Gå til innhold

Kjøper du jul og bursdagsgave til ditt søskens stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har søsken som er stemor/stefar

Anonymous poster hash: c61f2...69d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Men de blir ikke omtalt som min brors stebarn da, men som min niese.

Anonymous poster hash: e134b...53b

Skrevet

De pleier å få en liten ting til jul. Men ikke bursdag, med mindre vi er invitert i besøk. Det hører med til historien at de bor på en annen side av landet, og vi har ikke noe forhold til dem. Datteren kjenner vi litt, men sønnen hadde ikke kjent oss igjen om vi hadde truffet han på gaten.. Så føler det blir litt "unaturlig" å sende gaver til bursdagene.

Anonymous poster hash: ddb89...88a

Skrevet

Nei, fordi de har sine egne tanter på mor og farsiden og fordi dette er relativt ukjente tenåringer som nettopp kom inn i familien og bor mest hos sin mor

Anonymous poster hash: bbbb5...fd9

Skrevet

Ja, det gjør vi. 

Anonymous poster hash: c1420...246
Skrevet

Jeg har ikke søsken som har stebarn, men mannen min kjøpte til sin brors stebarn fram til de fylte 18.

Behandler dem likt som andre barn. Selvsagt.

Anonymous poster hash: 436b8...37a

Skrevet

For å snu på det, får deres barn gave av tanter og onkler på stemorens/stefarens side?

Skrevet

Vi kjøper til unger vi har et forhold til og til unger vi feirer med, uavhengig av om de er stebarn.

Skrevet

Nei, fordi de har sine egne tanter på mor og farsiden og fordi dette er relativt ukjente tenåringer som nettopp kom inn i familien og bor mest hos sin mor

Enig her. De er store unger og får gaver nok. Hadde de vært småunger så kanskje.

Anonymous poster hash: 05c5e...cc9

Skrevet

Min søster har ikke stebarn men jeg kjøper gave til min venninnes barns halvsøsken selv om hun er skilt fra faren.

Anonymous poster hash: cfd28...8cf

Skrevet

Selvfølgelig, han er en del av familien og kaller meg tante akkurat som min søsters barn gjør

Nå har mannen til søsteren min hovedomsorgen for sønnen sin da, så han bor der 70-80% av tiden.

Anonymous poster hash: 396b0...64d

Skrevet

Broren min har fått seg kjæreste med tre unger. Den minste er vel ca.9 år. Har ikke møtt de og ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe gaver til dem.

Anonymous poster hash: 2484d...0ca
Skrevet

Selvsagt.

Vi gir gaver til alle barn i nær familie, biologisk, bonus og fosterbarn. Kunne ikke falt meg inn å rangere unger som er en del av storfamilien.

Skrevet

Nei. Jeg har aldri truffet de.

Hadde jeg kjent de hadde jeg kjøpt.

Anonymous poster hash: edd1d...ac9

Skrevet

Nei. Det uhyre viktig for oss å tviholde på de hundrelappene. Slik kan vi være sikre på at at barnet føler seg minst mulig velkomment. Det er vel det som er målet, eller?

Anonymous poster hash: 010b1...d4e
Skrevet

Jeg har ikke stebarn i familien, men om det skulle komme noen, så vil det komme helt an på forholdet vi får til dem. De kommer ikke til å få gaver bare fordi de er stebarn.

Skrevet

Nei. Det uhyre viktig for oss å tviholde på de hundrelappene. Slik kan vi være sikre på at at barnet føler seg minst mulig velkomment. Det er vel det som er målet, eller?

Anonymous poster hash: 010b1...d4e

Oj så bitter.

Skrevet

Søsteren har to bonusbarn og de var lenge mine døtres eneste "søskenbarn" og var med på navnefest, bursdager etc. så det ble helt naturlig å kjøpe gaver til de også. De har mange tanter og onkler så kjøper ikke noe store saker men de får er klesplagg, en bok de ønsker seg el. I mai var vi i bonuskusinas konfirmasjon og det synes jeg er raust og flott av moren - å invitere eksens nye samboers foreldre og søsken til familiefesten. De som vinner på det er jo oss alle og sørlig barna! <3

Anonymous poster hash: 58104...733

Skrevet

Mine søsken har knapt møtt stebarn mine,og de gir ikke gaver til dem.

Skrevet

Da jeg ble sammen med min nåværende eks, som hadde et barn fra før, ble dette barnet regnet som en del av min familie. Både mine søsken, foreldre og to av søskenbarna (vi er omtrent vokst opp som søsken) kjøpte julegave til stebarnet mitt. Foreldre og søsken (av meg) kjøpte også bursdagsgave til stebarnet. Nå holdt ikke forholdet vårt selv om vi fikk et felles barn, men eks-stebarnet får fortsatt julegave av meg og min mor. 
Stebarnet er broren (skiller ikke på hel- og halvsøsken) til mitt barn og da syns VI det er naturlig at det kommer en oppmerksomhet fra oss akkurat den dagen. Jeg har et veldig godt forhold til min eks og hans barn (og etter hvert hans nye samboer og hennes barn). 
Men stesøsken til eks-stebarn får ikke gaver altså, der setter jeg grensa :P

Anonymous poster hash: c1420...246
Skrevet

For å snu på det, får deres barn gave av tanter og onkler på stemorens/stefarens side?

Ja, det får hun. Gavene har samme verdi som de "ekte" niesene og nevøene får (hvis det er av betydning).

Anonymous poster hash: e134b...53b

Skrevet

Min søster kjøper til mine stebarn når de er hos oss i jula. Hun sender ikke gaver til deres mor.

Anonymous poster hash: 58af0...445

Skrevet

Nei, vi kjenner dem ikke og har ingen kontakt med dem. Broren min og samboeren hadde bodd sammen i flere år før vi i det hele tatt visste hvor mange barn hun hadde. Vi sendte konfirmasjonsgaver til dem da.

Anonymous poster hash: 54f0c...0f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...