Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Sønnen min fikk på siste kontroll beskjed om at han trenger regulering. Hvor gammel må de være før den settes inn? Må de ha fellt alle tennene først? Han blir snart ti år. Anonymous poster hash: abdfa...381
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Det settes på alt for tidelig. Vi ventet fra 10 til 12 år, da trengte han plutselig ikke regulering... Anonymous poster hash: e4256...393
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Min skal begynne hos reguleringstannlegen nå og han er 9 år.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Det kommer an på hva som er grunnen. Er det bare en liten kosmetisk regulering venter de ihvertfall til alle melketenner er ute for å se hvordan de nye legger seg ettersom kjeven vokser Men er det alvorlige bittfeil som må rettes opp for å unngå slitasje på tennene, kjeve- og hodepineproblematikk osv kan de begynne veldig tidlig. En gutt i klassen til sønnen min fikk da han var 8 år Anonymous poster hash: 86b7f...830
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Har en på 9 år som mest sannsynlig får regulering snart. Vet flere tannleger er skeptiske til at det blir satt på så tidlig, så vurderer å få en time hos en annen og dobbeltsjekke at de er enige. Men tannstillingen er så ekstrem at det ikke vil gå seg til av seg selv uansett hvor mye han vokser, så regulering blir det en eller annen gang. Anonymous poster hash: 7d326...c37
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Jeg fikk regulering når jeg var 13 år. Startet vel prosessen rundt 12 år. Måtte trekke fire, og dra ned to som vokste alt for langt opp. Tok røntgen for å sjekke skjellettet to ganger. En venn av meg startet prosessen allerede da vi var 10 år, men reguleringen kom ikke på før 13 år. Anonymous poster hash: f8373...13d
Love my kidz Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Min er 9 år og har fått beskjed om at han mest sannsynlig må ha regulering, når alt er trekt/falt ut. Har gått til kontroll hos kjeveortoped i to år allerede pga alt for trangt slik at noen tenner presser seg fram bakom de andre. Ser ikke ut. I tillegg har han noe overbitt som må justeres. Tror ikke det er noen konkret alder på dette jeg hi, men en individuell vurdering av hvor klar den enkeltes munn er for det.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Selvsagt har det betydning hvor ille det er, men vi fikk også beskjed om at det ikke fantes noe vei utenom regulering. Bittet var helt feil, og tennene vokste på siden av hverandre. Tennene kom til å bli ødelagt fikk vi beskjed om. Problemet vårt kom etter en veldig dårlig opplevelse hos reguleringstannlegen. Barnet ble helt vettskremt. Vi fant ut vi bare måtte vente litt. Etter noen mnd. reagerte min mann på at tennene virket til å være rettere. Vi fant frem bilder, og kunne se tydelig forbedring. Etter 1 år, begynte vi å leke med tanken at det kanskje kunne gå seg til. 2 år senere fikk barnet skryt hos skoletannlegen, som i utgangspunktet hadde henvist han, at reguleringen virkelig hadde gjort jobben sin og at nå var tennene så godt som perfekt, men hun etterlyste en streng på baksiden av tennene, som visst nok er vanlig etter regulering. Hun ble lang i maska da vi fortalte at han aldri hadde hatt regulering, og at tennene hadde funnet plassen sin selv. Så jeg er overbevist om at de i mange tilfeller blir sett på regulering alt for tidelig. Anonymous poster hash: e4256...393
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Vår begynnte da hun var 9 år. Hun har kryssbitt og har nå regulert kjeven i to år. Skal ha pause til alle voksentennene er vokst ut. Har ny sjekk om 6 mnd og er de fullt vokst ut setter de på tannreguleringen. Anonymous poster hash: fd3d0...f55
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Datteren min fikk regulering da hun var 12 år. Hun hadde to tenner for mye i underkjeven og skjevt bitt. Hun hadde regulering i 10 mnd og nå har hun streng på baksiden. Anonymous poster hash: ea1f8...984
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Min er 8 og var hos tannlegen for 1 uke siden. Da kommenterte tannlegen at 8-åringen hadde veldig overbitt og tenner på siden som vokste helt feil, men at det var ALT for tidlig å tenke på regulering da kjevepartiet ikke er ferdig utvokst. Hun sa de ville vente og se om det rettet seg selv først. Så høres veldig tidlig ut å få regulering år man er 9-10 år 😳 Anonymous poster hash: dab3b...0cc
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Min er 8 og var hos tannlegen for 1 uke siden. Da kommenterte tannlegen at 8-åringen hadde veldig overbitt og tenner på siden som vokste helt feil, men at det var ALT for tidlig å tenke på regulering da kjevepartiet ikke er ferdig utvokst. Hun sa de ville vente og se om det rettet seg selv først. Så høres veldig tidlig ut å få regulering år man er 9-10 år 😳 Anonymous poster hash: dab3b...0cc Et av problemene er jo hva som skjer hvis man venter. Hvis det er stor sannsynlighet at det blir skader på nye tenner,problemer med å bite sammen el, så må man gjøre noe tidlig. Anonymous poster hash: 7d326...c37
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Vår var 8 år, henvist fra tannlegen grunnet kryssbitt og manglende tenner som ikke kom ut etter felling pga liten kjeve og store tenner (sorry jenta mi, hestetenner har du fra mamma..) hun har hatt bøyle i ganen i 1 år for å vide ut kjeven oppe mens hun vokser, og som hjelper tennene til å komme ut der de skal. Etter bøyle og felling av flere melketenner blir det regulering om ikke tennene har funnet veien sin selv og kryssbitt er borte. Det er bedre med tidlig bruk av bøyle enn rett på regulering (i følge reguleringstannlegen) for da blir kjeven stimulert tidligere og tennene ikke blir presset på plass på kort tid. Og ikke minst mye mindre smerter. Anonymous poster hash: 3bce9...2dd
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 Min datter begynte hos kjeveortoped når hun var 7-8 år. Hun har ikke hatt vanlig streng da, men plate. Hun hadde vel en slags streng på baksiden av tennene også en periode. Og så har hun trukket en hel haug med tenner. 😬 Hun er nå 10, og får nok snart vanlig tannregulering. Anonymous poster hash: 7d295...4e5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 Kun hatt regulering på innsiden foreløpig. Kryssbitt. Begynte da han var 10,5. Anonymous poster hash: d5dce...5f0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 Takker for svar! Sønnen min har kraftig overbitt og litt utstående fortenner, hvis det har noe å si. Anonymous poster hash: abdfa...381
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #17 Skrevet 7. september 2016 Her skal 11 åringen, blir 12 i år sette på regulering om noen få uker. Men vi har "holdt" på i over 1 år allerede. Måtte trekke 5 tenner pga plassmangel. Anonymous poster hash: c3fee...b1c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #18 Skrevet 7. september 2016 Vår gutt ble sendt til reguleringstannlege som 8 åring. Kryssbitt, så 9 mnd enkel regulering. Deretter ventet vi til 13 år og ordinær regulering. Den ble tatt av etter 8 mnd da tannlegen var lei av dårlig renhold. Han ga opp. Og gutten ga blaffen i plata raskt, så tennene skjevet ut raskt. Han trenger ny regulering! Er det lov å kalle egne barn dust? Isåfall, ja mitt barn er en dust! (Hjalp ikke med formaninger/konsekvenser ol.) Har ikke hatt hull da, men nå er de på vei.. Anonymous poster hash: df052...db9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå