Gå til innhold

Ny mattelærer....gryende håp for gutten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 12 som strever med matte. Han er intelligent og oppvakt på alle måter, men har konsentrasjon- og hukommelsesproblemer. Dette gir seg utslag i at han regner sent, har dårlig faglig selvtillit og ligger etter i matematikken. Jeg har også vært ganske misfornøyd med matteopplæringen - og litt forvirret, jeg har liksom ikke skjønt hvordan metodene var, spesielt utregningsmåter. Att vriket så usystematisk og rotete.

Nå i 7. klasse fikk de en ny mattelærer. Det er en voksen dame. Da guttens storebror gikk på barneskolen var denne læreren og en til et "team" på hans trinn gjennom hele barneskolen (min gutt hadde den andre læreren som kontaktlærer og hun var også fantastisk - så flink at jeg ikke kan få rost henne nok), og den klassen ble en superklasse. Også læreren hans på ungdomsskolen sa at den klassen som kom fra vår skole lå et godt stykke foran resten da de begynte i 8.

Denne nye læreren sendte før sommeren ut en e-post til alle foreldrene med punkter over ting det var lurt å tenke på, øve på i løpet av sommeren.

Så starter skoleåret med lekser der de skal se to korte pedagogiske filmer med tydelig forklaring på noen systemer og regnemåter (de samme tingene som hun skrev i mailen før ferien). Dette er en lekse min gutt syns er grei og ikke blir fortvilet over fordi det er så "lite"

Neste dag: øve seg på noen ark med oppgaver hjemme - men IKKE skrive ned fremgangsmåten, kun lese og regne gjennom alt og tenke ut hvordan de gjør det. Fornøyd gutt fordi de ikke skal skrive, regner nøye gjennom alt og gjør det grundig.

Når de så er på skolen, skal de systematisk gå gjennom utregningsmåtene og skrive alt ned, systematisk og tydelig. Fornøyd gutt forteller at han gjorde det riktig og grundig.

Neste dag: ark med oppgaver der se selv skal regne ut etter dette systemet. Denne gangen skal det skrives ned og leveres. Jeg sitter med ham, men han klarer det meste uten hjelp (selv om denne dagen ble leksene gjort rett før leggetid og han var veldig trøtt). Fornøyd gutt med mestringsfølelse.

Og jeg merker at sønnen min nå henger med. Alt bygger på alt nå, og tingene henger sammen.

Han regner sakte i hodet, men det er ikke så farlig så kenge han forstår systemene og fremgangsmåten - da klarer han det likevel.

Han virker også mindre fortvilet over matteleksene (eller - er ikke lenger fortvilet).

Det er jo alt for tidlig å si, men jeg håper virkelig at denne læreren kan gjøre det lettre for gutten så han blir klar for den vanskelige matten på ungdomsskolen og at han får litt faglig selvtillit igjen.

Håper, håper, håper at detet fortsetter!

Det er jo ufattelig hvor mye en lærer har å si for barna våre! 

Anonymous poster hash: 85200...b9b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott!

Og hold dialogen med læreren! Dette er likevel en sårbar tid, så vær nøye med å fortelle at det går bra, men også at du har i deg en frykt fordi han har hatt så mye motgang og lite mestringsfølelse.

Anonymous poster hash: 85281...a1a

Skrevet

FANTASTISK!!! Slike lærere må en sette pris på. Egentlig burde jo alle lærere hvert slik, men tror mange av de beste, velger yrke bort pga. lav lønn. Jeg hadde en fantastisk lærer på yrkesskolen, men han ble headhuntet av et privat firma som lokket med mye bedre lønn. Spesielt lærere på yrkesskolen er vanskelige å holde på, da de har ofte utdannelse som industrien leter etter. På tide at disse får lønn som kan konkurrere med industrien. Husker enda hvor mye hele klassen savnet han. Flere var til og med å besøkte han for å prøve å overtale han til å komme tilbake til skolen.

Anonymous poster hash: 1e8b9...f2c
Skrevet

FANTASTISK!!! Slike lærere må en sette pris på. Egentlig burde jo alle lærere hvert slik, men tror mange av de beste, velger yrke bort pga. lav lønn. Jeg hadde en fantastisk lærer på yrkesskolen, men han ble headhuntet av et privat firma som lokket med mye bedre lønn. Spesielt lærere på yrkesskolen er vanskelige å holde på, da de har ofte utdannelse som industrien leter etter. På tide at disse får lønn som kan konkurrere med industrien. Husker enda hvor mye hele klassen savnet han. Flere var til og med å besøkte han for å prøve å overtale han til å komme tilbake til skolen.

Tror ikke akkurat ungdomsskolelærere pleier å bli headhuntet, altså... Men Norge sliter med lærermangel av andre grunner. En viktig grunn er uroen i skolen - ikke elevenes, men skoleeiernes! Uro og omstruktureringer hvert 5. år fra undervisningsdepartement, kommune og fylkeskommune - det er en pest og en plage.

Skrevet

Matte for tiden er jo et kapittel for seg. Jeg var best i klassen i matte hele grunnskolen, og har "lett for matte". Men jeg opplever å ikke skjønne logikken i mattelekser til 2.klassinger!!!

De regner på så rare måter at jeg rett og slett ikke skjønner tankegangen bak! Blir idioti når fjerde klasse fortsatt trener på gange og siter og tegner tre epler og tre epler og tre epler i hver sin sirkel for å "forklare" at 3*3 blir ni.... Deler opp i enere, tiere og hundre, og runder opp og ned og flytter og summerer og trekker fra hit og dit når de skal summere større tall..Jeg mener at når folk som meg (har snakket med flere som var gode i matte i "hine hårde dager" og ALLE sier det samme: Min mor jobber i SFO og delvis som assistent, og sier det samme. Var også god i matte) ikke er istand til å skjønne matte i 2. og 3. trinn på grunn av måten de lærer det på,- da er det noe galt..

"Vi kan jo bare lære det til barna slik vi lærte det",- får jeg som svar når jeg har tatt det opp på foreldremøter,- problemet er at da lærer barna i hvert fall ikke å regne. Lærer sier og gjør en ting og jeg noe annet,- selv om svaret blir det samme så skjønner de ikke bæret... Det er det samme med at de lærer digital og urskiveklokke samtidig. FØRST urskiva så når de kan den, går man over til digital. Slik lærte vi det,- og ingen som IKKE kunne klokka (digital og skive) i løpet av de første 3-4 årene på skolen. Nåer det 7.klassinger som sliter......De kan den,- men ikke godt nok til at de ikke må tenke seg om noen gang...Sukk...

Myer var IKKE bra "før i tiden";- men jammen var det en del som har gått til det verre også :(

Anonymous poster hash: b974d...8a5
Skrevet

Du har jo ihvertfall IKKE skjønt det.

Enhver innlæring bør skje på flere ulike måter. Det finnes ikke en "rett" måte, fordi barna er ulike. De har mange ulike læringsstrategier, og den som er en visuell type, trenger epler og sirkler for å se mengdene. Den som er mer kinestetisk trenger klosser å samle for å forstå samme begrep. Den som er logisk trenger en logisk forklaring. Den auditive trenger å si gangetabellen høyt. Og så videre.

Skrevet

Flott!

Og hold dialogen med læreren! Dette er likevel en sårbar tid, så vær nøye med å fortelle at det går bra, men også at du har i deg en frykt fordi han har hatt så mye motgang og lite mestringsfølelse.

Ja, jeg tror jeg skal forsøke å snakke litt ekstra med henne. Hun er (dessverre) ikke min sønns kontaktlærer, men jeg skal forsøke å få en dialog med henne likevel.

Skrevet

Så flott!

Dere kan bidra med at dere snubler inn litt matte i hverdagen. Lage mat (f.eks. doble oppskrift). Bygge noe osv osv osv.

Anonymous poster hash: 493c0...dc5
Skrevet

Du har jo ihvertfall IKKE skjønt det.

Enhver innlæring bør skje på flere ulike måter. Det finnes ikke en "rett" måte, fordi barna er ulike. De har mange ulike læringsstrategier, og den som er en visuell type, trenger epler og sirkler for å se mengdene. Den som er mer kinestetisk trenger klosser å samle for å forstå samme begrep. Den som er logisk trenger en logisk forklaring. Den auditive trenger å si gangetabellen høyt. Og så videre.

Ja, men hvilke av de nevnte metodene er det de lærer på skolen da? INGEN av de er slik vi lærte det i hvert fall, og mine barn ser jeg på andre områder har anlegg for matte,- men de sliter litt med skolematten, av den grunn at jeg tror de lærer det på "feil måte" i forholdt til sine hjerner. Vi lærte nok matte på en måte som favoriserte oss som har logiske hjerner/matematiske hjerner,- men den måten de lærer på nå favoriserer barn med ANDRE evner, og de som er matematiske ramler litt av.. Det er jo fryktelig synd, er det ikke?

Så du har sikkert rett i at barn må få lære matte etter "sin hjerne", men HVOFOR eksisterer ikke "gamlemåten" å lære matte på noe mer da? Den fungerte utmerket på min hjerne,- og jeg tror mine barn hadde hatt godt av den metoden. Men dessverre så er det vanskelig å nå inn når lærer har vist det annerledes på skolen. Har faktisk noen gang rukket og gjøre lekser sammen med de i emner de enda ikke har lært på skolen. Jeg er IKKE pedagog, forferdelig til å lære bort,- men jeg klarte da å hjelpe de med mattestykker de ikke hadde lært regnemåten på enda. Jeg viste hvordan JEG lærte det,- og det gikk enkelt. TO eksempel,- så var det gjort.... Dessverre ble dette "ødelagt" da stoffet ble gjennomgått på skolen,- på en annen måte. At jeg viste etterpå at slik vi hadde gjort det først gav SAMME svar som læreren fikk,- hjalp ikke. Det var feil....:( Jeg forstår det er en måte å lære bort matte på som kan hjelpe barn, men hvorfor skal ikke de logiske hjernene få hjelp på SIN måte å forstå stoffet på, lurer jeg da???

Skrevet

Tror ikke akkurat ungdomsskolelærere pleier å bli headhuntet, altså... Men Norge sliter med lærermangel av andre grunner. En viktig grunn er uroen i skolen - ikke elevenes, men skoleeiernes! Uro og omstruktureringer hvert 5. år fra undervisningsdepartement, kommune og fylkeskommune - det er en pest og en plage.

Det har du nok rett i, men tror mange velger det bort når de velger studieretning, nettopp pga. av lønna. Lærerstudie er vel blitt 3 + 5 år, for så å ende opp med samme lønn som en med 2 årig yrkesskole.

Skrevet

Så flott!

Dere kan bidra med at dere snubler inn litt matte i hverdagen. Lage mat (f.eks. doble oppskrift). Bygge noe osv osv osv.

Anonymous poster hash: 493c0...dc5

ja, vi skal bli litt flinkere til å være bevisst på dette også.

Skrevet

Ja, men hvilke av de nevnte metodene er det de lærer på skolen da? INGEN av de er slik vi lærte det i hvert fall, og mine barn ser jeg på andre områder har anlegg for matte,- men de sliter litt med skolematten, av den grunn at jeg tror de lærer det på "feil måte" i forholdt til sine hjerner. Vi lærte nok matte på en måte som favoriserte oss som har logiske hjerner/matematiske hjerner,- men den måten de lærer på nå favoriserer barn med ANDRE evner, og de som er matematiske ramler litt av.. Det er jo fryktelig synd, er det ikke?

Så du har sikkert rett i at barn må få lære matte etter "sin hjerne", men HVOFOR eksisterer ikke "gamlemåten" å lære matte på noe mer da? Den fungerte utmerket på min hjerne,- og jeg tror mine barn hadde hatt godt av den metoden. Men dessverre så er det vanskelig å nå inn når lærer har vist det annerledes på skolen. Har faktisk noen gang rukket og gjøre lekser sammen med de i emner de enda ikke har lært på skolen. Jeg er IKKE pedagog, forferdelig til å lære bort,- men jeg klarte da å hjelpe de med mattestykker de ikke hadde lært regnemåten på enda. Jeg viste hvordan JEG lærte det,- og det gikk enkelt. TO eksempel,- så var det gjort.... Dessverre ble dette "ødelagt" da stoffet ble gjennomgått på skolen,- på en annen måte. At jeg viste etterpå at slik vi hadde gjort det først gav SAMME svar som læreren fikk,- hjalp ikke. Det var feil....:( Jeg forstår det er en måte å lære bort matte på som kan hjelpe barn, men hvorfor skal ikke de logiske hjernene få hjelp på SIN måte å forstå stoffet på, lurer jeg da???

Enig med deg. Har en sønn som ligger langt fremme i matte og bruker bøkene for 4. klasse, mens han egentlig skulle gått i 2.klasse. I 4.klasseboka sitter han nå og tegner hundrelapper, tikroner, femmere og kronestykker. Han synes det er forferdelig kjedelig. Penger hadde han kontroll på da han var tre år. Han vil helst regne med paranteser og negative tall, men det er jo flere år til. Læreren sier det er viktig at han ikke får noen hull og terper fortsatt på tiervenner. Hva er vitsen med det når dette kommer automatisk i hodet hans?

Anonymous poster hash: f8365...3e6

Skrevet

Det har du nok rett i, men tror mange velger det bort når de velger studieretning, nettopp pga. av lønna. Lærerstudie er vel blitt 3 + 5 år, for så å ende opp med samme lønn som en med 2 årig yrkesskole.

Grunnskolelærerutdanning (enten 5-10 eller 1-7) er 4 år. Master er to år oppå det igjen, evt. 5 år dersom en går rett fra 3 året til master (lektorutdanning).

Anonymous poster hash: a215b...7db

Skrevet

Enig med deg. Har en sønn som ligger langt fremme i matte og bruker bøkene for 4. klasse, mens han egentlig skulle gått i 2.klasse. I 4.klasseboka sitter han nå og tegner hundrelapper, tikroner, femmere og kronestykker. Han synes det er forferdelig kjedelig. Penger hadde han kontroll på da han var tre år. Han vil helst regne med paranteser og negative tall, men det er jo flere år til. Læreren sier det er viktig at han ikke får noen hull og terper fortsatt på tiervenner. Hva er vitsen med det når dette kommer automatisk i hodet hans?

Anonymous poster hash: f8365...3e6

Herregud, du kan ihvertfall ikke sitte stille og la det skje! Er dere medlem i lykkelige barn? Gutten din høres ut til å være evnerik.

Anonymous poster hash: 6f705...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...