Gå til innhold

Tilbakebetaling til nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått varsel i posten om tilbakebetaling til nav, p.g.a for mye utbetalt overgangsstønad. Det står at de kan kreve hele beløpet, men ikke at de vil......Reint praktisk så betyr vel det at de kommer til å kreve hele beløpet i sin helhet. Det står også at de kan legge til 10% rente, er det noen som har opplevd at de gjør det?

Anonymous poster hash: 21af8...64c

Skrevet

Ja. Men så klaget jeg og sa at jeg jo hadde gitt de klar beskjed om at jeg kom i jobb og at den derfor skulle reduseres 2 mnd i forveien og at jeg ikke ønsket å bli belastet for at de er trege i saksbehandling og at de heller bør stoppe hele greia om de får slike beskjeder til de har en rett utregning. Jeg måtte ikke betale tilbake.

Anonymous poster hash: f0ce1...092

Skrevet

Ja, måtte betale tilbake ca 12 000 i desember i fjor. Tror jeg klaget, da jeg mente at jeg hadde forklart akkurat hvor mye jeg skulle ha i OS i et brev til dem, og at feilen lå på deres side, men de avslo klagen. 

Anonymous poster hash: 86a99...e4d
Skrevet

Takk for svar :)

Det jeg har fått er jo varsel om tilbakebetaling, ikke vedtak. Kan jeg klage på varselet, eller må jeg vente på vedtaket?

HI

Skrevet

Takk for svar :)

Det jeg har fått er jo varsel om tilbakebetaling, ikke vedtak. Kan jeg klage på varselet, eller må jeg vente på vedtaket?

HI

Det må jo være en åpenbar årsak for at nav har gjort en feil og ikke du tenker jeg. Et varsel er lov å klage på. Jo før du starter, jo bedre. Men, som sagt... Klage for å klage er ikke noe de vil ta hensyn til. Det må være en grunn for klagen og den må begrunnes godt. Men jeg "slapp unna"

Skrevet

Er og åpenbart om at når man får penger man ikke skulle hatt då betaler man tilbake asap og ikke venter på at de oppdager det.

Anonymous poster hash: 3a60c...b0a

Skrevet

Sjekk at det ikke er foreldet krav. Jeg hadde fått for mye over flere år, og de hadde justert tallet da jeg sa ifra for hver endring i lønn og med samboer, men de hadde aldri justert alt helt riktig til tross for dette og mange justeringer fra nav.

Anonymous poster hash: 443e5...896

Skrevet

Er og åpenbart om at når man får penger man ikke skulle hatt då betaler man tilbake asap og ikke venter på at de oppdager det. Anonymous poster hash: 3a60c...b0a

Dette er da ikke noe jeg har gjort med viten og vilje! Jeg jobber som vikar, og har variabel inntekt. Jeg tok utgangspunkt i beregningen de gjorde for nov.15- feb.16. De har sendt varsel om tilbakebetaling for mars 16- august 16, hvor jeg i snitt har hatt samme inntekt som de forrige månedene, noen litt høyere og noen litt lavere. Er virkelig ikke ute etter å snylte til meg ekstra penger, og har tenkt til å betale tilbake. Synes bare det er kjedelig at de krever tilbake når jeg har tatt utgangspunkt i deres opprinnelige utregning, og i tillegg truer med 10% rente.....

HI

Skrevet

Det må jo være en åpenbar årsak for at nav har gjort en feil og ikke du tenker jeg. Et varsel er lov å klage på. Jo før du starter, jo bedre. Men, som sagt... Klage for å klage er ikke noe de vil ta hensyn til. Det må være en grunn for klagen og den må begrunnes godt. Men jeg "slapp unna"Anonymous poster hash: f0ce1...092

Takk, da skal jeg se litt nærmere på det :)

HI

Skrevet

Dette er da ikke noe jeg har gjort med viten og vilje! Jeg jobber som vikar, og har variabel inntekt. Jeg tok utgangspunkt i beregningen de gjorde for nov.15- feb.16. De har sendt varsel om tilbakebetaling for mars 16- august 16, hvor jeg i snitt har hatt samme inntekt som de forrige månedene, noen litt høyere og noen litt lavere. Er virkelig ikke ute etter å snylte til meg ekstra penger, og har tenkt til å betale tilbake. Synes bare det er kjedelig at de krever tilbake når jeg har tatt utgangspunkt i deres opprinnelige utregning, og i tillegg truer med 10% rente.....

HI

Det med 10 % står som standard i alle varsler. Det legge på i de tilfeller der feilutbetalingen skyldes at noen har prøvd å lure til seg penger. Det gebyret legges ikke på i vanlige tilfeller slik som i ditt.

Forøvrig kan du heller ikke klage på et varsel, men jeg er sikker på at det står at du kan komme med dine tilbakemeldinger skriftlig innen en hvis periode. Så skriv st brev der du forklarer saken slik du ser den og send det inn. Varslet sendes ut nettopp fordi du skal kunne komme med tilbakemelding på saken før det fattes vedtak.

Nå er det sånn i nav at ingen kan få mer enn det de har rett på - dette selv om nav har skyld i at det er utbetalt for mye. Derfor får du nok et vedtak om ikke så lenge.

Anonymous poster hash: 5154f...b6f

Skrevet

Det må jo være en åpenbar årsak for at nav har gjort en feil og ikke du tenker jeg. Et varsel er lov å klage på. Jo før du starter, jo bedre. Men, som sagt... Klage for å klage er ikke noe de vil ta hensyn til. Det må være en grunn for klagen og den må begrunnes godt. Men jeg "slapp unna"

Du kommer ikke med klage på et varsel, men med et tilsvar..... Vedtaket er ikke gjort så da er det ingenting å klage på enda. Det står vel i varselet om hvilken periode de vurderer å tilbakekreve. Da må du dokumentere en god grunn for perioden det gjelder, for du ikke skal måtte betale. Du plikter selv til å si i fra i alle forhold som har med overgangsstønaden å gjøre ;) Ring og hør hva som kreves av dokumentasjon.

Anonymous poster hash: 27066...fd2

Skrevet

Det med 10 % står som standard i alle varsler. Det legge på i de tilfeller der feilutbetalingen skyldes at noen har prøvd å lure til seg penger. Det gebyret legges ikke på i vanlige tilfeller slik som i ditt.

Forøvrig kan du heller ikke klage på et varsel, men jeg er sikker på at det står at du kan komme med dine tilbakemeldinger skriftlig innen en hvis periode. Så skriv st brev der du forklarer saken slik du ser den og send det inn. Varslet sendes ut nettopp fordi du skal kunne komme med tilbakemelding på saken før det fattes vedtak.

Nå er det sånn i nav at ingen kan få mer enn det de har rett på - dette selv om nav har skyld i at det er utbetalt for mye. Derfor får du nok et vedtak om ikke så lenge. Anonymous poster hash: 5154f...b6f

Er forberedt på å betale tilbake det de ønsker, vil på ingen måte lure til meg noe ekstra. Har som sagt handlet i god tro, men vil gjerne slippe å betale 10% ekstra....

HI

Skrevet

Du kommer ikke med klage på et varsel, men med et tilsvar..... Vedtaket er ikke gjort så da er det ingenting å klage på enda. Det står vel i varselet om hvilken periode de vurderer å tilbakekreve. Da må du dokumentere en god grunn for perioden det gjelder, for du ikke skal måtte betale. Du plikter selv til å si i fra i alle forhold som har med overgangsstønaden å gjøre ;) Ring og hør hva som kreves av dokumentasjon. Anonymous poster hash: 27066...fd2

De har egentlig det de trenger, de har bare funnet ut at deres egne beregninger egentlig var feil... Jeg betaler tilbake det de krever, vil ikke gjøre meg til kjeltring for penger jeg ikke har krav på.

HI

Skrevet

Må si jeg blir litt oppgitt.....På den ene siden vil de jeg skal betale tilbake, og på den andre vil jeg fortsette å få os. Hvorfor i all veden kan de ikke bare trekke meg av den fremtidige overgangsstønaden?

HI

Skrevet

Må si jeg blir litt oppgitt.....På den ene siden vil de jeg skal betale tilbake, og på den andre vil jeg fortsette å få os. Hvorfor i all veden kan de ikke bare trekke meg av den fremtidige overgangsstønaden?

HI

Det er vell for at det er 2 forskjellige instanser av nav, de som utbetaler og de som krever inn, nav har aldri vært kjent for at de kan samarbeide internt.

Men som det skrives over her, finn ut hva de skal ha av dokumentasjon og skriv ett tilsvar på varslet.

Skrevet

Det er vell for at det er 2 forskjellige instanser av nav, de som utbetaler og de som krever inn, nav har aldri vært kjent for at de kan samarbeide internt.

Men som det skrives over her, finn ut hva de skal ha av dokumentasjon og skriv ett tilsvar på varslet.

Brevene kommer faktisk fra samme person, så hurra for byråkratiet.... Dokumentasjon har de, det er bare at de har regnet feil tidligere. Jeg får bare betale tilbake med overgangsstønaden jeg får nå ;)

HI

Skrevet

Får man for mye utbetalt vet man jo det , og da legger man av pengene og betaler tiibake de.

Anonymous poster hash: 82fdb...8e9

Skrevet

Da har du nok fått varsel om at saken blir sendt til kitkenes(er der nav innkreving er) om du må betale vil jeg anbefale deg å få det unnagjort asap. Hvis ikke kan det hende det hele ender opp med at namsmannen må hente inn pengene. Send inn innsigelse med en gang du.

Anonymous poster hash: 0bda6...d21

Skrevet

Jeg hadde fått utbetalt for mye, fikk varsel, men vedtaket ble at jeg ikke skulle betale tilbake. 

Og de 10% trur jeg du ikke trenger å bekymre deg over. 

Jeg ville venta til vedtaket ble fattet og så tatt det hele derfra :)

Anonymous poster hash: e2e89...67b
Skrevet

Lurt å svare på varsler... Ellers kan det gå i ditt disfavør... En klagesak på vedtak tar MYE lengre tid enn at du svarer med en gang. Svar at du har gitt nav alt av opplysninger i forhold til inntekt og at det at de har beregnet feil ikke bør gå utover deg.

Anonymous poster hash: 27066...fd2
Skrevet

Får man for mye utbetalt vet man jo det , og da legger man av pengene og betaler tiibake de.

Anonymous poster hash: 82fdb...8e9

Hvordan vet man det når det er nav som har gjort fei utregning? Vet jeg ikke burde ha stolt på dem, men gjorde nå en gang det...

HI

Skrevet

Har ikke tenkt til å sende inn noe. Betaler det jeg har fått for mye.

HI

Skrevet

Har ikke tenkt til å sende inn noe. Betaler det jeg har fått for mye.

HI

Bare begynn å spare litt, for det kan ta sykt lang tid....

En venninne var alene med to barn og fikk da barnetrygd for tre barn, hun fikk ny samboer og sa ifra til nav om det både i telefon og skriftlig. De fortsatte og betale ut en ekstra barnetrygd. Denne venninnen er et lite susehode når det kommer til økonomi, og hun tjener ganske bra så hun sjekker aldri kontoen så nøye, hun hadde derfor fått ekstra barnetrygd ganske lenge da hun endelig oppdaget det.

Hun tok kontakt med nav igjen, de sjekket det og fant i sine papirer at joda, hun hadde gitt beskjed så det var deres feil at den ekstra barnetrygden ikke var stoppet. Men siden hun også har et ansvar for å sjekke hva som kommer inn ble det bestemt fra nav at hun måtte betale halvparten av det hun hadde fått for mye tilbake, hun skulle bare vente på en innbetalingsgiro. 

Dette er nå nesten 3 år siden, og giroen har enda ikke kommet. Hun etterlyste den et par ganger i løpet av første året, og den skulle komme, men det gjorde den ikke.

I år fikk hun igjen en del på skatten, og tenkte de kanskje ville trekke summen fra skattepengene, men det gjorde de heller ikke.

Hun venter fremdeles på den giroen hun ;)

Anonymous poster hash: 76aee...d22

Skrevet

Nå har jeg heldigvis pengene til å betale tilbake, synes bare det er sure penger siden det er de som har regnet feil ;) Synes også det er ganske spesielt at jeg har fått varsel om tilbakebetaling, og samtidig skal få utbetalt overgangsstønad :o

Det jeg eventuelt kommer til å klage på, er hvis jeg må betale 10% rente i tillegg.....

HI

Skrevet

Nå har jeg heldigvis pengene til å betale tilbake, synes bare det er sure penger siden det er de som har regnet feil ;) Synes også det er ganske spesielt at jeg har fått varsel om tilbakebetaling, og samtidig skal få utbetalt overgangsstønad :o

Det jeg eventuelt kommer til å klage på, er hvis jeg må betale 10% rente i tillegg.....

HIAnonymous poster hash: 21af8...64c

Vel, det er ikke sånn det fungerer.

For det første kan tilbskebetalingsbeløpet være så stort at nav ikke kan trekke det fra et fremtidig stønadsbeløp. For det andre kan den fremtidige stønaden plutselig opphøre dersom du ikke lenger har krav på denne.

Du har fått et varsel om mulig tilbakebetaling da nav har oppdaget at du har fått for mye utbetalt. Det spiller i utganspunktet ingen rolle om det er nav som har regnet feil eller du som har regnet feil. Du som mottaker er den ansvarlige par som skal påse at du ikke får for mye utbetalt. Hvis du har lagt deres beregning til grunn for deretter å ha variabel inntekt hvor du noen måneder tjener litt mer og andre måneder tjener litt mindre, sø kan det neppe være store beløpet det er snakk om.

Du kan kommentere varselet. Ved behandlingen av selve vedtaket skal nav ta dine eventuelle kommentarer med i sine vurderinger. Det betyr ikke at de nødvendigvis skal vektlegge disse, men at de skal vurdere om de har noe å si for saken. I utgangspunktet bør du kommentere dersom du mener nav har lagt feil faktum til grunn for saken eller dersom du mener kravet på andre måter er urimelig. Hvis du ikke har noe vettugt å kommentere, er det bedre å la være.

Et evt. vedtak har du klagemulighet på. Da kan du klage både på selve vedtaket og på evt. størrelsen på beløpet som kreves tilbakebetalt.

Anonymous poster hash: f395c...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...