Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #1 Skrevet 30. august 2016 Jeg har lurt litt på dette. Jeg ser at nå har flere gjorde det, og nettopp i dag er det en sak i media om det. Min sak er da gammel, den begynte da jeg gikk i andre klasse i 1986. Jeg var 8 år gammel, og der begynte min mobbehistorie. Den varte fram til jeg begynte på videregående skole som 16 åring, i en annen by. Det var mange tunge år, og selv om både min mor og meg tok saken opp ble det aldri gjort noe. Jeg var forvirret, redd, og skamfull. Jeg forsto ikke hvorfor de ikke likte meg og var så slemme mot meg. Det meste var psykisk mobbing, men jeg ble også slått og sparket noen ganger. Jeg ble helt utestengt fra klassen, ikke engang på 10 års reunion ble jeg invitert.. Ingen av lærerene gjorde noe. Vel, de tilkalte sosiallæreren for å snakke med meg. For å gjøre meg tøffere, og jeg husker at han sa:"De som erter deg, de har det sikkert ikke så bra hjemme." Derfor skulle det da være OK? Jeg skulle synes synd på dem? Han brukte bevist ikke ordet mobbing, fordi skolen hadde vissnok ikke et mobbeproblem... Det så da sikkert bra på papiret... Jeg hadde mitt første selvmordsforsøk da jeg var 14 år. Ting ble bare for mye for meg. To til hvor jeg heldigvis ikke ble velykket. Jeg er glad jeg lever i dag. Jeg slet med anoreksia på grunn av mobbingen. Har heldigvis nesten blitt frisk nå, 15 år etter. Sliter fremdeles med lav selvtillit og senvirkninger av anoreksi; problemer med å huske, feilaktig bilde på kropp etc. Jeg ønsker å saksøke skolen på grunn av hva de ikke gjorde for meg. Ikke for å få erstatning, men for at de skal ta ansvar. Kan hende ikke for at de ikke hjalp meg, men for ei lita jente eller en liten gutt som er der i en mobbesituasjon nå. Skolen må ta ansvar! Hva mener dere? Anonymous poster hash: 26eaa...269
Anonym bruker Skrevet 31. august 2016 #2 Skrevet 31. august 2016 kommer ingen vei uansett dessverre Anonymous poster hash: dc905...5b6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2016 #3 Skrevet 31. august 2016 Jeg tror det skal mye til å vinne en slik sak, men det at den kommer kan være positivt i seg selv. Anonymous poster hash: fadfe...ac8
Anonym bruker Skrevet 31. august 2016 #4 Skrevet 31. august 2016 Jeg har stor sympati for hva du har opplevd, virkelig, men jeg tror det vil føre med seg ganske mange tårer og fortvilelse å forfølge dette nå. Skolen har mest sannsynlig gjennomgått store endringen fra den gang du gikk der, det er ikke sikkert at det er de samme menneskene som jobber der engang. Blir det da rett å saksøke en skole for å gjøre dem ansvarlige for noe som de kanskje ikke er kjent med? Skolen jeg startet på fem år senere enn deg slet med mye av det samme som du nevner, men er nå kjent for å være en flott skole med flotte ansatte og de jobber aktivt for godt samhold og sunne verdier. De ansatte har over tid blitt pensjonert eller byttet arbeidsplass og det er nå andre mennesker som jobber der. Mobbing i barndommen er helt forferdelig å måtte oppleve, det kan gi ettervirkninger og påvirke resten av livet, men jeg tror det er mye sunnere å få hjelp og klare å se at man som mobbeoffer ikke er skyld i noe av det. Å lære å gi slipp på hatet i stedet for å bære på det så mange år etter, ikke fordi du ikke fortjener å "vinne", men fordi de som kanskje var ansvarlige den gang ikke kan stilles til ansvar nå (pga diverse årsaker). Anonymous poster hash: a156e...a26
skjotta Skrevet 31. august 2016 #5 Skrevet 31. august 2016 Skal du da saksøke skolebygningen da? Som antakelig er omtrent det eneste som er som det var når du gikk der.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2016 #6 Skrevet 31. august 2016 Det er ikke skolen du skal saksøke, men kommunen vil jeg tro. Hvis skolen er kommunal så er det kommunen som er ansvarlig for mangelfull skolegang/oppfølging. Anonymous poster hash: b11ce...bc3
Bringebæret Skrevet 31. august 2016 #7 Skrevet 31. august 2016 Økonomisk sett er det heller ikke bare, bare å sette igang med søksmål. Det koster vanvittig og om man skulle tape kan man også måtte betale den andre parts saksomkostninger. Vi snakker mange hundre tusen kroner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå