Gå til innhold

Kan far kreve 50% ? hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

når barnet er 20 mnd?

Vi har nettopp gått fra hverandre og skal ringe inn til mekling og ordne opp i dette. Men far mener at han kan få 50% uansett hva årsaken er.

problemet mitt er at jeg ikke stoler på at han kommer til å passe på sønnen våres, da han heller vil være ute hos kompiser og spille spill hele dagen (noe han gjorde da vi var sammen). Jeg gikk i fra han pga mye diskusjoner mellom meg og han, at han aldri "passet" på barnet får han mente han ikke var barnevakt og han har ikke peiling på noe av hva barnet liker eller rutiner. Noen av de største grunnene var også svigermor som var problemet.

Hva skjer nå egentli? Har hørt noe om at barn ikke skal ha delt bosted før dem er 3.

Anonymous poster hash: c85ea...234
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som ikke har tidsperspektiv (dvs. de fleste barn under 6-7 år) bør ikke ha delt bosted.

Et barn på 20mnd. bør absolutt ikke ha det. Har man det er det fordi delt bosted er foreldrenes beste, ikke barnets.

Anonymous poster hash: 43558...c4c

Skrevet

når barnet er 20 mnd?

Vi har nettopp gått fra hverandre og skal ringe inn til mekling og ordne opp i dette. Men far mener at han kan få 50% uansett hva årsaken er.

problemet mitt er at jeg ikke stoler på at han kommer til å passe på sønnen våres, da han heller vil være ute hos kompiser og spille spill hele dagen (noe han gjorde da vi var sammen). Jeg gikk i fra han pga mye diskusjoner mellom meg og han, at han aldri "passet" på barnet får han mente han ikke var barnevakt og han har ikke peiling på noe av hva barnet liker eller rutiner. Noen av de største grunnene var også svigermor som var problemet.

Hva skjer nå egentli? Har hørt noe om at barn ikke skal ha delt bosted før dem er 3.

Dere skal i mekling og der må du være klar på at du mener 50 % ikke er det beste for barnet. Hvis dere ikke blir enige under mekling må en av dere ta saken til retten. Det viktigste du må gjøre er å ikke signere en avtale om 50 % hvis du ikke er komfortabel med en slik løsning for sønnen deres.

Anonymous poster hash: 78324...4e2

Skrevet

Er det noen som vet hvordan samvær fungerer får så små barn ? blir det 80-20 liksom eller ?

Skrevet

Dere skal i mekling og der må du være klar på at du mener 50 % ikke er det beste for barnet. Hvis dere ikke blir enige under mekling må en av dere ta saken til retten. Det viktigste du må gjøre er å ikke signere en avtale om 50 % hvis du ikke er komfortabel med en slik løsning for sønnen deres.

Anonymous poster hash: 78324...4e2

Dette.

Familievernkontoret (mekler) har ikke myndighet til å tvinge igjennom en avtale. Er du ikke enig, ikke signer! En mekler skal få begge foreldre til å skjønne hva barnets behov er, og prøve å få dere til å finne en løsning alle kan leve med. Det er også mulig å lage en avtale med prøveperiode, f.eks 1 måned. Så skrives det ny avtale etter den måneden. 

Anonymous poster hash: 46f95...c62

Skrevet

Er det noen som vet hvordan samvær fungerer får så små barn ? blir det 80-20 liksom eller ?

Jeg vil tro at vanlig samvær blir foreslått av mekler. Det er annenhver helg og 1 dag (med overnatting) i uka. Kan også komme forslag om tors-man som et alternativ til det første. 

Vi startet med overnatting lør-søn annenhver helg da ungen var 1 år. Utvidet til fre-søn fra ca. 20 mnd alder. 

For oss er ikke 1 dag i uka gjennomførbart pga fars jobb og avstand oss i mellom, men nå har vi utvidet til fre-man, ungen er snart 3 år. 

Anonymous poster hash: 46f95...c62

Skrevet

Og det kan like gjerne være at far får mest samvær hvis han ønsker det.

Anonymous poster hash: 87757...262

Skrevet

"Kan mor kreve 50%?"

Mannens rettigheter i forhold til det å få barn står svært lavt i Norge...

Anonymous poster hash: 45d97...78f
Skrevet

"Kan mor kreve 50%?"

Ja jeg blir såååå provosert asså, hvorfor skal ikke fedre som ikke er der for barna sine og ikke kjenner behovene deres få hovedomsorg lizm?

Anonymous poster hash: d6366...ddb

Skrevet

"Kan mor kreve 50%?"

Der tror jeg ofte menn kan skylde på seg selv i mange tilfeller når de prioriterer jobb, trening, gutteturer, øl på byen osv. over barna og familien sin.

Anonymous poster hash: 43558...c4c

Skrevet

Ja jeg blir såååå provosert asså, hvorfor skal ikke fedre som ikke er der for barna sine og ikke kjenner behovene deres få hovedomsorg lizm?

Kanskje alt far har gjort i mors øyne har vært feil, og han er blitt feid til side. Mange gale mødre der ute også! Og, jeg tar nødvendigvis ikke et DIBinnlegg som sannheten...

Kanskje HI sin vurdering av barnets behov er at barnet skal få sukker til middag hver dag, og om far ikke følger opp det, blir gullegutt lei seg og da er far dum!  lizm...

Poenget er at menns rettvern når det kommer til barnefordelingssaker er for dårlig. Vi kvinner anser det som en selvfølge at vi er best og mange mange mange menn lider av under denne anntakelsen (helt uavhengig av HI i dette innlegget, hun er sikkert en god mor, og pappaen er et rasshøl, men det forandrer ikke at far tross alt også burde ha bedre rettigheter)

Skrevet

Kanskje alt far har gjort i mors øyne har vært feil, og han er blitt feid til side. Mange gale mødre der ute også! Og, jeg tar nødvendigvis ikke et DIBinnlegg som sannheten...

Kanskje HI sin vurdering av barnets behov er at barnet skal få sukker til middag hver dag, og om far ikke følger opp det, blir gullegutt lei seg og da er far dum! lizm...

Poenget er at menns rettvern når det kommer til barnefordelingssaker er for dårlig. Vi kvinner anser det som en selvfølge at vi er best og mange mange mange menn lider av under denne anntakelsen (helt uavhengig av HI i dette innlegget, hun er sikkert en god mor, og pappaen er et rasshøl, men det forandrer ikke at far tross alt også burde ha bedre rettigheter)

Godt mulig barnefordelingssaker for ofte går i kvinnenes favør, men generelt tror jeg kvinner bruker mer tid og energi på barna sine enn menn gjør (ja, det finnes mange unntak). Hvem jobber deltid for å få familiekabalen til å gå opp?

Uansett, små babyer som har vært mest hos mor (permisjon) har generelt best av at mor beholder hovedomsorgen. I hvert fall til barnet blir større.

Skrevet

"Kan mor kreve 50%?"

Disse evinnelige trådene viser jo hvorfor. En enorm andel av de mennene som får barn, burde jo aldri ha blitt fedre...

Anonymous poster hash: bcda4...434

Skrevet

Kanskje HI sin vurdering av barnets behov er at barnet skal få sukker til middag hver dag, og om far ikke følger opp det, blir gullegutt lei seg og da er far dum! lizm...

"Menns rettsvern"?

Det dreier seg vel om barnas rettsvern.

Anonymous poster hash: bcda4...434

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...