Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Har en 10 åring som er på leirskole med trinnet sitt. I går kveld ringte han hjem for han hadde hjemlengsel. Hadde kastet opp to ganger den dagen de kom dit (første gangen rett etter å ha gått av bussen) og en gang etter å ha vært på tur i går. Han skulle egentlig ha delt rom med to andre men ble plassert på enerom. I tillegg lot de han sove i går mens de andre spiste middag så kjenner jeg han rett så har han ligget våken ut over natta. Er det mulig å ha så stor hjemlengsel at man kaster opp? Jeg tenker at det mest sannsynlig er det som er greia. De tok han med på tur i går så frykten for noe smittsomt kan ikke være stor. Dermed så reagerer jeg litt på at han skal sove alene. Hadde det ikke vært bedre om han var på rommet med de andre to og fikk noe annet å tenke på enn at han savner oss? Han er en tenker så vet at han nå mest sannsynlig holder seg for det meste for seg selv. Det er langt å kjøre for å hente han hjem og en biltur på 8 timer + er ikke helt forenelig med min sykdom, men alt for ungene. Vil jo ikke hente han hjem uten at han har fått en mulighet til å få det bra der heller. Ingen av de to han skulle dele rom med er venner av han. Hverken mannen eller jeg hadde noen sinne hørt om noen av dem før. Ungene hadde heller ingen mulighet til å påvirke hvem de skulle dele rom med. Min reaksjon er egentlig overraskende for jeg har alltid vært den som har vært streng med barna, den som sier nei, irettesetter og prøver å gjøre dem selvstendige. Mannen har lissom "morro-rollen" her i huset. Hva gjør man egentlig? Anonymous poster hash: 824db...5d6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Hadde snakket med lærerene og evt fått han på rom med noen venner, forklart situasjonen. Anonymous poster hash: 9cb6a...629
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Har aldri hørt om oppkast pga hjemlengsel. Litt rart om dere ikke har hørt navnet på alle på trinnet. Har dere ikke adresselister til alle? Ta en prat med en av lærerene om hvordan formen til gutten er. Mange lengter litt hjem innimellom men gisler likevel leirskolen som en fin opplevelse. Med mindre han virkelig er syk synes jeg ikke dere bør hente ham. Anonymous poster hash: 75d9c...ae6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Ring og snakk med læreren! Sønnen min er også på leirskole denne uken og jeg har jo telefonnr til begge lærerne, så det hadde jeg da gjort med en gang jeg hørte han var syk. Nå er ikke min sønn typen til å ha hjemlengsel da, han har vært på flere leire (fotballturneringer, idrettsleir og med speideren), men hadde han vært syk og engstelig ville jeg jo ringt læreren og blitt enig om en strategi for at han skulle få det så greit som mulig. Ville ikke hentet han sånn uten videre, det er mye mestringsfølelse i å holde ut og fullføre, de vokser på det også, og han er vel 12 år og går i 7.klasse regner jeg med? Her fikk de heller ikke velge selv hvem de skulle dele rom med, lærerne har delt inn etter hvordan de ser ungene fungere sammen på skolen. Anonymous poster hash: b029b...c1f
Førstemann Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Jo, om han har mye spenning i kroppen er det fullt mulig å kaste opp av det. Jeg er gjennom en av barnas aktiviteter ofte med på turer/leire, og ha opplevd barn som har kastet opp uten at de er syke. Om han for eksempel har vært veldig spent på turen, kanskje han har spist og drukket litt uregelmessig osv kan det godt være derfor. Blir søvnen forstyrret hjelper jo ikke det akkurat på. Noen er sensitive sånn. Om allmenntilstanden hans ellers er bra ville jeg sett det an. Men viktig at han da kommer inn i det sosiale, får spist godt og får normal døgnrytme.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Jeg hadde ringt læreren for å høre om det var snakk om virkelig sykdom. Er det ikke det, så ville jeg latt ham bli der. Han får mye mer ut av å klare å være der disse sagene enn om du skal hente ham hjem igjen. Anonymous poster hash: 9f1ad...a36
