Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Han får 30t øremerket lappen, satt på konto. 10t kontant. Barbermaskin fra lillesøster. Har lest her inne at alle får så voldsomt mye. Både båter og bunader til 60-70t. Hva er "vanlig"? Anonymous poster hash: d6225...d41
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Det var i overkant mye syns jeg. Vår datter får ti tusen av oss. Hun får bunaden av mormor og penger av morfar. Utover det "vanlige" gaver. Anonymous poster hash: 699c0...daf
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 Vår sønn fikk en båt av oss, den koster ca 20.000, også fikk han 5.000 kr fra sine tre søsken. Altså 25.000 til sammen fra oss i familien. Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Herregud... Disse konfirmasjonsgavene har jo gått fullstendig over styr. Anonymous poster hash: 5a2b6...f76
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 Føler liksom at de pengene til lappen liksom ikke er der, om dere skjønner. Hi Anonymous poster hash: d6225...d41
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Føler liksom at de pengene til lappen liksom ikke er der, om dere skjønner. Hi Anonymous poster hash: d6225...d41 Det er de vel, han vet jo nå da at han får lappen av dere. En 15-åring skjønner at penger på en konto er penger som "er der" altså. Sønnen vår fikk som sagt båt, den kommer han til å selge for å kjøpe en moped når han blir 16. Det var også planen vår. Båten har han kjørt i hele sommer, neste sommer blir han 16 år og bytter den ut i en moped. Vi synes det var greiere å gjøre det sånn enn å sette penger på konto, nå har han en håndfast gave som han videreutvikler og har glede av i ungdomsårene. Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 Det er de vel, han vet jo nå da at han får lappen av dere. En 15-åring skjønner at penger på en konto er penger som "er der" altså. Sønnen vår fikk som sagt båt, den kommer han til å selge for å kjøpe en moped når han blir 16. Det var også planen vår. Båten har han kjørt i hele sommer, neste sommer blir han 16 år og bytter den ut i en moped. Vi synes det var greiere å gjøre det sånn enn å sette penger på konto, nå har han en håndfast gave som han videreutvikler og har glede av i ungdomsårene. Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec Vi tenkte på moped. Men, vi bor i Oslo sentrum og her kan han ikke dure rundt. Hi Anonymous poster hash: d6225...d41
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 Vi tenkte på moped. Men, vi bor i Oslo sentrum og her kan han ikke dure rundt. Hi Anonymous poster hash: d6225...d41 Nei, behovet er jo forskjellig, vil tro deres gutt er vant til å kjøre kollektivt, det har aldri min sønn gjort Vi bor i utkanten av en liten by ute i distriktet, han har ca 2 km til bestekompisen, 3 km til sentrum og får 5 km til videregående skole, så her kjører alle moped eller lett sykkel. Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec
n74 Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Jeg synes det holder med 30-tallet til lappen. Egentlig synes jeg det er i overkant mye og... Hvor mye tjener dere egentlig? Vi har en samlet inntekt på 1,6 mill ca. Jeg synes en gave til 10-15 tusen hadde vært MYE...
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 Når jeg ser hvor mye penger/gaver det bør/skal gis, får jeg lyst til å unngå at ungene blir konfirmert. Vi har pengene men ungene blir jo bortskjemte. En annen ting er at de er langt unna de voksnes rekker, de er såvidt tørre bak ørene når de fyller 18. Har mer sansen for å lage en skikkelig fest når de er myndige, men når vi kommer så langt er antagelig ungene lysten på konfirmasjon. Sorry for avsporing, blir bare LITT frustrert. Anonymous poster hash: ff6c1...bd9
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 Vår datter fikk et smykke til minne om dagen, og en sykkel til 5000,- Anonymous poster hash: 5bf2d...66c
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #13 Skrevet 2. september 2016 Når jeg ser hvor mye penger/gaver det bør/skal gis, får jeg lyst til å unngå at ungene blir konfirmert. Vi har pengene men ungene blir jo bortskjemte. En annen ting er at de er langt unna de voksnes rekker, de er såvidt tørre bak ørene når de fyller 18. Har mer sansen for å lage en skikkelig fest når de er myndige, men når vi kommer så langt er antagelig ungene lysten på konfirmasjon. Sorry for avsporing, blir bare LITT frustrert. Anonymous poster hash: ff6c1...bd9 Å få en stor gave til konfirmasjonen gjør de da langt fra bortskjemte. Vi har ikke så god råd, så ungene her får veldig lite i hverdagen. Min 15-åring er nok den som får minst lommepenger i gjengen. Her i huset må skje bidra, alle må hjelpe til og de får litt lommepenger og bare det absolutte minimum når det kommer til klær og utstyr Skal de ha dyreee ting må de spare, jobbe og tjene selv. Både pc, nettbrett og telefon har de spart til selv. Til jul og bursdag får de nødvendige ting som ski, sykkel, klær o.l. De er vant til ferie på budsjett og har f.eks aldri vært i utlandet eller kjørt fly. De vokser opp med et veldig nøkternt forbruk De er overhodet ikke bortskjemt, de er selvstendige gutter med god økonomisk sans som er vant til å jobbe for godene Jeg har spart og unner de den luksusen å få flotte gaver til konfirmasjonen. Det er den eneste gangen i oppveksten de får føle seg rike. De blir overhodet ikke bortskjemt av det! Når det er sagt, da ene sønnen min ble konfirmert i vår var gjennomsnittlig gave fra foreldre 10-20.000, veldig mange fikk de summene Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #14 Skrevet 2. september 2016 Å få en stor gave til konfirmasjonen gjør de da langt fra bortskjemte. Vi har ikke så god råd, så ungene her får veldig lite i hverdagen. Min 15-åring er nok den som får minst lommepenger i gjengen. Her i huset må skje bidra, alle må hjelpe til og de får litt lommepenger og bare det absolutte minimum når det kommer til klær og utstyr Skal de ha dyreee ting må de spare, jobbe og tjene selv. Både pc, nettbrett og telefon har de spart til selv. Til jul og bursdag får de nødvendige ting som ski, sykkel, klær o.l. De er vant til ferie på budsjett og har f.eks aldri vært i utlandet eller kjørt fly. De vokser opp med et veldig nøkternt forbruk De er overhodet ikke bortskjemt, de er selvstendige gutter med god økonomisk sans som er vant til å jobbe for godene Jeg har spart og unner de den luksusen å få flotte gaver til konfirmasjonen. Det er den eneste gangen i oppveksten de får føle seg rike. De blir overhodet ikke bortskjemt av det! Når det er sagt, da ene sønnen min ble konfirmert i vår var gjennomsnittlig gave fra foreldre 10-20.000, veldig mange fikk de summene Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec Hva fikk ditt barn til konfirmasjonen? Anonymous poster hash: d6225...d41
Anonym bruker Skrevet 2. september 2016 #15 Skrevet 2. september 2016 Hva fikk ditt barn til konfirmasjonen? Anonymous poster hash: d6225...d41 En båt med verdi på ca 20.000 (kjøpt billigere og mannen pusset opp), som han kan selge og nytte ut i en moped neste år Anonymous poster hash: 1a7d1...6ec
Mie93 Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 8 år siden jeg ble konfirmert, jeg fikk festen i gave av mine foreldre + bunaden. Sølvet til bunaden hadde jeg fått til jul/bursdager over flere år. Var mer enn takknemlig for det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå