Gå til innhold

Vakt uten makt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår går i korps. Der er opplegget at foreldrene på omgang har vakt hvor vi i tillegg til noen andre oppgaver skal se etter barna i pausen, få dem inn etter pause og passe på at ingen forstyrrer under øvelsen. Problemet er at vi har ingen sanksjonsmuligheter. Noen av ungene bryr seg ingenting om hva vi sier. Hva gjør vi egentlig da?

Anonymous poster hash: 6d848...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemet da? Jeg mener, hva gjør ungene som du har behov for å korrigere?

For helt vanlige forseelser burde det jo holde med tilsnakk fra en voksen. "Petter, du må komme inn nå for det begynner igjen." Nekter de, får de bare være der ute alene. Det blir vel ikke så stas det, så fort all oppmerksomheten forsvinner.

Forstyrrer barna under øvelsen ville jeg personlig vært fristet til å sende dem ut, men siden du skriver at dere ikke har sanksjonsmyndighet kan du sikkert ikke gjøre det. Jeg ville tatt det opp med dirigenten eller styret eller hvem som har bestemt at dere foreldre skal være vakter, og spørre dem hvordan de tenker at dere skal hindre forstyrrelser. Spør om de har noen helt konkrete forslag til hva du kan gjøre, altså ikke bare "du skal sørge for at de ikke forstyrrer", men hvordan du skal gjøre det. Altså hvis ungene ikke kan høre på en vanlig beskjed.

Skrevet

Hva er problemet da? Jeg mener, hva gjør ungene som du har behov for å korrigere?

For helt vanlige forseelser burde det jo holde med tilsnakk fra en voksen. "Petter, du må komme inn nå for det begynner igjen." Nekter de, får de bare være der ute alene. Det blir vel ikke så stas det, så fort all oppmerksomheten forsvinner.

Forstyrrer barna under øvelsen ville jeg personlig vært fristet til å sende dem ut, men siden du skriver at dere ikke har sanksjonsmyndighet kan du sikkert ikke gjøre det. Jeg ville tatt det opp med dirigenten eller styret eller hvem som har bestemt at dere foreldre skal være vakter, og spørre dem hvordan de tenker at dere skal hindre forstyrrelser. Spør om de har noen helt konkrete forslag til hva du kan gjøre, altså ikke bare "du skal sørge for at de ikke forstyrrer", men hvordan du skal gjøre det. Altså hvis ungene ikke kan høre på en vanlig beskjed.

Det kan dreie seg om å kaste stein på biler, leke i elva (helt forbudt område), slåssing, brekninger med instrumentene ol.

Skrevet

Det kan dreie seg om å kaste stein på biler, leke i elva (helt forbudt område), slåssing, brekninger med instrumentene ol.

Brekninger skulle være bråking.

Skrevet

:sjokkert:

Jøss! Det der var langt verre enn jeg klarte å forestille meg altså!

Ja, da hadde jeg tatt en telefon til den/ de ansvarlige og sagt at dette går ikke, jeg har ingen myndighet og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre vaktene mine.

Skrevet

Er detslåssing og kasting av stein går man jo i mellom.

Man står ikke å ser på.

Så gir man beskjedtil foreldre og sjef/ledelse i korpset.

Skrevet

Ring foreldrene og be dem hente ungen sin! Det burde være en myndighet du har👍

Anonymous poster hash: e617a...ada

Skrevet

Hadde ringt foreldrene og bedt de hente de! Og oppdra de i samme slengen!

Blir helt sjokkert når jeg hører oppførselen på enkelte barn..

Anonymous poster hash: 35067...fb5

Skrevet

At du ikke har sanksjonsmuligheter betyr vel bare at du ikke kan straffe barna, du kan jo likevel passe på dem.

Kaster noen stein, leker i elva eller sloss går du jo bort og avslutter den "leken" ved å snakke til dem og gå mellom. Etterpå skriver du ned navnene så leder og foreldre kan få beskjed, så kan de gi sanksjonene

Det er vel det som er jobben din som vakt

Anonymous poster hash: 70523...190

Skrevet

Ring foreldrene og be dem hente ungen sin! Det burde være en myndighet du har👍

Anonymous poster hash: e617a...ada

Jeg har ikke en gang navn på ungene.

Skrevet

Hæ, hva mener du med ingen sanksjonsmuligheter? Hadde jeg sett unger som kastet stein på biler eller slåss så hadde jeg grepet inn fysisk om det trengtes selv om jeg ikke kjente dem eller hadde noe med dem å gjøre i det hele tatt. (Altså for å stoppe dem, ikke straffe selvsagt.)

Anonymous poster hash: dec25...f9c

Skrevet

At du ikke har sanksjonsmuligheter betyr vel bare at du ikke kan straffe barna, du kan jo likevel passe på dem.

Kaster noen stein, leker i elva eller sloss går du jo bort og avslutter den "leken" ved å snakke til dem og gå mellom. Etterpå skriver du ned navnene så leder og foreldre kan få beskjed, så kan de gi sanksjonene

Det er vel det som er jobben din som vakt

Anonymous poster hash: 70523...190

Å snakke til dem har ingen effekt. Da får jeg beskjed om at det bestemmer ikke jeg. Jeg kan gå mellom, men hva så. De går utenom og fortsetter.

Jeg har tidligere vært med mye innen idrett. Der hadde vi aldri slike problemer. De aller fleste av korps barna er jo også greie, men det er denne gruppen som jeg regner med har sine problemer ellers også, som ikke bryr seg om tilsnakk i det hele tatt.

Skrevet

Å snakke til dem har ingen effekt. Da får jeg beskjed om at det bestemmer ikke jeg. Jeg kan gå mellom, men hva så. De går utenom og fortsetter.

Jeg har tidligere vært med mye innen idrett. Der hadde vi aldri slike problemer. De aller fleste av korps barna er jo også greie, men det er denne gruppen som jeg regner med har sine problemer ellers også, som ikke bryr seg om tilsnakk i det hele tatt.

Og du blei ikke forbanna og ga dem det glatte lag, og svarte at det NETTOPP er du som bestemmer her og nå? Det hadde jeg gjort.

Om de bråket med instrumentene: jeg hadde konfiskert dem, med beskjed om at det ville bli utlevert til mor eller far ETTEE at barnet selv hadde ringt og bedt om henting.

Og kaste stein, altså hallo?!?! De hadde fått en så solid omgang kjeft at de aldri ville glemme det, med beskjed om ikke å prøve seg på å være frekk igjen, og om nødvendig hadde jeg dytta dem inn i bilen og kjørt dem hjem. Klarer du ikke holde kustus på noen tiåringer uten å ha en trussel å komme med, så er det ikke barnas skyld. Vær voksen!

Anonymous poster hash: d3de3...e21

Skrevet

Kaste stein på biler....? En politianmeldelse hadde vært på sin plass.

Anonymous poster hash: 45c7a...3bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...