Gå til innhold

Jeg sliter økonomisk etter aap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke mengden jeg får utbetalt (minstesats) som er problemet, men at det deles opp i to. Så hver 14. Dag får jeg utbetalt 5500 kr. Jeg gikk på foteldrepenger inntil nylig og fikk da alt på én gang rundt 20. Hver mnd. Da klarte jeg meg fint, hadde t.o.m alltid penger igjen ved neste utbetaling. Men jeg sliter nå som jeg får annenhver uke. Jeg er kronisk blakk, selv om jeg ikke er noen storforbruker av noe slag. Selv om jeg setter av penger så kommer det stadig noe som må betales og så forsvinner pengene. Der var SÅ mye lettere da jeg fikk alt 1 gang i mnd. Kunne ta alle regningene der og da og se hva jeg sitter igjen med etterpå, nå blir jeg bare forvirret jeg. Er det ingen mulighet for å avtale med NAV at jeg får en annerledes utbetalingsplan? Ellers, tips?

Anonymous poster hash: 6f7cd...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På AAP har du jo mindre inn i mnd da.. sett opp budsjett, du vet vel hvilke regninger som kommer..

Anonymous poster hash: 7be54...c81

Skrevet

Jobbe?

Anonymous poster hash: f87c5...989

Skrevet

Jobbe?

Frekt! Hun er syk og har aap fordi hun ikke kan jobbe.

Jeg har og aap og klarer meg greit men vi kunne ikke reise på ferie i sommer, kjøpe oss et fancy tv om det vi har ryker osv. Så har langt fra en bra økonomi :(

Det jeg har gjort er at jeg har skrevet ned alle mine regninger med beløp og forfallsdatoer da de varierer veldig. Også betaler jeg regningene den samme dagen som jeg får den siste aap før forfall. Da blir de betalt spredt. Også noterer jeg bak f.eks " bet aug", for at den er betalt for august så jeg vet at den er det. Resten av pengene går til mat og sånt som dopapir.

Last ned apper som viser tilbud på mat, f.eks Eurospar/Spar har melk til 9 kr nå! Jeg bruker appene Mattilbud og ShopGun. Blir det hull i klær så syr jeg, handler kun klær på tilbud men sjeldent jeg handler klær for har det jeg trenger. Handler kun bensin på bensinstasjonen, handler ikke på kiosker, kjøper ikke takeaway osv. Vi må være bevist på hva vi bruker pengene på og kan heller være litt mer løssluppen når vi er friske og får ordentlig lønn ;) Se over om du kan kutte ned på noe.

Anonymous poster hash: af655...efe

Skrevet

Du har jo gått ned i inntekt og det er grunnen til at du sliter, ikke at pengene blir utbetalt hver 14. dag.

I tilfelle du er på vei mot uføre vil jeg anbefale å justere utgiftene, dvs bo billigere og kutte ned forbruket. Jeg gikk på en smell og det er ille at jeg aldri mer kommer til å få min full lønn. AAP og uføretrygd har beregningsgrunnlag på maks 6 G, 66% av det er snaue 360.000. Jeg tjente godt over det.

Anonymous poster hash: dd8db...71a
Skrevet

Du må ligge en måned foran. Da jeg visste at jeg skulle over på aap var jeg så heldig at jeg fikk låne penger av nav i forkant. Så hadde 10 000 inne før alt begynte. Da ligger jeg hele tiden litt foran. Prøv å sette av litt om det går, eller hør med nav om å få låne litt så du blir ajour. Dette må tilbakebetales, men det er ingen renter. og som regel utsetter de det en stund. Jeg behøvde ikke å starte med tilbakebetaling før etter 6 mnd, med 1000 kr per mnd. Kunne nok fått betale mindre også. Hør med de. Eller selg noe du har hjemme. Noen tusenlapper hjelper fort litt :)

Anonymous poster hash: 06430...cb2
Skrevet

Ser den.

Jeg har 5 utbetalinger i måneden: AAP x2, SPK, ordinær lønn og barnetrygd.

Det er en kabal å legge som krever full oversikt og tunga rett i munnen.

Anonymous poster hash: 847e4...925

Skrevet

Sett opp budsjett med oversikt over faste regninger og forfallsdatoer. Lag deg en utgiftskonto disse regningene blir trukket fra og ved hver utbetaling overfører du en fast sum som dekker regningene inn på utgiftskontoen slik at det du disponerer med kortet kun er til mat og annet forbruk.  Jeg har satt opp årsbudsjett til meg selv og regnet ut hvor mye pr mnd jeg må ut med for å dekke alle faste utgifter pr år. Da legges det inn alt fra husleie, strøm o.l til lisens, service på bilen, vaksinering av dyra mine osv. Deler alt på 12 og fører over på utgiftskontoen ved hver lønn, da ligger jeg alltid litt foran og får sjelden store regninger som velter lasset. 

Anonymous poster hash: 6ae0e...86c
Skrevet

Betaler du for mye skatt? Jeg får laveste sats AAP, og har 7000 kr utbetalt hver 14. dag.

Jeg har en konto til forbruk og mat, der setter jeg over 1500 kr i uken. Skjer det noe spesielt, så har jeg 1000 kr ekstra og sette over i måneden.

Så går resten på kontoen til regninger, og da betaler jeg gjerne 2 ganger i måneden. Får jo inne barnetrygd og bidrag og. Så må jeg bare få søkt om bostøtte og. Har du søkt om det?

Anonymous poster hash: 53cb6...1ba
Skrevet

Jobbe?

Dust

Anonymous poster hash: 51b00...3bd

Skrevet

Du må opprette en egen regningskonto som du overfører penger til hver gang du får penger utbetalt. Da har du igjen på brukskontoen din det du har til forbruk også trekkes alle regningene og de faste utgiftene fra regningskontoen.

Setter du inn bittelitt mer enn du faktisk har i utgifter til regningskontoen bygger du sakte men sikkert opp en liten buffer der også.

Anonymous poster hash: 5d0fc...231
Skrevet

Takk for mange råd, skal nese nøyere gjennom i kveld og sette meg ned og skrive ned :) 

Jeg får det samme som da jeg fikk foreldrepenger - for de var beregnet på grunnlag av AAP.. så dette er jo ikke nytt for meg, men jeg sliter litt mer nå av en eller annen grunn. 

Anonymous poster hash: 6f7cd...0d5
Skrevet

Betaler du for mye skatt? Jeg får laveste sats AAP, og har 7000 kr utbetalt hver 14. dag.

Jeg har en konto til forbruk og mat, der setter jeg over 1500 kr i uken. Skjer det noe spesielt, så har jeg 1000 kr ekstra og sette over i måneden.

Så går resten på kontoen til regninger, og da betaler jeg gjerne 2 ganger i måneden. Får jo inne barnetrygd og bidrag og. Så må jeg bare få søkt om bostøtte og. Har du søkt om det?

Anonymous poster hash: 53cb6...1ba

Da kan du nok ikke ha lavest sats. Har utbetalt 6200 hver 14. dag. Betaler min skatt

Anonymous poster hash: 08ddd...716

Skrevet

Da kan du nok ikke ha lavest sats. Har utbetalt 6200 hver 14. dag. Betaler min skatt

Anonymous poster hash: 08ddd...716

Hvor mye har du før skatt da? Det kan jo være at du og hi har forskjellige skattetrekk, kanskje hun trekker for lite

Anonymous poster hash: b0a69...64a

Skrevet

Jeg får ikke til å betale husleie siden utbetalingen skjer annenhver uke. Kommer meg aldri ovenpå nok til å være i forskudd. Her hjelper derfor nav meg med husleia.

Så enkelt dere har det dere som snakker om regningskonto og å være i forkant, når man ikke har nok penger til å føre over dit så går det jo ikke. Dere vet ikke hvordan det er å få så lite penger, tydeligvis.

Anonymous poster hash: d5ba7...36f

Skrevet

Må bare si meg enig med Hi og nr. 15. Det å få utbetalt pengene hver 14. dag gjør at man alltid er på etterskudd. En over her kom med forslag om at man må ligge i forkant - vel, det er umulig å komme i forkant når man kommer langt på etterskudd fra første utbetaling. Ser at hun har fått en ordning med Nav for å komme i forkant - men det er en ordning som ikke eksisterer her i hvert fall.

Jeg mener det er helt idiotisk å ikke utbetale aap i månedlig beløp, det ville gjort at folk fikk mindre problemer, bedre oversikt over økonomien, mulighet til å planlegge bedre. Dette er jo personer som i stor grad går på et langvarig opplegg, og det er heller ikke noe problem å levere meldekort for en måned slik man kunne tidligere.

Det høres så enkelt ut at man skal sette av penger for å komme seg på forskudd.

Da skal jeg ta et tenkt eksempel.

Første utbetaling 5.600. Kanskje har man et par tusen kroner på kontoen. Dette sammenfaller med når man må betale husleie, ingen mulighet til å endre dato for husleie. Husleie kr. 7000,-. Da betaler man husleien, og har 600 kr igjen til neste utbetaling om to uker. Så må man ta en sykehustime neste uke som en del av den utredningen man er i - der gikk 345 kroner til. Reise til sykehuset 100 kr. Da sitter man igjen med 155 kr å leve for de neste to ukene.

Støtte fra sosialkontoret får man ikke, for de ser på månedsinntekten, og den skal tilsi at man akkurat greier seg.

Ergo kommer man på etterskudd, bare for å overleve.

Neste utbetaling skal da dekke strøm, telefon, ev. flere legetimer, mat OG man skal legge av penger som skal gå til neste husleie.

5.600, fra det bør man altså legge av minst 1.400 til neste husleie. Dvs. da har man 4.200 igjen. Strøm + telefon 800, legetime 250. Da har man 3200 igjen. Høres ganske greit ut det på en måned til mat og alle andre ting man måtte trenge, gjør det ikke?

Ooops... da hadde vi visst glemt at vi de siste par ukene måtte bruke 1000 kroner til mat og 300 kr til medisiner. Da sitter man igjen med 1900 kr som skal vare i en måned fremover - og skal dekke alt av mat og andre nødvendigheter.

Da har jeg ikke tatt med vanlige utgifter til transport, ev. andre økte utgifter pga. sykdom. F.eks. fysiobehandling må også legges inn i dette regnskapet.

Hvis man er uheldig med datoene for strøm og telefon så kan man komme langt mer på etterskudd også. Utsetter man regninger så påkommer gebyrer, gebyrer man egentlig ikke har råd til å betale, men ikke har noe valg med.

Kjøpe mat på tilbud, kjøpe større mengder når det er salg? Det fordrer at man har penger når tilbudene kommer, noe man ofte ikke har. Og det har lite hensikt å kjøpe inn vaskemiddel på supersalg om det gjør at man ikke får kjøpt middag siste uken før neste utbetaling...

Med utbetaling en gang i måneden vil man ha en helt annen kontroll og oversikt, man slipper å komme så på etterskudd som man gjør slik ordningen er nå.

Om man kommer i minus uten mulighet for å ta det igjen så vil man hele tiden ligge etter, og det er et enormt stress. Et stress syke personer burde slippe. Det er ikke snakk om å gi mer utbetalt, men det er snakk om at det burde være mulig å organisere utbetalingen anderledes. Jeg vet at her i kommunen sier sosialkontoret at de ser at mange får økonomiske problemer som kunne vært unngått om ordningen med utbetalinger annenhver uke ble endret til en gang i måneden. De sier at ordningen ikke er noen stor belastning for de som har noen å støtte seg til, eller som hadde en buffer fra før, men at denne ordningen rammer de som står dårligst stilt i utgangspunktet, og aller hardest de som ikke har noen som kan hjelpe dem. Likevel har sosialkontoret sine rammer som går ut på månedsinntekten som de må forholde seg til, de forholder seg ikke til at det ikke går opp fordi beløpet man får inn utbetales oppdelt.

Anonymous poster hash: f59f0...c23
Skrevet

Jeg får ikke til å betale husleie siden utbetalingen skjer annenhver uke. Kommer meg aldri ovenpå nok til å være i forskudd. Her hjelper derfor nav meg med husleia.

Så enkelt dere har det dere som snakker om regningskonto og å være i forkant, når man ikke har nok penger til å føre over dit så går det jo ikke. Dere vet ikke hvordan det er å få så lite penger, tydeligvis.

Anonymous poster hash: d5ba7...36f

Jeg har aap og klarer å betale husleie fordi jeg legger av litt og litt til husleia så jeg har nok når den skal betales. Har ca 6000 kr hver 14. dag. Du klarer det du og om du vil. Man må leve litt nøkternt, sånn er det bare.

Anonymous poster hash: af655...efe

Skrevet

Må bare si meg enig med Hi og nr. 15. Det å få utbetalt pengene hver 14. dag gjør at man alltid er på etterskudd. En over her kom med forslag om at man må ligge i forkant - vel, det er umulig å komme i forkant når man kommer langt på etterskudd fra første utbetaling. Ser at hun har fått en ordning med Nav for å komme i forkant - men det er en ordning som ikke eksisterer her i hvert fall.

Jeg mener det er helt idiotisk å ikke utbetale aap i månedlig beløp, det ville gjort at folk fikk mindre problemer, bedre oversikt over økonomien, mulighet til å planlegge bedre. Dette er jo personer som i stor grad går på et langvarig opplegg, og det er heller ikke noe problem å levere meldekort for en måned slik man kunne tidligere.

Det høres så enkelt ut at man skal sette av penger for å komme seg på forskudd.

Da skal jeg ta et tenkt eksempel.

Første utbetaling 5.600. Kanskje har man et par tusen kroner på kontoen. Dette sammenfaller med når man må betale husleie, ingen mulighet til å endre dato for husleie. Husleie kr. 7000,-. Da betaler man husleien, og har 600 kr igjen til neste utbetaling om to uker. Så må man ta en sykehustime neste uke som en del av den utredningen man er i - der gikk 345 kroner til. Reise til sykehuset 100 kr. Da sitter man igjen med 155 kr å leve for de neste to ukene.

Støtte fra sosialkontoret får man ikke, for de ser på månedsinntekten, og den skal tilsi at man akkurat greier seg.

Ergo kommer man på etterskudd, bare for å overleve.

Neste utbetaling skal da dekke strøm, telefon, ev. flere legetimer, mat OG man skal legge av penger som skal gå til neste husleie.

5.600, fra det bør man altså legge av minst 1.400 til neste husleie. Dvs. da har man 4.200 igjen. Strøm + telefon 800, legetime 250. Da har man 3200 igjen. Høres ganske greit ut det på en måned til mat og alle andre ting man måtte trenge, gjør det ikke?

Ooops... da hadde vi visst glemt at vi de siste par ukene måtte bruke 1000 kroner til mat og 300 kr til medisiner. Da sitter man igjen med 1900 kr som skal vare i en måned fremover - og skal dekke alt av mat og andre nødvendigheter.

Da har jeg ikke tatt med vanlige utgifter til transport, ev. andre økte utgifter pga. sykdom. F.eks. fysiobehandling må også legges inn i dette regnskapet.

Hvis man er uheldig med datoene for strøm og telefon så kan man komme langt mer på etterskudd også. Utsetter man regninger så påkommer gebyrer, gebyrer man egentlig ikke har råd til å betale, men ikke har noe valg med.

Kjøpe mat på tilbud, kjøpe større mengder når det er salg? Det fordrer at man har penger når tilbudene kommer, noe man ofte ikke har. Og det har lite hensikt å kjøpe inn vaskemiddel på supersalg om det gjør at man ikke får kjøpt middag siste uken før neste utbetaling...

Med utbetaling en gang i måneden vil man ha en helt annen kontroll og oversikt, man slipper å komme så på etterskudd som man gjør slik ordningen er nå.

Om man kommer i minus uten mulighet for å ta det igjen så vil man hele tiden ligge etter, og det er et enormt stress. Et stress syke personer burde slippe. Det er ikke snakk om å gi mer utbetalt, men det er snakk om at det burde være mulig å organisere utbetalingen anderledes. Jeg vet at her i kommunen sier sosialkontoret at de ser at mange får økonomiske problemer som kunne vært unngått om ordningen med utbetalinger annenhver uke ble endret til en gang i måneden. De sier at ordningen ikke er noen stor belastning for de som har noen å støtte seg til, eller som hadde en buffer fra før, men at denne ordningen rammer de som står dårligst stilt i utgangspunktet, og aller hardest de som ikke har noen som kan hjelpe dem. Likevel har sosialkontoret sine rammer som går ut på månedsinntekten som de må forholde seg til, de forholder seg ikke til at det ikke går opp fordi beløpet man får inn utbetales oppdelt.

Anonymous poster hash: f59f0...c23

Veldig godt skrevet :)

Anonymous poster hash: bac97...2ba

Skrevet

Jeg skrev tidligere her om å lage utgiftskonto osv. Det skal sies at jeg også går på AAP og har gjort det i 5 år, så jeg kjenner problemstillingen. De første årene slet jeg med det samme, men da snakket jeg med banken og de som sendte regninger og fikk fordelt forfallsdatoene i to. Dvs at jeg sørget for at halvparten av regningene forfalt like etter den ene utbetalingen mens resten forfalt etter neste. Ordnet da slik at lån, forsikringer o.l forfalt på en utbetaling og husleie på den andre. Dermed klarte jeg å betale alt. Så var jeg i foreldrepermisjon og fikk da utbetalt månedlig (kjempekjekt) og benyttet umiddelbart sjansen til å lage meg utgiftskonto, sette opp årsbudsjett og komme i gang med det. Når så permisjonen var over var jeg godt i gang med utgiftskontoen og slipper å stresse nå som jeg får utbetalinger to ganger pr mnd igjen, for jeg har det allerede klart. Det hjelper jo ikke HI nå som permisjonen hennes allerede er over, men kan jo være greit å ha i bakhodet dersom hun får mulighet til å gjøre det på denne måten. AAP krever mye økonomisk planlegging og jeg har all forståelse for at det ikke er lett.

Anonymous poster hash: 6ae0e...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...