Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #1 Skrevet 30. august 2016 Mitt barn går i en klasse hvor de er få av samme kjønn. Ett barn i klassen har div utfordringer , og sliter sosialt og faglig. Hjemmesituasjon til barnet er ikke den beste og bv er inne i bildet . Problemet er at dette barnet kommer til oss hver dag for å leke med mitt barn. Barna har ikke superkjemi men mitt barn er oppdratt godt og vet at man ikke holder barn utenfor . Nå begynner mitt barn å synes dette er vanskelig og gjør gjerne avtaler med de andre i klassen og da ender det med at mitt barn må ha med seg barnet som besøker oss . Barnet er gjerne på døren før mitt barn har kommet hjem fra skolen. Skolen er steile på at alle skal leke med alle og ingen skal holdes utenfor, en tanke jeg i bunn og grunn er helt enig i... Men dette begynner å bli vel mye.... Noen som har gode råd/erfaringer ? Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #2 Skrevet 30. august 2016 Mitt barn går i en klasse hvor de er få av samme kjønn. Ett barn i klassen har div utfordringer , og sliter sosialt og faglig. Hjemmesituasjon til barnet er ikke den beste og bv er inne i bildet . Problemet er at dette barnet kommer til oss hver dag for å leke med mitt barn. Barna har ikke superkjemi men mitt barn er oppdratt godt og vet at man ikke holder barn utenfor . Nå begynner mitt barn å synes dette er vanskelig og gjør gjerne avtaler med de andre i klassen og da ender det med at mitt barn må ha med seg barnet som besøker oss . Barnet er gjerne på døren før mitt barn har kommet hjem fra skolen. Skolen er steile på at alle skal leke med alle og ingen skal holdes utenfor, en tanke jeg i bunn og grunn er helt enig i... Men dette begynner å bli vel mye.... Noen som har gode råd/erfaringer ? Anonymous poster hash: aacf1...afe Få barnet sitt til å leke med andre også. Ska ikke Være slik. Blir litt mye ja. Ta med dette barnet il andre venner av ditt barn går det? Anonymous poster hash: 504df...74a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #3 Skrevet 30. august 2016 Greit de skal leke sammen på skolen, men hjemme er det dere voksne som bestemmer. Jeg hadde sendt ungen hjem de fleste dagene. Dere må ta vare på deres barn og ikke bare andres. Anonymous poster hash: a3232...b9f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #4 Skrevet 30. august 2016 Greit de skal leke sammen på skolen, men hjemme er det dere voksne som bestemmer. Jeg hadde sendt ungen hjem de fleste dagene. Dere må ta vare på deres barn og ikke bare andres. Anonymous poster hash: a3232...b9f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #5 Skrevet 30. august 2016 Barnet ditt MÅ jo ikke ta med dette andre barnet hvis barnet ditt har en avtale. Kan ikke han/hun/du bare si at det passer ikke i dag fordi han/hun skal noe annet? Anonymous poster hash: 8c9a8...d8c
Superdolly Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Jeg tenker at det er misforstått inkludering. Det som skjer nå, er at ditt barn er i ferd med å bli en ubetalt støttekontakt. Og det helt uten at hun/han har søkt på jobben. Det er min mening at ingen skal holdes utenfor, jeg må bare presisere det. Men jeg mener også at man skal ha lov til å sette grenser. Det er lov å sette grenser for barn som strever, på lik linje med å sette grenser for barn som ikke strever. Det er faktisk lov å si til et barn at i dag passer det ikke. Spesielt når dette barnet kommer før ditt barn er hjemme, og var der i går. Og i forgårs. Og dagen før. Og dagen før det igjen. Og... Ditt barn må også få lov til å lage avtaler med andre, uten at dette barnet skal henge på slep. Da må det være lov å si at i dag skal Kari bort, og du må gå hjem. Man trenger ikke være slem for det. Ting kan sies og grenser settes på en hyggelig måte. Så synes jeg du skal be om en samtale med læreren og fortelle nøyaktig hvor intenst og mye dette er. Gi uttrykk for at du er enig i inkluderingstanken, men at dette bærer helt galt av sted og at dere nå er i ferd med å få all fritid beslaglagt av dette barnet. Fortell helt ærlig at ditt barn er i ferd med å bli drittlei, og at dere må sette en grense. For hvis dere klarer å sette en grense og begrense den sosiale omgangen på fritiden, så kan det hende ditt barn får tilbake litt overskudd til å være grei med Xxx av og til, og inkludere Xxx frivillig av og til. Jeg kan se for meg at ditt barn begynner å føle seg helt oppspist, og hadde det vært meg ville jeg vært desperat etter litt egentid og litt tid med venner jeg hadde valgt selv, ikke et menneske som hadde plukket meg ut som sin støttekontakt og som oppførte seg som en slyngplante.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #7 Skrevet 30. august 2016 Jeg har allerede snakket med klassens lærer og h*n skjønte mitt barn ,men igjen terpet på fellesskap . Snakket med mitt barn i dag tidlig om at h*n får lov å si nei og kan godt si at i dag er det avtaler med andre barn ...så får vi se hva som skjer i dag.. Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Superdolly Skrevet 30. august 2016 #8 Skrevet 30. august 2016 Jeg har allerede snakket med klassens lærer og h*n skjønte mitt barn ,men igjen terpet på fellesskap . Snakket med mitt barn i dag tidlig om at h*n får lov å si nei og kan godt si at i dag er det avtaler med andre barn ...så får vi se hva som skjer i dag.. Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe Hva betyr det? "H*n skjønte barnet ditt men terpet på fellesskap"? Læreren og skolen kan fint bestemme at alle får være med og ingen skal holdes utenfor i skoletiden. Når det kommer til fritiden har de ingenting de skulle sagt. Læreren kan ikke bestemme at ditt barn skal være ubetalt støttekontakt for det andre barnet på fritiden. Jeg synes du skal hjelpe ditt barn å sette grenser. Ikke si at ditt barn skal si at han/hun har en avtale med noen andre, men vær der og hjelp barnet ditt å si nei, det passer ikke i dag. Du må ta jobben og sette den grensen. Og ikke begrunn avslaget! Si at det ikke passer, ferdig med det. Begynner du å svare på hvorfor og hvorfor ikke, legitimerer du barnets utspørring og gir det anledning til å avfeie grunnene du oppgir og grensene du setter. "Det passer ikke" er definitivt og endelig. Sier du "fordi Kari har besøk av Per" gir du det andre barnet mulighet til å argumentere for at h*n kan være med og leke med Kari og Per.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #9 Skrevet 30. august 2016 Jeg har en 4. klassing og hun er ikke stor nok til å inngå forpliktende avtaler. Hun kan godt avtale med jentene i gaten at de skal sykle etter skoletid, men dersom hun har glemt at hele familien har planer etter skoletid blir syklingen avlyst. Hvis jeg inngår avtale med foreldrene til noen i klassen om at jeg skal ta Lise med hjem fra skolen en dag så er jeg barnevakt, og den avtalen er annerledes en en avtale inngått mellom barn. Datteren min og vennene hennes forstår godt forskjellen. Hvis noen ringer på døren kan det hende de blir invitert inn til bollebaking, det kan også hende de blir avvist med at akkurat nå passer det ikke, de får prøve igjen i morgen. Skolen kan ikke pålegge deg å stille opp som barnevakt for klassekamerater. Før noen angriper meg så vil jeg legge til at jeg stadig vekk har huset fullt i barn. Men det er mine barns venner. Jeg kan gjerne stille opp som barnevakt for klassekameratene ved behov, men da må jeg bli spurt og svare ja. Anonymous poster hash: 2c7d2...8f2
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #10 Skrevet 30. august 2016 Hva betyr det? "H*n skjønte barnet ditt men terpet på fellesskap"? Læreren og skolen kan fint bestemme at alle får være med og ingen skal holdes utenfor i skoletiden. Når det kommer til fritiden har de ingenting de skulle sagt. Læreren kan ikke bestemme at ditt barn skal være ubetalt støttekontakt for det andre barnet på fritiden. Jeg synes du skal hjelpe ditt barn å sette grenser. Ikke si at ditt barn skal si at han/hun har en avtale med noen andre, men vær der og hjelp barnet ditt å si nei, det passer ikke i dag. Du må ta jobben og sette den grensen. Og ikke begrunn avslaget! Si at det ikke passer, ferdig med det. Begynner du å svare på hvorfor og hvorfor ikke, legitimerer du barnets utspørring og gir det anledning til å avfeie grunnene du oppgir og grensene du setter. "Det passer ikke" er definitivt og endelig. Sier du "fordi Kari har besøk av Per" gir du det andre barnet mulighet til å argumentere for at h*n kan være med og leke med Kari og Per. Lærer sa at hele situasjonen er "vanskelig" vet dessuten at skolen er i dialog med det aktuelle barnets familie . Det jeg sa til mitt barn var at det var greit å si nei dersom det aktuelle barnet spørr om å komme på besøk mens de er på skolen. (Litt av grunnen til at jeg tok opp problematikken med lærer er at mitt barn er plassert ved siden av det aktuelle barnet i klasserommet ) som sagt har de ikke kjempekjemi og lurte på om h*n kan få en ny plass. Dersom barnet kommer på døren i dag skal jeg si det rett ut.. Det passer ikke! Har og sendt en mld til barnets mor og forklart litt rundt situasjonen...hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #11 Skrevet 30. august 2016 Mitt barn kom hjem i dag veldig fornøyd fordi i dag hadde h*n turt å si at h*n hadde planer med andre og det ikke passet i dag. Barnets mor var dessverre ikke like motagelig og sendte så barnet dit mitt barn skulle leke... Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #12 Skrevet 1. september 2016 Mitt barn kom hjem i dag veldig fornøyd fordi i dag hadde h*n turt å si at h*n hadde planer med andre og det ikke passet i dag. Barnets mor var dessverre ikke like motagelig og sendte så barnet dit mitt barn skulle leke... Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe Da må du nok bli mer tydelig. Barnet skal ikke måtte si hvor hun/han skal. Og mora må få greie på at ditt barn ikke har kun én oppgave i hverdagen... Anonymous poster hash: 91279...76a
Mostly Harmless Skrevet 1. september 2016 #13 Skrevet 1. september 2016 Er læreren villig til å rullere på hvem som sitter ved siden av hverandre? Det vil være positivt både for barnet med utfordringer, som kanskje får flere å spille på, og for ditt barn, som trenger avlastning. Jeg satt ved siden av klassens "upopulære" i seks år fordi læreren ikke turte annet, som han sa til min mor. Det gjorde ikke noe positivt verken for meg eller henne. Er ellers enig med personen over. Prat med barnet ditt om å bare si det ikke passer. Støtt henne/ham i å sette grenser uten å føle seg nødt til å begrunne dem. Det er viktig lærdom for fremtiden også.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #14 Skrevet 1. september 2016 Har sagt at h*n skal si det ikke passer,og kun det.. Litt av problemet er at vi bor i ett ganske lite byggefelt hvor de aller fleste i klassen bor i nærheten. Barnet det gjelder spør da andre hvor mitt barn skal og får svar. Lærer er heldigvis lydhør ang plassering i klasserommet og skulle endre hele oppsettet fra mandag 😊 Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #15 Skrevet 1. september 2016 Kanskje du må ta litt hånd om avtalene. Sånn at ditt eget barn kommer hjem uten at ettermiddagen er avtalt (da fins det ingenting å "avsløre") og du kan ta konfrontasjonen på trappa med å si at i dag passer det ikke, og heller ikke i morgen, for dere skal gjøre andre ting. Du kan være konkret og si f eks "Hei, du må nok vente til en annen dag. På tirsdag og fredag passer det. De andre dagene skal X (barnet ditt) noe annet. Ha det bra." Så begrenser du belastningen, uten å ødelegge relasjonen, men åpner for at begge disse to barna får leke med noen andre innimellom. Deretter hjelper du barnet ditt med å finne en hyggelig ettermiddagsavtale som ikke den ubudne gjesten blir del av. Anonymous poster hash: 91279...76a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #16 Skrevet 1. september 2016 Om nesten hele klassen bor i samme vesle boligfelt, er det vel greit at de går mellom husene alle sammen? Vi var 16 barn som bodde i samme område, vi pleide henge på busstoppet før vi gikk hjem til middag. Av og til noen sammen, av og til ikke. Så kom en også å ringte på dørene til hverandre etter middag. Av og til alene og sv og til flere i lag. Alle aksepterte alle. Jeg forstår ikke helt hva du mener er problemet? Å leke med nabo unger er da ikke avtalt lek. Det er da mer at en samles? Anonymous poster hash: 1d8e6...f4b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #17 Skrevet 1. september 2016 Om nesten hele klassen bor i samme vesle boligfelt, er det vel greit at de går mellom husene alle sammen? Vi var 16 barn som bodde i samme område, vi pleide henge på busstoppet før vi gikk hjem til middag. Av og til noen sammen, av og til ikke. Så kom en også å ringte på dørene til hverandre etter middag. Av og til alene og sv og til flere i lag. Alle aksepterte alle. Jeg forstår ikke helt hva du mener er problemet? Å leke med nabo unger er da ikke avtalt lek. Det er da mer at en samles? Anonymous poster hash: 1d8e6...f4b Ikke ok hvis ett og samme barn er som et frimerke på en som innimellom vil ha litt luft og fri til å være sammen med andre. Anonymous poster hash: 91279...76a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #18 Skrevet 1. september 2016 Kan du si litt mer om akkurat hva problemet er? Jeg ser på det som mer problematisk at du som voksen ønsker å ekskludere et av barna i nabolaget, fordi ungen din synes det er kjedelig å leke med den gutten. Anonymous poster hash: 1d8e6...f4b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #19 Skrevet 1. september 2016 Kan du si litt mer om akkurat hva problemet er? Jeg ser på det som mer problematisk at du som voksen ønsker å ekskludere et av barna i nabolaget, fordi ungen din synes det er kjedelig å leke med den gutten. Anonymous poster hash: 1d8e6...f4b Kan du ikke bare gjøre som de andre og lese tråden. Hvorfor MÅ visse mennesker ha spesialforpleining...? Anonymous poster hash: 91279...76a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #20 Skrevet 1. september 2016 Kan du si litt mer om akkurat hva problemet er? Jeg ser på det som mer problematisk at du som voksen ønsker å ekskludere et av barna i nabolaget, fordi ungen din synes det er kjedelig å leke med den gutten. Anonymous poster hash: 1d8e6...f4b Som jeg skriver tidligere er jeg SELVSAGT for inkludering! Nå er det slik at vi er godt oppdratt her i huset alle sammen og ingen ekskluderer noen, men mitt barn er sliten å ha dette enkelte barnet på seg hver eneste dag og at barnet ringer på døren her hver bidige dag. H*n har 2 stykker i klassen som er de h*n har best kjemi med og føler det ikke finnes rom for at de 3 skal få leke alene. Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #21 Skrevet 1. september 2016 Om nesten hele klassen bor i samme vesle boligfelt, er det vel greit at de går mellom husene alle sammen? Vi var 16 barn som bodde i samme område, vi pleide henge på busstoppet før vi gikk hjem til middag. Av og til noen sammen, av og til ikke. Så kom en også å ringte på dørene til hverandre etter middag. Av og til alene og sv og til flere i lag. Alle aksepterte alle. Jeg forstår ikke helt hva du mener er problemet? Å leke med nabo unger er da ikke avtalt lek. Det er da mer at en samles? Anonymous poster hash: 1d8e6...f4b . Så ikke dette svaret... Problemet her er at det råder en enighet om at alle må være sammen hele tiden og at man ikke får lov å si nei hvis noen vil leke. Mitt barn ønsker litt space fra barnet jeg skrev om (fordi barnet gjerne ønsker å leke med mitt barn hele tiden og kommer hit hver dag) Jeg synes oppriktig synd på barnet og er klar over at barnet sliter hjemme og sosialt. Det blir bare veldig feil når mitt barn blir en slags støttekontakt .... Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #22 Skrevet 1. september 2016 Mitt eldste barn hadde et slikt frimerke. Ingenting nyttet. Vi flyttet. Anonymous poster hash: 9d16b...f80
Anonym bruker Skrevet 1. september 2016 #23 Skrevet 1. september 2016 Mitt eldste barn hadde et slikt frimerke. Ingenting nyttet. Vi flyttet. Anonymous poster hash: 9d16b...f80 Får håpe vi slipper å gjøre det😊 Hi Anonymous poster hash: aacf1...afe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå