Gå til innhold

Gjeldsordning eller be foreldre om lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev et innlegg her om hvordan vi har klart å rote oss oppi 1mill kredittgjeld. Halvparten og vel så det er salærer og renter som har vokst over 2 år. Vi avverger ganske ofte tvangssalg med å bruke lønna vår på saker som har tredoblet seg. Pengene har gått til oppussing av bolig, da vi trodde bare noe måtte gjøres, men ble til totalt renovering av tre etasjers hus. Så vi har ikke bare brukt på tull.

Jeg vet at mine foreldre 99% sikkert ville tatt opp et lån i banken for meg, de er velstående og godt i det økonomisk. Men vil jeg byrde dem med det? Jeg tenker kanskje gjeldsordning? Men tar de bilen da? Vi har begge fast jobb, men med 8000kr i lønnstrekk på hver av oss blir det 16000 i trekk hver mnd bare på det så vi klarer å betale bolig, strøm og faste utgifter. Men de sakene som ikke er gått til namsmann enda havner jo der pga vi klarer ikke å betale de.

Hjelp.

Anonymous poster hash: 842d6...0c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på inntekt, antall barn, verdi av bolig, og verdi av bil.

Om dere har rom for 16.000 i trekk sier en oppgjør på 62-63 mnd så det er ikke sikkert dere kvalifiserer. Da det ikke er varig ute sv stand.

Ville nok ha snakket med foreldre, hatt avdragsordning, rente og gjerne pant i bolig.

Konmer også an på hvilken type krav det er snakk om.

Anonymous poster hash: 8eb9f...2cc

Skrevet

Men med totalrenovert hus burde dere jo kunne øke huslånet noe?

Start med samtaler i banken deres!

Anonymous poster hash: 45276...d8f

Skrevet

HVIS....foreldrene din tar opp lån for dere, så kan du faktisk forhandle deg til bedre pris av betaling på gjelden. Ringer feks Gothia hvor du skylder (la oss si) 57.000 inkl salær, omk ol, så kan du si til de at du kan betale ned gjelden i dag og da kanskje 30.000. De innvilger / godkjenner faktisk det meste :)

Slik kan du forhandle deg frem med de fleste kreditorer og slippe billigere unna. Bare et tips dette :)

Skrevet

HVIS....foreldrene din tar opp lån for dere, så kan du faktisk forhandle deg til bedre pris av betaling på gjelden. Ringer feks Gothia hvor du skylder (la oss si) 57.000 inkl salær, omk ol, så kan du si til de at du kan betale ned gjelden i dag og da kanskje 30.000. De innvilger / godkjenner faktisk det meste :)

Slik kan du forhandle deg frem med de fleste kreditorer og slippe billigere unna. Bare et tips dette :)

Dette er riktig. Ta sikte på en reduksjon på 40% totalt sett med engangs oppgjør. Noen krav mer, andre krav mindre.

Anonymous poster hash: 8eb9f...2cc

Skrevet

Om dere har pusset opp for 1 mill har vel verdien på boligen økt tilnærmet mye?

Med sikkerhet i bolig bør dere kunne refinansiere og samle en del gjeld? Men det er kanskje vanskelig når dere ikke er kredittverdig?

Jeg ville fått en takst på huset og snakket med banken om løsninger flest, kanskje det holder at foreldrene dine går inn som kausjonister for ekstra sikkerhet.

Gjeldsordning er siste vei, så om banken ikke kan hjelpe ville jeg spurt foreldrene dine

Anonymous poster hash: 95068...4c7

Skrevet

Jeg tror også gjelden må være over 5 år gammel før man får gjeldsordning.

Anonymous poster hash: 45276...d8f

Skrevet

Så sant ikke reglene for gjeldsordning har endret seg tror jeg ikke dere kvalifiserer, gjeld må være minst fem år og dere må være varig ute av stand til å betale, i tillegg kan dere risikere å måtte selge huset om det er av såpass høy standard at dere kan kjøpe noe billigere og sitte igjen med penger. Ville nok tatt opp lån med eller uten hjelp av foreldre og tatt en ringerunde om fullt oppgjør mot reduksjon i renter og salær. Det er ikke sikkert alle går med på det når gjelden er såpass ny, så et alternativ er å be om at rentene fryses så det ikke påløper ytterligere gjeld. Ville uansett tatt en runde allerede i morgen og be om at de fryser rentene til dere får områdd dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...