Gå til innhold

Hva slags vegger er fine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal pusse opp en gammel leilighet.

Hører fra folk at man må sette opp gipsplater (utenpå strietapet). Men, maler man rett på gipsen? Blir ikke det kaldt?

Hva slags vegger anbefaler dere?

Anonymous poster hash: 2a8b8...2bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gips er finest. Ikke kaldt. Avhengig av fargen du maler de med kan det bli minimalistisk, elegant, klassiskt eller moderne

Anonymous poster hash: 0e393...a95

Skrevet

Alt er egentlig fint :) 70-talls panelplater er vel det eneste som utgår!

Du må sparkle gipsen, men det blir veldig fint malt. Finnes noen plater som du bare skrur på, baderomsplate lignende, som man kan male ganske fort tror jeg. Ellers er det MDF-plater. Trengs hvertfall ikke sparkles. Kommer ferdigmalt eller umalt. De umalte er som svamper på å trekkke maling, og trenger grunning. Ferdigmalte trenger vel bare to-tre strøk av fargen du vil ha.

Bruk en flink snekker på listeverket så det i boks :)

Anonymous poster hash: 1bf13...8ec

Skrevet

Alt er egentlig fint :) 70-talls panelplater er vel det eneste som utgår!

Du må sparkle gipsen, men det blir veldig fint malt. Finnes noen plater som du bare skrur på, baderomsplate lignende, som man kan male ganske fort tror jeg. Ellers er det MDF-plater. Trengs hvertfall ikke sparkles. Kommer ferdigmalt eller umalt. De umalte er som svamper på å trekkke maling, og trenger grunning. Ferdigmalte trenger vel bare to-tre strøk av fargen du vil ha.

Bruk en flink snekker på listeverket så det i boks :)

Tusen takk for svar!!

Må google MDF nå

Skrevet

Gips er finest. Ikke kaldt. Avhengig av fargen du maler de med kan det bli minimalistisk, elegant, klassiskt eller moderne

Anonymous poster hash: 0e393...a95

Takk for svar!

Det er snakk om 0,6mm plater. Lurer egentlig litt på hvordan det er å henge bilder, hyller osv på disse platene. Virker ikke så veldig solide?

Skrevet

Jeg synes det er finest med malt gammel panel eller tømmervegger. Det siste er det jo ikke så lett å skaffe sånn uten videre, men en form for panel er enkelt og etter min mening Tusen ganger finere enn malte gipsplater.

Anonymous poster hash: 29909...74c

Skrevet

Takk for svar!

Det er snakk om 0,6mm plater. Lurer egentlig litt på hvordan det er å henge bilder, hyller osv på disse platene. Virker ikke så veldig solide?

Men du skrur jo de opp utenop alletede eksisterende plater. Hvilket betyr at skruer/spikre går gjennom flere lag med vegg! Så det er nok ganske safet å henge ting på veggen! Vi har akkurat ferdig med å sette opp de rehabplatene på 0.6 og har sparklet et par strøk. Nå gjenstår finpussingen. Litt jobb men absolutt verdt det!!

Vil tro at med mdfplatee på du jo gjøre noe med skjøtene og skruehullene der også..

Skrevet

Mdf får ingen synlige "skruhull" hvis du gjør alt rett og har på listeverk.

Og henge ting på gips kan være litt risky, er det snakk om bilder er det ok. Men en tv trenger spikerslag. Finnes egene "hengere" til gips!

Vil du ha tømmervegg finnes det en sort panel som er "juks". Veldig pent, og litt vanskelig å jobbe med har jeg hørt. (Når jeg ønsker det). Fint som kontrastvegg

Skrevet

Hvis du ikke lekter ut, men smeller plater rett på gammel vegg, har det ikke noe å si hvilket materiale platene er i. Det meste går igjennom å fester seg i veggen bak 😉 Hva er den opprinnelige veggen av da? Mur? Da er det nok besparende å lekte ut litt.

Jeg synes mdf plater som ser ut som planker passer best i litt "gamle" hjem/klassiske hjem. Vil du ha en mer moderne stil, gå for gips plater og mal rett på. Det er tungt å henge opp! Tror du bør få hjelp og da kan sikkert de hjelpe deg med matrialvalg.

Anonymous poster hash: 10c42...262

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...