Gå til innhold

Rønken Skjelettaldere? vi er under utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna på 9 er under utredning og har tatt rønken av hånden for å skjekke skjelettalder.

Hva mistenker de når de gjør dette?

Anonymous poster hash: 3be75...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å se om hun ligger bak vekstmessig i forhold til barn på samme alder. Et barn på 7 år kan ha skjelletalder tilsvarende 5 år.

Og vil bare si at det skrives røntgen. Får vondt i øynene 🙈

Anonymous poster hash: f8efd...e61

Skrevet

For å se om hun ligger bak vekstmessig i forhold til barn på samme alder. Et barn på 7 år kan ha skjelletalder tilsvarende 5 år.

Og vil bare si at det skrives røntgen. Får vondt i øynene 🙈

Glemte å skrive at hvis man ligger noen år bak i skjelettalder vil det bety at barnet har tilvmsvarende år ekstra på å vokse. Så hvis barnet er veldig kort for alderen kan noe taes igjen av seg selv ved å få de ekstra årene.

Skrevet

Her er vår og under utredning. Men da i forhold til mulig tidlig pubertet. Det er for å sjekke om hun stopper opp i høyden og blir for lav og evt utsette mens og pubertet noen år.

Anonymous poster hash: 2a77a...6c3

Skrevet

Glemte å skrive at hvis man ligger noen år bak i skjelettalder vil det bety at barnet har tilvmsvarende år ekstra på å vokse. Så hvis barnet er veldig kort for alderen kan noe taes igjen av seg selv ved å få de ekstra årene.

Mitt barn tok nylig røntgen skjelettalder siden han er så liten av alder. Han var på tidspunktet 6 år og 1 mnd, skjelettalder viste 5 år og 1 mnd, så han henger jo etter. Eneste som stod i beskrivelsen fra radiologen var skjelettalder og at man kunne forvente forsinket pubertet. Men vil min sønn alltid være lav, eller vil han bare vokse senere enn jevnaldrende. Så når de er utvokst vil han gjerne vokse i 1-2 år til og så ta de igjen til slutt? Virket som du hadde peiling på dette:)

Anonymous poster hash: 9ebfb...783

Skrevet

Rønken??

Er det mulig?

Anonymous poster hash: 3f931...d72

Skrevet

Mitt barn tok nylig røntgen skjelettalder siden han er så liten av alder. Han var på tidspunktet 6 år og 1 mnd, skjelettalder viste 5 år og 1 mnd, så han henger jo etter. Eneste som stod i beskrivelsen fra radiologen var skjelettalder og at man kunne forvente forsinket pubertet. Men vil min sønn alltid være lav, eller vil han bare vokse senere enn jevnaldrende. Så når de er utvokst vil han gjerne vokse i 1-2 år til og så ta de igjen til slutt? Virket som du hadde peiling på dette:)

Anonymous poster hash: 9ebfb...783

Ja forsinket pubertet er vanlig. Nå er ikke jeg ekspert på det, men jeg er radiograf så jeg tar en del slike bilder. Hvis skjelettalderen er 1 år yngre enn hans vanlige alder, kan man se på percentilkurven for 5år, 1mnd. Hvis han ligger greit innenfor kurven så vokser han "normalt" i forhold til skjelettets modning, og har mulighet til å ta igjen forskjellen. Han kan vokse i en lengre periode enn de som har normal skjelettalder. Men jeg er ingen ekspert altså :)

Skrevet

Har deres barn falt utenfor percentilskjemaet når de måler skjelettalder? Har ei som er på nederste percentil høydemessig og har ikke tatt røntgen.

Anonymous poster hash: 50c85...920

Skrevet

De svir i øynene👀

Anonymous poster hash: 8d9e4...68b

Skrevet

En stemme i hodet mitt har sagt "rønken, rønken, rønken" helt siden jeg leste det her i stad. Begynner å bli smågal nå.

Anonymous poster hash: 768f8...ee0

Skrevet

I samme gate som honkle😂😂😂

Anonymous poster hash: 8d9e4...68b

Skrevet

En stemme i hodet mitt har sagt "rønken, rønken, rønken" helt siden jeg leste det her i stad. Begynner å bli smågal nå.

Anonymous poster hash: 768f8...ee0

Inni hodet mitt ble det raskt til ronken...

Anonymous poster hash: 3f931...d72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...