Gå til innhold

Hvordan klare hverdagen? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg ble gravid i januar/februar 2015 har jeg ikke hatt nok energi til å takle en normal hverdag. Hyperemesis slo til allerede i slutten av mars 2015, og varte frem til slutten av August 2015. Disse månedene var preget av lite mat og drikke, par korte sykehus opphold, mange turer til legevakt/lege/jordmor for å passe på at alt var bra med baby, få litt intravenøst osv. Hadde også en mnd hvor tiden min kun ble brukt til å sove, prøve å spise og prøve å studere. Endte opp med at jeg bare måtte droppe ut av studiene fordi jeg ikke klarte å henge med selv om jeg var hjemme hele dagen. Fikk omtrent ikke gått ut heller da jeg ble svimmel og/eller kvalm med engang.

Fikk en frisk, liten gutt i starten av September 2015, og ble kvitt alle gravidplagene. Mens samboeren var ute i jobb (fulltid) hadde jeg permisjon her hjemme. Valgte å starte på et nettstudie i januar da det viste seg at gutten vår var en rolig liten gutt, uten store problemer. Permisjonstiden ble da brukt på babyen, trilleturer, ordne og styre litt her hjemme og jobbe med skolen når baby sov, på kvelden eller i helgene. Samboeren har hjulpet utrolig bra til, og hjelper til med alt fra barn til hjemmeoppgaver, så ikke noe problem der. Likevel hadde jeg ofte følelsen av å være utslitt. Tenkte ikke stort over det, og tenkte det helt sikkert bare var fordi babyen våknet opp et par ganger om natta og da måtte jeg jo avbryte søvnen for å gi flaske, skifte bleie eller hva det var som var problemet.

Nå er gutten vår 1 år gammel, og jeg er like utslitt hver eneste dag. Guttungen startet i barnehagen i august og trives utrolig godt der, og vi merker at han har vokst en del på den korte stunden han har vært der. Jeg har fortsatt med nettstudie, og tar nå 2 fag + praksis 3 ganger i uka (6 timer med 30 min lunsj). Dagene er nå delt opp til at jeg har 3 dager i uka hvor jeg er på "jobb", en jobb hvor jeg går mye rundt, løfter, setter på plass osv, og 2 dager i uka som brukes på skolearbeid og hjemmearbeid. Helgene prøver jeg å sette av til familiebesøk eller bare kose og leke vi tre her hjemme. Stresser også en del mindre enn det jeg gjorde for noen måneder siden. Tross i dette har jeg alltid trengt å ta en eller flere små lurer i løpet av dagen for å orke å gjennomføre alt. Dette er jo vanskelig de dagene jeg er ute i praksis, og dupper enten av på toget fra og til, eller så er jeg helt utslitt når klokka bikker 19 de dagene. 

Selv er jeg ganske overvektig, og tenkte for noen uker siden at det sikkert hadde en sammenheng. Så startet å ta multivitaminer og jerntabletter som tilskudd, endret en god del på kostholdet (spiser sunnere, mer fiber, grønnsaker osv), svømmer en gang i uka og går ute i helgene i tillegg til at det blir mye gåing de tre dagene jeg jobber. Har hittil gått ned 5 kg, og har tenkt til å fortsette til jeg ikke er overvektig igjen. Til tross for både endring i kosthold, flere kosttilskudd og en roligere hverdag så sliter jeg med å ha nok energi til alt og alle. Jeg skjønner virkelig ikke hvor jeg skal finne denne ekstra energien jeg trenger for å komme meg gjennom en vanlig hverdag, og gruer meg allerede til å starte på fult studie eller gå ut i full jobb.

Er det noen her som har opplevd lignende og kan fortelle meg hva som hjalp deg med å få mer energi i hverdagen? Eller tips generelt?

Er så fryktelig lei av å gå rundt å ha en følelse av å være utmattet hele tiden. Kan fint ha sovet 7-8 timer en natt, hvor guttungen har våknet 1-2 ganger (max 5 min våkentid), men likevel våkne opp kl 06.00 og slite med å slå opp øya og starte dagen.

Er det noen som har noen råd? Alle råd mottas med åpne armer, begynner å bli litt små desperat.   

Anonymous poster hash: 54b3e...638
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok søvn!

Legg deg så tidlig at du får minimum 9 timer i senga hver natt og sørg for å få sove sammenhengende hele natten minst halvparten av nettene. Mannen kan stå opp om barnet våkner.

Det tar tid å komme seg igjen etter langvarig søvnunderskudd. Ligg på eget rom om nødvendig og belage deg på at det tar minst en mnd før du merker vesentlig bedring.

Anonymous poster hash: dacc4...5f6

Skrevet

Har du vært hos lege?

Det er mye som kan skje i kroppen i forbindelse med svangerskap, alt fra stoffskifteproblemer til at du har utviklet diabetes. Selv om du tar et kosttilskudd bør det sjekkes om du har for lave verdier av D-vitamin, vitamin B12, jern osv. Rett og slett en helsjekk.

En kollega av meg ble også veldig syk i svangerskapet, det viste seg etterhvert at hun hadde cøliaki. Antagelig har hun jo hatt det hele livet uten særlig symptomer, men da hun ble gravid ble hun veldig syk og da de gikk inn i tarmen hennes med kamera hadde hun nesten ikke tarmtotter og næringsopptak i det hele tatt.

Ellers er det jo noe som heter postviralt utmattelsessyndrom, altså en utmattelsestilstand etter infeksjon. Det er også vanlig å få etter kreft og cellegiftbehandling. Hvorfor ikke etter alvorlig svangerskapskvalme som jo også er en kjempepåkjenning for kroppen?

Konklusjon: Ta en skikkelig prat med lege.

Anonymous poster hash: 68ff5...410
Skrevet

Enig med hun over. Det høres ut som du mangler jern, b12 eller vit.d.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...