Gå til innhold

Avlastningshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kontakter man barnevernet, og noen som har erfaring med dette? Til mine, ikke være selv

Anonymous poster hash: 0c46d...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med helsesøster, hun vet nok hvor du kan henvende deg.

Anonymous poster hash: 7ba84...29e

Skrevet

Barnevern eller kommunen. Det er forskjellig praksis i de forskjellige kommunene

Anonymous poster hash: 262dc...65c

Skrevet

Det spørs om det er du eller barna som trenger avlastning. Har barna dine en utfordring som gjør at du trenger avlastning er det kommunen som kontaktes. Da går det under helse og omsorgstjenesteloven. Er det du som har utfordringer så barna bør få avkastninger er det barnevernet som kontakes. Da får du tjenester etter barnevernsloven.

Anonymous poster hash: 8d502...196

Skrevet

Du vil søke på avlastning til dine barn?

Ta kontakt med kommunen din og få søknadskjema. Du kan søke på avlastning uten at BV er i bildet. Legg ved alle papirer du har på diagnoser. Og hva barnet krever av hjelp over hva som er normalt.

Anonymous poster hash: c2ae5...bae

Skrevet

Dersom det ikke er noen diagnoser i bildet (eller uansett egentlig), kan du henvende deg til barneverntjenesten. Send en "søknad" og fortell om din situasjon og hvorfor du/barna er i behov av avlastnings-/besøkshjem. Barneverntjenesten er pliktig til å besvare dette, det blir i så fall åpnet undersøkelse og hensikten er å bli kjent, finne ut hvilke behov de har og hva de kan tilby av tiltak.

Skrevet

Det er jeg som sliter ja, ikke barna. De er funksjonsfrisk og ellers helt vanlige, sunne barn. Men det er for mye for meg, og jeg føler jeg ikke strekker til.

Føles veldig drastisk og kontakte barnevernet for dette, men tenkte bare forhøre meg om hvilke muligheter som finnes. Ønsker bare at barna mine skal ha det godt, de trenger en mamma som ikke er helt utbrent.

Skrevet

Det spørs om det er du eller barna som trenger avlastning. Har barna dine en utfordring som gjør at du trenger avlastning er det kommunen som kontaktes. Da går det under helse og omsorgstjenesteloven. Er det du som har utfordringer så barna bør få avkastninger er det barnevernet som kontakes. Da får du tjenester etter barnevernsloven.

I vår kommune er det slik,- om omsorgen barnet får hjemme er mangelfull på noen måter kan bvt sette inn besøkshjem som kompenserende tiltak. Besøkshjemmet får da spesifikke fokusområder og målsetninger å jobbe med, tilpasset problematikken i familien.

Men om barnet selv har diagnoser f.eks., og foreldrene trenger avlastning for å samle krefter, da er det ikke barnevernloven som trer i kraft, og avlastningen innvilges av kommunen (ulike navn på dem som forvalter disse oppgavene i ulike kommuner).

Anonymous poster hash: 65088...0e4

Skrevet

Jeg tror ikke de får mangelfull omsorg på noen måte, jeg strekker meg så langt jeg kan for dem. I følge bhg og helsestasjon er det ingenting som tyder på at de ikke får det de trenger. jeg er bare redd for å bli syk selv siden jeg er så sliten nå.

Skrevet

Jeg tror ikke de får mangelfull omsorg på noen måte, jeg strekker meg så langt jeg kan for dem. I følge bhg og helsestasjon er det ingenting som tyder på at de ikke får det de trenger. jeg er bare redd for å bli syk selv siden jeg er så sliten nå.

Da bør du ikke ha så høye forventninger. I barneverntjenesten hvor jeg jobber må vi enten være bekymret for omsorgen barnet får, og argumentere for at et besøkshjem kan "fylle på" med det barnet får lite av hjemme, eller det må være spesielle omstendigheter som påfører familien stor belastning.

Det er ikke ressurser (verken økonomisk eller stillinger) til å jobbe med aleneforeldre som "bare" er slitne. De oppfordres til selv å finne avlastning i eget nettverk.

Det er heller ikke vanlig at bvt kun går inn med kompenserende tiltak, de må vanligvis også jobbe med endringstiltak, som f.eks. veiledning.

Beklager brutalt svar, men det er greit å vite om du kontakter bvt. Om barnas far har volds- eller rushistorikk, om du selv sliter psykisk, om dere har et høyt konfliktnivå som går ut over barna, og selvfølgelig mange lignende problemstillinger, da kan det lønne seg å kontakte bvt for å få hjelp!

Anonymous poster hash: 65088...0e4

Skrevet

Det er jeg som sliter ja, ikke barna. De er funksjonsfrisk og ellers helt vanlige, sunne barn. Men det er for mye for meg, og jeg føler jeg ikke strekker til.

Føles veldig drastisk og kontakte barnevernet for dette, men tenkte bare forhøre meg om hvilke muligheter som finnes. Ønsker bare at barna mine skal ha det godt, de trenger en mamma som ikke er helt utbrent.

Jeg jobber som saksbehandler på avlastning etter helse og omsorgstjenesteloven. Ut i fra der du skriver hadde ikke jeg innvilget.

Skrevet

Jeg Har vært avlastningshjen for 2 jenter, moren var alene og Hadde ikke barnevakt når hun hadde helgevakt. Ingen nettverk , og avhengig av intern for å klare seg. Sunnmøre.

Anonymous poster hash: d6d73...1b5

Skrevet

Barnevernet er rette sted å ta kontakt for dette. De aller fleste henvendelser til barnevernet kommer faktisk fra foreldre selv. At du ser din egen situasjon er positivt.

Anonymous poster hash: 1dc10...0dc
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg prøver å sette sammen en plan med besteforeldre, de vil gjerne avlaste meg litt mer. Takk og pris for dem! Dårlig samv. Får jeg for å spørre om hjelp, men det får bare være nå. Må tro at de sier nei om de ikke har mulighet.

Det sitter langt inne å spørre om hjelp, det er mine barn og mitt ansvar. Men akkurat i denne småbarnsperioden trenger jeg det.

Skrevet

her ordet barnevernet det :) veldig fornøyd, en helg i mnd han har vert der siden han var 10mnd :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg prøver å sette sammen en plan med besteforeldre, de vil gjerne avlaste meg litt mer. Takk og pris for dem! Dårlig samv. Får jeg for å spørre om hjelp, men det får bare være nå. Må tro at de sier nei om de ikke har mulighet.

Det sitter langt inne å spørre om hjelp, det er mine barn og mitt ansvar. Men akkurat i denne småbarnsperioden trenger jeg det.

Skjønner at det går på stoltheten,men prøv å snu litt på tankegangen. Tenk så fint for både barn og besteforeldre å få utvikle forholdet sitt og komme nærmere hverandre. Det har stor egenverdi! Og så er det så mye bedre for alle at mamma har det så bra som mulig. :-) Vi er to stykker og får hjelp av besteforeldre, vi også. Sånn er det, it takes a village. Lykke til.

Anonymous poster hash: 02c04...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...