Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #1 Skrevet 29. august 2016 Jeg har gått over på aap, så nå må økonomien strammes kraftig inn. Så jeg ønsker tips om hvor og hva jeg kan spare på, ingen tips er for små. Mange små justeringer kan bli litt alikevel. Håper noen har mange brasparetips til meg Anonymous poster hash: 3ad01...6ed
Marriet Skrevet 29. august 2016 #2 Skrevet 29. august 2016 Ukeshandling. Begynte med det i sommer og vi sparer fem tusen kr i måneden! Jeg var ikke klar over at vi sløste så mye ved å handle hver dag, men etter at jeg skaffa meg oversikt over hva vi trenger og en ukesmeny har vi altså redusert fra rundt ti tusen i mnd til rundt fem tusen. Sjekker priser og tilbud i forkant.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #3 Skrevet 29. august 2016 Ukeshandling. Begynte med det i sommer og vi sparer fem tusen kr i måneden! Jeg var ikke klar over at vi sløste så mye ved å handle hver dag, men etter at jeg skaffa meg oversikt over hva vi trenger og en ukesmeny har vi altså redusert fra rundt ti tusen i mnd til rundt fem tusen. Sjekker priser og tilbud i forkant. Oi, så flink du er Gøy å spare så mye da Hi Anonymous poster hash: 3ad01...6ed
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #4 Skrevet 29. august 2016 Ifht ukeshandling er mattilbud-appen helt genial 😊 Jeg planlegger innkjøp etter den og hva som er på tilbud 😊 Anonymous poster hash: 8c76c...543
labine Skrevet 30. august 2016 #5 Skrevet 30. august 2016 (endret) - Plukk bær! Da får du både frisk luft og mat i fryseren. Hjemmelagde produkter er fine venninne/vertinnegaver - tyttebær og blåbær er fint å fryse ned og bruke ved behov. Spar på syltetøyglass og glassflasker til saft og syltetøy. - Tenk gjenbruk! Om du har unger - la de arve, kan lønne seg å kjøpe kvalitet til eldste slikat neste kan arve. - Handle f.eks. vaskemidler i store pakker - høyere pris der og da men som oftest blir det billigere på sikt. Sjekk kilopris dersom det du skal ha finnes i ulike størrelser. Dersom produktet holder lenge så kan man spare på å kjøpe stor i stedenfor liten pakke. - sykle i stedenfor å kjøre Endret 30. august 2016 av labine
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Bytt inn bilen i en billigere en. Dropp frisør, klipp hverandre og ha naturlig hårfarge. Ikke nye klær før de gamle er utslitt. Drop cafe og restaurant. Hjemmeferier. Anonymous poster hash: 15488...303
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #7 Skrevet 30. august 2016 Bak (grove) brød selv. Billigere og mer mettende. Kutt ut eller kutt ned på unødvendig matforbruk som brus, godteri og snacks. Det er dyrt og unødvendig. Man setter dessuten mer pris på det om man ikke har det så ofte. Drøy middagsretter ved å redusere mengden kjøtt/fisk og tilsette mer grønnsaker, bønner og linser. Vet ikke om du har kantine på jobb, men ta med matpakke i stedet for å kjøpe lunsj i kantine, butikk eller cafe. Ikke kjøpe kaffe på kaffebarer ellee kiosker på vei til jobben, men heller skaffe seg en kul termokopp og ta med kaffe/te hjemmefra. Avbestille alle unødvendige abonnementer, som Netflix, HBO, aviser, ukeblader, bokklubbmedlemskaper. Ta offentlig kommunikasjon eller sykle så ofte du kan fremfor å bruke bilen. Innfør kjøpestopp. Det er jo skikkelig "i vinden" nå, så man trenger ikke en gang "unnskylde seg" med hvorfor (om man synes det er litt pinlig å ikke ha råd lengre) bare skryte av kjøpestoppen sin. Begynn å planlegge julegaver nå, og gi bort enten hjemmelagede gaver om du har noe du er flink til, eller kjøp ting om de kommer på tilbud (husk da å ikke kjøpe noe som potensielt må byttes). Vet ikke om alt dette er noe du gjør, jeg bare skrev ned det jeg kom på som er sånne ting som enten er åpenbare pengetildeling, og pengetyver som man ikke helt tenker over. Om du i tillegg til dette reduserer strøm- og vannforbruk, og drar på ferier i nærområdene i stedet for å reise med fly, så sparer du ikke bare penger, men reduserer karbonavtrykket ditt, og redder verden litt akkurat som Live Nelvik. 😬👍 Anonymous poster hash: f75da...6a2
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #8 Skrevet 30. august 2016 Jeg anbefaler deg først og fremst å se Live redder verden (serie på NRK med Live Nelvik). Alle episodene ligger ute, velg episoden som handler om forbruk. Der får man mange gode tips! Anonymous poster hash: 5a81b...cbb
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #9 Skrevet 30. august 2016 Sjekk om det er noe å spare ved å bytte bank og/eller forsikringsselskap. Ikke kjøpe ting du ikke trenger. Anonymous poster hash: d0d0a...24f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #10 Skrevet 30. august 2016 Bytt inn bilen i en billigere en. Dropp frisør, klipp hverandre og ha naturlig hårfarge. Ikke nye klær før de gamle er utslitt. Drop cafe og restaurant. Hjemmeferier. Anonymous poster hash: 15488...303 Det med bil var skikkelig dårlig råd. En eldre bil krever mer vedlikehold i forhold til nye biler. Man taper også enormt på å selge en brukt bil, så ikke sikkert fortjenesten blir noe av ved "bytte". Eldre biler bruker også mer drivstoff. Så nei, det er ikke å spare noe som helst på å bytte til billigere bil. Anonymous poster hash: 647b4...fe9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #11 Skrevet 30. august 2016 Det med bil var skikkelig dårlig råd. En eldre bil krever mer vedlikehold i forhold til nye biler. Man taper også enormt på å selge en brukt bil, så ikke sikkert fortjenesten blir noe av ved "bytte". Eldre biler bruker også mer drivstoff. Så nei, det er ikke å spare noe som helst på å bytte til billigere bil. Anonymous poster hash: 647b4...fe9 Det kommer an på hvilken bil du har og hva du egentlig har behov for. Vi har en elbil som kostet oss 18.000 for 3 år siden. Da betaler vi 1480 i forsikring i året, nesten ingenting i drivstoff og har i snitt verksted utgifter på 4500 i året. De få gangene vi har behov for en bil å kjøre lenger med bytter vi med min søster.For oss er det nok ikke mulig å bytte til noen billigere bil, men kjører du rundt i en bil til 400.000 vil du nesten bestandig tjene mye på å bytte til noe billigere. Anonymous poster hash: 15488...303
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #12 Skrevet 30. august 2016 Avdragsfrihet på huslånet Anonymous poster hash: 98e70...674
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #13 Skrevet 30. august 2016 Det med bil var skikkelig dårlig råd. En eldre bil krever mer vedlikehold i forhold til nye biler. Man taper også enormt på å selge en brukt bil, så ikke sikkert fortjenesten blir noe av ved "bytte". Eldre biler bruker også mer drivstoff. Så nei, det er ikke å spare noe som helst på å bytte til billigere bil. Anonymous poster hash: 647b4...fe9 Hvorfor var det et dårlig råd. Hun skrev billigere, ikke eldre. Du må lære deg å lese riktig før du skal kritisere andre for å komme med dårlige råd. Anonymous poster hash: c4518...8c2
nasse nøffen Skrevet 30. august 2016 #14 Skrevet 30. august 2016 Hvorfor var det et dårlig råd. Hun skrev billigere, ikke eldre. Du må lære deg å lese riktig før du skal kritisere andre for å komme med dårlige råd. Anonymous poster hash: c4518...8c2 enig meg deg.. vi har en Audi, som er drit dyr. Den er ikke den nyeste modellen, men prisen er høy og lånet stort. Kunne fått en mye billigere og nyere bil for halve prisen. ( men, jeg har en Audi frik til mann)
Superdolly Skrevet 30. august 2016 #15 Skrevet 30. august 2016 Kjøp ting som vaskemidler, toalettpapir og husholdningspapir i stort på Felleskjøpet. Det er rimelig og helt grei kvalitet. De har også femliters kanner med Lano, så du kan etterfylle pumpeflasker. Sats på sesongens råvarer av frukt, grønt og kjøtt. Handle stort når ting er på tilbud. Lag en ukeplan og handle kun en gang i uka. Skriv handleliste og hold deg strengt til den. Appen mattilbud som er nevnt lenger oppe her, er genial. Gå gjennom alt av abonnementer og vurder hva du trenger og hva du kan si opp.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #16 Skrevet 30. august 2016 Gå gjennom abonnementene dine, telefon, tv, internett, det kan være mye å spare Gå gjennom forsikringene dine (men ikke rør ufør og livsforsikringene siden du er syk), det kan være mye å spare der også. Jeg ba om tilbud fra alle selskapene og det var veldig stor forskjell altså. Husk å sjekke egenandelene også. Gå gjennom mattilbud-appen hver søndag kveld og sett opp ukesmeny etter hva som er på tilbud, ta runden til de forskjellige butikkene mandag morgen og handle bare tilbudsvarene. Basisvarene handler du på Rema eller Kiwi. De fleste har mest å spare på matbutikken. Du kan bake tre brød for prisen av ett kjøpebrød. Jeg handler aldri vaskemidler, dopapir, såpe o.l til full pris, jeg kjøper ganske mye når det er salg og har til neste gang det er salg. Følg med på tilbudene og kjøp utenom sesong. Særlig vinterklær lønner det seg å kjøpe på våren. Anonymous poster hash: ad901...2ee
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #17 Skrevet 30. august 2016 Gå gjennom forsikringene dine (men ikke rør ufør og livsforsikringene siden du er syk), det kan være mye å spare der også. Jeg ba om tilbud fra alle selskapene og det var veldig stor forskjell altså. Husk å sjekke egenandelene også. Anonymous poster hash: ad901...2ee Ja, dette kan være lurt å gjøre. Men bra påminnelse å ikke røre uføre. I tillegg: Husk å ikke bare sjekke prisen, men HVA de forskjellige forsikringene dekker. Hvis huset ditt brenner ned, må du sørge for å ha en forsikring som er god nok til at den dekker det du ikke vil ha råd til å kjøpe igjen, selv om det kanskje koster deg litt mer i premie hvert år. Anonymous poster hash: f75da...6a2
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #18 Skrevet 30. august 2016 Dersom du tror at det blir en varig tilstand (les at du blir ufør) burde dere se om dere har for mye huslån. Lett å bo seg ihjel når man plutselig mangler mange tusen kroner. Å kutte i forbruk er ikke gøy i lengden bare for å bo på 200 kvadrat. Anonymous poster hash: e5845...88e
Kjerringa med agurken Skrevet 30. august 2016 #19 Skrevet 30. august 2016 Kjøp tøy utenfor sesongen og se etter tilbud både på nett og i butikker (sjekk gjerne prisjakt). Kjøp gaver og bursdagseffekter etc på Ebay eller tilbud. Bruk mattilbud appen på mandager (de fleste oppdaterer ikke før den tid). Bytt til Ice mobilabonnement hvis det du har nå koster over 99/mnd. Kjøp vaskemiddel, deo o.l når det er tilbud (ofte at Europris har 10 kr tilbud). Hold utkikk etter 10 kr tilbud i butikkene. Sjekk tilbudskorgene i butikkene etter varer som snart går ut på dato- bruk fryseren flittig! Bak brød eller eventuelt kjøp butikkenes egne merker. Store forpakninger er som regel billigere enn å kjøpe vanlige forbrukerpakker- sjekk alltid kg/l prisen. Memoriser priser og sjekk alltid kvitteringene. Ta gjerne bilder av prislappene du synes er merkelig billige slik at du kan sjekke det opp mot kvitteringene etterpå. Husk å klage hvis det er noe feil Meld deg inn i kundeklubben såfremt de er gratis (gjerne når si skal kjøpe større ting slik at du kanskje får 25% rabatt etc). Sjekk strømabonnementet (elskling har en guide der). Forsikringene bør du selvsagt gå gjennom (ikke kutt ut barneforsikring, bil, uføre, gjelds og livsforsikring hvis du har dette). Gjenbruk og arving der det er mulig. Hvis tøyet blir ødelagt bør du i de fleste tilfelles kunne sy de sammen igjen. Lavere temperatur inne sparer deg for en del. Alltid kjør fulle vaskemaskiner på enten 30 eller 60. Korte dusjer/sparedusj. Prioriter vedlikehold slik at du ikke får store uventede utgifter på boligen. Ferier i nærområdet kan være et alternativ. Lag store porsjoner med middag og frys ned. Kjøp grønnsaker og ris i innvandrerbutikker hvis du har dette (sammenlign allikevel priser). Prøv å gå/sykle mest mulig- bil bør være sekundært. Tren hjemme eller gå turer. Hobbyer behøver ikke å koste noe særlig og håndverk/matlaging kan bli gode gaver til andre. Hvis du har muligheten til å handle i Sverige bør du gjøre dette. Husk å sjekke priser nøye og betale i svenske kroner. Tror dette var oversikten her over sparetiltak For mange år siden hadde jeg rimlig stram økonomi som alenemor. Det var da helt nødvendig å følge nøye med og være ekstremt prisbevisst. Er mye penger å spare!
jojoen Skrevet 30. august 2016 #20 Skrevet 30. august 2016 Dersom du bor i en by finnes det sikkert grønnsaksbutikker du kan handle i. I tillegg til et stort utvalg, får du ofte veldig gode tilbud (som man bør ta utgangspunkt i når man planlegger ukas middager). Vi spiser vegetarisk ca 4/5 ganger i uka (mye gryter med bønner/linser, hjemmelagede supper, pastaer med hjemmelagede sauser (tomatsauser/soppsauser ol), risottoer med sopp/asparges/brekkbønner ol). Dette sparer vi mye penger på, samtidig som vi spiser sunne middager med masse grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #21 Skrevet 30. august 2016 Bak (grove) brød selv. Billigere og mer mettende. Kutt ut eller kutt ned på unødvendig matforbruk som brus, godteri og snacks. Det er dyrt og unødvendig. Man setter dessuten mer pris på det om man ikke har det så ofte. Drøy middagsretter ved å redusere mengden kjøtt/fisk og tilsette mer grønnsaker, bønner og linser. Vet ikke om du har kantine på jobb, men ta med matpakke i stedet for å kjøpe lunsj i kantine, butikk eller cafe. Ikke kjøpe kaffe på kaffebarer ellee kiosker på vei til jobben, men heller skaffe seg en kul termokopp og ta med kaffe/te hjemmefra. Avbestille alle unødvendige abonnementer, som Netflix, HBO, aviser, ukeblader, bokklubbmedlemskaper. Ta offentlig kommunikasjon eller sykle så ofte du kan fremfor å bruke bilen. Innfør kjøpestopp. Det er jo skikkelig "i vinden" nå, så man trenger ikke en gang "unnskylde seg" med hvorfor (om man synes det er litt pinlig å ikke ha råd lengre) bare skryte av kjøpestoppen sin. Begynn å planlegge julegaver nå, og gi bort enten hjemmelagede gaver om du har noe du er flink til, eller kjøp ting om de kommer på tilbud (husk da å ikke kjøpe noe som potensielt må byttes). Vet ikke om alt dette er noe du gjør, jeg bare skrev ned det jeg kom på som er sånne ting som enten er åpenbare pengetildeling, og pengetyver som man ikke helt tenker over. Om du i tillegg til dette reduserer strøm- og vannforbruk, og drar på ferier i nærområdene i stedet for å reise med fly, så sparer du ikke bare penger, men reduserer karbonavtrykket ditt, og redder verden litt akkurat som Live Nelvik. Anonymous poster hash: f75da...6a2 I tillegg ti det jeg har skrevet her: Ta for deg kontoutskriftene dine for de siste 3-4 månedene og gå gjennom dem med lupe. Noter deg alle unødvendige kjøp. Det kan være en vekker ift hvordan forbruksmønsteret ditt er. Anonymous poster hash: f75da...6a2
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #22 Skrevet 30. august 2016 Tusen takk Her var det masse gode tips Uføreforsikring har jeg desverre ikke, det er en tragedie rett og slett. Angrer bittert på det nå. Men jeg regner med at dette ikke er varig heldigvis Hi Anonymous poster hash: 3ad01...6ed
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #23 Skrevet 30. august 2016 Noen flere? Hi Anonymous poster hash: 3ad01...6ed
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #24 Skrevet 30. august 2016 Hvilken mattilbudsapp er det som noen snakker om her? Ble nysgjerrig Anonymous poster hash: 94fd4...a47
Anonym bruker Skrevet 30. august 2016 #25 Skrevet 30. august 2016 Tiss i hagen 🙈 Anonymous poster hash: 91e56...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå