Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Har en 5.-klassing som sitter med lekser 1-2 timer dagen. Motivasjon hans er blitt sakte men sikkert dårligere for hver dag som går. Han har daglig ei hel side i matteboka (skal føres inn med marg og to streker under svaret), egen innføring til hver fredag, leselekse hver dag (les tre ganger, en gang høyt), engelsklekser (lese- og skrivelekser) tre dager i uka, samt digital ukeslekse. I tillegg har de skrivelekser i norsk (grammatikkoppgaver) to ganger i uka, og skriv av en sang/ dikt/ tekst til hver fredag. Har to barn tidligere, en med mye lekser og en med lite. Han med lite lekser har aldri mistet motivasjonen. Han gjør skolearbeidet uten klaging og får gode karakterer. Hun med mye lekser gav helt opp på slutten av barneskolen. Har tatt seg noe sammen nå, gjør det middelmådig. Leksemengden var avgjørende for hennes motivasjon. Er ungene mine unormale? Eller er leksemengden for stor? Hvordan ta dette opp med skolen, uten å virke for kritisk? Jeg er for at ungene skal ha lekser, men tenker at en leselekse daglig og en matteoppgave daglig er på sin plass. Så kan det være feks to-tre skrivelekser i uka i tillegg? Er jeg helt på jordet? Anonymous poster hash: abccf...0d1
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Jeg tror det er variasjoner både mht lærer og mht det enkelte barn. Vår 3. klassing bruker som regel en halv time på lekser i uka. Litt mer om det er en skrivelekse, for det synes hun er kjedelig. Hun kan som regel stoffet omtrent utenat før vi begynner på leksene for ofte er det gjennomgått på skolen og å regne et par sider i boka går svinfort. MEN jeg vet at foreldre i samme klasse har klaget over mengden lekser...... Anonymous poster hash: ae540...4bf
Mamma_til_2 Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Min jente er i 4kl og hun har og matte lekse har er dag som skal føres inn med utregning og streker, hun har leselekse hver dag ( 1 til 2 sider) pluss engelsk grammatikk og oppgaver hun bruker ca 1 time tilsammen hver dag. Så egentlig så syns ikke jeg din sønn har mye lekser.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Her ser du ukeplanene til 5.klasse her http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=97 Anonymous poster hash: cc49e...d90
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Jeg føler mengden har økt betraktelig nå for minste i 4.klasse. Det som egentlig er problemet er at han kommer hjem med matteoppgaver som han ikke forstår. Han vet ikke hvordan han skal regne de ut. Og mange av oppgavene i norsk er tenkespørsmål der jeg må ha lange foredrag for at han skal forstå, og ofte forstår han egentlig ikke, eller så må jeg bare gi han svaret for han klarer ikke å komme frem til et svar som handler om oppgaven selv. Det er alt for innviklet. Denne skolen er kjent for store mengder lekser.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Det var myyye lekser. Jeg ville snakket med læreren. Anonymous poster hash: 0f779...452
Honningmelon Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Jeg syns det høres mye ut. Men, hos oss må elevene selv fordele leksene utover uka. De fleste leksene skal være ferdig innen fredag. Så da er det opp til dem når de ønsker å gjøre de. Så er ikke helt sikker på hvor mye det blir pr. dag.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Det var urimelig mye lekser. Jeg er selv lærer på mellomtrinn, og vi gir ca. halvparten av denne mengden. Jeg ser ingen grunn til at ikke barna skal jobbe mye hjemme med skolearbeid. Vi lærere har et ansvar for å skape gode arbeidsvaner og god arbeidsro slik at hovedtyngden av jobben blir gjort på skolen. Litt øving på kjent stoff, og lesing er fint å gjøre hjemme. Ikke nytt stoff, og ikke store mengder. Anonymous poster hash: bade4...860
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 ALT for mye. Alt over 30 min er for mye. Anonymous poster hash: 2d2f6...153
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 ALT for mye. Alt over 30 min er for mye. Anonymous poster hash: 2d2f6...153 Men det kommer jo helt an på barnet? Skal man tilpasse det etter de som vanligvis bruker lang tid, eller de som bruker kort tid? Anonymous poster hash: 49406...7a1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 Omtrent 30 minutter er passelig tid å sitte med lekser hver dag. Blir det mer, snakk med lærer, jobber de svært raskt, snakk med læreren. Stoffet i lekser skal være repetisjon av stoff de har lært på skolen, men forhåpentligvis er oppgavene nye slik at de blir spennende. Noen lekser bør gjennomgås på skolen, men også viktig at de ikke forklares ihjel. Dette er svært vanlig for mattelekser... Husk at de 30 min skal være effektiv arbeidstid. Leker de litt med en legofigur eller lytter til musikk og tegner drodler i boka eller fargelegger overskriften, er ikke dette effektiv arbeidstid. Er oppgaven for vanskelig, prøv den, snakk og skriv til slutt at dere prøvde. Foreldre skal ikke undervise, men støtte, motivere, samtale med barna. En elev har betraktelig lettere for å arbeide konsentrert i 30 min i skoletiden enn hjemme. Alt tullball må vekk, når de har jobbet effektivt og bra i 30 min ville jeg satt en strek og skrevet til læreren av mer rakk vi ikke. Anonymous poster hash: 821d8...e0c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 Men det kommer jo helt an på barnet? Skal man tilpasse det etter de som vanligvis bruker lang tid, eller de som bruker kort tid? Anonymous poster hash: 49406...7a1 Vi har fått beskjed av rektor på foreldremøte at barna ikke skal sitte enn 30 min med lekser hver dag. Hvis de bruker lenger tid enn dette skal vi gi beskjed. Anonymous poster hash: 4a7a9...68b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 Vi har fått beskjed fra lærerne om at en time er max. Sitter de lengre enn det kan vi bare gi beskjed om at det ble for mye lekser (på mail eller SMS). Hvis det jevnt over er for mye lekser for ditt barn, tar du kontakt med skolen og avtaler hvordan det kan gjøres annerledes. Jeg "reduserer" leksene til min 5.klassing med at det holder å lese en gang stille og en gang høyt. Han husker stort sett innholdet da. Han har ei stor "ukelekse" i matte, som skal være ferdig til torsdag. Den pleier han å dele i to eller tre, og gjøre litt hver dag. Engelske gloser tar vi også en øverunde på hver ettermiddag. Da pleier de å sitte feilfritt til gloseprøve fredag. Øver vi derimot bare den dagen han har engelsklekse, får han ikke alt rett... Du kjenner barnet ditt og hvilke tilpasninger det trenger! Anonymous poster hash: 431b3...244
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 Vi har fått beskjed av rektor på foreldremøte at barna ikke skal sitte enn 30 min med lekser hver dag. Hvis de bruker lenger tid enn dette skal vi gi beskjed. Anonymous poster hash: 4a7a9...68b Vi har akkurat vært på foreldremøte på 5.trinn, og noen foreldre tok opp at det har blitt ekstremt mye lekser nå. Da fikk vi beskjed om at de forventet at barna bruker én time på lekser hver dag 😳😱 Og utifra leksemengde så bruker de minst det, også! Her er det ukeslekser i alle fag, men hva hjelper det å fordele leksene utover når de f.eks i matte ikke går igjennom temaet før på onsdag? Da blir de jo sittende med 30 matteoppgaver fordelt på ons og tors😤 I tillegg har vi en veldig leseglad lærer, så her må de også lese 15 min hver kveld på sengekanten. I tillegg til en time med lekser. I sommerferien var det også en konkurranse; hvem kan lese flest sider/bøker ila ferien? Så var det premie til den som hadde lest mest. I mine øyne ble dette helt feil! Jeg ønsker at mine barn skal være aktive, sykle, spille fotball, være ute med kompiser, ikke sitte inne med nesa i ei bok hele ferien. For å få premie?! 3.klassingen fikk også med seg 15 A4-sider med matteoppgaver som skulle gjøres ila sommerferien; god sommer, liksom! 5.klassingen min går helt i vranglås her dag etter skolen. Er en evig kamp om lekser. Og vi er ikke de eneste, skal vi tro de andre foreldrene på foreldremøtet. Jeg er ikke imot lekser, men denne enorme mengden er veldig demotiverende Anonymous poster hash: 5df5d...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå