Gå til innhold

Er så lei nattetissing at jeg blir gal,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sliten, og jeg er lei av å vaske, vaske, vaske og vaske. Rekker nesten ikke vaske vanlige klær i perioder, for når jenta på straks 9 tisser på seg, ja, da tisser hun ut ALT! Jeg har ekstra madrassebeskytter og tisselaken, men hver dag i perioder må dyne, pute, madrassebeskytter, tisselaken og sengesett vaskes. Jeg tromler og tromler. På dårlige netter kan hun til og med tisse på seg to ganger.

Jeg har dw siste årene måtte kjøpt to nye overmadrasser, 4 dyner (de andre barna er på sin først store dyne enda), ny hovedmadrass, ny overmadrass og hovedmadrass inne hos oss, utallige sengekladder og bleier. Jeg har ikke oversikt over hvor mye nattetissingen har kostet, og ikke minst frustrasjon, våkenhet osv. Ikke bare for meg (jeg som oftest tar det), men for henne! 

Hun sluttet med nattbleie da hun var syv. Legekontoret ville ikke hjelpe før hun fylte åtte. Da hun sluttet med nattbleie hadde hun ett uhell i uken i en periode. Så har hun hatt perioder på 1-3 måneder som det har vært helt tørt. Det virker litt som om det går i perioder, og da kan hun tisse på seg hver natt i 1-3 uker, før hun er helt tørr igjen. 

Jeg vet jo aldri hvor lenge det varer og når det begynner, så lege og helsesøster mener at vi ikke skal bruke nattbleie selv om det frister. Ikke får hun dekket bleier eller medisiner, siden det er så sporadisk. I dag er vi på dag nummer 5 med uhell. For 14 dager siden var hun ferdig med 10 dager i strekk, og jeg er bare frustrert, lei og sliten.

Finner ingen grunn til hvorfor.,Hun får ikke drikke etter seks,,må,tisse før hun legger seg. Uhellene er ofte rett før midnatt, men om vi vekker henne kl 23, klarer hun ikke tisse. Hun trives på skolen,,på fritiden og med venner og er frisk. Søsknene på 7 og 11 har aldri uhell. 

Noen råd? 

Anonymous poster hash: c6d04...25d
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Prøvd kiropraktor? Mellomste sluttet med bleie på natta når han var 6, men det stoppet aldri. Gikk til kiropraktor og det har blitt mye mye bedre. Han har uhell enda, men ikke på langtnær så mye som han har hatt. Han er også 9 år nå

Skrevet

Har hun prøvd Minirin?

Vært til urolog for å sjekke at alt fungerer med blæra?

Blitt sjekket for diabetes insipidus?

Anonymous poster hash: 0e92b...da7

Skrevet

Prøvd kiropraktor? Mellomste sluttet med bleie på natta når han var 6, men det stoppet aldri. Gikk til kiropraktor og det har blitt mye mye bedre. Han har uhell enda, men ikke på langtnær så mye som han har hatt. Han er også 9 år nå

Jeg skal absolutt vurdere det, men tør nesten ikke innrømme ar jeg generelt er litt skeptisk til kiropraktorer. Det finnes lite dokumentasjon på at kiropraktorer hjelper mot noe, og hos barn skal jo ikke nerver ligge i klem så lenge kroppen er som den skal. Er jo vanskelig å vite om det hjelper også. Hun har jo på det meste hatt 3 mnd uten uhell. Det skader jo ikke å prøve ;)

Skrevet

Har hun prøvd Minirin?

Vært til urolog for å sjekke at alt fungerer med blæra?

Blitt sjekket for diabetes insipidus?

Anonymous poster hash: 0e92b...da7

De har tatt blodprøver uten å finne noe, men om de har testet spesifikt mot det, vet jeg ikke. Hun drikker ikke mye væske, så,tror ikke det er problemet. Vi får ikke Minirin av legen i og med at hun har lange tørre perioder. Derfor vil de ikke at hun skal gå på det. 

Skrevet

Få sjekket blæren på ultralyd + minirin. Du kan søke om hjelpestønader til sengeutstyr (spør legen). Kan være hormonbasert slik at hun slutter med det når hun får mensen/puberteten. Ikke gøy å vaske slik :/ Vi begrenset også drikke på kveldstid (kun vann eller melk!), tok opp om natta etc. Kom som regel tiss hvis ungen satt et par minutter på do.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 979c7...0b4

Skrevet

De har tatt blodprøver uten å finne noe, men om de har testet spesifikt mot det, vet jeg ikke. Hun drikker ikke mye væske, så,tror ikke det er problemet. Vi får ikke Minirin av legen i og med at hun har lange tørre perioder. Derfor vil de ikke at hun skal gå på det.

Her MÅ legen henvise til spesialist. Enten må han skrive ut minirin eller så får en spesialist gjøre det. Uansett bør ungen få skikkelig hjelp. Høres ut som dere må bytte fastlege om dere ikke får mer hjelp. Her var det psykisk betinget + kjente ikke trykket mot blæra før det var for sent. Var gjennom flere runder med utprøving. Minirin fungerte ikke pga det psykiske aspektet, men fungerer fint for mange andre barn.

Skrevet

Få sjekket blæren på ultralyd + minirin. Du kan søke om hjelpestønader til sengeutstyr (spør legen). Kan være hormonbasert slik at hun slutter med det når hun får mensen/puberteten. Ikke gøy å vaske slik :/ Vi begrenset også drikke på kveldstid (kun vann eller melk!), tok opp om natta etc. Kom som regel tiss hvis ungen satt et par minutter på do.

Lykke til!

Takk, ikke alltid like vellykket å sette en trøtt og sur 9-åring på do. Da kan hun sitte lenge uten å få ut en dråpe, for så å sovne og tisse på seg 20 min etter.

Må nok kontakte lege igjen og kreve utredning. De har hittil støttet seg på lange tørre perioder, men jenta er selvsagt frustrert. Hun er skamfull og lei seg når dette skjer. Vi har snakket en del om det på dagtid at dette kan hun ikke noe for, men av og til på natta merker hun jo vår frustrasjon. Vi har forklart at vi kan reagere litt dumt  når vi selv er trøtte og slitne, men at vi absolutt ikke er sinte på henne. 

Skrevet

For det første må dere få mer hjelp av helsevesenet - få henvisning til spesialist e.l.

For det andre så må dattera di ha bleie på om natten - det er ikke tolererbart å holde på med å vaske sengetøy slik du beskriver.

Både du og datteren din trenger dessuten ordentlig søvn om natten - hun våkner kanskje kald og våt om natten? Stakkar liten, ta bleie på henne.

Skrevet

Hun bør absolutt utredes videre, så enig med den som sier at dere må bytte fastlege om det ikke tas på alvor.

Hun bør til urolog, sjekkes for blærefunksjon, ev. overaktiv blære, sjekke nyrene m.m. Det er også noen som ikke føler at blæren er full, mener det der kan være genetisk. Hvis hun kjenner hun må tisse på dagtid så utgår akkurat det som regel.

Støtter ellers Sekretøsa i å forsøke kiropraktikk. Jeg har også hørt om et par tilfeller som fikk stor hjelp for nattetissing (og dagtissing) for det.

Du skriver at hun får det i perioder. Noen kan få problemer med nattetissing pga. urinveisinfeksjon. Og noen kan ha stumme uvi, dvs. at de ikke har noen av de ordinære symptomene. Så kanskje det kan være en ide å teste henne i disse periodene med en slik test man nå får kjøpt på apoteket?

Det er også vist at en del matintoleranser kan forårsake sengevæting. Så i så fall kan det være greit å føre en slags matdagbok for henne og se om du ser et mønster i hva hun har spist før hun før disse periodene med nattetissing. Husk at reaksjonen på slike intoleranser kan komme opp til noen dager etter inntak. Se etter mønster. En del vil bl.a. reagere på for stort inntak av karbohydrater (som også vil tappe kroppen for viktige mineraler og vitaminer).

Noen blir faktisk kvitt nattetissing med tilskudd av sink og vitamin B6.

Det er også gjort studier som har vist at de som er sengevætere ofte har lavere verdier av vitamin B12 og folat. Disse to vitaminene er viktig for nervesystemets utvikling. Når de da ofte er lave på B12 og folat så er det gjerne ikke så unormalt at sengevætere kan har en nervesystem som utvikler seg seg saktere (de kommer også i mål, bare tar lenger tid).

Anbefaler deg å google litt på bedwetting eller nocturnal enuresis.

Og for all del, dere må søke å få hjelpestønad pga. de økte kostnadene dette medfører. Har du kvitteringene enda på det du har kjøpt i år, så legg dem med i søknaden for å dokumentere utgiftene.

Anonymous poster hash: d91b9...ad3
Skrevet

Henger meg på denne anbefalingen! Alarm i kombinasjon med kiropraktor funket for oss! 👍👍👍

Anonymous poster hash: 0a35a...01e

Skrevet

Våkner hun når hun tisser?

Min datter har hatt perioder med samme problem, det viste seg at hun hadde urinveisinfeksjon. Hun hadde ingen andre symptomer på det.

Anonymous poster hash: d48fe...3c1

Skrevet

Min datter ble tørr på natta rett etter hun fylte 9. Før det prøvde vi alt som dere har gjort, pluss noen av de rådene dere har fått her, uten at noe hjalp.

Hun brukte stort sett bleie, men tissa ofte igjennom slik at alt måtte vaskes likevel. Så rart at dere ikke får det på blå resept? Min datter fikk det fra hun var 6, men hun tisset på seg hver natt.

Det vi gjorde, som jeg ærlig talt ikke hadde noen tro på, var å ha en ekstra madrass på gulvet på rommet hennes. Jeg kjøpte to billige, letttørkede dyner på Jysk, og redde opp madrassen. Når hun da våknet av at hun hadde tisset på seg så dusjet og skiftet hun og la seg i den tørre senga/madrassen uten å måtte vekke meg. Det ble ikke noe styr rundt hele prosessen. Og vet du, det tok bare et par netter så var hun tørr! Fra å tisse på seg hver natt! Dette er nå ca et halvt år siden, hun har hatt en håndfull uhell, men som sagt, hun tisset på seg hver natt inntil da.

Og som jeg også sa, jeg hadde ikke tro på dette, men for oss virket det! Kanskje det at hun ikke følte på vår frustrasjon, som er vanskelig å skjule når man er trøtt midt på natta, var det som gjorde det? Prøv, det koster så lite!

Lykke til!

Anonymous poster hash: b5484...b39
Skrevet

Jeg er sliten, og jeg er lei av å vaske, vaske, vaske og vaske. Rekker nesten ikke vaske vanlige klær i perioder, for når jenta på straks 9 tisser på seg, ja, da tisser hun ut ALT! Jeg har ekstra madrassebeskytter og tisselaken, men hver dag i perioder må dyne, pute, madrassebeskytter, tisselaken og sengesett vaskes. Jeg tromler og tromler. På dårlige netter kan hun til og med tisse på seg to ganger.

Jeg har dw siste årene måtte kjøpt to nye overmadrasser, 4 dyner (de andre barna er på sin først store dyne enda), ny hovedmadrass, ny overmadrass og hovedmadrass inne hos oss, utallige sengekladder og bleier. Jeg har ikke oversikt over hvor mye nattetissingen har kostet, og ikke minst frustrasjon, våkenhet osv. Ikke bare for meg (jeg som oftest tar det), men for henne!

Hun sluttet med nattbleie da hun var syv. Legekontoret ville ikke hjelpe før hun fylte åtte. Da hun sluttet med nattbleie hadde hun ett uhell i uken i en periode. Så har hun hatt perioder på 1-3 måneder som det har vært helt tørt. Det virker litt som om det går i perioder, og da kan hun tisse på seg hver natt i 1-3 uker, før hun er helt tørr igjen.

Jeg vet jo aldri hvor lenge det varer og når det begynner, så lege og helsesøster mener at vi ikke skal bruke nattbleie selv om det frister. Ikke får hun dekket bleier eller medisiner, siden det er så sporadisk. I dag er vi på dag nummer 5 med uhell. For 14 dager siden var hun ferdig med 10 dager i strekk, og jeg er bare frustrert, lei og sliten.

Finner ingen grunn til hvorfor.,Hun får ikke drikke etter seks,,må,tisse før hun legger seg. Uhellene er ofte rett før midnatt, men om vi vekker henne kl 23, klarer hun ikke tisse. Hun trives på skolen,,på fritiden og med venner og er frisk. Søsknene på 7 og 11 har aldri uhell.

Noen råd?

Her har vi prøvd ALT, ingenting hjalp. Nå ser det ut som om han har vokst det av seg da, har vært tørr i to uker. Før det var det tre måneder. Før det igjen var det omtrent hver natt, opptil to ganger her også. Han er 11. Krysser fingrene på at det har gått over av seg selv. Dette har gått ut over selvtillit, kompiser som vil ha han på overnatting, klasseturer ol. Helt forferdelig :(

Min brukte lenge nattbleie, men det kom uansett gjennom og alt ble vått, så det ville han ikke lenger. Slutta med det da han var 7 tror jeg.

Anonymous poster hash: 7c519...883

Skrevet

Kladd? Vekking for å tisse i løpet av natten? Medisiner? Bleie om natten? Ikke drikke etter kl 19? Obligatorisk tur på do rett før legging?

Anonymous poster hash: d7e76...fdc

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg skal absolutt vurdere det, men tør nesten ikke innrømme ar jeg generelt er litt skeptisk til kiropraktorer. Det finnes lite dokumentasjon på at kiropraktorer hjelper mot noe, og hos barn skal jo ikke nerver ligge i klem så lenge kroppen er som den skal. Er jo vanskelig å vite om det hjelper også. Hun har jo på det meste hatt 3 mnd uten uhell. Det skader jo ikke å prøve ;)

Absolutt. Skepsis er bare bra! Men en god kiropraktor undersøker først og spør så om du ønsker behandling. Vi brukte minirin i 2 år uten effekt, og kiropraktoren ble mektig forbanna når jeg sa det.(jeg bruker henne så kjenner henne godt). Hun undersøkte han og fant 3 punkt i korsryggen som lå feil. Rettet på det og fra den dagen gikk han 9 dager uten uhell! Mot 0 før vi var der. Så dro vi tilbake og da gikk det 3 mnd til neste gang. Nå er det kun en gang i blant han har uhell og da tilskriver jeg det andre ting. Prøv om du ønsker, hvertfall å undersøke det

Skrevet

Absolutt. Skepsis er bare bra! Men en god kiropraktor undersøker først og spør så om du ønsker behandling. Vi brukte minirin i 2 år uten effekt, og kiropraktoren ble mektig forbanna når jeg sa det.(jeg bruker henne så kjenner henne godt). Hun undersøkte han og fant 3 punkt i korsryggen som lå feil. Rettet på det og fra den dagen gikk han 9 dager uten uhell! Mot 0 før vi var der. Så dro vi tilbake og da gikk det 3 mnd til neste gang. Nå er det kun en gang i blant han har uhell og da tilskriver jeg det andre ting. Prøv om du ønsker, hvertfall å undersøke det

Følger tråden med stor interesse!

Vil en god naprapat også kunne finne ut dette? Har en jeg går hos som jeg syns er veldig dyktig. Kjenner ingen kiropraktorer i området.

Min er 7 år, skvetter om dagen (dette er blitt bedre etter intensiv masing og har måttet involvere de han besøker for å få han til å gå på do..) og tisser på seg hver natt. Han bruker bleie om natten. Forsøkt i to omganger å slutte med bleie, men han tisser på seg to ganger ila natten og mister bare selvtilliten etter 3-4 dager. Legen rådet oss til å vente med alarm til han ikke skvetter om dagen.

Anonymous poster hash: 8adc5...517

Skrevet

Har ingen erfaring med egen barn. Men var sengevæter selv og det min mor gjorde med meg var at hver natt klokken 2 tok hun meg opp for å gå på do. Etter hun hadde gjort det et år ble det til rutine at jeg gikk opp av meg selv klokken 2, de få gangene jeg ikke gjorde det tisset jeg i sengen. Men det ble så skjelden. Fremdeles står jeg opp automatiske rundt klokken 2 om natten for å gå på do. Vet ikke om dette er aktuelt for dere men var slik min mor gjorde det hvertfall.

Anonymous poster hash: 3e733...51a

Skrevet

Min eldste hadde dette problemet. Fikk beskjed om at man kunne få bleier på blå resept fra 6 år om det var en diagnose i bildet. Det var det ikke. Uten diagnose får man det på blå resept fra 8 år. Det fikk vi.

Han ble utredet på sykehus, men fant ikke noe galt. Han sluttet plutselig å tisse i senga da han var 9 år.

Skrevet

Min lillesøster brukte bleie på natten til hun var 15 år gammel. Da gikk hun til kiropraktor, og etter en behandling var problemet løst. Verdt å prøve.

Anonymous poster hash: 024a4...4ff

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Følger tråden med stor interesse!

Vil en god naprapat også kunne finne ut dette? Har en jeg går hos som jeg syns er veldig dyktig. Kjenner ingen kiropraktorer i området.

Min er 7 år, skvetter om dagen (dette er blitt bedre etter intensiv masing og har måttet involvere de han besøker for å få han til å gå på do..) og tisser på seg hver natt. Han bruker bleie om natten. Forsøkt i to omganger å slutte med bleie, men han tisser på seg to ganger ila natten og mister bare selvtilliten etter 3-4 dager. Legen rådet oss til å vente med alarm til han ikke skvetter om dagen.

Anonymous poster hash: 8adc5...517

Det vet jeg ikke, men skulle ikke forundre meg. Dog vil jeg tippe at kiropraktorer er bedre i den forstand at de knekker og ferdig med det. Naprat (hvertfall de jeg har prøvd) er mer langdryge i behandlingen. Sønnen min var ikke nevneverdig glad for å bli knekt på, så han hadde antagelig strøket med om det tok lang tid :-)

Skrevet

Jeg svarte lenger oppe angående god erfaring med kiropraktor. Glemte å si at kiropraktoren rådet oss til å ta barnet på do før vi legger oss. Barnet skal da vekkes skikkelig. Tanken er at hjernen skal skjønne at det å tisse er noe man gjør når man er våken. Før dette gikk barnet på do i halvsøvne, med alt lys av og ingen snakking.

Anonymous poster hash: 0a35a...01e

Skrevet

Har dere sjekket at hun har det bra i livet? At hun er trygg, ikke blir mobbet / føler seg usikker ute/ hjemme? Dette kan også trigge tissing på natta.

Anonymous poster hash: 0de12...cad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...