Gå til innhold

Tilbakebetaling til nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, det er ikke sånn det fungerer.

For det første kan tilbskebetalingsbeløpet være så stort at nav ikke kan trekke det fra et fremtidig stønadsbeløp. For det andre kan den fremtidige stønaden plutselig opphøre dersom du ikke lenger har krav på denne.

Du har fått et varsel om mulig tilbakebetaling da nav har oppdaget at du har fått for mye utbetalt. Det spiller i utganspunktet ingen rolle om det er nav som har regnet feil eller du som har regnet feil. Du som mottaker er den ansvarlige par som skal påse at du ikke får for mye utbetalt. Hvis du har lagt deres beregning til grunn for deretter å ha variabel inntekt hvor du noen måneder tjener litt mer og andre måneder tjener litt mindre, sø kan det neppe være store beløpet det er snakk om.

Du kan kommentere varselet. Ved behandlingen av selve vedtaket skal nav ta dine eventuelle kommentarer med i sine vurderinger. Det betyr ikke at de nødvendigvis skal vektlegge disse, men at de skal vurdere om de har noe å si for saken. I utgangspunktet bør du kommentere dersom du mener nav har lagt feil faktum til grunn for saken eller dersom du mener kravet på andre måter er urimelig. Hvis du ikke har noe vettugt å kommentere, er det bedre å la være.

Et evt. vedtak har du klagemulighet på. Da kan du klage både på selve vedtaket og på evt. størrelsen på beløpet som kreves tilbakebetalt.

Anonymous poster hash: f395c...31d

Jeg forstår at det ikke er slik det fungerer, synes bare det blir litt fjernt når de gir med den ene handa, og tar med den andre. Det dreier seg om en periode på 6 måneder, og beløpet er litt over 18.000 .... Godt jeg er flink til å spare ;)

Har ikke noe vettugt å tilføre, bortsett fra at jeg har mottatt i god tro om at utregning er riktig. Venter til vedtaket kommer og tar det derifra :)

HI

Anonymous poster hash: 21af8...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...