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Jeg ville snakket med læreren og hørt ang situasjonen. dere kjenner deres barn best og vet hvordan han reagerer. Hvis dere har et barn med sterk hjemlengsel, så er dette noe dere burde ha diskutert med læreren på forhånd og blitt enige om strategier for å hindre at han tenkte for mye på dette. Hvis læreren mistenker at han er syk, så er det ikke så rart at han blir plassert på enerom. De vil selvfølgelig helst unngå smitte. Det er mye mindre risiko for smitte utendørs og således er det helt forståelig at han er med de på tur men måtte sove alene. Jeg synes det er utrolig rart at dere ikke kjenner navnene på de han deler rom med. Kjenner dere virkelig ikke de andre ungene i klassen til sønnen deres? vet dere ikke hvem han går i klasse med? har dere ikke vært på foreldremøte og møtt de andre foreldrene? Eller har dere ikke møtt de andre ungene i forbindelse med bursdager, fritidsaktiviteter, avslutninger på skolen osv? Anonymous poster hash: 7d908...956
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Har vel heller hjemlengsel fordi han er syk. Kan jo hende han kastet opp fordi han gledet seg og var spent. Lang kjøretur trigger også kvalme. Hadde sagt han ikke fikk ligge alene og gitt han en dag til å komme seg før henting vurderes. Anonymous poster hash: 22267...39c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Nei, vi kjenner ikke alle barna i klassen hans. Det har vært omrokeringer på klassene på trinnet i år og det er klin umulig å kjenne alle de 90 elevene på trinnet. Klasseliste har vi ikke fått siden 2. klasse og det har det vært store endringer på trinnet siden da. Det har blitt spurt etter dette hvert år men vi får det ikke. Regner med det er ett eller flere barn som da lever på hemmelig adresse. Vi var ikke klar over at han skulle få hjemlengsel i det hele tatt. Han hadde gledet seg enormt til turen. Men vet at det er enkelte elever på trinnet han ikke vil være med pga. oppførsel. Nå skal det sies at det var mannen min (ville snakke med oss begge) som spurte om hvem han skulle delt rom med og han kjendte ikke igjen navnene. Tenkte jeg skulle sende en sms til læreren litt senere i dag. Skal han hentes må det bli i dag. Drar jo hjemover fredag formiddag. Kanskje be om at han kan få sitte forran i bussen på turen hjem så kanskje han unngår å bli bilsyk om det er det som er greia her. Anonymous poster hash: 824db...5d6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Nei, vi kjenner ikke alle barna i klassen hans. Det har vært omrokeringer på klassene på trinnet i år og det er klin umulig å kjenne alle de 90 elevene på trinnet. Klasseliste har vi ikke fått siden 2. klasse og det har det vært store endringer på trinnet siden da. Det har blitt spurt etter dette hvert år men vi får det ikke. Regner med det er ett eller flere barn som da lever på hemmelig adresse. Vi var ikke klar over at han skulle få hjemlengsel i det hele tatt. Han hadde gledet seg enormt til turen. Men vet at det er enkelte elever på trinnet han ikke vil være med pga. oppførsel. Nå skal det sies at det var mannen min (ville snakke med oss begge) som spurte om hvem han skulle delt rom med og han kjendte ikke igjen navnene. Tenkte jeg skulle sende en sms til læreren litt senere i dag. Skal han hentes må det bli i dag. Drar jo hjemover fredag formiddag. Kanskje be om at han kan få sitte forran i bussen på turen hjem så kanskje han unngår å bli bilsyk om det er det som er greia her. Anonymous poster hash: 824db...5d6 Ta det på telefon, ikke sms. Sms er ikke egnet til slike saker. Dere må snakke sammen. Anonymous poster hash: 75d9c...ae6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Dere kjenner ham best, og når du sier dere ikke forutså hjemmlengselen, er det ikke da nærliggende å tro at han har hjemlengsel på grunn av at han ikke er i form? Kinkig situasjon. Veldig lite greit at han blir liggende alene hvis han ikke ønsker det (min sønn ville ønsket det om han var syk), men også ugreit å ligge på rom med andre og potensielt smitte disse. Jeg ville snakket med ham, og hentet han hvis han selv ønsker det. Syke barn har det best hjemme, og biltur med mor eller far er mindre slitsomt enn busstur med hele kullet. Anonymous poster hash: c4232...d23
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Jeg kastet opp hver eneste gang vi dro på hytta. Gleda meg og var spent.jeg er også en tenker. Slutta å kaste opp da jeg var 18 år Anonymous poster hash: c7bc1...777
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå