Gå til innhold

Litt små irritert på barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

1,5 åringen har nettopp begynt i barnehagen han har gått der i 2 uker, begynner på uke 3

Barnet gråter en del når jeg drar, så det er veldig tungt for meg å faktisk forlate barnet i barnehagen. I tillegg er jeg gravid å skal snart føde! Alt er mer følsomt da føler jeg

.. Problemet er at sønnen har spist dårlig siste mnd, hver gang det kommer nye tenner så er melk det eneste han får i seg, og dette blir han hard i magen av.

Han har perioder der han bare nekter å spise, og har sagt det til helsesøster å hun sier at jeg burde bare respektere at han ikke vil spise. At barn har noen perioder å slik er det bare

Jeg lager hjemmelaget mat, kjøper glass av og til, grøt, fruktmos gir frukt osv osv

Barnehagen sa til meg på fredag at de var veldig bekymret for sønnen min siden han ikke spiser + at han anstrenger seg veldig når han skal bæsje.

Forklarte hvorfor, (tenner blant annet) også en av grunnene som jeg tror det kan være er at vi var på ferie i 3 mnd å maten var annerledes der vi var + utrolig varmt. Så han spiste ikke mye der heller.

Når vi kom hjem så spise han masse, så kom tennene så slutt han!

Han spise noen skjer av og til med litt grøt eller middag, eller noen smuler fra brødskiva, bitte litt eple f.eks men det er alt

Men syns det er så dårlig gjort av barnehagen, for hver gang jeg har spurt har han spist "ja han har spist" de får mat i barnehagen men de skal ha en matpakke med seg, matpakken er alltid tom når jeg henter sønnnn

Neppe at sønnen på 1,5 spiste to brødskiver eller en brødskive med pris + yoghurt å eple. Det vil si de kaster det da?

I tillegg når han begynte så spurte jeg pleier dere å gi grøt, ja sa dem. Å nå når de sier at de er bekymra for sønnen om at han ikke spiser så sier hun barnehagelæreren at jeg måtte gi noe flytende, også lurte hun på hva jeg ga hjemme? Sa til hun at de i barnehagen måtte gi han grøt, nei de hadde ikke grøt. Hadde ikke nok mot til å si jo men dere sa dere hadde grøt for 2 uker siden jo!?

I tillegg har barnehagen latt være å fortelle meg at han har slått seg 2 ganger i barnehagen. Ene gangen jeg hentet han hadde han ripe rett ved øye og sår inni leppe. Og dagen etter hadde han blåmerke rett ved øyet, vel å merke så er også kroppen full av blå merker

Jeg vet barn slår seg osv, men blir så usikker når jeg forlater sønnen min, tenker og bekymrer hele dag på om han blir godt tatt vare på.

Syns dere jeg burde si noe til barnehagen? Om hvorfor ikke de sier ifra når han slår seg?

Anonymous poster hash: 2a05d...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvfølgelig snakke med barnehagen om din bekymring ang mat. Spør hva slags mat de får, hvor mye han spiser, til hvilke måltider han spiser best osv.

Det kan fint være at din sønn spiser. Barn spiser gjerne mer når de sitter med andre barn som spiser. I tillegg er det vel ikke unaturlig at barnehagen kaster av det han ikke spiser. Eller forventer du at de skal legge igjen en halvspist yoghurt eller et eple det er skåret biter av?

Hos oss skjærer barnehagen opp all frukt og legger det på felles fat. Noen barn spiser mye og andre spiser lite. Selv om jeg sender med et eple, en boks druer eller en banan, så forventer jeg jo ikke å se rester selv om barnet mitt kanskje bare har spist noen biter.

Hvis han har problemer med tenner og derfor ikke vil spise, bør du kanskje vurdere hva slags mat du sender med han. Å spise eple kan f.eks være veldig vanskelig når du har vondt i tenner og gom. Hvis du ønsker at han dkal spise grøt, så kan du kanskje sende med dette isteden? Hvis han drikker mye isteden for å spise når han får tenner, så kanskje drikkeyoghurt eller mye frukter som banan er tingen.

Er han hard i magen, bør du gi han noe som motvirker dette. F.eks tilsette malt i grøt eller drikke hjemme.

Barn på den aldreren slår seg hele tiden. De dunker borti ting, de snubler og faller etc. Blåmerker er vanlig :)

Du kan nesten ikke forvente at barnehagen skal fortelle deg om alle gangene barnet faller i løpet av en dag eller at de er klar over hvert eneste nytt blåmerke. Er det nKk om stygge fall og skader er det selvfølgelig annerledes. Men igjen; snakk med de om bekymringen din. De er vant til at foreldre er usikre og nervøse i begynnelsen. De skjønner at det er uvant å levere fra seg barnet til andre, følelsen av å miste kontroll etc.

Anonymous poster hash: bac04...df9

Skrevet

Be de la maten som blir igjen ligge i boksen, og begrunn det med at du vil vite hvor mye han spiser.

Blåmerkene hadde jeg ikke reagert på, min leker og slår seg hele tiden.

Anonymous poster hash: 4cfa2...379

Skrevet

Om du vil at de skal gi grøt og annen mat enn skive må du ta det med selv

Anonymous poster hash: 739f9...b51

Skrevet

Be de la maten som blir igjen ligge i boksen, og begrunn det med at du vil vite hvor mye han spiser.

Blåmerkene hadde jeg ikke reagert på, min leker og slår seg hele tiden.

Anonymous poster hash: 4cfa2...379

De bør jo si ifra at han har slått seg, hva som har skjedd osv. Det synes jeg er en selvfølge, særlig med så små barn som ikke kan forklare selv.

Skrevet

synes du overreagerer

Anonymous poster hash: 3e337...091
Skrevet

Det at de svarte ja på om de gir grøt, kan bety at de gir hvis du sender med. Eller at de mente f.eks. havregrøt som "varmrett" i ny og ne. Dette har i alle fall vært tilfelle i de bhg vi har hatt barna i - har ikke opplevd at babygrøt har inngått i kosten (det ville jeg funnet rart), men at de ordner og gir hvis man sender med selv.

At "påbegynt" mat blir kastet er ikke så rart, men det er heller ikke unaturlig om han spiser mer der enn hjemme. Snakk med dem så finner du nok ut av det 😊

Skrevet

I dag når jeg leverte sønnen i barnehagen så er det samme lærer som sier hun er veldig bekymret. At sønnen min forsatt ikke spiser i barnehagen. Jeg sa det samme som tidligere at han har 4 tenner (de store) som er på vei, å derfor spiser han ikke. Hun svarer med at kanskje jeg burde putte i noe i matpakken som han spiser? Ble faktisk litt fornærma.

Det går mest i kaviar, prim, eller sånn mager ost (kylling) pleier å putte også yoghurt i matpakken, en skive agurk eller eple.

Kanskje jeg er en dårlig mor som ikke er så flink med matpakker? Men det er det han spiser hjemme. (Tar i mot forslag om tips hva jeg kan putte i matpakken) setter pris på det.

Jeg har flere ganger sagt til lærern at for 3 mnd siden rett før ferien så var vi hos barnelege å tok opp dette med lege, vi tok også blodprøver (svar på blodprøver er at de er helt normale)

Han veier 10 kg og 130 gram ca om jeg husker riktig fra kontrollen hos helsesøster.

Jeg blir jo faktisk litt redd for at de kanskje skal lage stor sak ut av dette, f.eks med bekymringsmelding til barnevernet eller noe lignende. (Hørt mye rart om slike situasjoner at barnet kan bli tatt fra deg om barnet ikke spiser eller er for tynn) blant annet er det en vidoe på YouTube av ett par der barnet blir tatt i fra de fordi han er for tynn og ikke spiser)

Uansett kanskje jeg overreagerer, bestilte ny time hos lege. Noen som har erfaring med hva en lege kan gjøre for å finne ut av dette? Vi har jo allerede tatt blodprøver?

Jeg kom med forslag til barnehagen at de skal skrive ned hver dag hva han spiser å gi det til meg enten når jeg henter han hver dag eller slutten av uken.

Pluss jeg skal kjøpe grøt slik at barnehagen kan gi han dette.

Prøve i alle fall!!

Moren min sier at han er vant til å spise kunn fra meg, han spise ikke med noen andre heller ...

Skrevet

De bør jo si ifra at han har slått seg, hva som har skjedd osv. Det synes jeg er en selvfølge, særlig med så små barn som ikke kan forklare selv.

Trodde også det var vanlig rutine!!!

Skrevet

Barnehagen gir grøt men dette er som regel noe foreldenne må ta med selv.

Anonymous poster hash: cacf3...5d0

Skrevet

Du må kansje la noen andre gi han mat eller rettere sagt la han spise selv.

Kjøp grøt, youghurt,fruktmos.

Det finnes sånn du kan smøre på gommene hans som skal lindre bedre og prøve dt slik han får til og spise.

Ta me mme til han om han får vondt i magen av vanlig melk så han kan drikke dt lag velling til han eller at barnehagen får slil de kan lage en velling.

Ta heller med banan i steden for eple om han liker dt. Lettere og tygge.

Han kan også være matlei om dt går mye i dt samme. 😊

Skrevet

Kan være at barnet spiser mer i barnehagen fordi han ser at de andre barna spiser, slik var mine...de tok etter hva de andre barna gjorde.

Når det er sagt...sjelden barn i Norge sulter i hjel eller lider pga perioder med småspising...

Du MÅÅÅÅ senke skuldrene.....dette er ingenting å bekymre seg over. Faktisk ikke!! Skal love deg det kommer større og mer utfordrende problemstillinger når barna blir eldre.

Slapp av!!!

Anonymous poster hash: 5d80e...f37
Skrevet

Du må kansje la noen andre gi han mat eller rettere sagt la han spise selv.

Kjøp grøt, youghurt,fruktmos.

Det finnes sånn du kan smøre på gommene hans som skal lindre bedre og prøve dt slik han får til og spise.

Ta me mme til han om han får vondt i magen av vanlig melk så han kan drikke dt lag velling til han eller at barnehagen får slil de kan lage en velling.

Ta heller med banan i steden for eple om han liker dt. Lettere og tygge.

Han kan også være matlei om dt går mye i dt samme. 😊

Hvor får man kjøpt det? Det som du skriver at man kan smøre på gommene hans! ?

det som er at han har vært veldig vanskelig med mat siden han har begynt med fast føde. Enten så er det noe jeg gjør galt eller det er noe galt med sønnen min :/

Hvilken fruktmos anbefaler du?

Jeg kjøper disse som er fra ellas, eller mene du noe annet?

Banan blir han hard i magen av!

Takk for råd uansett

Skrevet

Kan være at barnet spiser mer i barnehagen fordi han ser at de andre barna spiser, slik var mine...de tok etter hva de andre barna gjorde.

Når det er sagt...sjelden barn i Norge sulter i hjel eller lider pga perioder med småspising...

Du MÅÅÅÅ senke skuldrene.....dette er ingenting å bekymre seg over. Faktisk ikke!! Skal love deg det kommer større og mer utfordrende problemstillinger når barna blir eldre.

Slapp av!!!

Ja, men er ikke så lett når barnehagen sier offte at de bekymrer seg fordi sønnen ikke spiser i barnehagen i det hele tatt?

Blir bare forrvirret og bekymret, føler meg som en veldig dårlig mamma :(

Skrevet

Hvor får man kjøpt det? Det som du skriver at man kan smøre på gommene hans! ?

det som er at han har vært veldig vanskelig med mat siden han har begynt med fast føde. Enten så er det noe jeg gjør galt eller det er noe galt med sønnen min :/

Hvilken fruktmos anbefaler du?

Jeg kjøper disse som er fra ellas, eller mene du noe annet?

Banan blir han hard i magen av!

Takk for råd uansett

Du får kjøpt det på apoteket så viss du spør der så vet de hva 😊

Finnes sånn fruktyoughurt i 4 pk der med barnetingene. Men disse smoothiene fra ella er også goe😊

Skrevet

Du får kjøpt det på apoteket så viss du spør der så vet de hva 😊

Finnes sånn fruktyoughurt i 4 pk der med barnetingene. Men disse smoothiene fra ella er også goe😊

Tusen takk! :)

Skrevet

Ja, men er ikke så lett når barnehagen sier offte at de bekymrer seg fordi sønnen ikke spiser i barnehagen i det hele tatt?

Blir bare forrvirret og bekymret, føler meg som en veldig dårlig mamma :(

Da lar du de være bekymret....så lenge ungen din er frisk og rask, så sulter han ikke. Dette regulerer barnet selv. Alle mine har vært småspist i lengre eller kortere perioder. Bruk energien din på annet. .Du er IKKE dårlig mamma av den grunn.

Tull av ansatte og bruke ordet "bekymret". Det gjør bare foreldre bekymret...de bør bekymre seg om virkelig viktigere ting.

Skrevet

Jeg synes du legger litt for mye i at han får tenner. Vanligvis plages ikke barn av dette i så stor grad at de slutter å spise av det. Det er nok mer alderen, og ganske så normalt. I stedet for å tro at barnehagen er ute etter å "ta" deg så prøv å rådfør deg med de? Kanskje de har noen forslag til hva du kan ha med i matpakka. Det er verdt forsøket.Jobber selv i barnehage og det er klart vi bryr oss og blir bekymret hvis barna ikke spiser over lengre tid. Det er faktisk jobben vår å bry oss. Og vi kommer gjerne med råd og forslag til hva man kan prøve ut. Synes du skal senke skuldrene dine litt. Noen barn lever i perioder på nesten bare luft og kjærlighet.Utrolig nok er det helt normalt.

Anonymous poster hash: 7b5af...0a1

Skrevet

Kan det hende du oppfatter vanlige beskjeder som kritikk eller bekymring?  

Hvis lille Ole aldri har likt banan før så gir gjerne de voksne beskjed om at han har spist det med god apetitt.  Hvis Lise har tegnet noe som ligner på bokstaver kan det være stas for foreldrene å få vite.  

Barnet ditt har bare gått noen uker i barnehagen.  De voksne prøver å bli kjent med både barnet og deg.  

Da jeg hadde barnehagebarn tok jeg opp alt mulig med de som jobbet der.  Vi hadde tillit til hverandre, og både barnehagen og vi foreldre stolte på at alle parter hadde barnas beste i fokus.  Jeg sier ikke at du tar alt i verste mening, men hvis du blir oppfattet av barnehagen på den måten så unngår de kanskje å gi deg beskjeder som du vil reagere negativt på.  

Anonymous poster hash: 40e51...efc
Skrevet

Jeg synes du legger litt for mye i at han får tenner. Vanligvis plages ikke barn av dette i så stor grad at de slutter å spise av det. Det er nok mer alderen, og ganske så normalt. I stedet for å tro at barnehagen er ute etter å "ta" deg så prøv å rådfør deg med de? Kanskje de har noen forslag til hva du kan ha med i matpakka. Det er verdt forsøket.Jobber selv i barnehage og det er klart vi bryr oss og blir bekymret hvis barna ikke spiser over lengre tid. Det er faktisk jobben vår å bry oss. Og vi kommer gjerne med råd og forslag til hva man kan prøve ut. Synes du skal senke skuldrene dine litt. Noen barn lever i perioder på nesten bare luft og kjærlighet.Utrolig nok er det helt normalt.

At jeg legger for mye i det er fordi det er åpenbart at han ikke spiser når han har tenner på vei. Når han IKKE har det så spiser han! Ja, så klart er det også noe med alderen. jeg synes det er fint at barnehagen bekymrer seg, men de drar den for langt. De får meg til å føle meg som om at jeg som mor kanskje ikke tilbyr sønnen min mat. Når de sier det gang på gang

Skrevet

Kan det hende du oppfatter vanlige beskjeder som kritikk eller bekymring?

Hvis lille Ole aldri har likt banan før så gir gjerne de voksne beskjed om at han har spist det med god apetitt. Hvis Lise har tegnet noe som ligner på bokstaver kan det være stas for foreldrene å få vite.

Barnet ditt har bare gått noen uker i barnehagen. De voksne prøver å bli kjent med både barnet og deg.

Da jeg hadde barnehagebarn tok jeg opp alt mulig med de som jobbet der. Vi hadde tillit til hverandre, og både barnehagen og vi foreldre stolte på at alle parter hadde barnas beste i fokus. Jeg sier ikke at du tar alt i verste mening, men hvis du blir oppfattet av barnehagen på den måten så unngår de kanskje å gi deg beskjeder som du vil reagere negativt på.

Anonymous poster hash: 40e51...efc

Huff jeg håper ikke det er tilfellet! I så fall er det veldig trist. :( jeg vil jo så klart mitt barns beste!

Skrevet

At jeg legger for mye i det er fordi det er åpenbart at han ikke spiser når han har tenner på vei. Når han IKKE har det så spiser han! Ja, så klart er det også noe med alderen. jeg synes det er fint at barnehagen bekymrer seg, men de drar den for langt. De får meg til å føle meg som om at jeg som mor kanskje ikke tilbyr sønnen min mat. Når de sier det gang på gang

Nok en gang. Har du prøvd med ordentlig kommunikasjon? Husk at de ikke kjenner deg. Be om et møte da vel og si det du mener? Antar at dette er din første. Man er gjerne litt mer bekymret for bagateller da enn når man har flere. For meg virker det nemlig som om du kanskje ikke helt tørr og si hva du tenker og mener til bhg.

Skrevet

Nok en gang. Har du prøvd med ordentlig kommunikasjon? Husk at de ikke kjenner deg. Be om et møte da vel og si det du mener? Antar at dette er din første. Man er gjerne litt mer bekymret for bagateller da enn når man har flere. For meg virker det nemlig som om du kanskje ikke helt tørr og si hva du tenker og mener til bhg.

Det har du helt rett i. Jeg har faktisk ikke turt. For jeg vet ikke hvordan ting fungerer. Men nå har jeg vært å hentet sønnen i barnehagen, fant han i sandkassa alene, med innetøffler. Full bleie, satt der og spiste på stein og jord.

Skal nok si opp denne barnehagen, om jeg efaren eller ikke.

Skrevet

Og jeg ble temmelig irritert å det tror jeg de fikk det med seg. Var nesten på gråten. Spurte hvorfor ikke han hadde sko på seg nei det visste hun ikke. Pluss de hadde ikke skrevet ned hva han hadde spist fordi de ikke fikk tid til det. Det er rett og slett for dårlig

Skrevet

Det har du helt rett i. Jeg har faktisk ikke turt. For jeg vet ikke hvordan ting fungerer. Men nå har jeg vært å hentet sønnen i barnehagen, fant han i sandkassa alene, med innetøffler. Full bleie, satt der og spiste på stein og jord.

Skal nok si opp denne barnehagen, om jeg efaren eller ikke.

Var han alene ute eller bare alene i sandkassa? Det med sko er litt sløvt.

Bleia kan de ha sjekket for 5 min siden, man sjekker jo ikke heeeeele tiden, men med jevne mellomrom. Å spise stein og jord er helt normal barneoppførsel, det er en fase som går over. 

Ville heller satset på å bedre kommunikasjonen og å tørre å ta opp ting med bhg/ped.leder. Be nå om et møte så snart som mulig, slik at dere får alle tingene i litt mer organiserte former. Få referat av møtet og ev. avtaler som blir laget, skriftlig med underskrift av dere begge. Er absolutt ikke sikkert barnet sitter med de samme følelsene og tankene som deg, så syns det blir litt overilt å ta barnet ut av bhg nå som han har begynt å bli kjent med barn, ansatte og rutiner.

Anonymous poster hash: b93fc...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...