Gå til innhold

Er det vanlig at man kan velge ferien sin selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i bhg og får ikke velge ferie selv. Må ta ut ferie i sommerferien, da samboeren min ikke får ta ferie fra sin jobb. Synes det er trist å ikke få dratt på ferie sammen og lurer på om dette blir et problem om jeg bytter jobb. Hva er vanlig?

Anonymous poster hash: 8d95f...149

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vanlig å velge selv.

Du kan sikkert komme med ønsker om sommerferie, men den har arbeidsgiver styringsrett på.

Skrevet

Mange steder kan du komme med ønsker, om du ønsker sen eller tidlig ferie f.eks, men det er arbeidsgiver som bestemmer

Her vi bor er alle kommunale barnehager sommerstengt i fire uker, da må selvfølgelig alle ansatte ta ferie da

Anonymous poster hash: 788be...e5a

Skrevet

Du har ikke noen rett til å velge selv.  Den eneste retten du har er å få tre uker sammenhengende mellom 1.juni og 30. september. Hvor mye man kan påvirke valget av egen ferie kommer an på mulighetene på arbeidsplassen.  Jeg kan ikke velge ferien min selv, men vi ansatte snakker litt sammen om og prøver å bytte og ordne så langt det går an, mens mannen min kan ta ferien sin omtrent akkurat når han vil, med veldig få unntak.

Skrevet (endret)

Vi må forresten ta det aller meste av ferien vår om sommeren, resten blir avviklet i forbindelse med andre skoleferier, bare unntaksvis får vi ferie utenom det.

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Jeg har stort sett alltid kunnet ønske når jeg har ferie. Det er fordi jeg har en jobb hvor jeg stort sett selv styrer når ting skal bli gjort. Når jeg ikke er der, blir ikke jobben gjort. Oppgavene ligger pent og venter på meg. Samtidig er det ganger jeg ikke kan ta ferie akkurat når jeg ønsker fordi det ikke passer. MEN så er det slik at det passer aller best at jeg tar ferie når færre er på jobb. Dvs. i skolens ferie og fridager.

I følge ferieloven skal man ha en påvirkning på når man skal ha ferie dersom det er mulig. Dersom arbeidsplassen stenger (f.eks. som i mange barnehager), så har man ikke den muligheten.

Anonymous poster hash: 0fcef...1ff
Skrevet

Det er vel heller mannen som bør snakke med arbeidsgiver. Han har jo krav på 3 uker sammenhengende i løpet av sommeren (husker ikke helt tidsrommet).

Skrevet

Jeg mente forresten i andre jobber enn i bhg. Forstår at det er ganske likt i barnehager generelt.

HI

Anonymous poster hash: 8d95f...149

Skrevet

Vi som jobber i skolen kan aldri ta annen ferie enn midt på sommeren.

Anonymous poster hash: a7c0b...87f

Skrevet

Det er vel heller mannen som bør snakke med arbeidsgiver. Han har jo krav på 3 uker sammenhengende i løpet av sommeren (husker ikke helt tidsrommet).

1.juni t.o.m. 30.september. Så de tøyer den langt.

Anonymous poster hash: a7c0b...87f

Skrevet

Jeg jobbet i bhg og må ta minimum 2 uker på sommeren, resten kan jeg fordele på påske, jul, vinterferie og høstferie, det samme kan min mann som er ingeniør.

Skrevet

Her setter vi opp ønsker for når vi ønsker ferie. Vi på jobben som har barn og sommerstengte barnehager er førsteprioritet på ferielisten når barnehagene er stengt

Anonymous poster hash: 51228...782

Skrevet

Jeg mente forresten i andre jobber enn i bhg. Forstår at det er ganske likt i barnehager generelt.

HIAnonymous poster hash: 8d95f...149

Tror ikke at de fleste kan velge ferien sin selv, men mange har det nok slik at man kan komme med ønsker. Vil tro de fleste arbeidsgivere vil kunne imøtese ønsker så langt det er mulig. Jeg får som oftest ferie når jeg ønsker, men det er ingen selvfølge.
Skrevet

Der jeg jobber kan vi velge når vi vil ha ferie, mer eller mindre. Men det er ønskelig at vi legger noe av ferien til skolens ferier. Hadde nok ikke fått fem uker sammenhengende ferie i mai/juni som er en veldig hektisk måned for oss.

Anonymous poster hash: 131e6...356

Skrevet

Har stor frihet i min jobb når det gjelder ferieavvikling

Anonymous poster hash: 788e7...16a

Skrevet

Jeg jobber i et team bestående av ti personer. Barneverntjenesten i kommunen.

Vi får godkjent ferieønskene våre så lenge en av de ti er tilstede. Det ordner seg alltid:)

Anonymous poster hash: be236...895

Skrevet

Jeg jobber på kontor i kommunen. Vi er 6 stykker på min avdeling, og det må være minst 2 på jobb hele tiden.

Det blir litt diskusjoner hvert år, men vi får stort sett ønskene våre oppfylt til en viss grad.

Kun en som har barn i barnehage, ser for meg at det hadde vært vanskeligere om alle hadde hatt små barn. Barnehagen her er stengt tre uker i juli.

Anonymous poster hash: 6a898...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...