod i avføringen.

Anonymous poster hash: 82ae3...58f

Skrevet

Jeg er en av de med sterke smerter :(

Ikke bra at du har gått så lenge med betennelse. hvilke medisiner har du brukt?

Anonymous poster hash: 6aa09...81a

Slutt å kuppe HI sin tråd, lag din egen hvis du lurer på noe som ikke har med dette å gjøre...

Anonymous poster hash: 10a69...370

Skrevet

Han blir irritert om du maser? Hadde dette vært min mann hadde jeg blitt skikkelig SINT og forbanna om han hadde tatt den holdningen. Jeg hadde rett og slett ikke akseptert at han leker med helsen sin pga at blødningen kommer fra bakenden og at det er pinlig.

Det kan være kreft! Vil han heller dø tidlig fra barna sine enn å gå til en profesjonell lege som har sett tusenvis av rumper? Dét hadde ikke vært et valg i mitt hus.

Jeg hadde bestilt time og kjørt han ned dit.

Anonymous poster hash: fd2a7...dea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...