Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #1 Skrevet 29. august 2016 Jeg var en skikkelig skolesliter som aldri fant noen god læremetode. Klarte aldri å følge med, husket ikke det som ble sagt/gjort eller lest og tankene var alltid et helt annet sted uansett hvor hardt jeg kjempet. Fullførte ikke videregående og endte opp gravid i en ung alder. Bestemte meg for å prøve å få en utredning og fikk diagnosen ADD. Jeg har ingen utdannelse og har heller ikke hatt en skikkelig jobb, bare noen kortvarige utplasseringer her og der. Ønsker nå å utdanne meg, men trenger tips til å finne en god læremetode. Anonymous poster hash: bd012...56a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #2 Skrevet 29. august 2016 Det spørst jo litt hvilke fag du vil ha tips om læremetoder til? Anonymous poster hash: 93c9f...f59
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #3 Skrevet 29. august 2016 I teorifag skrev jeg mye notater og stikkord. Markerte viktige ting i bøker og leste gjennom de flere ganger. I praktiske fag var det oppgaveløsning. F.eks matematikk, regnet og regnet. For meg hjalp det også å forsøke å forklare ting til andre, da skjønte jeg det bedre selv også. Anonymous poster hash: 3b029...29d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #4 Skrevet 29. august 2016 Lag tankekart med forskjellige farger på viktige ord/temaer. Lag også korte lister over viktige ting. Lapper, ark og tankekart henger du opp rundt omkring hjemme på steder der du må se dem. Jeg kan love deg at viktige formler eller definisjoner som henger på veggen rett foran doen, de lærer du deg. Anonymous poster hash: 4d428...2e2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #5 Skrevet 29. august 2016 Jeg satte meg alltid helt fremst i forelesninger eller klasserom, da slipper jeg å se annet enn foreleseren. Noterer aktivt i alle forelesninger - det gjør at det blir mindre kjedelig og man må hele tiden følge med. Når jeg leste hjemme laget jeg egne notater der, eller satt med forelesningsnotatene og fyllte ut det som ev. manglet. For meg har det alltid hjulpet å lage meg fargekoder. F.eks. en fargekode for hvert kapittel eller hovedemne. Jeg lærer mye bedre når jeg lager egne notater, om ikke annet så i hvert fall av hovedpunkter. Noen ganger detaljert. Og alltid med farger for ulike temaer. Når jeg da må huske det igjen husker jeg fargene, og da kommer jeg raskere på det jeg må hente opp igjen i hukommelsen. Er det oppramsinger som må gjøres, så kan det være lurt å lage seg huskesetninger - jo morsommere eller rarere, jo lettere å huske. Husker fremdeles flere slike fra studiet - Pene Ben Lokker Mange Gutter, for å huske musklene på innside av låret i rekkefølge (de begynner på P - B - L - M - G i en viss rekkefølge). Ellers har jeg også brukt en del slike tankekart, har hengt opp slike ting som må pugges på doen, ved siden av speilet på badet (greit å repetere når man pusser tennene), hadde lapper ved komfyren, ved utgangsdøren. Og helt konsekvent gjennomførte jeg fargekodene. Anonymous poster hash: 5630e...0be
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Først og fremst å gå så langt tilbake i pensum at jeg fikk tettet alle hull. Dessuten var det viktig å skrive oppgaver. Oppgavene burde også skrives for hånd, ikke på pc. Det samme gjelder notater. Spør om alt du ikke forstår og hør godt etter når svaret kommer. Anonymous poster hash: e8957...d31
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #7 Skrevet 30. august 2016 Ikke vær redd for å spørre om det helt grunnleggende. Anonymous poster hash: 2f970...f37
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #8 Skrevet 30. august 2016 Vær nysgjerrig på innholdet! Har aldri hatt noen "studiemetode" egentlig. MEN har vært nødt til å jobbe for å få til. Jeg har rett og slett lest teksten langsomt og interessert meg for innholdet. Det meste er interessant når du setter deg inn i det. Jo forresten en ting: Det som har reddet meg og etterhvert ga meg svært gode karakterer, er at jeg alltid sammenkobler den informasjonen jeg leser/lærer, med annen informasjon jeg har i hodet. Anonymous poster hash: 0be59...f80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå