Gå til innhold

Noen som har barn med dyskalkuli her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du fornøyd med oppfølgingen fra skolen?

Jeg har en gutt som begynte i 3.klasse nå, han har ikke fått diagnose men ppt mistenker både dysleksi og dyskalkuli.

Tar imot alle gode tips og råd.

Anonymous poster hash: 21093...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke egne barn, men jobber med flere.

Felles for flere er at det hjelper å bruke tid på å finne ut hvordan en lærer best. Flere bruker lydbøker og interaktive bøker i "lesefag".

Dyslalkuli er vanskeligere å finne hjelpemidler til. Men bruk tid på å snakke med barnet. Er det noen oppsett på stykker som er lettere å forstå? Det viktigste er ikke å få rett svar på hver oppgave, men å forstå selve prosessen som må til for å komme frem til et svar.

Mange fokuserer på å forstå disse prosessene, og bruker kalkulator til utregning.

Anonymous poster hash: 9731a...597

Skrevet

Jeg har faktisk en mor med dyskalkuli. Hun er over 70 nå, men har greit seg helt fint. Hun skjønte det var det hun hadde da hun hørte om dette i godt voksen alder.

Hennes triks har vært å ta alt som har med tall å gjøre svært laaaaaaangsomt og et tall av gangen. Avrunding når det gjelder priser er også en måte å lette forståelsen på.

Hun har forøvrig drevet egen butikk med stor suksess. Skjønte jo med en gang at hun trengte regnskapsbyrå.....

Anonymous poster hash: f31ec...7bd
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg synes bare så synd på han, han har dysleksi også men der går det bedre. Han forstår hva han holder på med. Når det gjelder matte så har han null selvtillit og det skjønner jeg, må jo føles som han stanger hodet i veggen når han skal i gang. Det er skikkelig vondt i hjertet når han sier "Mamma, jeg er dum!". Vi forsikrer han at han ikke er det men jeg skjønner at han føler det slik. Vi har en datter som er skikkelig flink til å lese og regne, hun er ett år yngre enn han og det blir ekstra vanskelig for han når hun bare oser forbi faglig.

HI

Anonymous poster hash: 21093...7c4

Skrevet

Huff, så vondt det må være både for dere og gutten.

Vil bare sende en varm klem. Har selv en gutt som går i 4 klasse som sliter. Har ikke fått noen diagnose, men henger etter i fagene. Ikke gi opp og kjempe selv om det er tøft til tider.

Anonymous poster hash: 670d9...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...