Gå til innhold

Hva ville du gjort? (Hus/leie leilighet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du kjøpt et hus billig (fra en i fam.), et hus som trengte mye oppussing og mye jobb for at det får en OK standard, eller ville du leid leilighet de neste 10-15 årene og ventet på "bedre tider" økonomisk sett?

Vi er to voksne og to barn, der jeg er syk, og mannen har en "drittjobb". Jeg skal ut i arbeid forhåpentligvis etter hvert og vil da ha litt bedre økonomi håper jeg, men fortsatt mye lavere enn gjennomsnittet. Vi tjener litt over 300 000 kr/året - til sammen. 

Jeg tenker på trygghet for barna, når man leier så er det så begrenset hva man kan gjøre, og kanskje man må flytte fordi man ikke får leie mer, det er mye som kan skje. Men dette huset trenger MYE jobb, og mye penger, det er et langtidsprosjekt. Men det er et hus, som står der, og det er der barna har vokst opp. (Jo, jo, eldste er bare 3 år, så SÅ sterk tilknytning til stedet har hun da ikke enda). 

Er det lurt å fortsette og leie, og vente på bedre tider og heller håpe at man i fremtiden kan kjøpe seg et hus som har ok standard, eller er det lurt å kjøpe et hus i dårlig stand, og belage seg på å bruke tid og penger på å pusse opp? (Koster kanskje 1 mill å få huset i ok stand, dvs taket må skiftes, det må dreneres, vinduer må byttes, bad må pusses opp). 

Er litt rådvill. Huset kan kanskje kjøpes for 1 000 000, jeg vet ikke helt, har ikke vært takstmann og sett der, Jeg ønsker egentlig ikke å bo her, men jeg føler det er den eneste muligheten? HVIS vi får lån i det hele tatt.... fra f.eks husbanken. 

Anonymous poster hash: cfb20...983
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obs, inntekten er netto

Skrevet

Obs, inntekten er netto

Man oppgir ikke nettoinntekt, men brutto. Netto forteller lite egentlig.

Anonymous poster hash: 85fa2...1f8

Skrevet

Med så lite netto samlet er det vel ikke mye skatt dere betaler? Er dette inkludert barnetrygdrn for to ?

Har dere noen andre lån?

Anonymous poster hash: f93af...e01

Skrevet

Med så lite netto samlet er det vel ikke mye skatt dere betaler? Er dette inkludert barnetrygdrn for to ?

Har dere noen andre lån?

Åja, jeg inkl. ikke barnetrygd.. Brutto blir da (inkl trygd): 

455520 er det vi tjener brutto (før skatt) inkludert barnetrygd...

Han betaler 7000 kr/mnd i skatt. Det er vel normalt. Jeg betaler 3000 eller 4000 kr/mnd i skatt (jeg får tilbake rundt 10 000 kr hvert år)

Skrevet

Man oppgir ikke nettoinntekt, men brutto. Netto forteller lite egentlig.

Anonymous poster hash: 85fa2...1f8

til brutto nå :) 

Skrevet

Vil tro dere får låne mellom 1,1 - 1,5 mill om dere ikke har andre lån og har 15% ek

Skrevet

Vil tro dere får låne mellom 1,1 - 1,5 mill om dere ikke har andre lån og har 15% ek

Vi har 0 egenkapital :( Dessverre. Har ikke hatt mulighet til å spare opp 150 000 kr. Har ikke lån på noe annet heller, da. Jeg liker ikke å ta lån, eneste jeg ønsker å ta opp lån til er fast bosted. 

Skrevet

Men er det da bedre om vi venter, og fortsetter å leie (et annet sted), eller bør vi kjøpe et sted å bo fast? Det er lite sannsynlig at jeg får lavere inntekt enn det jeg har nå (minstesats aap), men jeg vet jo ikke hvordan ting blir i fremtiden.

Skrevet

Det koster å eie hus og det koster mye å oppgradere slik det er nødvendig med dette huset. Har dere råd til det?

Det er ikke noe galt i å bo i leid leilighet.

Anonymous poster hash: 03ac7...b40

Skrevet

Kjøp nå og kom dere inn på boligmarkedet.

Anonymous poster hash: e146f...064

Skrevet

Det koster å eie hus og det koster mye å oppgradere slik det er nødvendig med dette huset. Har dere råd til det?

Antakeligvis ikke, med mindre vi får huset veldig billig. Som sagt vet jeg ikke enda hva det er verdt. Det er mulig å selge en tomt på tomten (stor tomt) og tjene kanskje 500 000 der, men det tror jeg ikke at vi vil heller for da får vi naboer helt oppi oss. 

Nei..... det er jo ikke noe galt i å bo i leid leilighet :) Men jeg føler ikke det gir barna noen trygghet. Føler meg usikker, føler at jeg alltid lever på andres godhet.

Skrevet

Ville du kjøpt et hus billig (fra en i fam.), et hus som trengte mye oppussing og mye jobb for at det får en OK standard, eller ville du leid leilighet de neste 10-15 årene og ventet på "bedre tider" økonomisk sett?

Vi er to voksne og to barn, der jeg er syk, og mannen har en "drittjobb". Jeg skal ut i arbeid forhåpentligvis etter hvert og vil da ha litt bedre økonomi håper jeg, men fortsatt mye lavere enn gjennomsnittet. Vi tjener litt over 300 000 kr/året - til sammen.

Jeg tenker på trygghet for barna, når man leier så er det så begrenset hva man kan gjøre, og kanskje man må flytte fordi man ikke får leie mer, det er mye som kan skje. Men dette huset trenger MYE jobb, og mye penger, det er et langtidsprosjekt. Men det er et hus, som står der, og det er der barna har vokst opp. (Jo, jo, eldste er bare 3 år, så SÅ sterk tilknytning til stedet har hun da ikke enda).

Er det lurt å fortsette og leie, og vente på bedre tider og heller håpe at man i fremtiden kan kjøpe seg et hus som har ok standard, eller er det lurt å kjøpe et hus i dårlig stand, og belage seg på å bruke tid og penger på å pusse opp? (Koster kanskje 1 mill å få huset i ok stand, dvs taket må skiftes, det må dreneres, vinduer må byttes, bad må pusses opp).

Er litt rådvill. Huset kan kanskje kjøpes for 1 000 000, jeg vet ikke helt, har ikke vært takstmann og sett der, Jeg ønsker egentlig ikke å bo her, men jeg føler det er den eneste muligheten? HVIS vi får lån i det hele tatt.... fra f.eks husbanken.

Hvordan er boligmarkedet der dere bor? Tilflytting/fraflytting? Har boligprisene steget siste år? Er det mulig å selge (evt toppidrett?) om 3 år? Med mulig gevinst pga generell prisstigning?

Skrevet

Hvordan er boligmarkedet der dere bor? Tilflytting/fraflytting? Har boligprisene steget siste år? Er det mulig å selge (evt toppidrett?) om 3 år? Med mulig gevinst pga generell prisstigning?

Nei, det vil ikke være mulig å selge huset. Boligprisene har økt med 50% de siste 10 årene, men jeg vil fortsatt ikke kunne selge huset. Det er en lang historie - men det har vært i familien og et av kriteriene blant fam.medlemmer er at man skal bo der og ikke selge til fremmede (høres sært ut, ja, men sånn er det) 

Skrevet

Må legge til at huset, mest sannsynlig, vil være verdt ganske mye når jeg er gammel og forsvinner. Mtp arv til barna. Det er en veldig stor tomt, og en fin tomt. Flott beliggenhet med umiddelbar nærhet til skole og barnehage, men det store MEN'et er at huset MÅ pusses opp. Selve huset er ikke ødelagt (det er laget av mur), men badet f.eks må skiftes. Og det andre jeg nevnte. Det er en stor utgiftspost og hvis vi låner akkurat så vi kan kjøpe huset, så går det ikke... 

Skrevet

Jeg hadde aldri investert så mye tid, krefter og penger i et hus jeg egentlig ikke ville bo i. Så du svarer på ditt eget spørsmål.

Skrevet

Jeg hadde aldri investert så mye tid, krefter og penger i et hus jeg egentlig ikke ville bo i. Så du svarer på ditt eget spørsmål.

Ja, men samtidig så grubler jeg på om det er min eneste sjanse til å få et hus. Eller er det andre muligheter, tro? Egentlig vil jeg jo bo et helt annet sted, litt lengre vekk fra folk. Jeg har ikke likt meg her vi bor de siste 5 årene. 

Men hvis alternativet er å leie og leie, videre i mange år, så kjenner jeg at jeg blir litt lei (no pun intended). Vil liksom få det stabilt og trygt... 

Huset slik det er pr idag kan fint bos i. Alt fungerer. Men det behøver en høyere standard. Det er 3 bad, 5 soverom, 2 kjøkken, 2 stuer. Jeg ser mange fordeler med plassen, men da må vi jo bruke og ikke minst få tak i penger til oppussing. 

Skrevet

Vi har omtrent samme inntekt som dere og har kjøpt hus med startlån fra kommunen. Har dere sjekket ut den muligheten? Vi lånte 1,5 med 30 års nedbetaling, det var maks det de regnet ut at vi kunne betjene.

Vi fikk vite at vi kunne fått låne mer med 50 års nedbetaling om nødvendig, men da måtte det virkelig vært nødvendig for å få en egnet bolig i området, med nøktern standard, og det var det ikke i vårt tilfelle.

Anonymous poster hash: 73fac...afa
Skrevet

Uten tvil kjøpt huset.

Og før dere flytter inn sørg for at det mest nødvendige er i orden, bad, kjøkken, soveplass og stue.

Anonymous poster hash: b660c...0c4

Skrevet

Om dere får det under takst trenger dere ikke egenkapital, da har banken sikkerhet i en bolig med høyere verdi enn dere har i lån.

Spørsmålet er jo hvor mye huset er verdt oh hvor mye lån dere kan betjene

Om huset er verdt f.eks 1,5 mill og dere kan få 1,1 i lån, så kan dere pusse opp for 200.000 om dere får kjøpe det for 900.000

Drenere er ikke så veldig dyrt, av en eller annen grunn lever det en oppfatning om at det er styggdyrt, men det er en overkommelig pris på det.

Bytte tak er verre, det koster. Kjenner to stykker som har gjort det siste par årene og de har betalt 150.000 og 180.000 for jobben

Jeg tror jeg ville kjøpt huset, om dere skal leie klarer dere spare til egenandel i tillegg til husleie? Det er dyrt å leie, og man investerer ingenting i egen økonomi

Den klausulen om at dere aldri kan selge er litt skremmende da. Hvem forlanger det?

Da broren min kjøpte huset etter våre besteforeldre var han innstilt på at han ikke kunne/ville selge det så lenge de var i live, det var viktig for dem at familie tok over. Men når de har gått bort står han selvfølgelig fritt til å gjøre som han vil, ingen av oss yngre generasjoner har et sånt forhold til et hus at det ikke kan gå ut av slekta

Hva pm du eller mannen blir enke, hva om dere skilles, ingen av dere har mulighet til å sitte med huset alene, får dere ikke selge da heller?

Anonymous poster hash: f0feb...b24

Skrevet

Tenk på det slik, dere kan betale husleie til noen andre eller til dere selv. Man trenger ikke elske huset og er den i ok standard slik at dere kan oppgradere til og litt så er det en god investering. Skjønner meg ikke på folk som anbefaler å leie om man har mulighet til å kjøpe.

Anonymous poster hash: 248b6...045
Skrevet

Skrevet

Dette svaret kom høyere opp  :eeeh:

Skrevet

Vi har omtrent samme inntekt som dere og har kjøpt hus med startlån fra kommunen. Har dere sjekket ut den muligheten? Vi lånte 1,5 med 30 års nedbetaling, det var maks det de regnet ut at vi kunne betjene.

Vi fikk vite at vi kunne fått låne mer med 50 års nedbetaling om nødvendig, men da måtte det virkelig vært nødvendig for å få en egnet bolig i området, med nøktern standard, og det var det ikke i vårt tilfelle.

Anonymous poster hash: 73fac...afa

Nei, har ikke sjekket det ut :) Men for å være helt ærlig, hvis jeg hadde kunnet låne 1,5 mill hadde jeg nok kjøpt et annet hus..

Uten tvil kjøpt huset.

Og før dere flytter inn sørg for at det mest nødvendige er i orden, bad, kjøkken, soveplass og stue.

Anonymous poster hash: b660c...0c4

Alt det fungerer, det er bare dårlig standard.

Om dere får det under takst trenger dere ikke egenkapital, da har banken sikkerhet i en bolig med høyere verdi enn dere har i lån.

Spørsmålet er jo hvor mye huset er verdt oh hvor mye lån dere kan betjene

Om huset er verdt f.eks 1,5 mill og dere kan få 1,1 i lån, så kan dere pusse opp for 200.000 om dere får kjøpe det for 900.000

Drenere er ikke så veldig dyrt, av en eller annen grunn lever det en oppfatning om at det er styggdyrt, men det er en overkommelig pris på det.

Bytte tak er verre, det koster. Kjenner to stykker som har gjort det siste par årene og de har betalt 150.000 og 180.000 for jobben

Jeg tror jeg ville kjøpt huset, om dere skal leie klarer dere spare til egenandel i tillegg til husleie? Det er dyrt å leie, og man investerer ingenting i egen økonomi

Den klausulen om at dere aldri kan selge er litt skremmende da. Hvem forlanger det?

Da broren min kjøpte huset etter våre besteforeldre var han innstilt på at han ikke kunne/ville selge det så lenge de var i live, det var viktig for dem at familie tok over. Men når de har gått bort står han selvfølgelig fritt til å gjøre som han vil, ingen av oss yngre generasjoner har et sånt forhold til et hus at det ikke kan gå ut av slekta

Hva pm du eller mannen blir enke, hva om dere skilles, ingen av dere har mulighet til å sitte med huset alene, får dere ikke selge da heller?

Anonymous poster hash: f0feb...b24

Takk for svar. Det er ingen som forlanger det, men tanken er at huset skal bli i familien, like mye fordi naboene er fam.medlemmer som ønsker å ha god kontakt med naboene, som da er i familie. Det er litt merkelig.

Hvis de som ønsker at huset blir i familien enn så lenge dør, kan vi selvsagt selge huset. 

Skrevet

Tenk på det slik, dere kan betale husleie til noen andre eller til dere selv. Man trenger ikke elske huset og er den i ok standard slik at dere kan oppgradere til og litt så er det en god investering. Skjønner meg ikke på folk som anbefaler å leie om man har mulighet til å kjøpe.

Anonymous poster hash: 248b6...045

Ja.. du sier noe der.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...