Gå til innhold

Normal eller god økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt man skal lure på, men dette lurer nå altså jeg på. Ikke at det betyr noe, jeg er rett og slett bare nysgjerrig siden det ofte kommer spørsmål om sikt her inne og jeg aldri er sikker på hva definisjonen til folk flest er.

Her inne føler jeg at det er litt enten eller. Enten har man knapt nok til pålegg på skiven og synes f.eks. 10 000 kr er en svimlende stor sum å få ekstra en måned, eller så tjener man 2 mill i året og har knapt nok lån. Men vi er da vel mange i midten også?

Selv har jeg/vi gått fra å være studenter til deltidsjobbende med småbarn, etablering med høyt huslån, barnehagetgifter osv, til begge i fulltidsjobber og med større barn. Omgangskretsen vår er mildt sagt varierende, så jeg vet ærlig talt ikke hvor vi befinner oss på økonomistigen. Jeg har både venninner som jeg knapt tør å be med på kino i frykt for å velte hele budsjettet deres om de føler de må si ja (da føler jeg at vi har veldig god øknomi), og venninner som hver måned kommer med nye dyre klær, sko, har vært til frisør, massasje osv og reiser på haugevis av ferier hvert år (da føler jeg at vi nesten har litt dårlig økonomi, for sånn kan ikke jeg holde på).

Hva mener den gjengse DB'er? Er vi helt midt på treet med normalt god økonomi, eller vil dere si at vi har god økonomi?

Samlet inntekt, inkludert alt av inntekter, er ca 80 000 - 85 000 kr i mnd netto. Faste utgifter (lån, størm, SFO, mobilabonnement, forsikringer osv) er på ca 40 000 kr i mnd, og de variable (mat, klær, apotekting, gaver osv) på omtrent 25 000 kr i mnd. Dette blir jo gjennomsnittstall siden det noen måneder er veldig mange utgifter og andre måneder langt færre. Vi er seks stykker.

Anonymous poster hash: 8eecc...5f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tjener omtrent like mye som dere, og jeg synes absolutt av vi har god råd😊

Anonymous poster hash: 504af...aa6

Skrevet

Vi har inn 55.000 i mnd inkl barnetrygd og bidrag, og har ut ca 42.000. Det inkluderer absolutt alt av utgifter. Resten kan vi sløse bort eller spare. Syns absolutt vi har ok økonomi. Jeg kan ikke kjøpe ny sofa uten å spare litt, men jeg trenger ikke snu på krona for å kjøpe nye sko

Anonymous poster hash: b324b...ffd

Skrevet

Normal god økonomi her også. Aner ikkje nøyaktig beløp vi tjener. Men vi klarer oss godt.

Skrevet

Jeg er alenemor, får inn 40 000 netto i mnd. 24 000 går til regninger (dvs trekkes til egen konto for regninger, har ikke så høye utgifter hver måned), 2500 til sparing, resten forsvinner i sluket. Synes i grunn jeg sløser, og synes at økonomien min er god!

Anonymous poster hash: 818bf...98d

Skrevet

Jeg synes det høres ut som dere har kjempegod økonomi, men det er jo utfra min situasjon.

Mannen min og jeg har begge mastergrader og faste jobber. Vi har utbetalt til sammen 60 000 i mnd når vi begge jobber fult, noe vi ikke kan nå for å få hverdagen til å gå opp i forhold til barnehage osv. Så nå har vi vel 55 000 utbetalt. Men i de siste 8 mnd (!) har vi kun hatt en inntekt fordi vi var så uheldige og fikk barn i november og ikke fikk barnehageplass før i august i år, og derfor måtte en av oss ha ulønnet permisjon.. Så vi har hatt veldig dårlig råd.

Også har vi boliglån, studielån, transportutgifter og en mengde andre faste utgifter, selvfølgelig.

Så 80 000 høres deilig ut

Anonymous poster hash: 522f1...d50

Skrevet

Jeg vil kalle det normalt god økonomi. Vi har litt mindre inn, ca 65 000, men har kun 24 000 i faste utgifter inkludert alt til bil. Så da har vi ca 40 000 til å bruke på mat, sparing og andre ting. Jeg syns vi har god økonomi, jeg slipper å tenke på økonomi hver mnd, men vi må alikevel spare når det er noe ekstra vi vil ha

Anonymous poster hash: c0bc6...543

Skrevet

Alt man skal lure på, men dette lurer nå altså jeg på. Ikke at det betyr noe, jeg er rett og slett bare nysgjerrig siden det ofte kommer spørsmål om sikt her inne og jeg aldri er sikker på hva definisjonen til folk flest er.

Her inne føler jeg at det er litt enten eller. Enten har man knapt nok til pålegg på skiven og synes f.eks. 10 000 kr er en svimlende stor sum å få ekstra en måned, eller så tjener man 2 mill i året og har knapt nok lån. Men vi er da vel mange i midten også?

Selv har jeg/vi gått fra å være studenter til deltidsjobbende med småbarn, etablering med høyt huslån, barnehagetgifter osv, til begge i fulltidsjobber og med større barn. Omgangskretsen vår er mildt sagt varierende, så jeg vet ærlig talt ikke hvor vi befinner oss på økonomistigen. Jeg har både venninner som jeg knapt tør å be med på kino i frykt for å velte hele budsjettet deres om de føler de må si ja (da føler jeg at vi har veldig god øknomi), og venninner som hver måned kommer med nye dyre klær, sko, har vært til frisør, massasje osv og reiser på haugevis av ferier hvert år (da føler jeg at vi nesten har litt dårlig økonomi, for sånn kan ikke jeg holde på).

Hva mener den gjengse DB'er? Er vi helt midt på treet med normalt god økonomi, eller vil dere si at vi har god økonomi?

Samlet inntekt, inkludert alt av inntekter, er ca 80 000 - 85 000 kr i mnd netto. Faste utgifter (lån, størm, SFO, mobilabonnement, forsikringer osv) er på ca 40 000 kr i mnd, og de variable (mat, klær, apotekting, gaver osv) på omtrent 25 000 kr i mnd. Dette blir jo gjennomsnittstall siden det noen måneder er veldig mange utgifter og andre måneder langt færre. Vi er seks stykker.

Jeg synes dere har kjempegod økonomi. Synes det er rart at du ikke ser det selv

Anonymous poster hash: 82483...1e9

Skrevet

Når dere har en utbetaling på 80 000kr pr måned, så kaller jeg det for kjempe god økonomi! Hadde vi hatt like mye utbetalt som dere og med de samme utgifter som vi har nå, hadde vi hatt det veldig romslig. Her er det ca 53 000 inn hver måned og ca 46 000 i utgifter.

Anonymous poster hash: 1a9e3...143

Skrevet

Normal økonomi hvis du bor i Oslo

Anonymous poster hash: bcfee...3ca

Skrevet

Jeg synes dere har kjempegod økonomi. Synes det er rart at du ikke ser det selv

Anonymous poster hash: 82483...1e9

Se på de andre svarene da. Er flere som skriver normalt god økonomi. Selv om vi har relativt god inntekt har vi også en god del utgifter. I forhold til da vi var yngre synes jeg vi har kjempegod økonomi, men ut fra svarene her ser det mer ut for at det er normal.

Vi bor for øvrig ikke i Oslo, men Bergen.

HI

Skrevet

Vi har gjennomsnitt 92 000 utbet i mnd. Ofte er det dog ikke de rene utbetalingene som sier noe om hvordan familiens økonomi egentlig er. For oss er det muligens selvvalgt å ha lite penger nå, men vi da feks har valgt å bosette oss en plass ingen andre vil bo. Sikkerheten i eiendommen er således lav og all oppussing finansieres derfor nå ved å spare. Det tærer på humøret tidvis, men nå ser vi enden av tunellen. Vi har forholdsvis lavt lån og snart nyrestaurert hus :) Men for å klare det har vi altså knepet en god del (mye!) på forbruk de siste 5 årene!

Anonymous poster hash: 9437e...7a6

Skrevet

Jeg og mannen er studenter til hhv 2018 og 2019. Jeg tjener i snitt 12.000 kr i mnd (netto) og mannen ca 14.000 kr så det er ikke så mye å skryte av, men vi får det til å fungere, selv med ett barn. Vi får redusert foreldrebetaling i bhg siden vi har dårlig inntekt. Foreldrene mine har romslig økonomi og overfører noen tusenlapper sporadisk til meg uten at jeg spør, så det setter jeg pris på. Jeg gleder meg til vi er ferdig utdannet og har fast og trygg inntekt!

Skrevet

Dere tjener så mye på å jobbe deltid? Da tjener dere jo veldig bra! Vi er begge høyt utdannete, men har bare 55.000 netto til sammen i mnd i full stilling. Kommer heldigvis til å stige en del med årene.

Anonymous poster hash: 0e26a...5ec

Skrevet

Se på de andre svarene da. Er flere som skriver normalt god økonomi. Selv om vi har relativt god inntekt har vi også en god del utgifter. I forhold til da vi var yngre synes jeg vi har kjempegod økonomi, men ut fra svarene her ser det mer ut for at det er normal.

Vi bor for øvrig ikke i Oslo, men Bergen.

HI

Jeg er også uenig med at dere har såkalt normalt økonomi. Både mannen min og jeg er høy utdannet, og enda har vi langt mindre utbetalt enn dere. Vi bor selv i Trondheim.

Anonymous poster hash: 1a9e3...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...